Schumacher klar för Mercedes
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Förvisso inte men ofta så har ju förarna olika saker de tycker om med bilen, Mikka och David var ju exempel på det på 90 talet och i början av 2000...
Du får ju väldigt bra traction ut ur kurvorna om du kör understyrt och det märktes ju att det var där schumi hade stora problem i kina.
Nu har visst stirling moss sagt att schumi aldirg haft några bra teamkarmrater, räknas inte en trefaldig WDC, en kille som förlorade vm i sista loppet samt en kille som kom två i vm vid två tillfällen som tillräckligt bra förare? Tydligen inte...
Du får ju väldigt bra traction ut ur kurvorna om du kör understyrt och det märktes ju att det var där schumi hade stora problem i kina.
Nu har visst stirling moss sagt att schumi aldirg haft några bra teamkarmrater, räknas inte en trefaldig WDC, en kille som förlorade vm i sista loppet samt en kille som kom två i vm vid två tillfällen som tillräckligt bra förare? Tydligen inte...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
På vilket sätt främjar särskilt understyrning traction ut ur kurvorna?Crazy F1 skrev:Förvisso inte men ofta så har ju förarna olika saker de tycker om med bilen, Mikka och David var ju exempel på det på 90 talet och i början av 2000...
Du får ju väldigt bra traction ut ur kurvorna om du kör understyrt och det märktes ju att det var där schumi hade stora problem i kina.
Nu har visst stirling moss sagt att schumi aldirg haft några bra teamkarmrater, räknas inte en trefaldig WDC, en kille som förlorade vm i sista loppet samt en kille som kom två i vm vid två tillfällen som tillräckligt bra förare? Tydligen inte...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
En understyrd bil enligt min erfarenhet av motorsport(mest gokart får jag väl erkänna) brukar ha svårt att styra in i kurvan men genom den balanseringen på bilen har det nästan alltid varit väldigt stabilt och bra fäste i bakvagnen ut ur kurvorna vilket har lätt till att jag inte behövt släppa upp gasen under accelaration ur kurvan, om jag kört mer överstyrt så har jag fått göra mer korrigeringar ut ur kurvan men jag har lättare kunnat ta mig in i kruvan. Fråga mig inte varför det är så jag kör bara Sen kan man säkert ha problem ur kurvan om man kör understyrt eftersom man kanske inte kan gå på gas lika tidigt och går man på gas tidigare än vad bilen har fäste till så får man ju släpp ändå...svår balansgång det där.
Har du annan erfarennhet får du gärna delge mig.
Har du annan erfarennhet får du gärna delge mig.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att bilen är understyrd har ju inte med hur bra eller dåligt grepp man får ut ur kurvorna.
Jag har aldrig hört talas om, eller upplevt själv, att understyrt skulle ge mer grepp under acceleration ut ur kurvorna än överstyrt.
Är det understyrt får du ju inte in bilen och måste då köra långsammare för att få in bilen. På så vis har du lägre fart och det betyder ju indirekt att du lättare kan få ner kraften eftersom du kör långsammare men det betyder ju inte att det går snabbare.
Schumachers ev. problem med att få grepp ut ur kurvorna på Shanghai berodde nog på annat än att han hade en bil som var understyrd.
Tumregeln är att måste du släppa upp på gasen när du klivit på den så har du gått på gas för tidigt.
Som Jackie Stewart sa förutom muuurrrrrrrre puuwwweeerrrrrr: Gå på gas först när du vet att du inte behöver släppa upp.
Jag har aldrig hört talas om, eller upplevt själv, att understyrt skulle ge mer grepp under acceleration ut ur kurvorna än överstyrt.
Är det understyrt får du ju inte in bilen och måste då köra långsammare för att få in bilen. På så vis har du lägre fart och det betyder ju indirekt att du lättare kan få ner kraften eftersom du kör långsammare men det betyder ju inte att det går snabbare.
Schumachers ev. problem med att få grepp ut ur kurvorna på Shanghai berodde nog på annat än att han hade en bil som var understyrd.
Tumregeln är att måste du släppa upp på gasen när du klivit på den så har du gått på gas för tidigt.
Som Jackie Stewart sa förutom muuurrrrrrrre puuwwweeerrrrrr: Gå på gas först när du vet att du inte behöver släppa upp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag köper absolut vad du skriver men när jag jobbade på gokartbanan förra sommaren fick jag köra många olika kartar och de hade olika karaktärer och då märkte jag att de kartar som var mer understyrda hade en tendens att ha mer fart mer sig i slutet på långa rakan och då drog jag slutsatsen att de borde ha med balansen att göra eftersom de kartar som hade lägre toppfart i slutet var mer överstyrda, detta kan ju varit en slum i of sig.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
En kart har stel bakaxel, alltså måste det inre bakhjulet lätta för att man skall komma runt kurvan effektivt. Har du en kart som är något understyrd så måste du styra upp med bromsen och ge gas tidigt.
Alternativt så vill du köra så mjukt som möjligt genom bockarna, då behöver du smalna av för att karten lättare skall gå på två hjul. I det senare fallet behöver du något bättre bottenregister = större drev eller mindre förgasare alltså lägre topphastighet.
Men riktigt så kategorisk kan man inte vara, det är mycket som spelar in. Dock är fräscha däck alltid den tyngst vägande faktorn...
Alternativt så vill du köra så mjukt som möjligt genom bockarna, då behöver du smalna av för att karten lättare skall gå på två hjul. I det senare fallet behöver du något bättre bottenregister = större drev eller mindre förgasare alltså lägre topphastighet.
Men riktigt så kategorisk kan man inte vara, det är mycket som spelar in. Dock är fräscha däck alltid den tyngst vägande faktorn...
Senast redigerad av PC: den fre apr 30, 2010 10:38, redigerad totalt 3 gånger.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 15744.html
Nästa förare att försvara Michaels form. Undrar om de tror på vad de säger eller om de bara säger så för att helgardera sig om han skulle hitta formen igen...
Visserligen ligger det väl lite i det mark säger, att bilarna ändras var3e vecka och då kan man tänka sig hur det är att köra en bil som är 3 år ändrad så att säga, det är en helt annan miljö och en helt annan aerodynamik sa han.
Nästa förare att försvara Michaels form. Undrar om de tror på vad de säger eller om de bara säger så för att helgardera sig om han skulle hitta formen igen...
Visserligen ligger det väl lite i det mark säger, att bilarna ändras var3e vecka och då kan man tänka sig hur det är att köra en bil som är 3 år ändrad så att säga, det är en helt annan miljö och en helt annan aerodynamik sa han.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumacher själv sa väl inför comebacken att han skulle bedömas efter fyra race. Så det är väl dags nu, han anser ju själv på förhand att fyra race är underlag nog.
Det är så mycket ursäkter och tjafs och bortförklaringar. Han har helt enkelt varit ganska dålig sedan första racet i år och blivit ordentligt utskåpad av sin teamkamrat.
Så ser det ut efter fyra race. Överstyrt, understyrt, svårkört, smala däck, med mera med mera med mera. Nico har varit klart bättre än Schumacher med samma förutsättningar.
Det är så mycket ursäkter och tjafs och bortförklaringar. Han har helt enkelt varit ganska dålig sedan första racet i år och blivit ordentligt utskåpad av sin teamkamrat.
Så ser det ut efter fyra race. Överstyrt, understyrt, svårkört, smala däck, med mera med mera med mera. Nico har varit klart bättre än Schumacher med samma förutsättningar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag skulle vilja höra lite kommentarer av Maestro älskarna Enzo och Gösta nu när han ska visa vad han går för nu när det är det fjärde och eld dopet för hans själv förtroende. Men dom lysser med sin frånvaro.
Jag tror att han inte kommer att briljera mer än vad han har gjort hittills
Jag tror att han inte kommer att briljera mer än vad han har gjort hittills
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ha han sagt det LSF1, länk?
Men har han sagt det så är det ju upp till bevis, han har kanske missbedömt situationen och trodde att han skulle vara konkurrenskraftig snabbare. Han insåg kanske inte hur mycket han missat på dessa år helt enkelt och det faktum att han inte fått testa är nog inte till nån fördel för karln. Niki Lauda sa i en intervju att Ralf var en större talang men att michael var den taktiska och mest nogrann av dem både å andra sidan vet i fan om man ska köpa det för visst fan var Michael en talang när han kom fram 91.
Men har han sagt det så är det ju upp till bevis, han har kanske missbedömt situationen och trodde att han skulle vara konkurrenskraftig snabbare. Han insåg kanske inte hur mycket han missat på dessa år helt enkelt och det faktum att han inte fått testa är nog inte till nån fördel för karln. Niki Lauda sa i en intervju att Ralf var en större talang men att michael var den taktiska och mest nogrann av dem både å andra sidan vet i fan om man ska köpa det för visst fan var Michael en talang när han kom fram 91.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
En sån hög med skitsnack...
Klart att Schumacher är en av de bästa förare vi har sett i Formel 1 någonsin... utan konkurrens skulle jag vilja säga. Det visar ju hans otroliga karriär i Benetton och Ferrari, vilket han tillsammans med Todt och Brawn tog upp från ruinerna till ett överlägset mästarstall.
Vad har vi lärt oss hittills i år om Schumachers karriär? Jo, han är inte rädd för att gå in i ett stall utan kontraktsmässig förstaförarstatus. Frågan är om han någonsin haft sin första förarstatus inskrivet i sina kontrakt? Just nu skulle jag gissa nej, men han har kört sig till den statusen.
Varför kör Schumacher inte ifrån Rosberg? Naturligtvis är Rosberg en duktig förare, men knappast bättre än Barrichello eller Massa. Så varför kör inte Schumacher ifrån honom? Skulle tro att det till viss del beror på att han har blivit ringrostig, hur djup rosten sitter får ju framtiden utvisa. Det kan ju sitta så djup att han inte kan komma tillbaka helt enkelt. Sen hänger nog väldigt mycket på hur bilen fungerar och hur det passar de olika förarna. Här blir det spännande att se om Brawn kan pussla ihop något som funkar.
Men kom ihåg bägge förarna, både Rosberg och Schumacher, måste bli snabbare om de ska ha något med titeln att göra.
Klart att Schumacher är en av de bästa förare vi har sett i Formel 1 någonsin... utan konkurrens skulle jag vilja säga. Det visar ju hans otroliga karriär i Benetton och Ferrari, vilket han tillsammans med Todt och Brawn tog upp från ruinerna till ett överlägset mästarstall.
Vad har vi lärt oss hittills i år om Schumachers karriär? Jo, han är inte rädd för att gå in i ett stall utan kontraktsmässig förstaförarstatus. Frågan är om han någonsin haft sin första förarstatus inskrivet i sina kontrakt? Just nu skulle jag gissa nej, men han har kört sig till den statusen.
Varför kör Schumacher inte ifrån Rosberg? Naturligtvis är Rosberg en duktig förare, men knappast bättre än Barrichello eller Massa. Så varför kör inte Schumacher ifrån honom? Skulle tro att det till viss del beror på att han har blivit ringrostig, hur djup rosten sitter får ju framtiden utvisa. Det kan ju sitta så djup att han inte kan komma tillbaka helt enkelt. Sen hänger nog väldigt mycket på hur bilen fungerar och hur det passar de olika förarna. Här blir det spännande att se om Brawn kan pussla ihop något som funkar.
Men kom ihåg bägge förarna, både Rosberg och Schumacher, måste bli snabbare om de ska ha något med titeln att göra.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tja...
Jag kan gärna rycka in och försvara Schumacher då..=)
Han har genomgående varit bland de snabbaste av alla även fast han slutade med F1 (titta på Race of Champions där han är mästare till exempel och för att inte tala om karting).
Så för min del så säger det en del att någonting är fel och jag tror inte det har att göra med hans skicklighet för den är ju bevisat fortfarande bra. Alltså måste det vara något annat och de själva säger att bilen är fel...och det leder till följdfrågan, jag undrar varför alla ni som ogillar Schumacher ska vrida och vända på varenda sten? Blir ni inte trötta nån gång???
over and out
Han har genomgående varit bland de snabbaste av alla även fast han slutade med F1 (titta på Race of Champions där han är mästare till exempel och för att inte tala om karting).
Så för min del så säger det en del att någonting är fel och jag tror inte det har att göra med hans skicklighet för den är ju bevisat fortfarande bra. Alltså måste det vara något annat och de själva säger att bilen är fel...och det leder till följdfrågan, jag undrar varför alla ni som ogillar Schumacher ska vrida och vända på varenda sten? Blir ni inte trötta nån gång???
over and out
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, men vi vet ju vad Brawn är kapabel till. Det fick vi ju se senast förra året. Men det drar pengar och det hade de säkert inte allt för mycket av under förra året, när bilen togs fram. Men nu när Mercedes har kommit in så borde det finnas tillgångar... Förhoppningsvis så får de redan till helgen till en betydligt bättre bil, men risken är att vi får vänta till nästa år innan vi ser något riktigt resultat.PC: skrev:Om bara Bilbyggaren börjar sköta sitt jobb så skall väl det inte vara några problem...Silverkatten skrev:Men kom ihåg bägge förarna, både Rosberg och Schumacher, måste bli snabbare om de ska ha något med titeln att göra.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: Tja...
Tycker att han ser lite konstig ut, mästaren i ROC.Flatspot skrev: (titta på Race of Champions där han är mästare till exempel och för att inte tala om karting).
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om vi skippar skitsnacket ett tag då, tror du han är kvar nästa år eller går hans "nackskada" upp igen, som av en händelse?Silverkatten skrev:Jo, men vi vet ju vad Brawn är kapabel till. Det fick vi ju se senast förra året. Men det drar pengar och det hade de säkert inte allt för mycket av under förra året, när bilen togs fram. Men nu när Mercedes har kommit in så borde det finnas tillgångar... Förhoppningsvis så får de redan till helgen till en betydligt bättre bil, men risken är att vi får vänta till nästa år innan vi ser något riktigt resultat.PC: skrev:Om bara Bilbyggaren börjar sköta sitt jobb så skall väl det inte vara några problem...Silverkatten skrev:Men kom ihåg bägge förarna, både Rosberg och Schumacher, måste bli snabbare om de ska ha något med titeln att göra.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Re: Tja...
T.o.m. i en jippobetonad tillställning så försökte [MS] tillskansa sig vad han själv trodde var en fördel.Flatspot skrev:Jag kan gärna rycka in och försvara Schumacher då..=)
Han har genomgående varit bland de snabbaste av alla även fast han slutade med F1 (titta på Race of Champions där han är mästare till exempel och för att inte tala om karting).
Så för min del så säger det en del att någonting är fel och jag tror inte det har att göra med hans skicklighet för den är ju bevisat fortfarande bra. Alltså måste det vara något annat och de själva säger att bilen är fel...och det leder till följdfrågan, jag undrar varför alla ni som ogillar Schumacher ska vrida och vända på varenda sten? Blir ni inte trötta nån gång???
over and out
När han fick pisk första gången av Mattias Ekström i Solution F-bilen så trodde han ofelbart att den gula bilen som Mattias körde var bättre. När de möttes andra gången så blev Mattias återigen tilldelad den gula bilen varpå [MS] genast såg till att de fick byta. Behöver det tilläggas att [MS] återigen fick pisk...
Tröttna på att skriva ner den, av vissa, Gudaförklarade? Aldrig... det är så skönt att fasaden äntligen spricker.
Och återigen... när han tillhandahålls bra material och vinner så är det hans egen förtjänst, men när det går sämre är det Någon Annan som inte gjort sitt jobb. Märkligt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Intressant att du säger att han fick pisk....
Han fick visserligen pisk av Ekström men han slog alla andra som var med...inte dåligt för en föredetting..
Sedan får man ju säga att de bilarna som de körde i år passade ekström bättrre och att ekström är en synnerligen kompetent förare, framför allt på bilar som är mer åt "standardhållet".´ Förra året körde de ett av heaten med en mindre bil och då var schumi den snabbare av de båda men eftersom de var bäst av 3 lopp så van ju ekström 2 och schumi ett, de som ekström vann var i den bilen som schumi inte var lika bekväm i "mera standardvagn" något som ekström säkerligen är bättre på eftersom han kör den typen av bilar mer...
Han fick visserligen pisk av Ekström men han slog alla andra som var med...inte dåligt för en föredetting..
Sedan får man ju säga att de bilarna som de körde i år passade ekström bättrre och att ekström är en synnerligen kompetent förare, framför allt på bilar som är mer åt "standardhållet".´ Förra året körde de ett av heaten med en mindre bil och då var schumi den snabbare av de båda men eftersom de var bäst av 3 lopp så van ju ekström 2 och schumi ett, de som ekström vann var i den bilen som schumi inte var lika bekväm i "mera standardvagn" något som ekström säkerligen är bättre på eftersom han kör den typen av bilar mer...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån feb 24, 2003 01:00
Var i ligger det intressanta ?Crazy F1 skrev:Intressant att du säger att han fick pisk....
Han fick visserligen pisk av Ekström men han slog alla andra som var med...inte dåligt för en föredetting..
Det var ju precis det PC: skrev att [MS] fick pisk av Ekström.
Kommer man 2:a är man väl den första att få pisk? Även om det självklart kan vara en prestation i sig.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det är intressant för att den enda som piskar honom är en kille som trivs vädligt bra i ROC och har vunnit det tre gånger...därför är det intressant att en förare som slutat ändå är så konkurrenskraftig. Och visst 2an är den första att få pisk men jag tror hellre button hade blivit två istället för att åka ut mot ms i kvalomgångarna...
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För att kommentera din kommentar till bilden:Flatspot skrev:'För att kommentera bilden; Schumacher är tillsammans med Vettel regerande nationsmästare i ROC
Dessutom för att nämna senare bravader;
Förra helgen vann han två stycken kartinglopp...=)
Team Germany är alltså mästare i ROC och inte någon individuell förare. Det skall ju alltid vara så noga, varför inte nu?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Eftersom Schumacher bevisat att hans teamkamrat är bättre än honom så måste alla gamla skomakfans leta upp en gammal jippo tävling för att visa Schumachers storhet. I nämda jippotävling fick Schumacher stryck. Det förklaras också på bilen. Jag kan garantera att om alla förare hhaft likvärdiga förutsättningar skulle Schumacher kanske inte ens tagit någon tiel överhuvudtgaget.
Att han lyckats hyfsat i ROC visar bara att han är en enorm tävlingsmänniska vilket dock är gott tecken. Det visste vi dock redan innan med Österrike 2002 och Monaco 2006 i färskt minne.
Att han lyckats hyfsat i ROC visar bara att han är en enorm tävlingsmänniska vilket dock är gott tecken. Det visste vi dock redan innan med Österrike 2002 och Monaco 2006 i färskt minne.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
snacka om okunnighet.....inte en titel överhuvudtaget? jovisst 7 vm titlar och alla rekord i f1 har han bara fått genom turen att sitta i bäst bil...han har även haft tur att alltid ha sopor som teamkamrater och han har bara haft tur då han genom mästerlig körning och bra taktik av Brawn lyckats vinna lopp då bilen inte varit bäst....vad har du tittat på sedan 94?
Alla behöver inte tycka om karln men lite objektivitet skadar väl inte i vissa lägen, jag tycker inte om alonso men jag kan lätt erkänna att han är en jävligt bra förare och jag skulle inte säga att han tagit sina titlar på bara tur och för att han haft en överlägsen bil.
Sedan är väl en sak säker och det är att INGEN vinner vm i en dålig bil!
Alla behöver inte tycka om karln men lite objektivitet skadar väl inte i vissa lägen, jag tycker inte om alonso men jag kan lätt erkänna att han är en jävligt bra förare och jag skulle inte säga att han tagit sina titlar på bara tur och för att han haft en överlägsen bil.
Sedan är väl en sak säker och det är att INGEN vinner vm i en dålig bil!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Självklart inte.Crazy F1 skrev:Sedan är väl en sak säker och det är att INGEN vinner vm i en dålig bil!
Men det har ju alltid hävdats från [MS]-kultens håll att det är hans egen förtjänst att han så ofta suttit i vinnande bilar, men nu när det inte går så bra är det Någon Annan som gjort fel...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Precis min poängPC: skrev:Självklart inte.Crazy F1 skrev:Sedan är väl en sak säker och det är att INGEN vinner vm i en dålig bil!
Men det har ju alltid hävdats från [MS]-kultens håll att det är hans egen förtjänst att han så ofta suttit i vinnande bilar, men nu när det inte går så bra är det Någon Annan som gjort fel...
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Är det inte så att Nico har kommit 2a i ett lopp? Hur dålig är bilen i verkligheten?PerP skrev:Precis min poängPC: skrev:Självklart inte.Crazy F1 skrev:Sedan är väl en sak säker och det är att INGEN vinner vm i en dålig bil!
Men det har ju alltid hävdats från [MS]-kultens håll att det är hans egen förtjänst att han så ofta suttit i vinnande bilar, men nu när det inte går så bra är det Någon Annan som gjort fel...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Okej då är jag med.
Det är väl inte bara hans förtjänst men det måste väl vara med en en slump att han lyckats med att sitta i en så pass bra bil att han vunnit så mycket så länge och eftersom ingen annan har lyckats med det innan så finns det väl en rätt stor anledning att tro att föraren har en ganska stor del i den framgången.
Japp nico kom tvåa men damon hill vann också ett lopp på spa 98 i en hyfsad bil i regnförhållanden...det jag vill komma fram till är att samtidigt som nico kört bra så har han haft turen på sin sida i de loppen. Liksa så har ju button haft en del flyt eller så kan man ju också kalla det skicklighet att gå in rätt och stanna ute med torrdäck, men mycket är väl tur tror jag. Men skulle de "gissa rätt" en gång till så får jag nog erkänna att det inte är slumpen som gör att de tar rätt beslut i de varierande förhållandena utan då är det helt enklet fingertoppskänsla.
Det är väl inte bara hans förtjänst men det måste väl vara med en en slump att han lyckats med att sitta i en så pass bra bil att han vunnit så mycket så länge och eftersom ingen annan har lyckats med det innan så finns det väl en rätt stor anledning att tro att föraren har en ganska stor del i den framgången.
Japp nico kom tvåa men damon hill vann också ett lopp på spa 98 i en hyfsad bil i regnförhållanden...det jag vill komma fram till är att samtidigt som nico kört bra så har han haft turen på sin sida i de loppen. Liksa så har ju button haft en del flyt eller så kan man ju också kalla det skicklighet att gå in rätt och stanna ute med torrdäck, men mycket är väl tur tror jag. Men skulle de "gissa rätt" en gång till så får jag nog erkänna att det inte är slumpen som gör att de tar rätt beslut i de varierande förhållandena utan då är det helt enklet fingertoppskänsla.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Att Nico har kvalat in på både 2a och 3e plats i år är också bara "tur", eller betyder det att bilen är "ganska" bra?Crazy F1 skrev:Japp nico kom tvåa men damon hill vann också ett lopp på spa 98 i en hyfsad bil i regnförhållanden...det jag vill komma fram till är att samtidigt som nico kört bra så har han haft turen på sin sida i de loppen. Liksa så har ju button haft en del flyt eller så kan man ju också kalla det skicklighet att gå in rätt och stanna ute med torrdäck, men mycket är väl tur tror jag. Men skulle de "gissa rätt" en gång till så får jag nog erkänna att det inte är slumpen som gör att de tar rätt beslut i de varierande förhållandena utan då är det helt enklet fingertoppskänsla.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Klart att bilen är "ganska bra" men det är ändå pga av förhållanden som han kommit så högt upp åtminstånde 2aplatsen. Sedan som jag skrivit en massa gånger redan så kör han ju bra med men han har också hat turen med sig. Att ferrari skulle missa q3 samt att Button spinner av och attHamilton misslyckas samtidigt...de är väl inte bara Nicos skicklighet som gör detta....hade dessa förare varit med så hade nog inte nico startat så högt upp.
Å andra sidan så får man ju säga att nico klart har gjort det bästa av materialet, idag är mercedersen den 4e bästa bilen i fältet och Nico har verkligen gjort bra ifrån sig med tanke på detta. Med lite tur och en liten förbättring av bilen så kommer han nog kunna vinna nåt lopp snart.
Å andra sidan så får man ju säga att nico klart har gjort det bästa av materialet, idag är mercedersen den 4e bästa bilen i fältet och Nico har verkligen gjort bra ifrån sig med tanke på detta. Med lite tur och en liten förbättring av bilen så kommer han nog kunna vinna nåt lopp snart.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så det är med andra ord mest bara tur och slump som gör att Nico har varit så klart mycket bättre än Schumacher så här långt i år menar du?Crazy F1 skrev:Klart att bilen är "ganska bra" men det är ändå pga av förhållanden som han kommit så högt upp åtminstånde 2aplatsen. Sedan som jag skrivit en massa gånger redan så kör han ju bra med men han har också hat turen med sig. Att ferrari skulle missa q3 samt att Button spinner av och attHamilton misslyckas samtidigt...de är väl inte bara Nicos skicklighet som gör detta....hade dessa förare varit med så hade nog inte nico startat så högt upp.
Å andra sidan så får man ju säga att nico klart har gjort det bästa av materialet, idag är mercedersen den 4e bästa bilen i fältet och Nico har verkligen gjort bra ifrån sig med tanke på detta. Med lite tur och en liten förbättring av bilen så kommer han nog kunna vinna nåt lopp snart.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Jag tror inte så många förnekar att Schumacher har varit en jäkligt duktig förare.
Frågan som man kanske istället skall ställa sig är om han fortfarande har sin talang intakt.
I min TV-soffa ser det ut som han har tappat den del om man säger så.
Hans comeback är ett misslyckande som smutsar ner hans i övrigt fina karriär.
Det hade varit mycket bättre om de hade satsat på en ung ny talang istället för att dra igång ett reklamjippo med en föredetting.[/i]
Frågan som man kanske istället skall ställa sig är om han fortfarande har sin talang intakt.
I min TV-soffa ser det ut som han har tappat den del om man säger så.
Hans comeback är ett misslyckande som smutsar ner hans i övrigt fina karriär.
Det hade varit mycket bättre om de hade satsat på en ung ny talang istället för att dra igång ett reklamjippo med en föredetting.[/i]
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, men han har kommit trea i två lopp. MEN, det har krävts att andra stall misslyckas för att nå dit, varvtiden har inte riktigt räckt för att köra sig till placeringen helt på egen hand.FredrikE skrev:Är det inte så att Nico har kommit 2a i ett lopp? Hur dålig är bilen i verkligheten?PerP skrev:Precis min poängPC: skrev: Självklart inte.
Men det har ju alltid hävdats från [MS]-kultens håll att det är hans egen förtjänst att han så ofta suttit i vinnande bilar, men nu när det inte går så bra är det Någon Annan som gjort fel...
Nu är det visserligen inte hur man tar poäng, utan att man tar poäng som är det viktiga.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Lite positiv spin Han har kvalat 5, 6, 2, 4 i år och han har kommit i mål som 5, 5, 3, 3 vilket är otroligt bra i en bil som ligger efter McLaren, Red Bull och Ferrari. Det är klart att killen haft lite tur, eller hellre flyt, men insatsen är det inget fel på. Men tur kan man ju lika gärna beskylla Button för vid de smarta däcksstrategier han lyckats med.FredrikE skrev:Att Nico har kvalat in på både 2a och 3e plats i år är också bara "tur", eller betyder det att bilen är "ganska" bra?Crazy F1 skrev:Japp nico kom tvåa men damon hill vann också ett lopp på spa 98 i en hyfsad bil i regnförhållanden...det jag vill komma fram till är att samtidigt som nico kört bra så har han haft turen på sin sida i de loppen. Liksa så har ju button haft en del flyt eller så kan man ju också kalla det skicklighet att gå in rätt och stanna ute med torrdäck, men mycket är väl tur tror jag. Men skulle de "gissa rätt" en gång till så får jag nog erkänna att det inte är slumpen som gör att de tar rätt beslut i de varierande förhållandena utan då är det helt enklet fingertoppskänsla.