Ferrari har motorproblem?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Pastis skrev:Ferrari har inga problem, de skyller bara på det och passar på och trimma dem. :o

Varse goda, konspirationsfanatikerna går säkert igång på det här... Alonso är en lika stor fuskare som Schumacher? Eller varför FIA(t) gynnar Ferrari?
Är de motorer man har till förfogande under säsongen plomberade...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

FIA har något som kallar motorfrysning... Vad det innebär är det inte många som vet, fråga Renault och Toyota som trodde frysning var frysning. De andra, inte minst Mercedes byggde vidare på sina motorer eftersom FIA:s skrivning av reglerna är MYCKET lösa och man kan tolka ena gången så och andra gången si.

Om en tillverkare säger att de vill byta ut x antal delar i motorn för att det blir billigare och driftsäkrare så ska man visst få göra det. Jag tycker sådana här regel suger och gynnar de som kringår regler bäst. Denna regel var droppen som gjorde att jag tappat nästan all intresse för Formel 1. Ska sedan Bernie införa ännu mera stadslopp drar jag!
Bild
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Håller med om detta pastis, de är så man vill gråta.
Jag är väl visserligen för minskade kostnader men jag måste säga att jag tycker att man ska få utveckla motorerna, de är ingen kärringsport vi sysslar med!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Pastis skrev:Ferrari har inga problem, de skyller bara på det och passar på och trimma dem. :o

Varse goda, konspirationsfanatikerna går säkert igång på det här... Alonso är en lika stor fuskare som Schumacher? Eller varför FIA(t) gynnar Ferrari?
Självklart är det hela en ploj för att få lite mer effekt. Rätt fränt i alla fall att spränga ett par motorer för att bevisa problem, men smakar det så kostar det. Och kopplingen mellan Ferrari och Todt får vi ju inte glömma.

Till det ska läggas en god portion spänningshöjare för tifosi, som fått sitta med hjärtat i halsgropen när "problemen" visat sig så tidigt. Som alla vet har Ferrari inga egentliga problem, dom leder ju (nästan) VM, och hade inte Alonso och Massa fått order att få det att se skakigt ut hade dom tagit fyra raka dubblesegrar :D
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:

Är de motorer man har till förfogande under säsongen plomberade...?
Ja, och fipplar man med plomberingen så får motorn inte användas mer under säsongen, förutom under FP1 och FP2 som i det här sammanhanget inte hör till en tävlingshelg.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Saknar ord... Skandal e bara förnamnet.

Man undrar om fler motorbygare får ändra sina maskiner senare i säsongen... :down: :down: :down: :down:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

olag skrev:Saknar ord... Skandal e bara förnamnet.

Man undrar om fler motorbygare får ändra sina maskiner senare i säsongen... :down: :down: :down: :down:
Jag hoppas du skojar eller kan du inte din historia?

Kan bara nämna att Renault har trimma ifatt de andra vid inte mindre än tre tillfällen under 2000-talets motorfrysning. Den senaste "utjämningen" för 2-3 års sedan gav mig spysmak i munnen för hur kan vissa förbättra sin prestanda med 50 hästar när motorfrysning gäller? Som vanligt har FIA:s dåliga regler ställt till det för dem själva och de får hela tiden justera och kringgå sina egna regler! Suck, vad trött jag blev på allt mygel och dåliga beslut. Fast numera bryr jag mig inte längre och har på det stora hela gett upp och tror aldrig Formel 1 kommer tillbaka så man kan kalla det för Formel 1... Nu är det bara som vanlig motorsport och det intresserar mig inte.
Bild
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Pastis skrev:
olag skrev:Saknar ord... Skandal e bara förnamnet.

Jag hoppas du skojar eller kan du inte din historia?

Kan bara nämna att Renault har trimma ifatt de andra vid inte mindre än tre tillfällen under 2000-talets motorfrysning. Den senaste "utjämningen" för 2-3 års sedan gav mig spysmak i munnen för hur kan vissa förbättra sin prestanda med 50 hästar när motorfrysning gäller? Som vanligt har FIA:s dåliga regler ställt till det för dem själva och de får hela tiden justera och kringgå sina egna regler! Suck, vad trött jag blev på allt mygel och dåliga beslut. Fast numera bryr jag mig inte längre och har på det stora hela gett upp och tror aldrig Formel 1 kommer tillbaka så man kan kalla det för Formel 1... Nu är det bara som vanlig motorsport och det intresserar mig inte.
Visst har väl Renault fått justera nåt i år också? Har för mig det. I alla fall har alla motorleverantörer i F1 trimmat sina motorer med förevändning att det är tekniska problem. Renault som inte hängde med i utvecklingen fick ju dessutom tillstånd av FIA att rakt av "trimma ikapp".