Den verkliga VM-ställningen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:
FredrikE skrev:För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.
Så vad är poängen med poängen?
Poängen med poängen är att poängen ska räcka till fler hugade spekulanter. Jag gissar att man kikat på övrig motorsport (icke FIA-kontrollerad) och tyckte dessutom att det såg lite fånigt ut att F1 WDC vinner VM med mindre än 100 poäng, så då plankade man MotoGPs tabell rakt av.

Hey presto så har man en mer spännande serie :o
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

JTarnstrom skrev:
FredrikE skrev:För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.
Så vad är poängen med poängen?
Heidfeld var ju den som skulle tjänat 2 platser i totaltabellen, och är den som inte har någon körning i år, så vi ska kanske fråga honom om han haft ett finger med i spelet?


Jag tror poängen är att förarna ska passa sig för att köra safe på slutet av säsongen när man premieras mer av en toppplacering vilket gör det ännu lättare att komma ikapp. Ska ta och göra några beräkningar av 2008 och 2007 också så får vi se.

/Fredrik
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

FredrikE skrev:
JTarnstrom skrev:
FredrikE skrev:För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.
Så vad är poängen med poängen?
Heidfeld var ju den som skulle tjänat 2 platser i totaltabellen, och är den som inte har någon körning i år, så vi ska kanske fråga honom om han haft ett finger med i spelet?


Jag tror poängen är att förarna ska passa sig för att köra safe på slutet av säsongen när man premieras mer av en toppplacering vilket gör det ännu lättare att komma ikapp. Ska ta och göra några beräkningar av 2008 och 2007 också så får vi se.

/Fredrik
Jag tror inte att poängsystemet förändrar racingen öht i någon större utsträckning. Om det finns problem som är relaterade till poängfördelningen så flyttar man dem bara om man ändrar systemet.

Med det system jag föredrar så premierades ju segraren ännu mer än med dagens. Är det fisåkning man vill komma åt så är ju mitt alternativ det bättre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det nya poängsystemet i sig har ju både för- och nackdelar som också kan variera beroende på i vilket sammanhang det används. För just F1, med sina traditioner, så tycker jag inte att det fanns några skäl att ändra. FÖr de nya stallen så kommer ju värdet av den första poängen avsevärt att devalveras. Förvisso kommer de att få vara med i tabellen i ett tidigare skede än vad som annars hade varit fallet, men hur viktigt är egentligen det på en skala mellan 1 till 10 (eller mellan 1 och 25)...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Konstruktörspoängen används väl för att fördela pengarna, så om t.ex. Lotus kan skrapa ihop en poäng så blir det ju, om än lite, mindre ansträngd ekonomi nästa säsong. Chanserna för dem ökar ju med 10 poängplatser istället för 8 eller 6.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Lite skillnader i poängsystem, och den eg stora skillnaden är hoppet mellan 1an och 2an som är 8% större och att 9an och 10an får lite för besväret.

Plats Nya Gamla
1 100% 100%
2 72% 80%
3 60% 60%
4 48% 50%
5 40% 40%
6 32% 30%
7 24% 20%
8 16% 10%
9 8%
10 4%


Varken 2008 eller 2007 hade toppen slutat annorlunda, 2007 hade Kimi vunnit med stor marginal istället för med bara en poäng.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Jögga skrev:Konstruktörspoängen används väl för att fördela pengarna, så om t.ex. Lotus kan skrapa ihop en poäng så blir det ju, om än lite, mindre ansträngd ekonomi nästa säsong. Chanserna för dem ökar ju med 10 poängplatser istället för 8 eller 6.
Det var huvudet på spiken. Precis detta tror jag är anledningen till att även nian och tian får poäng. Konsekvensen av att ge poäng till de första tio istället för åtta blir att dela ut fler poäng totalt.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Detta kanske ar det minst viktiga och jag forstar resonemanget med koonstruktorspoang men det sker ju en devalvering av poangen da....eller egentligen gor det inte det men det borde ju det eftersom en poang inte ar vard lika mycket som den en gang var men tror nu fia raknar sa??
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Detta kanske ar det minst viktiga och jag forstar resonemanget med koonstruktorspoang men det sker ju en devalvering av poangen da....eller egentligen gor det inte det men det borde ju det eftersom en poang inte ar vard lika mycket som den en gang var men tror nu fia raknar sa??
Jag tror, med betoning på tror, att det handlar om att få en bättre eller jämnare fördelning av TV-pengarna helt enkelt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Detta kanske ar det minst viktiga och jag forstar resonemanget med koonstruktorspoang men det sker ju en devalvering av poangen da....eller egentligen gor det inte det men det borde ju det eftersom en poang inte ar vard lika mycket som den en gang var men tror nu fia raknar sa??
Desto fler platser som ger poäng, desto fler team som hamnar på samma plats med noll poäng.

Det är placeringen i konstruktörsmästerskapet och inte antalet poäng i sig som avgör fördelningen av TV-pengarna.

Sen finns det en annan aspekt också. Det är mycket lättare för team PR-mässigt att säga att man tagit poäng än att man gjort ett bra race och gått poänglös. Desto fler poängplatser, desto närmare poäng kan ett team säga att de är också vilket också är positivt och till PR-hjälp.

Se bara på Lotus i Australien. Heikki gick i mål på en trettondeplats. Den självklara spin Lotus hade efter Australien var att man nu är närmare att ta poäng, bara tre platser ifrån. Man ska inte underskatta den positiva effekten ett sådant ordbajsande kan ha.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Med fler poängplatser är det lättare för mindre team att klättra i WCC och på så vis tjäna mer pengar. Nu är det visserligen fler stall i år, så det går väl kanske på ett ut, men om man inte ökat antalet poängplatser så hade chanserna minskat.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

LsF1 det ligger faktistk lite i det du sager men om man ser det till forarens fordel sa kan ju en forare lattare saga att han kort i hop manga poang idag fast de egentligen inte ar vart lika mycket.

jag menar 10 poang forr motsvarar ju 20 poang idag, snacka om inflation. sa en forare i dag kan ju ha lika manga poang som en forare fran forr men han har kort halften sa bra om ni fattar vad ja menar. A andra sidan kanske det ar ovessentligt for forarna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

För fördelningen av tv-pengar spelar nog poängsystemet ingen roll eftersom förare och stall, oavsett om de har tagit poäng eller ej, vid lika poäng klassificeras efter bästa resultat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

JTarnstrom skrev:
FredrikE skrev:För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.
Så vad är poängen med poängen?
Poängen är att man ska inte håla på sina traditioner, man måste förendra ibland kanske inte till det bättre.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

1. Alonso 13
2. Vettel 13
3. Button 10
4. Massa 10
5. Kubica 9
6. Rosberg 8
7. Webber 6
8. Hamilton 6
9. Sutil 2
10. Schumacher 1
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Button 20
Alonso 16
Vettel 14
Hamilton 12
Rosberg 12
Kubica 11
Massa 10
Webber 6
Sutil 2
Schumacher 1

Det är tydigt att det gamla systemet gynnar segrare. Rosberg är vinnaren med det nya systemet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag undrar hur länge de tänker ha kvar detta systemet, blir de inte bra gör de väl om det igen tills nästa år... :down:
Tiresias
Inlägg: 162
Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33

Inlägg av Tiresias »

JTarnstrom skrev: Det är tydigt att det gamla systemet gynnar segrare. Rosberg är vinnaren med det nya systemet.
Den där får du gärna förklara, med lite matematisk teori
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tiresias skrev:
JTarnstrom skrev: Det är tydigt att det gamla systemet gynnar segrare. Rosberg är vinnaren med det nya systemet.
Den där får du gärna förklara, med lite matematisk teori
Rosberg är tvåa i det nya systemet, femma med 10-6-4-3-2-1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är poängen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Vad är poängen?
Vet inte om det är mig du frågar och jag vet inte om jag har något svar om så är fallet.

På ett sätt gillar jag det nya poängsystemet eftersom en förare som kanske har ramlat längst bak i fältet har en möjlighet att köra till sig en poängplats på ett sätt som kanske inte var lika lätt tidigare.

Dock tycker jag att segrarna hade kunnat värderas lite högre än vad som görs idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag frågade därför att årets poängsystem premierar en seger högre, relativt en andraplats, än vad fjolårets poängsystem gjorde. Men mindre än poängsystemet som gällde innan dess som bara premierade de sex första med poäng.

På så vis är det ju en förbättring för de som tycker att segrar ska premieras högre i poängstabellen.

Men min verkliga fråga är nog varför det egentligen behöver vara så mycket diskussion kring poängsystemet? Det är enligt min mening ett av de absolut minsta och minst betydelsefulla problemen i F1 idag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I sig är det kanske inte en så stor fråga men om man är av åsikten att förändringar tenderar att ske lite för lättvindigt i F1 nuförtiden så är frågan om poängsystem av principiell betydelse. Det räcker ju med att se reaktionerna efter premiärracet där Whitmarsh och andra började föreslå alla möjliga tokerier för att få fart på spektaklet igen. När man inte vårdar traditionerna är det som att öppna en dammlucka med illa genomtänkta förslag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Tycker att årets poängsystem är alldeles utmärkt. Hur skulle Schummie annars få poäng. :oops:
Allvarligt talat så är det en finnes med att det är fler som kämpar om poäng lite längre tillbaka i fältet. :up:
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:I sig är det kanske inte en så stor fråga men om man är av åsikten att förändringar tenderar att ske lite för lättvindigt i F1 nuförtiden så är frågan om poängsystem av principiell betydelse. Det räcker ju med att se reaktionerna efter premiärracet där Whitmarsh och andra började föreslå alla möjliga tokerier för att få fart på spektaklet igen. När man inte vårdar traditionerna är det som att öppna en dammlucka med illa genomtänkta förslag.
Att förändringar sker lite lättvindigt är jag den första att skriva under på, och av den anledningen tycker jag inte att det var bra att man ändrade poängsystemet i år.

Jag tycker att det som användes ifjol med 10 poäng till vinnaren och poäng till de åtta första fungerade alldeles utmärkt.

Det som är positivt med det nya är att 10 förare nu får poäng, med tanke på att det är större startfält och de är så driftsäkra är det ett bra argument för att utöka antalet poängplatser.

Hur som helst känns det inte som en så stor grej, jag är av åsikten att inga realistiska poängsystem i världen gör att racerförare inte vill vinna och inte satsar på att vinna om chansen finns till seger. Jag känner mig stödd i den åsikten av hur det ser ut i NASCAR 36 helger varje år.

Min skepsis mot årets poängsystem är så sakteliga på väg bort. Det enda som är irriterande är att jag fortfarande tänker efter det gamla när jag ser racen, har inte lärt mig det nya än ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
aikaik
Inlägg: 149
Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
Ort: Rotebro

Inga förändringar.Härligt att läsa

Inlägg av aikaik »

Så fort någon på mitt arbete föreslår en förändring o någon motsäjer sig detta gör jag blixtnabbt en High Five med den motsäjande parten och säjer högt "Inga Förändringar".Underbart Tärnström allt ska vara som det alltid har varit så ochså med Poängen iF1.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.