JTarnstrom skrev:I sig är det kanske inte en så stor fråga men om man är av åsikten att förändringar tenderar att ske lite för lättvindigt i F1 nuförtiden så är frågan om poängsystem av principiell betydelse. Det räcker ju med att se reaktionerna efter premiärracet där Whitmarsh och andra började föreslå alla möjliga tokerier för att få fart på spektaklet igen. När man inte vårdar traditionerna är det som att öppna en dammlucka med illa genomtänkta förslag.
Att förändringar sker lite lättvindigt är jag den första att skriva under på, och av den anledningen tycker jag inte att det var bra att man ändrade poängsystemet i år.
Jag tycker att det som användes ifjol med 10 poäng till vinnaren och poäng till de åtta första fungerade alldeles utmärkt.
Det som är positivt med det nya är att 10 förare nu får poäng, med tanke på att det är större startfält och de är så driftsäkra är det ett bra argument för att utöka antalet poängplatser.
Hur som helst känns det inte som en så stor grej, jag är av åsikten att inga realistiska poängsystem i världen gör att racerförare inte vill vinna och inte satsar på att vinna om chansen finns till seger. Jag känner mig stödd i den åsikten av hur det ser ut i NASCAR 36 helger varje år.
Min skepsis mot årets poängsystem är så sakteliga på väg bort. Det enda som är irriterande är att jag fortfarande tänker efter det gamla när jag ser racen, har inte lärt mig det nya än ....