Christoffer skrev:Årets nya grej verkar vara att göra omkörningar på oväntade ställen.
Det började med att Kubica körde om kön i depågatan för att ta sig före ut på kvalet. Sen har vi omkörningarna i depåinfarten där man inte ens bryr sig om det är stallkamraterna som blir lidande.
Ett oskick i mina ögon. Jag trodde att omkörningar bara var tillåtna på banan. Omkörningar i depån bara om ena bilen står still och servas.
Kubicas och även LHs manöver var reglementsvidriga, som jag läser reglemetet i alla fall.
Depågatan eller the pit lane är indelad i
en fast lane och
en inner lane.
Inner lane är innanför det blå (eller röda) fältet alltså där man utför sitt depåstopp.
Vidare får turordningen i depågatan inte ändras förutsatt att inte någon bil blir fördröjd, långsamt depåstopp exempelvis.
Vad som står om depåinfarten vet jag inte exakt, man har väl i gentlemannamässig anda hittills betraktat även denna som fast lane, men...
Så detta bör nog styras upp. Annars kanske vi får se lika huvudlösa incidenter som man annars kan se ute på våra 3-filiga vägar här i Svedala. Idiotiskt är bara förnamnet.
Sen blir jag lite konfunderad när jag ser [MS] långsamt men säkert "köra ut" sina opponenter vid en del omkörningsförsök i Kinas GP.
Missförstå mig rätt... Jag har alltid hävdat att den som är först in i sväng är den som väljer spår. Man är inte först om man halvägs om på inner spår eller jämsides i ytterspår,
så jag tyckte inte att det var något som helst fel på Der Altes manövrar, dock...
Vi har de senaste åren sett flera såna här manövrar av andra förare som blivit kritiserade för att de inte "lämnat plats".
Så min fråga är... har man ändrat synen på hur omkörningar och försvar av race line skall gå till för att bedömmas som OK?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...