Jo, den är skyddad. Eller rättare sagt, informationen på sidan är skyddad. Jag får upp en log in ruta så fort jag klickar på länkar.
Det var väl fan! Varför skyddar man dem? Trodde öppenhet och transparens var vad FOTA/FIA pratar om på sina möten. Nu blir jag förbannad.
Håller med. Det enda jag kan läsa (förutom portalsidan) är Official media kit för Malaysia och den har till och med fel i sig
D.Hill och A.Senna är noterade både för 22 och 41 segrar respektive delat på 19, plus att man glömt F.Alonsos 22. Humor.
ANFRAN skrev:Både Alonso och Massa bytte till motor 3 av 8 i helgen. Frågor på det?
Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.
De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Okay, jag har inte sett någonstans att någon har skrivit om motorbyten i Australien men i så fall verkar ju alla team har bytt motor innan kvalet i Australien?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:
Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.
De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Okay, jag har inte sett någonstans att någon har skrivit om motorbyten i Australien men i så fall verkar ju alla team har bytt motor innan kvalet i Australien?
Vad får du det ifrån att ALLA byte? Ursäkta, men kan du inte läsa? Här kommer informationen för tredje gången:
Number Car Driver Previously used engines
01 McLaren Mercedes Jenson Button 1
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 1
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 1
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 1
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel 1
07 Ferrari Felipe Massa 2
08 Ferrari Fernando Alonso 2
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 1
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 1
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 1
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 1
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 1
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 1
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 1
Bil nummer 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 1, 16, 17, 18, 19 och 25 bytte på lördagen enligt Jo Bauer.
En fråga. Det står ju att Ferrari har "tidigare använt" 2 motorer, och bytet antar jag skedde före kvalet. Går det att få reda på om man använde de motorer som man bytte för säkerhets skull i Bahrain?
Om så är fallet så har dom ju rent praktiskt inte behövt använda fler motorer än övriga stall på listan, trots att man bytt fler gånger.
Det är kanske lätt att luras av Jo Bauers listor om man inte läser rubrikerna i högerspalten? I rapporten från torsdagen lyder rubriken "New engines used so far" medan den i rapporten från lördagen är ändrad till "Previously used engines". Därför ska man ju plussa på en motor för alla förare som står med i lördagens lista för att veta vilken New Engine de ska byta/har bytt till.
Jögga skrev:Man får byta motor efter kvalet utan bestraffning förutsatt att man inte har använt mer än 8 motorer totalt. Bestraffning kommer först vid motor 9 och vidare. MEN, om man byter motor efter kvalet så får den utbytta motorn inte användas för kval och race någon fler gång under säsongen med undantag för sista rejset.
Byter man rova innan kvalet händer ingenting alls, och samtliga motorer (7 st.) förutom den som byttes efter kvalet i Bahrain är alltså fortfarande tillgängliga för Ferrari om dom vill.
Tack! Jag har inte hängt med i motorreglerna och nu slipper jag försöka hitta svaret i reglements-PDF:en (som gör att Acrobat kraschar varje gång jag använder sökfunktionen).
Jögga skrev:Går det att få reda på om man använde de motorer som man bytte för säkerhets skull i Bahrain?
Om de skulle ha bytt till en motor de använt i Bahrain borde väl inte bytena ha räknats som ett byte till en New Engine? Jag gissar att byten till en Previously Used Engine kommer hamna i en egen tabell eller inte rapporteras alls...
Den sidan i sig är inte skyddad, jag kommer in på den utan inloggningsruta och utan att vara inloggad och det finns en länk till Post-Event Information men den pekar på en sida för Malaysias GP. Det finns ingenstans någon länk till föregående tävlingar.
Förr fanns allt sånt på resp. tävlings informationssida men inte nu längre.
Det kan iofs vara så att dokumenten i sig inte är skyddade men länkarna är inte offentliggjorda.
Länken till mediarkivet för 2010 är däremot lösenordsskyddad.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
ANFRAN skrev:
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.
De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Okay, jag har inte sett någonstans att någon har skrivit om motorbyten i Australien men i så fall verkar ju alla team har bytt motor innan kvalet i Australien?
Vad får du det ifrån att ALLA byte? Ursäkta, men kan du inte läsa? Här kommer informationen för tredje gången:
Number Car Driver Previously used engines
01 McLaren Mercedes Jenson Button 1
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 1
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 1
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 1
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel 1
07 Ferrari Felipe Massa 2
08 Ferrari Fernando Alonso 2
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 1
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 1
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 1
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 1
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 1
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 1
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 1
Bil nummer 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 1, 16, 17, 18, 19 och 25 bytte på lördagen enligt Jo Bauer.
Jag kollade i fel tabell, jag kollade i den som skrev innan helgens träningar.
Skumt att t.ex. Autosport inte hade någon nyhet om motorbyten under helgen eller har jag missat att det har rapporterats av andra än FIA i det här dokumentet?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Om det har rapporterats av andra än FIA är du inte ensam om att ha missat det. Men jag tror att stallen använder en motor för fredagstester för att inte slita på kval/racemotorn i onödan.
Om något stall hade varit tvugna att byta motor på grund av problem är jag säker på att det hade synts tydligt i media.
Ang. Ferraris eventuella problem med motorerna så ska orsaken till bytena tydligen vara överhettning pga något tjafs med aerodynamiken.
Jag undrar om det inte var så att luften blev störd så att den inte togs in av luftintagen som den skulle.
Den högre motortemperaturen skulle också leda till ökad bränsleförbrukning och det var därför som man bad Massa sakta ner i Bahrain.
Det ska alltså inte vara problem med motorerna i sig.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Det låter ju förträffligt. Då har dom två "friträningsmotorer" som dom kan använda resten av året om dom vill och slipper nöta i onödan på racemotorerna.
Razor skrev:Ang. Ferraris eventuella problem med motorerna så ska orsaken till bytena tydligen vara överhettning pga något tjafs med aerodynamiken.
Jag undrar om det inte var så att luften blev störd så att den inte togs in av luftintagen som den skulle.
Den högre motortemperaturen skulle också leda till ökad bränsleförbrukning och det var därför som man bad Massa sakta ner i Bahrain.
Det ska alltså inte vara problem med motorerna i sig.
Oj, tillbaks till ruta ett i den här tråden alltså?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Om nu Ferrari har bekymmer med sina maskiner. Kan dom göra förändringar på dem i nu eller alla deras 8 maskiner är plomberade och undanställda redan. Så dom inte kan fixa till dom 5 andra Alonso har kvar?
PC: skrev:Någon som vet hur många hjulmuttrar man får göra av med under en säsong?
PC. du har inte knaprat lyckopiller på sistone
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
olag skrev:Om nu Ferrari har bekymmer med sina maskiner. Kan dom göra förändringar på dem i nu eller alla deras 8 maskiner är plomberade och undanställda redan. Så dom inte kan fixa till dom 5 andra Alonso har kvar?
4, den tredje sa visst poooofff också...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Är det fler än en motor som bytts mellan kval och race? Om inte så har dom ju sex motorer kvar att använda till kval och race plus en att använda på fredagar, så helt körda är dom isåfall inte.
Det är ju bara motorer som man byter efter kvalet som inte får användas fler gånger under säsong, förutom sista rejset då alla motorer är tillgängliga igen.
Man kan ju se det som så att Ferrari har bytt motor i förebyggande syfte och leder VM. Vettel och RedBull har det inte och leder inte VM trots en bättre bil i övrigt...
Jag tror Ferraris säsong är helt körd, deras motorproblem är grava och uppseendeväckande. Likt Red Bulls motorproblem ifjol kan Ferrari som bäst hoppas på att komma tvåa i båda mästerskapen, då de har motorproblem av samma omfattning ungefär.
Det hela kan nog i slutändan spåras till att vara orsakat av Alonso och italienarna. Vi vet ju alla hur de där från södra Europa är.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Fredrik i Trollhättan skrev:Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Jag utgår från att varje gång en förare bryter på grund av tekniska problem med bilen så är det alltid föraren som är huvudorsaken till haveriet. Det är väl korrekt uppfattat?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fredrik i Trollhättan skrev:Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Jag utgår från att varje gång en förare bryter på grund av tekniska problem med bilen så är det alltid föraren som är huvudorsaken till haveriet. Det är väl korrekt uppfattat?
Jag tror att det ska vara så, så har alla tolkat det förut i alla fall.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Jögga skrev:Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Att skjuta en motor är aldrig riktigt status quo, men det kanske bara är jag som tycker det?
Speciellt inte om man bara har ett begränsat antal.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Nu var det ju en redan förbrukad motor som var trasig och utbytt i Bahrain, och som bara får användas på träningar. Förr eller senare skulle den ju gå.
Motorsituationen är oförändrad vad gäller motorer för kval och race. Ferrari gör det Vettel gjorde under förra säsongen - sparar på racemotorerna till kval och race och kör med andra, redan utbytta, motorer på träningarna och minimerar antalet träningsvarv.
Det som är kostsamt är nog snarare att det bara blev 6 varv på första träningen imorse.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jögga skrev:Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Att skjuta en motor är aldrig riktigt status quo, men det kanske bara är jag som tycker det?
Speciellt inte om man bara har ett begränsat antal.
Jo, det är i princip status quo eftersom det var en motor som redan räknats bort efter bytet i Bahrain. Dom hade ändå inte kunnat använda den vid kval och rejs, så dom tappade ett antal testkilometer. Dom har fortfarande lika många motorer tillgängliga för kval och rejs efter smällen som före, och mer status quo blir det inte.
Jari skrev:Jag tänker nog mer som varje mil man inte får ur en motor får man ta ur nästa...
Visst, du har en poäng där. Men de mil man skulle tagit ur den här motorn försvann i princip i mektid för att skruva in en ny motor. Så någon jättekris innebär det inte vad gäller motorer, men däremot som LuckyStrike1 säger tappade man träningsvarv.