Ferrari har motorproblem?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Pastis skrev:
Jögga skrev:
Pastis skrev: Inte är väl http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1 ... _page.aspx skyddat? Nu är jag ju inloggad, men visst tusan är just dessa sidor öppna.
Jo, den är skyddad. Eller rättare sagt, informationen på sidan är skyddad. Jag får upp en log in ruta så fort jag klickar på länkar.
Det var väl fan! Varför skyddar man dem? Trodde öppenhet och transparens var vad FOTA/FIA pratar om på sina möten. Nu blir jag förbannad. :x
Håller med. Det enda jag kan läsa (förutom portalsidan) är Official media kit för Malaysia och den har till och med fel i sig :D
D.Hill och A.Senna är noterade både för 22 och 41 segrar respektive delat på 19, plus att man glömt F.Alonsos 22. Humor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev:Både Alonso och Massa bytte till motor 3 av 8 i helgen. Frågor på det?
Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.

De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Okay, jag har inte sett någonstans att någon har skrivit om motorbyten i Australien men i så fall verkar ju alla team har bytt motor innan kvalet i Australien?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev: Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.

De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Okay, jag har inte sett någonstans att någon har skrivit om motorbyten i Australien men i så fall verkar ju alla team har bytt motor innan kvalet i Australien?
Vad får du det ifrån att ALLA byte? Ursäkta, men kan du inte läsa? Här kommer informationen för tredje gången:

Kod: Markera allt

Number      Car                            Driver                 Previously used engines
01          McLaren Mercedes               Jenson Button                       1
02          McLaren Mercedes               Lewis Hamilton                      1
03          Mercedes Benz                  Michael Schumacher                  1
04          Mercedes Benz                  Nico Rosberg                        1
05          Red Bull Racing Renault        Sebastian Vettel                    1
07          Ferrari                        Felipe Massa                        2
08          Ferrari                        Fernando Alonso                     2
14          Force India Mercedes           Adrian Sutil                        1
15          Force India Mercedes           Vitantonio Liuzzi                   1
16          STR Ferrari                    Sébastien Buemi                     1
17          STR Ferrari                    Jaime Alguersuari                   1
18          Lotus Cosworth                 Jarno Trulli                        1
19          Lotus Cosworth                 Heikki Kovalainen                   1
25          Virgin Cosworth                Lucas Di Grassi                     1 
Bil nummer 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 1, 16, 17, 18, 19 och 25 bytte på lördagen enligt Jo Bauer.
Bild
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Få se nu, var det alla som bytte.......eller :D

En fråga. Det står ju att Ferrari har "tidigare använt" 2 motorer, och bytet antar jag skedde före kvalet. Går det att få reda på om man använde de motorer som man bytte för säkerhets skull i Bahrain?
Om så är fallet så har dom ju rent praktiskt inte behövt använda fler motorer än övriga stall på listan, trots att man bytt fler gånger.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det är kanske lätt att luras av Jo Bauers listor om man inte läser rubrikerna i högerspalten? I rapporten från torsdagen lyder rubriken "New engines used so far" medan den i rapporten från lördagen är ändrad till "Previously used engines". Därför ska man ju plussa på en motor för alla förare som står med i lördagens lista för att veta vilken New Engine de ska byta/har bytt till.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jögga skrev:Man får byta motor efter kvalet utan bestraffning förutsatt att man inte har använt mer än 8 motorer totalt. Bestraffning kommer först vid motor 9 och vidare. MEN, om man byter motor efter kvalet så får den utbytta motorn inte användas för kval och race någon fler gång under säsongen med undantag för sista rejset.

Byter man rova innan kvalet händer ingenting alls, och samtliga motorer (7 st.) förutom den som byttes efter kvalet i Bahrain är alltså fortfarande tillgängliga för Ferrari om dom vill.
Tack! Jag har inte hängt med i motorreglerna och nu slipper jag försöka hitta svaret i reglements-PDF:en (som gör att Acrobat kraschar varje gång jag använder sökfunktionen).
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jögga skrev:Går det att få reda på om man använde de motorer som man bytte för säkerhets skull i Bahrain?
Om de skulle ha bytt till en motor de använt i Bahrain borde väl inte bytena ha räknats som ett byte till en New Engine? Jag gissar att byten till en Previously Used Engine kommer hamna i en egen tabell eller inte rapporteras alls...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Inte är väl http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1 ... _page.aspx skyddat? Nu är jag ju inloggad, men visst tusan är just dessa sidor öppna.
Den sidan i sig är inte skyddad, jag kommer in på den utan inloggningsruta och utan att vara inloggad och det finns en länk till Post-Event Information men den pekar på en sida för Malaysias GP. Det finns ingenstans någon länk till föregående tävlingar.

Förr fanns allt sånt på resp. tävlings informationssida men inte nu längre.
Det kan iofs vara så att dokumenten i sig inte är skyddade men länkarna är inte offentliggjorda.

Länken till mediarkivet för 2010 är däremot lösenordsskyddad.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:
LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev: Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.

Vad får du det ifrån att ALLA byte? Ursäkta, men kan du inte läsa? Här kommer informationen för tredje gången:

Kod: Markera allt

Number      Car                            Driver                 Previously used engines
01          McLaren Mercedes               Jenson Button                       1
02          McLaren Mercedes               Lewis Hamilton                      1
03          Mercedes Benz                  Michael Schumacher                  1
04          Mercedes Benz                  Nico Rosberg                        1
05          Red Bull Racing Renault        Sebastian Vettel                    1
07          Ferrari                        Felipe Massa                        2
08          Ferrari                        Fernando Alonso                     2
14          Force India Mercedes           Adrian Sutil                        1
15          Force India Mercedes           Vitantonio Liuzzi                   1
16          STR Ferrari                    Sébastien Buemi                     1
17          STR Ferrari                    Jaime Alguersuari                   1
18          Lotus Cosworth                 Jarno Trulli                        1
19          Lotus Cosworth                 Heikki Kovalainen                   1
25          Virgin Cosworth                Lucas Di Grassi                     1 
Bil nummer 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 1, 16, 17, 18, 19 och 25 bytte på lördagen enligt Jo Bauer.
Jag kollade i fel tabell, jag kollade i den som skrev innan helgens träningar.

Skumt att t.ex. Autosport inte hade någon nyhet om motorbyten under helgen eller har jag missat att det har rapporterats av andra än FIA i det här dokumentet?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

På Autosports forum har man pratat om motorbytena, men som sagt ingen nyhetssajt av betydelse har rapporterat det. Håller med om att det är konstigt.
Bild
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Om det har rapporterats av andra än FIA är du inte ensam om att ha missat det. Men jag tror att stallen använder en motor för fredagstester för att inte slita på kval/racemotorn i onödan.

Om något stall hade varit tvugna att byta motor på grund av problem är jag säker på att det hade synts tydligt i media.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ang. Ferraris eventuella problem med motorerna så ska orsaken till bytena tydligen vara överhettning pga något tjafs med aerodynamiken.
Jag undrar om det inte var så att luften blev störd så att den inte togs in av luftintagen som den skulle.

Den högre motortemperaturen skulle också leda till ökad bränsleförbrukning och det var därför som man bad Massa sakta ner i Bahrain.
Det ska alltså inte vara problem med motorerna i sig.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det låter ju förträffligt. Då har dom två "friträningsmotorer" som dom kan använda resten av året om dom vill och slipper nöta i onödan på racemotorerna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Ang. Ferraris eventuella problem med motorerna så ska orsaken till bytena tydligen vara överhettning pga något tjafs med aerodynamiken.
Jag undrar om det inte var så att luften blev störd så att den inte togs in av luftintagen som den skulle.

Den högre motortemperaturen skulle också leda till ökad bränsleförbrukning och det var därför som man bad Massa sakta ner i Bahrain.
Det ska alltså inte vara problem med motorerna i sig.
Oj, tillbaks till ruta ett i den här tråden alltså?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

En motor till som rök för Alonso.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:En motor till som rök för Alonso.
Ja, snart är det inte ens ett frågetecken på den här tråden...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Om Alonso fortsätter att förbruka motorer i det här tempot så kommer han att ha slut på dom efter Kanadas GP.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Om nu Ferrari har bekymmer med sina maskiner. Kan dom göra förändringar på dem i nu eller alla deras 8 maskiner är plomberade och undanställda redan. Så dom inte kan fixa till dom 5 andra Alonso har kvar?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Någon som vet hur många hjulmuttrar man får göra av med under en säsong? :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

PC: skrev:Någon som vet hur många hjulmuttrar man får göra av med under en säsong? :D
PC. du har inte knaprat lyckopiller på sistone :D
Bild
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

olag skrev:Om nu Ferrari har bekymmer med sina maskiner. Kan dom göra förändringar på dem i nu eller alla deras 8 maskiner är plomberade och undanställda redan. Så dom inte kan fixa till dom 5 andra Alonso har kvar?
4, den tredje sa visst poooofff också...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är bara en Ferrarimotor som faktiskt har poffat, de övriga har bytts i förebyggande syfte och kanske t o m lite i onödan.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Är det fler än en motor som bytts mellan kval och race? Om inte så har dom ju sex motorer kvar att använda till kval och race plus en att använda på fredagar, så helt körda är dom isåfall inte.

Det är ju bara motorer som man byter efter kvalet som inte får användas fler gånger under säsong, förutom sista rejset då alla motorer är tillgängliga igen.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

platt skrev:
PC: skrev:Någon som vet hur många hjulmuttrar man får göra av med under en säsong? :D
PC. du har inte knaprat lyckopiller på sistone :D
Bild
Än så länge behövs det inte.
Att Der Alte inte kommer någonvart och blir satt på pottan av sin kollega är rena lyckopillret i sig! :D :D :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Man kan ju se det som så att Ferrari har bytt motor i förebyggande syfte och leder VM. Vettel och RedBull har det inte och leder inte VM trots en bättre bil i övrigt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

http://www.grandprix.com/ns/ns22179.html
Ni vet vart ni läste det först... :D
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jepp, i Autosport :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:Jepp, i Autosport :D
Vilket kom först?
Monday, April 5th 2010, 07:54 GMT
eller
Postat: ons mar 31, 2010 10:09?
:D
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:
Jögga skrev:Jepp, i Autosport :D
Vilket kom först?
Monday, April 5th 2010, 07:54 GMT
eller
Postat: ons mar 31, 2010 10:09?
:D
Kan man almanackan är det en enkel nöt, men du frågade inte vilken som kom först utan påstod att vi visste vart vi läst det först :whistle:
Det visste jag :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

"Alla" vet, men vem vågar erkänna...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:"Alla" vet, men vem vågar erkänna...
Jag hade en kollega som heter Alla, men hon hade inte en aning :o
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Ferrari själva är inte oroliga i alla fall......åtminstone inte officiellt :wink:
Ferrari is adamant there are no reasons to be worried about the reliability of its engines following an in-depth analysis on its failures in Malaysia.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

...åtminstone inte officiellt?
Den säkerheten tar vi till pantbanken och blir utskrattade...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror Ferraris säsong är helt körd, deras motorproblem är grava och uppseendeväckande. Likt Red Bulls motorproblem ifjol kan Ferrari som bäst hoppas på att komma tvåa i båda mästerskapen, då de har motorproblem av samma omfattning ungefär.

Det hela kan nog i slutändan spåras till att vara orsakat av Alonso och italienarna. Vi vet ju alla hur de där från södra Europa är.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gullpojken Massa kan ju inte anklagas för något.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Fredrik i Trollhättan

Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Jag utgår från att varje gång en förare bryter på grund av tekniska problem med bilen så är det alltid föraren som är huvudorsaken till haveriet. Det är väl korrekt uppfattat?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Tycker vi inte att Alonso och Massa kör sönder sina motorer? Och vad tycker vi om Vettels förmåga att få bilen att hålla ihop? Eller var det åsikter som bara var applicerbara på Räikkonen?
Jag utgår från att varje gång en förare bryter på grund av tekniska problem med bilen så är det alltid föraren som är huvudorsaken till haveriet. Det är väl korrekt uppfattat?
Jag tror att det ska vara så, så har alla tolkat det förut i alla fall.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:...åtminstone inte officiellt?
Den säkerheten tar vi till pantbanken och blir utskrattade...
Självfallet, men ett gott skratt förlänger livet
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så sant =)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vilka är de här Ferr Ari som leder konstruktörs-VM och som det verkar leder förar-VM med f örare på plats 1 och 2?

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nu verkar motorproblemen hos Ferrari vara väldigt allvarliga för Alonso gick ut och sa något om att han har "zero concern" över deras motorer.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Att skjuta en motor är aldrig riktigt status quo, men det kanske bara är jag som tycker det?
Speciellt inte om man bara har ett begränsat antal.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu var det ju en redan förbrukad motor som var trasig och utbytt i Bahrain, och som bara får användas på träningar. Förr eller senare skulle den ju gå.

Motorsituationen är oförändrad vad gäller motorer för kval och race. Ferrari gör det Vettel gjorde under förra säsongen - sparar på racemotorerna till kval och race och kör med andra, redan utbytta, motorer på träningarna och minimerar antalet träningsvarv.

Det som är kostsamt är nog snarare att det bara blev 6 varv på första träningen imorse.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tänker nog mer som varje mil man inte får ur en motor får man ta ur nästa...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:
Jögga skrev:Den han sköt idag var väl den som byttes i Bahrain, vad jag hört. Den fanns alltså inte längre tillgänglig för kval och rejs i alla fall, så det är status quo som jag förstår det.
Att skjuta en motor är aldrig riktigt status quo, men det kanske bara är jag som tycker det?
Speciellt inte om man bara har ett begränsat antal.
Jo, det är i princip status quo eftersom det var en motor som redan räknats bort efter bytet i Bahrain. Dom hade ändå inte kunnat använda den vid kval och rejs, så dom tappade ett antal testkilometer. Dom har fortfarande lika många motorer tillgängliga för kval och rejs efter smällen som före, och mer status quo blir det inte.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:Jag tänker nog mer som varje mil man inte får ur en motor får man ta ur nästa...
Visst, du har en poäng där. Men de mil man skulle tagit ur den här motorn försvann i princip i mektid för att skruva in en ny motor. Så någon jättekris innebär det inte vad gäller motorer, men däremot som LuckyStrike1 säger tappade man träningsvarv.
Fredrik i Trollhättan

Det går ju bra för Ferrari. Man leder ju VM till skillnad mot t.ex. RedBull som kör sönder materialet under race.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ferrari har inga problem, de skyller bara på det och passar på och trimma dem. :o

Varse goda, konspirationsfanatikerna går säkert igång på det här... Alonso är en lika stor fuskare som Schumacher? Eller varför FIA(t) gynnar Ferrari?
Bild