Däck i F1
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Däck i F1
Som ni säkert vet så kommer Bridgestone att kasta in handduken när deras avtal går ut efter den här säsongen. Rykten har gjort gällande att dom funderat på att stanna även nästa säsong, men det har nu Hiroshi Yasukawa förnekat, samtidigt medger han att Bridgestone kommer att kika på det avtal som FIA kommer med vid ansökningsförfarandet. Om det är fördelaktigt så kan det tänkas att dom skriver nytt.
Någon förlängning på innevarande kontrakt blir det dock inte.
Det gäller nu för FIA att lägga på ett kol för att stallen ska få en chans att bygga bil efter nästa års däckspecifikationer. Och personligen hoppas jag att dom tar in minst två leverantörer, det vore mumma
Någon förlängning på innevarande kontrakt blir det dock inte.
Det gäller nu för FIA att lägga på ett kol för att stallen ska få en chans att bygga bil efter nästa års däckspecifikationer. Och personligen hoppas jag att dom tar in minst två leverantörer, det vore mumma
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Re: Däck i F1
Varför? VM för däckleverantörer har vi redan haft...Jögga skrev: Och personligen hoppas jag att dom tar in minst två leverantörer, det vore mumma
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Re: Däck i F1
Vi har haft VM för förare och VM för konstruktörer också.PC: skrev:Varför? VM för däckleverantörer har vi redan haft...Jögga skrev: Och personligen hoppas jag att dom tar in minst två leverantörer, det vore mumma
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Håller jag verkligen inte med om..Jögga skrev:Tycker du att F1 ger mer eller mindre intressanta lopp sedan Bridgestone blev ensam?
Åren med två leverantörer tycker jag generellt ger bättre race, och det är mer ovisst om strategier och seger.
Att halva startfältet är chanslösa pga. att dom har "fel" däck, får i alla fall mig att tappa intresset direkt.
Jag tror helt enkelt att däcken är en så avgörande faktor att likvärdiga däck krävs om inte däcken helt ska avgöra racen,, och det blir som PC säger, "VM för däcksleverantörer", vilket vi som sagt provat förut och konstaterat att det var ingen höjdare..
..tycker man att oförutsägbarhet är = bra racing, kan man ju kolla på amerikansk racing eller nåt liknande lotteri..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Är det då bättre att hela startfältet snällt får hålla sin plats för att ingen har en fördel? Tåg kan man med fördel se hos SJ, visserligen oftast stillastående, men ändå. I F1 ser jag gärna kamp och med två tillverkare lär fördelen ligga hos olika märken på olika banor/temperaturer.Lenny skrev:Håller jag verkligen inte med om..Jögga skrev:Tycker du att F1 ger mer eller mindre intressanta lopp sedan Bridgestone blev ensam?
Åren med två leverantörer tycker jag generellt ger bättre race, och det är mer ovisst om strategier och seger.
Att halva startfältet är chanslösa pga. att dom har "fel" däck, får i alla fall mig att tappa intresset direkt.
Jag tror helt enkelt att däcken är en så avgörande faktor att likvärdiga däck krävs om inte däcken helt ska avgöra racen,, och det blir som PC säger, "VM för däcksleverantörer", vilket vi som sagt provat förut och konstaterat att det var ingen höjdare..
..tycker man att oförutsägbarhet är = bra racing, kan man ju kolla på amerikansk racing eller nåt liknande lotteri..
Men det är mina 2 cent, alla behöver inte hålla med
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag läste det, och det stämmer att dom hoppade av eftersom FIA inte ville ha fler än en leverantör. Nu säger man att man gärna kommer tillbaka, men förutsättningen är att dom inte är ensamma, om dom ska vara med ska det vara kamp om segrarna med någon annan däcktillverkare.
Det verkar ju inte direkt stå däcktillverkare i kö för att få vara ensam leverantör, så frågan är om FIA har något annat val än att låta flera delta.
Det verkar ju inte direkt stå däcktillverkare i kö för att få vara ensam leverantör, så frågan är om FIA har något annat val än att låta flera delta.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag skulle i.o.f.s. kunna gå med på fler än ett däcksfabrikat i F1.
Men då skall däcken vara fria att använda för samtliga och det skall vara fritt för ett team att välja fabrikat från bana till bana.
Träningarna skulle då bli rätt intressanta när man försöker utsortera vilket däck som är bäst för tillfället...
Men då skall däcken vara fria att använda för samtliga och det skall vara fritt för ett team att välja fabrikat från bana till bana.
Träningarna skulle då bli rätt intressanta när man försöker utsortera vilket däck som är bäst för tillfället...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Precis, att vara låst till ett dåligt märke hela säsongen är något vi vet vad värdelöst det är. Spelar ingen roll i att man har den bästa bilen, är däcken kass så är det kört.PC: skrev:Jag skulle i.o.f.s. kunna gå med på fler än ett däcksfabrikat i F1.
Men då skall däcken vara fria att använda för samtliga och det skall vara fritt för ett team att välja fabrikat från bana till bana.
Träningarna skulle då bli rätt intressanta när man försöker utsortera vilket däck som är bäst för tillfället...
Man ska i alla fall få välja märke inför varje GP-helg. Att utvärdera flera märken under en och samma helg är inte realistisk, då blir det ännu mera med däcknötande och det är tröttsamt i längden att titta på.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Låter ju vid första anblick spännande, men vilken däckstillverkare tror ni på allvar skulle ställa upp på dom premisserna? Först frakta 1400 däck till en bana bara för att efter racet packa in 1350 oanvända däck och åka hem igen. Eller stall som vill köra med tillverkare A:s däck bara för att upptäcka att dom kom försent till valet och får köra på tillverkare B:s däck som inte passar vare sig chassiet eller banan.Pastis skrev:Precis, att vara låst till ett dåligt märke hela säsongen är något vi vet vad värdelöst det är. Spelar ingen roll i att man har den bästa bilen, är däcken kass så är det kört.PC: skrev:Jag skulle i.o.f.s. kunna gå med på fler än ett däcksfabrikat i F1.
Men då skall däcken vara fria att använda för samtliga och det skall vara fritt för ett team att välja fabrikat från bana till bana.
Träningarna skulle då bli rätt intressanta när man försöker utsortera vilket däck som är bäst för tillfället...
Man ska i alla fall få välja märke inför varje GP-helg. Att utvärdera flera märken under en och samma helg är inte realistisk, då blir det ännu mera med däcknötande och det är tröttsamt i längden att titta på.
Eller om man lägger valet en vecka innan rejs så riskera man ju att välja helgalet i alla fall. Man ska köra i stekheta öknen och väljer förstås Michelin som alltid går bra i värme, men när man kommer dit så är det regn och kallt. Det funkar inte, man måste förstås precis som med motorer och annat signa ett avtal med en leverantör och leva med det under säsongen.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Varför skulle det vara orsaken? Har man sagt det?PC: skrev: ... och det hade inget med att göra hur det såg ut på Indianapolis det året...?
Historien lärde antagligen de motorsportintresserade amerikanerna att det finns två tillverkare av däck i Formel1. Ett som är bäst och ett som är strax efter. På delad tredje plats kommer resten. Troligtvis är det fler amerikaner som nu känner till Michelin än innan tävlingen.
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.Fredrik i Trollhättan skrev:Varför skulle det vara orsaken? Har man sagt det?PC: skrev: ... och det hade inget med att göra hur det såg ut på Indianapolis det året...?
Historien lärde antagligen de motorsportintresserade amerikanerna att det finns två tillverkare av däck i Formel1. Ett som är bäst och ett som är strax efter. På delad tredje plats kommer resten. Troligtvis är det fler amerikaner som nu känner till Michelin än innan tävlingen.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Ett tredje alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däcksfabrikant som sätter säkerheten främst. Kosta vad det kosta vill.Nigel skrev:Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.Fredrik i Trollhättan skrev:Varför skulle det vara orsaken? Har man sagt det?PC: skrev: ... och det hade inget med att göra hur det såg ut på Indianapolis det året...?
Historien lärde antagligen de motorsportintresserade amerikanerna att det finns två tillverkare av däck i Formel1. Ett som är bäst och ett som är strax efter. På delad tredje plats kommer resten. Troligtvis är det fler amerikaner som nu känner till Michelin än innan tävlingen.
Som diskuterat tidigare så tycker jag man i regel överdriver den långsiktiga betydelsen av såna här affärer. Nu, 5 år senare, betyder det ingenting.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det var inte farten som var problemet, det var Indys (för F1...) extrema doseringNigel skrev:Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.Fredrik i Trollhättan skrev:Varför skulle det vara orsaken? Har man sagt det?PC: skrev: ... och det hade inget med att göra hur det såg ut på Indianapolis det året...?
Historien lärde antagligen de motorsportintresserade amerikanerna att det finns två tillverkare av däck i Formel1. Ett som är bäst och ett som är strax efter. På delad tredje plats kommer resten. Troligtvis är det fler amerikaner som nu känner till Michelin än innan tävlingen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...Nigel skrev:Hårklyveri! Rådet var att sänka farten så att däcken skulle hålla för trycket.PC: skrev:Det var inte farten som var problemet, det var Indys (för F1...) extrema dosering
Att de inte skulle hålla för hög fart var inte problemet, de pallade inte för det onormalt ökade trycket som du själv säger.
Det diskuterades en lösning på problemet på plats och det var att bygga en chikan för att sänka farten in i bankingen.
Detta ville nu inte BS-teamen gå med på, föga förvånande dock eftersom detta var under Der Altes tid med Ferrari och Bridgestone...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Varför skulle de gå med på det? Bridgestone hade tagit med ett däck som passade banan i sitt standardutförande, michelin ville att banan skulle byggas om för att passa deras däck. Låter inte ett dugg sunt i mina öron.PC: skrev:Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...Nigel skrev:Hårklyveri! Rådet var att sänka farten så att däcken skulle hålla för trycket.PC: skrev:Det var inte farten som var problemet, det var Indys (för F1...) extrema dosering
Att de inte skulle hålla för hög fart var inte problemet, de pallade inte för det onormalt ökade trycket som du själv säger.
Det diskuterades en lösning på problemet på plats och det var att bygga en chikan för att sänka farten in i bankingen.
Detta ville nu inte BS-teamen gå med på, föga förvånande dock eftersom detta var under Der Altes tid med Ferrari och Bridgestone...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Ta bort skygglapparna... Här pratar vi om ett oförutsett problem som gällde säkerheten.Dagon skrev:Varför skulle de gå med på det? Bridgestone hade tagit med ett däck som passade banan i sitt standardutförande, michelin ville att banan skulle byggas om för att passa deras däck. Låter inte ett dugg sunt i mina öron.PC: skrev:Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...Nigel skrev: Hårklyveri! Rådet var att sänka farten så att däcken skulle hålla för trycket.
Att de inte skulle hålla för hög fart var inte problemet, de pallade inte för det onormalt ökade trycket som du själv säger.
Det diskuterades en lösning på problemet på plats och det var att bygga en chikan för att sänka farten in i bankingen.
Detta ville nu inte BS-teamen gå med på, föga förvånande dock eftersom detta var under Der Altes tid med Ferrari och Bridgestone...
Detta var ett förslag för att kunna genomföra tävlingen och ge hundratusentals betalande racefans valuta för pengarna.
Så blev det nu inte och det var första (och enda) gången som jag sett publiken kasta in föremål på banan. Sunt, säger du...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Vaddå oförutsett? Michelin är väl inga duvungar. Dom gjorde en tabbe och du har gått på deras snack "att det var banans fel"! Kan man inte hålla fullt i böjen får man väl hålla igen. Det gäller i alla kurvor.PC: skrev:Ta bort skygglapparna... Här pratar vi om ett oförutsett problem som gällde säkerheten.Dagon skrev:Varför skulle de gå med på det? Bridgestone hade tagit med ett däck som passade banan i sitt standardutförande, michelin ville att banan skulle byggas om för att passa deras däck. Låter inte ett dugg sunt i mina öron.PC: skrev: Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...
Att de inte skulle hålla för hög fart var inte problemet, de pallade inte för det onormalt ökade trycket som du själv säger.
Det diskuterades en lösning på problemet på plats och det var att bygga en chikan för att sänka farten in i bankingen.
Detta ville nu inte BS-teamen gå med på, föga förvånande dock eftersom detta var under Der Altes tid med Ferrari och Bridgestone...
Detta var ett förslag för att kunna genomföra tävlingen och ge hundratusentals betalande racefans valuta för pengarna.
Så blev det nu inte och det var första (och enda) gången som jag sett publiken kasta in föremål på banan. Sunt, säger du...?
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Michelins F1-däck hade extra tunna sidor och var en mer aktiv del av bilens totala vertikala fjädringsväg än vad BS-däcken var.Nigel skrev:Vaddå oförutsett? Michelin är väl inga duvungar. Dom gjorde en tabbe och du har gått på deras snack "att det var banans fel"! Kan man inte hålla fullt i böjen får man väl hålla igen. Det gäller i alla kurvor.PC: skrev:Ta bort skygglapparna... Här pratar vi om ett oförutsett problem som gällde säkerheten.Dagon skrev: Varför skulle de gå med på det? Bridgestone hade tagit med ett däck som passade banan i sitt standardutförande, michelin ville att banan skulle byggas om för att passa deras däck. Låter inte ett dugg sunt i mina öron.
Detta var ett förslag för att kunna genomföra tävlingen och ge hundratusentals betalande racefans valuta för pengarna.
Så blev det nu inte och det var första (och enda) gången som jag sett publiken kasta in föremål på banan. Sunt, säger du...?
Därmed var de för veka för Indys banking, som ju inte kan sägas vara någon typisk kurva när man tittar på andra banor. Detta var väl i högsta grad oförutsett.
För övrigt är väl en banking till för att man inte skall behöva hålla igen, eller...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att det var bankade kurvor på Indianapolis kan ju knappast ha kommit som en överraskning eller varit något oförutsett för Michelin. Det var väl heller inte deras första F1-race på den banan.
Att däcken inte klarade av banans egenheter kan bara Michelin skyllas för.
Att det sen blev som det blev i själva racet kan många skyllas för. F1 med FIA, Ferrari, de andra teamen, Bridgestone och Michelin gjorde alla bort sig den dagen och gjorde en hemsk situation ännu värre bara för att de inte kunde lyfta blicken och se den större bilden och ta det kloka och modiga beslutet.
Att däcken inte klarade av banans egenheter kan bara Michelin skyllas för.
Att det sen blev som det blev i själva racet kan många skyllas för. F1 med FIA, Ferrari, de andra teamen, Bridgestone och Michelin gjorde alla bort sig den dagen och gjorde en hemsk situation ännu värre bara för att de inte kunde lyfta blicken och se den större bilden och ta det kloka och modiga beslutet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag försvarar inte Michelin. Ändå kan man ju undra varför de inte tagit med bankingen i beräkningarna? Så nog var de oförberedda alltid...LuckyStrike1 skrev:Att det var bankade kurvor på Indianapolis kan ju knappast ha kommit som en överraskning eller varit något oförutsett för Michelin. Det var väl heller inte deras första F1-race på den banan.
Att däcken inte klarade av banans egenheter kan bara Michelin skyllas för.
Att det sen blev som det blev i själva racet kan många skyllas för. F1 med FIA, Ferrari, de andra teamen, Bridgestone och Michelin gjorde alla bort sig den dagen och gjorde en hemsk situation ännu värre bara för att de inte kunde lyfta blicken och se den större bilden och ta det kloka och modiga beslutet.
Tänk själv om du hade haft en biljett till USAs GP och suttit i publiken med hundratusentals sura amerikaner för att se två Ferrari (eller egentligen bara en...) göra upp om "segern" med två Jordan och två Minardi som statister... Sund PR för F1 i USA, eller hur...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, jag skrev ju också precis att F1 som helhet gjorde bort sig den dagen och valde det okloka och fega beslutet utan att se på helhetsbilden.
Det är ett delat kollektiv ansvar som Bridgestone, Michelin, FIA, Ferrari, FOM och de andra teamen har och som de inte levde upp till.
Det är ett delat kollektiv ansvar som Bridgestone, Michelin, FIA, Ferrari, FOM och de andra teamen har och som de inte levde upp till.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Du kan inte mena allvar? Oförutsett problem på en bana som man kört på sedan 2000, och en bana som varit med i samma utförande ända sedan Michelin kom tillbaka till F1 2001PC: skrev:Ta bort skygglapparna... Här pratar vi om ett oförutsett problem som gällde säkerheten.Dagon skrev:Varför skulle de gå med på det? Bridgestone hade tagit med ett däck som passade banan i sitt standardutförande, michelin ville att banan skulle byggas om för att passa deras däck. Låter inte ett dugg sunt i mina öron.PC: skrev: Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...
Att de inte skulle hålla för hög fart var inte problemet, de pallade inte för det onormalt ökade trycket som du själv säger.
Det diskuterades en lösning på problemet på plats och det var att bygga en chikan för att sänka farten in i bankingen.
Detta ville nu inte BS-teamen gå med på, föga förvånande dock eftersom detta var under Der Altes tid med Ferrari och Bridgestone...
Detta var ett förslag för att kunna genomföra tävlingen och ge hundratusentals betalande racefans valuta för pengarna.
Så blev det nu inte och det var första (och enda) gången som jag sett publiken kasta in föremål på banan. Sunt, säger du...?
Nej, Michelin hade redan 2004 problem med däcken vilket resulterade i Ralfs krash. Dom valde att ändå komma med däck som inte funkade, helt enkelt lärde dom sig inget av tidigare erfarenheter. Och Ralf satt i muren även 2005, och det var då man kom på idén med chikan.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Då backar jag väl på det jag skrivit, du verkar inte ha läst det i alla fall...Jögga skrev: Du kan inte mena allvar? Oförutsett problem...
Michelin tog kallt med i beräkningarna att däcken skulle tryckas ihop som ballonger på bankingen och skapa problem. Nöjd?
Undrar bara varför de ödslade tid med att åka dit med facit i hand...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Naturligtvis kunde man ju inte bygga om banan för att anpassa den till Michelins däck. Har man väl börjat hade man kanske blivit tvungen att bygga om andra banor på lördag eftermiddag för att Bridgestone klagat. Bridgestone hade kanske offrat andra parametrar för att få ett stabilare däck? Amerikanerna är vana. Där ställer man in ovalracing när det duggar lite...
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Du behöver bland annat bättra på dina historiekunskaper:PC: skrev:Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indianapol ... r_Speedway
http://en.wikipedia.org/wiki/Indianapol ... r_Speedway
Indianapolis är verkligen inte vilken bana som helst.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag vet mycket väl vad Indianapolis står för. Någon bra F1-bana är det inte för det...Nigel skrev:Du behöver bland annat bättra på dina historiekunskaper:PC: skrev:Kontentan är ändå att Michelins däck var designade för racerbanor och inte för någon åkattraktion a la Disneyland...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indianapol ... r_Speedway
http://en.wikipedia.org/wiki/Indianapol ... r_Speedway
Indianapolis är verkligen inte vilken bana som helst.
Mickey Mouse har väl omnämnts på en och två gånger av kommetatorerna bl.a.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det var inte kärnan av problemet. Problemet var om man vid denna unika tävling skulle få se just en tävling och inte två defilerande Ferraris med ett par Jordan och ett par Minardi i släptåg. Men vad ödslar jag tid för, vill man missförstå vad jag skriver så, tja...Fredrik i Trollhättan skrev:Naturligtvis kunde man ju inte bygga om banan för att anpassa den till Michelins däck. Har man väl börjat hade man kanske blivit tvungen att bygga om andra banor på lördag eftermiddag för att Bridgestone klagat. Bridgestone hade kanske offrat andra parametrar för att få ett stabilare däck? Amerikanerna är vana. Där ställer man in ovalracing när det duggar lite...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Problemet var inte en eventuell ballongform, problemet var att dom separerade eftersom skuldran var för klent konstruerad. Ett problem som dom råkat ut för även året innan utan att ha lärt sig nämnvärt av det. Så oförutsett var det definitivt inte, klantigt däremot.PC: skrev:Då backar jag väl på det jag skrivit, du verkar inte ha läst det i alla fall...Jögga skrev: Du kan inte mena allvar? Oförutsett problem...
Michelin tog kallt med i beräkningarna att däcken skulle tryckas ihop som ballonger på bankingen och skapa problem. Nöjd?
Undrar bara varför de ödslade tid med att åka dit med facit i hand...
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Att göra om banan för att till varje pris få "show" tycker jag är fel. Har man väl börjat kan man ju fortsätta att anpassa banorna efter bilarna. Tyckte det var ett viktigt ställningstagande. Vad amerikanerna tycker om F1 skiter jag i. Jag bryr mig inte om deras serier...PC: skrev:Det var inte kärnan av problemet. Problemet var om man vid denna unika tävling skulle få se just en tävling och inte två defilerande Ferraris med ett par Jordan och ett par Minardi i släptåg. Men vad ödslar jag tid för, vill man missförstå vad jag skriver så, tja...Fredrik i Trollhättan skrev:Naturligtvis kunde man ju inte bygga om banan för att anpassa den till Michelins däck. Har man väl börjat hade man kanske blivit tvungen att bygga om andra banor på lördag eftermiddag för att Bridgestone klagat. Bridgestone hade kanske offrat andra parametrar för att få ett stabilare däck? Amerikanerna är vana. Där ställer man in ovalracing när det duggar lite...
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag får nog uttrycka mig i lite enklare ordalag.Jögga skrev:Problemet var inte en eventuell ballongform, problemet var att dom separerade eftersom skuldran var för klent konstruerad. Ett problem som dom råkat ut för även året innan utan att ha lärt sig nämnvärt av det. Så oförutsett var det definitivt inte, klantigt däremot.PC: skrev:Då backar jag väl på det jag skrivit, du verkar inte ha läst det i alla fall...Jögga skrev: Du kan inte mena allvar? Oförutsett problem...
Michelin tog kallt med i beräkningarna att däcken skulle tryckas ihop som ballonger på bankingen och skapa problem. Nöjd?
Undrar bara varför de ödslade tid med att åka dit med facit i hand...
Skrev jag verkligen att däcken hade ballongform? Vad var det som gjorde att däcken inte höll på just Indy, men höll för de andra banorna?
Vad orsakade denna separation som du beskriver? Och varför åkte man till Indy när man redan visste att däcken inte skulle hålla?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Jobbar du på Michelin, eller?PC: skrev:...och det var du som skrev detta.Nigel skrev:Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.
Att påstå att det var banans fel att Michelindäcken inte höll måttet är ju löjligt. Det kan omöjligt ha kommit som en överraskning för Michelin att det finns en bankad kurva på Indy. Bridgestone tog med sig däck till Indy som stod pall för att hålla fullt i den kurvan. Michelin gjorde det inte. Naturligtvis gjorde Michelin inte det för att jävlas med teamen, arrangören eller publiken. De tog, trots att de borde ha vetat bättre, med sig däck med för små marginaler.
I vilken annan kurva som helst, Eau Rouge, Parabolican, 130R, gäller att, kan man inte hålla fullt får man släppa av. Ett av råden som förarna fick var därför att de inte skulle hålla fullt genom velodromen. Det ville de inte. Då förslog Michelin (?) att en chikan skulle byggas för att få ner hastigheten, så att försöka påskina att farten inte hade hade någon betydelse saknar ju verklighetsförankring.
Om Mercedesmotorn på Imola riskerar att sprängas när den ska leverera samma toppfart som Renault och Ferrari, ska vi bygga chikaner då också, eller gäller chikanregeln bara Michelin?
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag har för mig att det förelåg en stämning om dom hade kört med däcken i loppet...Så dom våga inte iheller pga det.Nigel skrev:Jobbar du på Michelin, eller?PC: skrev:...och det var du som skrev detta.Nigel skrev:Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.
Att påstå att det var banans fel att Michelindäcken inte höll måttet är ju löjligt. Det kan omöjligt ha kommit som en överraskning för Michelin att det finns en bankad kurva på Indy. Bridgestone tog med sig däck till Indy som stod pall för att hålla fullt i den kurvan. Michelin gjorde det inte. Naturligtvis gjorde Michelin inte det för att jävlas med teamen, arrangören eller publiken. De tog, trots att de borde ha vetat bättre, med sig däck med för små marginaler.
I vilken annan kurva som helst, Eau Rouge, Parabolican, 130R, gäller att, kan man inte hålla fullt får man släppa av. Ett av råden som förarna fick var därför att de inte skulle hålla fullt genom velodromen. Det ville de inte. Då förslog Michelin (?) att en chikan skulle byggas för att få ner hastigheten, så att försöka påskina att farten inte hade hade någon betydelse saknar ju verklighetsförankring.
Om Mercedesmotorn på Imola riskerar att sprängas när den ska leverera samma toppfart som Renault och Ferrari, ska vi bygga chikaner då också, eller gäller chikanregeln bara Michelin?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Vad får dig att tro det? Jag har väl inte på något sätt tagit Michelin i försvar...Nigel skrev:Jobbar du på Michelin, eller?PC: skrev:...och det var du som skrev detta.Nigel skrev:Ett annat alternativ är att de lärde sig att Michelin är en däckfabrikant som inte kan tillverka däck som håller i högre farter.
Förstår du verkligen inte skillnaden på att köra i en extrem dosering och på en normal racingbana?Nigel skrev:I vilken annan kurva som helst, Eau Rouge, Parabolican, 130R, gäller att, kan man inte hålla fullt får man släppa av. Ett av råden som förarna fick var därför att de inte skulle hålla fullt genom velodromen. Det ville de inte. Då förslog Michelin (?) att en chikan skulle byggas för att få ner hastigheten, så att försöka påskina att farten inte hade hade någon betydelse saknar ju verklighetsförankring.
Varför lägger du fram en så löjlig frågeställning...?Nigel skrev:Om Mercedesmotorn på Imola riskerar att sprängas när den ska leverera samma toppfart som Renault och Ferrari, ska vi bygga chikaner då också, eller gäller chikanregeln bara Michelin?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nja, du skrev att "Michelin tog kallt med i beräkningarna att däcken skulle tryckas ihop som ballonger på bankingen och skapa problem". Problemet var att däcken separerade i skuldran på grund av en för ändamålet felaktig konstruktion. Och att skylla på en bana som sett likadan ut sedan tidigt 1900-tal är ju patetiskt.PC: skrev:Jag får nog uttrycka mig i lite enklare ordalag.Jögga skrev:Problemet var inte en eventuell ballongform, problemet var att dom separerade eftersom skuldran var för klent konstruerad. Ett problem som dom råkat ut för även året innan utan att ha lärt sig nämnvärt av det. Så oförutsett var det definitivt inte, klantigt däremot.PC: skrev: Då backar jag väl på det jag skrivit, du verkar inte ha läst det i alla fall...
Michelin tog kallt med i beräkningarna att däcken skulle tryckas ihop som ballonger på bankingen och skapa problem. Nöjd?
Undrar bara varför de ödslade tid med att åka dit med facit i hand...
Skrev jag verkligen att däcken hade ballongform? Vad var det som gjorde att däcken inte höll på just Indy, men höll för de andra banorna?
Vad orsakade denna separation som du beskriver? Och varför åkte man till Indy när man redan visste att däcken inte skulle hålla?
Med tanke på att i princip all rejsing i USA går på bankade banor utan problem bör det inte vara omöjligt för världens största tillverkare av däck att göra en konstruktion som håller, särskilt som Bridgestone lyckades konstruera däck som funkade ett helt lopp. Med tanke på vad Michelin råkade ut för året innan är det också märkligt att dom inte lärde av de problem dom hade då.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Instämmer. Man kan ju också anta att Bridgestone offrat egenskaper i långsammare partier för att få stabiliteten i velodromen. Att i det läget bygga en chikan hade ju adderat ännu ett parti där Bridgestonedäcken skulle fungerat sämre.Nigel skrev:Att påstå att det var banans fel att Michelindäcken inte höll måttet är ju löjligt. Det kan omöjligt ha kommit som en överraskning för Michelin att det finns en bankad kurva på Indy. Bridgestone tog med sig däck till Indy som stod pall för att hålla fullt i den kurvan. Michelin gjorde det inte.