BAHRAINS GP 2010 - SAKHIR. Lopp 1 av 19
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Engelsk press, motorpress och förare är inte nöjda med "Bore-rain GP":
Adrian Sutils far, Jorge, kommenterade loppet med att säga "Nästa gång tar jag med mig något att läsa"
The Sun predictably slammed the 'Bore-rain GP', with the Daily Mail adding: "The FIA and teams must look at the problem urgently and see what can be tweaked. The sport is in danger of missing out on its greatest bonanza. There are four champions on the grid, all in competitive cars. The racing should be sparkling rather than as dry as the desert."
http://en.espnf1.com/bahrain/motorsport ... 11367.html
"Overtaking is basically impossible, other than if somebody makes a mistake - Lewis had a little one [mistake] so Nico was able to pass him, but got back past at the pitstop - that's about it," Schumacher told the BBC. "Unfortunately that's [all] the action we are going to have with this kind of environment of race strategy...."
Även Williams är orolig över bristen på action:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=40198
Adrian Sutils far, Jorge, kommenterade loppet med att säga "Nästa gång tar jag med mig något att läsa"
The Sun predictably slammed the 'Bore-rain GP', with the Daily Mail adding: "The FIA and teams must look at the problem urgently and see what can be tweaked. The sport is in danger of missing out on its greatest bonanza. There are four champions on the grid, all in competitive cars. The racing should be sparkling rather than as dry as the desert."
http://en.espnf1.com/bahrain/motorsport ... 11367.html
"Overtaking is basically impossible, other than if somebody makes a mistake - Lewis had a little one [mistake] so Nico was able to pass him, but got back past at the pitstop - that's about it," Schumacher told the BBC. "Unfortunately that's [all] the action we are going to have with this kind of environment of race strategy...."
Även Williams är orolig över bristen på action:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=40198
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det var väl ett jävla klagande från alla håll och kanter (ingen nämnd, ingen glömd).
Tidigare år har alla klagat på att det var bättre förr, mer racing och inte en massa omkörningar i depån.
När FIA ändrar reglerna så de mer påminner om "den gamla goda tiden", ja då stämmer samma klagokör upp i en ny klagosång om hur trist det har blivit och det redan efter ett lopp... jösses!
Ge de nya reglerna en ärlig chans åtminstone. Ser det lika trist ut i varje lopp den här säsongen så lovar jag att sjunga med när säsongen är slut.
Tidigare år har alla klagat på att det var bättre förr, mer racing och inte en massa omkörningar i depån.
När FIA ändrar reglerna så de mer påminner om "den gamla goda tiden", ja då stämmer samma klagokör upp i en ny klagosång om hur trist det har blivit och det redan efter ett lopp... jösses!
Ge de nya reglerna en ärlig chans åtminstone. Ser det lika trist ut i varje lopp den här säsongen så lovar jag att sjunga med när säsongen är slut.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Låt säga att Rosberg hade gjort en jättestart och tagit ledning, Vettel trea bakom Massa och Alonso fyra, eller något sånt, då hade loppet fått en helt annan karaktär med desperata omkörningsförsök. När bilarna radar upp sig efter prestanda redan efter första kurvan så händer inget mer i loppet oavsett reglemente.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, egentligen inte. Ifjol startade de flesta också med ungefär lika mycket soppa eftersom samtliga stall byggde strategin på hur man snabbast klarade tävlingen utan att kompromissa kvalet för mycket. Skillnaden är att alla bilar accar sämre och har lite svårare att få stopp i första kurvan.Crazy F1 skrev:Men är det inte svårae att göra en jättestart nu eftersom bilarna är tyngre och mankan ju inte räkna med att en bil ska behöva göra en superstart för att vi ska få action i loppet....
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det absolut sämsta FIA kan göra nu är att i panik ändra i reglementet och komma med ogenomtänkta förändringar. Lyckas man inte med första justeringen behöver man komma med flera och det riskerar att sluta med att fansen tappar intresset helt.
Våra nya vänner HRT, Virgin och Lotus får ännu svårare att hinna med och att lägga till obligatoriska depåstopp luktar ju panik och juniorliga så det skriker om det.
Våra nya vänner HRT, Virgin och Lotus får ännu svårare att hinna med och att lägga till obligatoriska depåstopp luktar ju panik och juniorliga så det skriker om det.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så har det nästan alltid varit att det måste hända nånting i starten för att det ska bli dramatik i racet. Annars drar ju bara ledaren ifrån. Inget nytt under solen.Crazy F1 skrev: mankan ju inte räkna med att en bil ska behöva göra en superstart för att vi ska få action i loppet....
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Vad är det som är så förbannat fantastiskt med just omkörningar?
Är det omkörningar ni bänkar er vid TVn för att se?
Har F1 någonsin varit som motorcross?
Jag saknar inte kubbande på banan det minsta.
Jag ser precis lika mycket spänning i kvalet som i racet om inte mer. Har inga som helst problem med att loppet avgörs i kvalet avhängt att den som har pole inte gör bort sig i loppet/får tekniska problem. Hade F1 blivit som ovalracing med ny ledare varje varv hade jag formodligen inte tittat.
Tävlingen börjar redan på första träningen och slutar först vid målgång på söndagen.
Är det omkörningar ni bänkar er vid TVn för att se?
Har F1 någonsin varit som motorcross?
Jag saknar inte kubbande på banan det minsta.
Jag ser precis lika mycket spänning i kvalet som i racet om inte mer. Har inga som helst problem med att loppet avgörs i kvalet avhängt att den som har pole inte gör bort sig i loppet/får tekniska problem. Hade F1 blivit som ovalracing med ny ledare varje varv hade jag formodligen inte tittat.
Tävlingen börjar redan på första träningen och slutar först vid målgång på söndagen.
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Mercedes hade inget hårt chassi färdigt
Mercedes körde med ett mjukt tänjbart chassi som går bättre i Europa i normala tempraturer 20-35grC i asfalten.Chassit funkade hyffsat men innerhjulet bak lyfte för mycket i kurvorna och det är ett tydligt tecken på att ett styvare chassi är att föredra.Jag tippade Mercedes som vinnare men erfarenheten räckte inte till så jag gör en Mona Salin och ligger lite lågt ett par veckor.Återkommer när Europaracen börjar.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Som sagt det är inte just omkörningar som folk saknar utan den totala från varon av attack och racing. Förmodligen beror det på depåreglerna, men kanske påverkar poängsystemet också.
Nu kommer det säkert radas upp ett antal dåligt genomtänkta ändringar för att rädda läget. Tyvärr kommer de bara dra ner sporten ännu mer.
Nu kommer det säkert radas upp ett antal dåligt genomtänkta ändringar för att rädda läget. Tyvärr kommer de bara dra ner sporten ännu mer.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är bara att sitta lugnt i båten och inte införa panikändringar och laga något som inte är trasigt.
F1 har förutom i stort sett 16 år alltid kört utan bränslestopp så detta är som vanligt för F1, inget annat.
Man kör 300 km och det går så snabbt man kan köra dessa 300 km på och så är det med det, och så var det även i söndags.
F1 har förutom i stort sett 16 år alltid kört utan bränslestopp så detta är som vanligt för F1, inget annat.
Man kör 300 km och det går så snabbt man kan köra dessa 300 km på och så är det med det, och så var det även i söndags.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19
Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.
..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..
.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna...
..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..
.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.
..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..
.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Jag tycker att F1 ska gå tillbaka till de reglerna gällande kval, tankning och däck som de hade 2002. Att teamen helt själv får välja hur lätt/tung bilen ska vara vid start möjliggör strategier och racing. Gällande däck så tycker jag däckleverantören tar med 4-5 olika däckstyper med olika egenskaper som teamen får välja 1 av för kval och race.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19
Förvisso, men det är väl inte bara tankningen problematiken ligger i..LuckyStrike1 skrev:Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.
..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..
.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna...
Lite mer håriga underarmar och ballar helt enkelt...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
I beg to differ, man fick tanka ända till 1984, men ingen kom på idén förrän 1982 (Brabham).pumpa skrev:Förvisso, men det är väl inte bara tankningen problematiken ligger i..LuckyStrike1 skrev:Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.
..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..
.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna...
Lite mer håriga underarmar och ballar helt enkelt...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Snarare tvärt om, för om däcken håller hela resan är det ingen som riskerar att köra slut på dem, och ingen kommer att göra fler depåstopp.Cuscino skrev:Är det egentligen inte bara för Bridgestone att göra däck som håller bättre? Då kan förarna gasa på redan från början - ifall de är intresserande av att avancera.
Mer bett när dom är nya och kortare livslängd, då kan du både tjäna på att byta och chansen att det blir fler depåstopp är större. Skillnaden mellan bilarnas/förarnas förmåga att få däcken att hålla blir också större.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hole in one.AndersF1 skrev:Börjat spela golf?LuckyStrike1 skrev: I övrigt - har Schumacher gjort en Tiger Woods? Ett rykte som nådde mina öron igår.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ett hål är ju ingenting. Tiger avverkade ju minst 18.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Jag håller nog med dem som tycker att det här kan bli den tristaste säsongen någonsin. Och baserat på första loppet finns det verkligen anledning att klaga.
Tankförbudet gör det olönsamt att byta däck ofta. Alltså väljer teamen att byta däck en gång per lopp. Med bara ett däcksbyte blir förarna väldigt försiktiga med att slita ut däcken. Inte nog med att det inte blir några omkörningar - det blir inte ens attacker - och ännu värre förarna vill inte ens ligga bakom en annan bil för då blir däcken hetare.
Att ändra reglerna för tankstopp går knappast att göra nu. Kanske två obligatoriska däcksbyten per lopp skulle få fart på attackerna.
Tankförbudet gör det olönsamt att byta däck ofta. Alltså väljer teamen att byta däck en gång per lopp. Med bara ett däcksbyte blir förarna väldigt försiktiga med att slita ut däcken. Inte nog med att det inte blir några omkörningar - det blir inte ens attacker - och ännu värre förarna vill inte ens ligga bakom en annan bil för då blir däcken hetare.
Att ändra reglerna för tankstopp går knappast att göra nu. Kanske två obligatoriska däcksbyten per lopp skulle få fart på attackerna.
Senast redigerad av TurboF1 den ons mar 17, 2010 12:13, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är rätt talande hur stort problem F1 har när man klagar på att det händer för lite i ett lopp, och den lösningen man ropar högst om är att bilarna ska vara oftare i depå ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag tycker strategier och depåstopp är en viktig del av racen, men som det är nu i F1 har den försvunnit i princip helt och hållet.LuckyStrike1 skrev:Det är rätt talande hur stort problem F1 har när man klagar på att det händer för lite i ett lopp, och den lösningen man ropar högst om är att bilarna ska vara oftare i depå ....
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor sep 25, 2003 19:03
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Varför?Silverkatten skrev:Nej det skulle det inte... möjligen tönt stämpeln.
Snabbaste varv är något som ständigt räknas in i statistiken så varför inte belöna det med poäng. Det lär ju knappast vara Lotus, Virgin eller HRT som kniper den hur dom än skulle vilja.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I vilken "sandsäcksracing" delar man ut poäng för snabbaste varv nu för tiden?Silverkatten skrev:Därför att det är konstlat och hör hemma i sandsäcksracing.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte på poäng för snabbaste varv. Vet inte om det ens fungerade bra på den tiden då poäng delades ut för snabbaste varv. Fast å andra sidan... Tänk er ett scenario där två förare ligger lika i poäng i kampen om titeln om placeringarna in i mål håller sig och VM-titeln kommer att hänga på vem som sätter det snabbaste varvet av de två. Skulle kunna bli ganska spännande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De gånger snabbaste varv har gett poäng - just nu kan jag bara komma på IndyCar och ChampCar som har använt det, men längre bak i tiden var det väl några touringcarserier som också testad det - så har det aldrig haft någon direkt effekt på racen.
Endast när någon bra förare/bil varit rejält akterseglad efter straff, avåkning eller liknande och möjligheten till depåstopp funnits har man satsat på snabbaste varv i slutet av racet och de poäng det har gett.
Endast när någon bra förare/bil varit rejält akterseglad efter straff, avåkning eller liknande och möjligheten till depåstopp funnits har man satsat på snabbaste varv i slutet av racet och de poäng det har gett.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish