BAHRAINS GP 2010 - SAKHIR. Lopp 1 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet på söndag?

Omröstningen slutade sön mar 14, 2010 19:59

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
1
2%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
12
19%
3 Michael Schumacher / Mercedes
10
16%
4 Nico Rosberg / Mercedes
1
2%
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
13
20%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
1
2%
7 Felipe Massa / Ferrari
4
6%
8 Fernando Alonso / Ferrari
17
27%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
0
Inga röster
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
0
Inga röster
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
0
Inga röster
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
1
2%
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
1
2%
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
1
2%
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
2
3%
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
 
Antal röster: 64

Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Problemet med loppet var att alla söndagsåkte. Ingen racing, ingen attack och det är saker som måste finnas i F1.
pumpa
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19

Inlägg av pumpa »

framöver kommer tävlingen avgöras redan i kvalet.. Egentligen helt ok för då kan man göra annat på söndagen..

Undrar hur det kommer bli på monaco och valencia som redan är rena stilnoct-överdoserna?!? :roll:
Tiresias
Inlägg: 162
Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33

Inlägg av Tiresias »

Kan bli den tristaste säsongen i mannaminne, hände ju absolut ingenting..fisåkning och spara däck...fy fan vad trist.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ja, ska det gnällas såhär mycket i åtta månader lär det bli trist.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Låt stallen få vänja sig vid förutsättningarna och lära sig däcken först, vad det lider tror jag att fler kommer att våga gasa mer. Men någon omkörningsfest lär F1 aldrig bli.......nånsin.
Användarens profilbild
Gurney
Inlägg: 270
Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
Ort: Sörmland

Inlägg av Gurney »

Engelsk press, motorpress och förare är inte nöjda med "Bore-rain GP":

Adrian Sutils far, Jorge, kommenterade loppet med att säga "Nästa gång tar jag med mig något att läsa"

The Sun predictably slammed the 'Bore-rain GP', with the Daily Mail adding: "The FIA and teams must look at the problem urgently and see what can be tweaked. The sport is in danger of missing out on its greatest bonanza. There are four champions on the grid, all in competitive cars. The racing should be sparkling rather than as dry as the desert."

http://en.espnf1.com/bahrain/motorsport ... 11367.html

"Overtaking is basically impossible, other than if somebody makes a mistake - Lewis had a little one [mistake] so Nico was able to pass him, but got back past at the pitstop - that's about it," Schumacher told the BBC. "Unfortunately that's [all] the action we are going to have with this kind of environment of race strategy...."

Även Williams är orolig över bristen på action:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=40198
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det var väl ett jävla klagande från alla håll och kanter (ingen nämnd, ingen glömd).
Tidigare år har alla klagat på att det var bättre förr, mer racing och inte en massa omkörningar i depån.
När FIA ändrar reglerna så de mer påminner om "den gamla goda tiden", ja då stämmer samma klagokör upp i en ny klagosång om hur trist det har blivit och det redan efter ett lopp... jösses! :wall:
Ge de nya reglerna en ärlig chans åtminstone. Ser det lika trist ut i varje lopp den här säsongen så lovar jag att sjunga med när säsongen är slut.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Låt säga att Rosberg hade gjort en jättestart och tagit ledning, Vettel trea bakom Massa och Alonso fyra, eller något sånt, då hade loppet fått en helt annan karaktär med desperata omkörningsförsök. När bilarna radar upp sig efter prestanda redan efter första kurvan så händer inget mer i loppet oavsett reglemente.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men är det inte svårae att göra en jättestart nu eftersom bilarna är tyngre och mankan ju inte räkna med att en bil ska behöva göra en superstart för att vi ska få action i loppet....
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Eftersom Kimi inte är med i år så blev han inte utkvalad och distanserad i racet av sin stallkamrat... :idea: :wink:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Men är det inte svårae att göra en jättestart nu eftersom bilarna är tyngre och mankan ju inte räkna med att en bil ska behöva göra en superstart för att vi ska få action i loppet....
Nej, egentligen inte. Ifjol startade de flesta också med ungefär lika mycket soppa eftersom samtliga stall byggde strategin på hur man snabbast klarade tävlingen utan att kompromissa kvalet för mycket. Skillnaden är att alla bilar accar sämre och har lite svårare att få stopp i första kurvan.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det absolut sämsta FIA kan göra nu är att i panik ändra i reglementet och komma med ogenomtänkta förändringar. Lyckas man inte med första justeringen behöver man komma med flera och det riskerar att sluta med att fansen tappar intresset helt.

Våra nya vänner HRT, Virgin och Lotus får ännu svårare att hinna med och att lägga till obligatoriska depåstopp luktar ju panik och juniorliga så det skriker om det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Crazy F1 skrev: mankan ju inte räkna med att en bil ska behöva göra en superstart för att vi ska få action i loppet....
Så har det nästan alltid varit att det måste hända nånting i starten för att det ska bli dramatik i racet. Annars drar ju bara ledaren ifrån. Inget nytt under solen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vad är det som är så förbannat fantastiskt med just omkörningar?
Är det omkörningar ni bänkar er vid TVn för att se?
Har F1 någonsin varit som motorcross?
Jag saknar inte kubbande på banan det minsta.
Jag ser precis lika mycket spänning i kvalet som i racet om inte mer. Har inga som helst problem med att loppet avgörs i kvalet avhängt att den som har pole inte gör bort sig i loppet/får tekniska problem. Hade F1 blivit som ovalracing med ny ledare varje varv hade jag formodligen inte tittat.
Tävlingen börjar redan på första träningen och slutar först vid målgång på söndagen.
aikaik
Inlägg: 149
Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
Ort: Rotebro

Mercedes hade inget hårt chassi färdigt

Inlägg av aikaik »

Mercedes körde med ett mjukt tänjbart chassi som går bättre i Europa i normala tempraturer 20-35grC i asfalten.Chassit funkade hyffsat men innerhjulet bak lyfte för mycket i kurvorna och det är ett tydligt tecken på att ett styvare chassi är att föredra.Jag tippade Mercedes som vinnare men erfarenheten räckte inte till så jag gör en Mona Salin och ligger lite lågt ett par veckor.Återkommer när Europaracen börjar.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Tänjbart chassi i en F1a...? Jag är skeptisk...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

aikik jag hoppas du har rätt.

Okej Tärnström det är ju sant men det måste väl kännas som att föraren får mindre maginaler med en full tank eftersom bromssträckan blir längre.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Pressens omdöme hade nog varit ett helt annat om inte Vettel fått tekniska problem. Jag tror, baserat på Alonsos fart i slutet, att dom kubbats om platsen i ett antal varv.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Som sagt det är inte just omkörningar som folk saknar utan den totala från varon av attack och racing. Förmodligen beror det på depåreglerna, men kanske påverkar poängsystemet också.

Nu kommer det säkert radas upp ett antal dåligt genomtänkta ändringar för att rädda läget. Tyvärr kommer de bara dra ner sporten ännu mer.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är bara att sitta lugnt i båten och inte införa panikändringar och laga något som inte är trasigt.

F1 har förutom i stort sett 16 år alltid kört utan bränslestopp så detta är som vanligt för F1, inget annat.

Man kör 300 km och det går så snabbt man kan köra dessa 300 km på och så är det med det, och så var det även i söndags.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

pumpa skrev:framöver kommer tävlingen avgöras redan i kvalet.. Egentligen helt ok för då kan man göra annat på söndagen..

Undrar hur det kommer bli på monaco och valencia som redan är rena stilnoct-överdoserna?!? :roll:
Tänk va billigt det skulle bli om de struntade i racet på söndag?
pumpa
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19

Inlägg av pumpa »

Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.

..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..

.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna... :-?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.

..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..

.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna... :-?
Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Jag tycker att F1 ska gå tillbaka till de reglerna gällande kval, tankning och däck som de hade 2002. Att teamen helt själv får välja hur lätt/tung bilen ska vara vid start möjliggör strategier och racing. Gällande däck så tycker jag däckleverantören tar med 4-5 olika däckstyper med olika egenskaper som teamen får välja 1 av för kval och race.
pumpa
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 01, 2008 13:19

Inlägg av pumpa »

LuckyStrike1 skrev:
pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.

..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..

.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna... :-?
Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?
Förvisso, men det är väl inte bara tankningen problematiken ligger i..

Lite mer håriga underarmar och ballar helt enkelt... :-?
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

pumpa skrev:
LuckyStrike1 skrev:
pumpa skrev:Jag har ett svagt minne av Formel1 som kungasporten där allt handlade om maxade bilar, fetaste däcken, soppa på 800 oktan utspädd med dynamit, motorer som höll 7000dB på tomgång, ascola snubbar som körde på ringen i 350 med en pikétröja och pilotbrillor som enda skydd, bränt gummi, krockade man fick man ringa arkeologer för att lista ut vad som hänt.

..jag håller med tidigare talare. Det här kan bli tidernas sämsta säsong..

.. Och hur Eje kan stå och säga att det var jättespännande får väl stå för honom, han betalar väl soppa- och däcksfakturorna... :-?
Du vet väl om att man inte fick tanka under loppen på den tiden eller hur?
Förvisso, men det är väl inte bara tankningen problematiken ligger i..

Lite mer håriga underarmar och ballar helt enkelt... :-?
I beg to differ, man fick tanka ända till 1984, men ingen kom på idén förrän 1982 (Brabham).
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev: I övrigt - har Schumacher gjort en Tiger Woods? Ett rykte som nådde mina öron igår.
Börjat spela golf?
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Är det egentligen inte bara för Bridgestone att göra däck som håller bättre? Då kan förarna gasa på redan från början - ifall de är intresserande av att avancera.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Cuscino skrev:Är det egentligen inte bara för Bridgestone att göra däck som håller bättre? Då kan förarna gasa på redan från början - ifall de är intresserande av att avancera.
Snarare tvärt om, för om däcken håller hela resan är det ingen som riskerar att köra slut på dem, och ingen kommer att göra fler depåstopp.

Mer bett när dom är nya och kortare livslängd, då kan du både tjäna på att byta och chansen att det blir fler depåstopp är större. Skillnaden mellan bilarnas/förarnas förmåga att få däcken att hålla blir också större.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Jögga skrev:Snarare tvärt om, för om däcken håller hela resan är det ingen som riskerar att köra slut på dem, och ingen kommer att göra fler depåstopp.
Det är det som är grejen. Depåstopp är ointressant o trist. Jag vill se förarna göra upp på banan i stället.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: I övrigt - har Schumacher gjort en Tiger Woods? Ett rykte som nådde mina öron igår.
Börjat spela golf?
Hole in one.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ett hål är ju ingenting. Tiger avverkade ju minst 18.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Beror väl på hur många hål man slår hole in one på också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Tiger hade/har ju en del hål ute på byn att sätta en spik i också.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

LuckyStrike1 skrev:Beror väl på hur många hål man slår hole in one på också.
hmm.. tror det är "in hole once" som är likheten?
Användarens profilbild
TurboF1
Inlägg: 102
Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
Ort: Stockholm

Inlägg av TurboF1 »

Jag håller nog med dem som tycker att det här kan bli den tristaste säsongen någonsin. Och baserat på första loppet finns det verkligen anledning att klaga.

Tankförbudet gör det olönsamt att byta däck ofta. Alltså väljer teamen att byta däck en gång per lopp. Med bara ett däcksbyte blir förarna väldigt försiktiga med att slita ut däcken. Inte nog med att det inte blir några omkörningar - det blir inte ens attacker - och ännu värre förarna vill inte ens ligga bakom en annan bil för då blir däcken hetare.

Att ändra reglerna för tankstopp går knappast att göra nu. Kanske två obligatoriska däcksbyten per lopp skulle få fart på attackerna.
Senast redigerad av TurboF1 den ons mar 17, 2010 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är rätt talande hur stort problem F1 har när man klagar på att det händer för lite i ett lopp, och den lösningen man ropar högst om är att bilarna ska vara oftare i depå ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

LuckyStrike1 skrev:Det är rätt talande hur stort problem F1 har när man klagar på att det händer för lite i ett lopp, och den lösningen man ropar högst om är att bilarna ska vara oftare i depå ....
Jag tycker strategier och depåstopp är en viktig del av racen, men som det är nu i F1 har den försvunnit i princip helt och hållet.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag vill gärna se några lopp till innan jag dömer ut det som tråkregler. Första racet blev som en testsession och jag kan tänka mig det kommer hetta till betydligt mer med både attack och racing när team och förare vänjer sig vid formatet.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det är jag övertygad om. De som inte vann vill ta fler poäng, Mercedes och McLaren försöker hitta mer speed och Red Bull vill förstås revanchera sig. Dom har också lärt sig mer om hur däck/bil fungerar och hur hårt man kan pressa, så efter Spanien har vi bättre koll på hur det verkligen fallit ut.
Användarens profilbild
JJ
Inlägg: 32
Blev medlem: tor sep 25, 2003 19:03

Inlägg av JJ »

Inför poäng för snabbaste varv så blir det inte någon fisåkning....
JJ
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Vad hektiskt det skulle bli i depån ett par varv från mål.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

PeppeF1 skrev:Vad hektiskt det skulle bli i depån ett par varv från mål.
Det skulle öka spänningen avsevärt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Nej det skulle det inte... möjligen tönt stämpeln.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Silverkatten skrev:Nej det skulle det inte... möjligen tönt stämpeln.
Varför?
Snabbaste varv är något som ständigt räknas in i statistiken så varför inte belöna det med poäng. Det lär ju knappast vara Lotus, Virgin eller HRT som kniper den hur dom än skulle vilja.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Därför att det är konstlat och hör hemma i sandsäcksracing.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Silverkatten skrev:Därför att det är konstlat och hör hemma i sandsäcksracing.
Det är definitivt mindre konstlat än att man delar ut poäng till den som kommer tia.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Silverkatten skrev:Därför att det är konstlat och hör hemma i sandsäcksracing.
I vilken "sandsäcksracing" delar man ut poäng för snabbaste varv nu för tiden?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte på poäng för snabbaste varv. Vet inte om det ens fungerade bra på den tiden då poäng delades ut för snabbaste varv. Fast å andra sidan... Tänk er ett scenario där två förare ligger lika i poäng i kampen om titeln om placeringarna in i mål håller sig och VM-titeln kommer att hänga på vem som sätter det snabbaste varvet av de två. Skulle kunna bli ganska spännande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De gånger snabbaste varv har gett poäng - just nu kan jag bara komma på IndyCar och ChampCar som har använt det, men längre bak i tiden var det väl några touringcarserier som också testad det - så har det aldrig haft någon direkt effekt på racen.

Endast när någon bra förare/bil varit rejält akterseglad efter straff, avåkning eller liknande och möjligheten till depåstopp funnits har man satsat på snabbaste varv i slutet av racet och de poäng det har gett.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish