BAHRAINS GP 2010 - SAKHIR. Lopp 1 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet på söndag?

Omröstningen slutade sön mar 14, 2010 19:59

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
1
2%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
12
19%
3 Michael Schumacher / Mercedes
10
16%
4 Nico Rosberg / Mercedes
1
2%
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
13
20%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
1
2%
7 Felipe Massa / Ferrari
4
6%
8 Fernando Alonso / Ferrari
17
27%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
0
Inga röster
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
0
Inga röster
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
0
Inga röster
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
1
2%
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
1
2%
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
1
2%
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
2
3%
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
 
Antal röster: 64

Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Enda skillnaden är att fler bilar försvinner i Q1 och Q2, och Q3 körs med tom tank. Alla startar med full tank och topp 10 måste starta på samma däck som dom satte tiden i Q3 med.

Kvalsimuleringar brukar de flesta stall göra i slutet på Q3 för att ha ett hum om hur dom ligger till och om något behöver justeras inför kvalet, där får man ofta en fingervisning om vilka det kommer att stå emellan på kvalet.
Användarens profilbild
Jobe
Inlägg: 92
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Jobe »

Har äntligen återfått suget och intresset på riktigt efter flera säsonger av halv intresse.
Har till o me signat på för viasat sportpaketet. Blomman håller fanan högt som vanligt. Tycker än så länge att det är en superb produktion.

Vem vinner på söndag? Hamilton är min gissning :)

/Jörgen
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Nej, på söndag vinner Alonso.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Stabil live-timing.... :down:
Bild
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Pastis skrev:Stabil live-timing.... :down:
Jadu...jag kommer inte ens in.
Wrong credentials ??
Reggade om mig igår bara för att min gamla inloggning inte funkade.
Nu verkar inte den nya funka heller.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ingenting fungerar just nu...
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Äntligen fungerar det!
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Kul att alla stallen är ute och visar upp sig för publiken... Zzzzz

Efter en dryg halvtimme har bara Lotus satt en varvtid.
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Fan vad du klagar Pastis :wink:
Själv höll jag på att slänga ut datorn ett tag innan jag fick igång den förbannade live-timingen.

Det kommer att bli ett skoj år med alla varvningar, kan bli avgörande att klara trafik i år.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

HRT på väg ut med en Senna bakom ratten!
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Eje tyckte att det såg bra ut, vet inte riktigt om jag håller med. Men Eje kanske vet bättre även om det är otroligt.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Finns det live via nätet just nu ?

Jag försöker hitta någonting...

Vill inte betala 8)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Eje tyckte att det såg bra ut, vet inte riktigt om jag håller med. Men Eje kanske vet bättre även om det är otroligt.
Eje får tycka vad han vill, HRT-bilen ser livsfarlig ut med noll grepp och understyrd utav bara fan. 15 sekunder efter vid 2:a mellantiden... Kan bli farligt om de startar...
Bild
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Man kan väl lungt säga att om HRT lyckas ta sig i mål med en bil dom byggt i depån så är det imponerande i sig. I motsats till Eje så tycker jag det ser ut som att HRT, Lotus och Virgin gått för ett driftingchassie snarare än F1.

En annan mindre bra detalj är att den nya slingan var det sämsta jag sett. Krokig och knölig utav bara f.... :evil:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vilket skämt de nya teamen är - just nu kan man ju ifrågasätta varför de tilläts få en plats.

De som satte en tid är 7 sekunder efter, och HRT som precis blev klara med bilen var väl på väg att vara 15-20 sek efter om Senna kört klart varvet.

Inte direkt ett steg framåt för F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

FIA har sänkt nivån, nu är det bra ifall bilarna kommer runt ett varv. :bad:

Håller med om banan, kurvig och såg ni TV-bilderna från guppen som gjorde att bilarna bottnade?

Nåja, säsongen är igång och det ska bli kul att se vilka som är snabba i morgon. Välkommen tillbaka Lucky!
Bild
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Vilken tur då att FIA öppnar för nya ansökningar till 2011.
The FIA has re-opened the selection process to allow a 13th team to join the grid in 2011.

US F1's bid to join the Formula One circus failed to materialise this year, leaving an empty space in the paddock that will be filled next year if a suitable candidate can be found. The American team wanted to delay its entry by a year but could end up facing a sanction instead.
The 2011 position is now open to all the teams that failed to gain an entry last year, including Lola, Epsilon Euskadi, Prodrive and N.Technology.
Fler lycksökar nästa år med andra ord.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Håller med angående de sämre teamen, snart kommer detta bli en bonnasport där de tar in vem som helst, vart tog statusbiten vägen!

Jag tycker att Merceders var avsevärt långsamma nu vet man ju inte vad de körde med i tanken men Maestro verkade ju ta i så det knakade och ändå bara tia, inte bra.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag tror inte att någon av de fyra stora egentligen visat korten än, och det är ju som du säger, man vet inte hur mycket det har i tankarna.

FP3 brukar ju ge en bättre bild av läget, även om jag håller med om att Schumi såg lite ansträngd ut.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Crazy F1 skrev:Håller med angående de sämre teamen, snart kommer detta bli en bonnasport där de tar in vem som helst
Det var bättre förr, med stall som Andrea Moda, Lola, Pacific, Coloni osv...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Äntligen börjar F1 hitta tillbaka till sitt riktiga jag :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Men vi har ju en favorit i repris i Virgin. Nick Wirth gjorde ju ett gediget jobb i Simtek......som kanske inte lyckades så bra :o
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
Crazy F1 skrev:Håller med angående de sämre teamen, snart kommer detta bli en bonnasport där de tar in vem som helst
Det var bättre förr, med stall som Andrea Moda, Lola, Pacific, Coloni osv...
Nej, det var inte bättre förr och det är därför det är tråkigt att det är dit man strävar just nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Någon var ironisk ;)

Vissa saker var bättre förr, men dock inte möjligheten för långsamma team att delta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jögga skrev:Någon var ironisk ;)
Ja, Max Mosley.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jögga skrev:Någon var ironisk ;)
Ja, Max Mosley.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Det kommer att bli ett skoj år med alla varvningar, kan bli avgörande att klara trafik i år.
Cheever skrev:Äntligen börjar F1 hitta tillbaka till sitt riktiga jag :up:
Jag håller med! På riktigt alltså.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

De nya stallen kommer att knappa in på de etablerade teamen. Tippar på att avståndet kommer att vara nere i dryga två sekunder per varv innan säsongen är över. Förmodligen kommer de vara sist även nästa år, men då kommer avståndet att vara ännu mindre. Richard Branson ger sig inte in i F1 för att misslyckas.

Att förvänta sig något annat än att de nya stallen skulle vara långt efter är ju en aning naivt med tanke på de miljarder storstallen har plöjt ned i utvecklingen de senaste åren. Inte ens en stor biltillverkare hade förmodligen lyckats bättre än de nya stallen. Tidsperspektivet har varit väldigt kort och att tre av fyra nya stall ändå är med i Bahrain är en stor prestation som borde berömmas.

På sikt ger jag Virgin de största chanserna att lyckas. Nick Wirths idéer om att förlita sig på CFD kan vara den möjlighet som behövs för att kringgå de andra stallens försprång vad gäller kompetens, erfarenhet och teknologi på vindtunnelområdet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

I motsats till dig tror jag inte att CFD är vägen att gå, men det lär väl visa sig.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jögga skrev:I motsats till dig tror jag inte att CFD är vägen att gå, men det lär väl visa sig.
Mycket talar för att CFD kommer att få en större betydelse i F1 framöver med tanke på att budgetarna måste ned. Förutom att vindtunnlarna är dyra så är de också energislukare av stora mått och FIA behöver bara spela miljökortet för att driva igenom begränsningar av vindtunnelanvändandet. Det sistnämnda lär väl ta ett par år, men på sikt är jag öertygad om att så är fallet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Som sagt får vi se vem som får rätt. Tester på bana är väl ändå publikt sett den bästa vägen att gå.

Spelar FIA miljökortet för hårt blir det väl Simracing tillslut ;)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jögga skrev:Som sagt får vi se vem som får rätt. Tester på bana är väl ändå publikt sett den bästa vägen att gå.

Spelar FIA miljökortet för hårt blir det väl Simracing tillslut ;)
Sedan kan det naturligtvis fortsätta vara så att vindtunnlar ger ett bättre resultat än CFD, men oavsett det så tror jag att utvecklingen kommer att gå mot CFD och då kommer stall som Virgin att ha en avsevärd fördel.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

CFD är inget nytt för de etablerade F1-teamen och det är ingen ny revolutionerande teknik heller. Ssamtliga team har god kunskap om CFD, enda anledningen till att Virgin enbart använder CFD är att man inte har budget för vindtunnel.

Så den dagen utvecklingen ev. går mot 100 % CFD istället för vindtunnel kommer Virgin inte ha någon fördel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nä, och det finns ingenting nytt i ditt inlägg heller. Det är den konventionella synen på CFD och många andra inom F1 har gett uttryck för samma åsikt som du, LS1. Många skrattar åt Wirth men jag tror och hoppas att han faktiskt, mot alla odds, vet vad han sysslar med. Uppenbarligen måste han vara av en annan syn på CFD än den traditionella, och rent logiskt måste han anse sig ligga före konkurrenterna på området eftersom han har valt det spåret.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jögga skrev:
JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.
Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:
Jögga skrev:
JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.
Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.
Visst är det bra TV-bilder, det håller jag med om. Men ur ett tävlingsperspektiv är det inte en förbättring, bara längre och knöligare och gissningsvis nöter det däck.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Richard Branson själv har väl medgett att man enbart använder CFD för att man inte har råd med vindtunnel.

Med samma resonemang kan man också säga: Det måste finnas en anledning till varför alla stall utom ett fortfarande använder vindtunnel och rent logiskt måste det vara för att man anser att det är det som ger bäst resultat för utvecklingen av en F1-bil.

Jag skrattar inte åt Wirth, jag är bara av den fasta övertygelsen att deras val är i första hand styrt av budgetrestriktioner och inte vad som ger allra bäst resultat.

Bäst resultat är nog att göra som de andra, särskilt de stora teamen - använde både CFD och vindtunnel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Hade Wirth legat före hade han arbetat för de stora. CFD kan bara bli bättre (snabbt) i kombination med vindtunnlar och därför får de stora stallen ett ökat försprång då man justerar och trimmar in systemen med analyser av både CFD och vindtunnlar.

När man utforskar nya ideer tar man oftast till CFD och testar sedan de bästa i vindtunnlar och går därefter vidare.
Bild
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

JTarnstrom skrev: Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.
Dessvärre finns det inte så mycket fart att få en känsla för i det nya partiet. Lite sköna bredställ dock.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Richard Branson själv har väl medgett att man enbart använder CFD för att man inte har råd med vindtunnel.
Bäst resultat är nog att göra som de andra, särskilt de stora teamen - använde både CFD och vindtunnel.
Svårt att veta hur Bransons uttalande ska tolkas. Att Virgin inte har budget för det sedvanliga sättet att jobba genom att köra vindtunnel 24 timmar om dygnet, det är nog ganska uppenbart, men att de inte skulle ha budget att ens stämma av några värden öht, det har jag svårt att tro. Wirth har inte uttryckt något behov av vindtunnel överhuvudtaget, så vitt jag kan se. Han har ju uttryckligen sagt att vindtunnlar inte är nödvändigt och om man förlitar sig på CFD enbart så kommer man att snabbare kunna utveckla nya delar. Han har ju jobbat enligt detta koncept i flera år och jag tror inte att det är en ren budgetfråga som har avgjort att man inte använder vindtunnlar hos Virgin.

Bäst resultat får man sannolikt med de stora stallens recept, definitivt medhåll.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Kolla en riktig förare i bild.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Virgin har åtminstone inte hittills sett ut att "sitta" i kurvorna, men det blir intressant att se hur dom utvecklas under säsong. Kan dom lyckas är det väl bra för de mindre stallen i alla fall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sen vet jag inte hur man ska bedöma Wirth. Hans tidigare F1-sejourer hos Simtek och Benetton som chefsdesigner var ju inte direkt lyckade, och någon toppstjärna som racingdesigner - åtminstone i F1-termer - verkar han inte riktigt vara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Hade Wirth legat före hade han arbetat för de stora. CFD kan bara bli bättre (snabbt) i kombination med vindtunnlar och därför får de stora stallen ett ökat försprång då man justerar och trimmar in systemen med analyser av både CFD och vindtunnlar.

När man utforskar nya ideer tar man oftast till CFD och testar sedan de bästa i vindtunnlar och går därefter vidare.
Jag tror inte att en kille som Wirth, med de idéer han har, skulle anse det tillräckligt högt i tak för att jobba för något annat stall. Han vill bana egen mark. Tycker det är lite lustigt att allt som andas lite pionjäranda i F1 sablas ned just nu. Det är ju precis killar som Wirth som sporten behöver, killar som vågar gå sina egna vägar för att hitta nya tekniska lösningar (och det är ju något du säger dig sakna), istället för att utvecklingen sker som ett resultat av kvantitet, det vill säga, att stallen utökar utvecklingskapaciteten bara genom att ösa in mer stålar så att man kan köra fler vindtunnlar dygnet runt, och låta ingenjörerna jobba i skift.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Sen vet jag inte hur man ska bedöma Wirth. Hans tidigare F1-sejourer hos Simtek och Benetton som chefsdesigner var ju inte direkt lyckade, och någon toppstjärna som racingdesigner - åtminstone i F1-termer - verkar han inte riktigt vara.
Simtek var ju hans eget team (Mosley var med och finansierade, om jag har förstått det rätt). Bilen ansågs som väldigt bra med tanke på den lilla budget teamet hade. Namnet Simtek står för övrigt för Simulated Technology, vilket kanske säger en del om Wirths filosofi.

När han var inblandad i Benetton så körde stallet med MEcachrome-motorer. Tydligen var det även mycket turbulens i organisationen som bidrog till uteblivna resultat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Writh valde ju också en del designlösningar för Benettonbilen som visade sig vara kassa.

Bland annat en framvagnskonstruktion som gjorde bilen väldigt tung. Den gjorde den svårinställd så man var tvungen att kompromissa mycket och som grädde på moset så tung att bilen med Alex Wurz i förarsätet låg över minimivikten utan ballast. Fisichella kom väl in precis under minimivikten utan ballast.

Så bilens balans var inte alls bra, och designen skrotades också när Wirth fick gå. Det var väl hans senaste sejour i F1?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Visst, ingenjörer kan klanta sig. Det finns nog inte en konstruktör i F1 som inte har gjort en dålig bil. Wirth hade erbjudanden från flera stora stall efter sin Benetton-sejour, bland annat Ferrari.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Just nu är ju Lotus och Virgin inte sämre än Saubers och Red Bulls lägstanivå.

Förstår inte riktigt varför Eje är så förvånad över tidsdifferensen. Den ligger ju i paritet med de tider som gjordes på testerna. Varvet är långt i Bahrain och det ger naturligtvis utslag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666