BAHRAINS GP 2010 - SAKHIR. Lopp 1 av 19
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Enda skillnaden är att fler bilar försvinner i Q1 och Q2, och Q3 körs med tom tank. Alla startar med full tank och topp 10 måste starta på samma däck som dom satte tiden i Q3 med.
Kvalsimuleringar brukar de flesta stall göra i slutet på Q3 för att ha ett hum om hur dom ligger till och om något behöver justeras inför kvalet, där får man ofta en fingervisning om vilka det kommer att stå emellan på kvalet.
Kvalsimuleringar brukar de flesta stall göra i slutet på Q3 för att ha ett hum om hur dom ligger till och om något behöver justeras inför kvalet, där får man ofta en fingervisning om vilka det kommer att stå emellan på kvalet.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Järfälla
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Eje får tycka vad han vill, HRT-bilen ser livsfarlig ut med noll grepp och understyrd utav bara fan. 15 sekunder efter vid 2:a mellantiden... Kan bli farligt om de startar...Cheever skrev:Eje tyckte att det såg bra ut, vet inte riktigt om jag håller med. Men Eje kanske vet bättre även om det är otroligt.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Man kan väl lungt säga att om HRT lyckas ta sig i mål med en bil dom byggt i depån så är det imponerande i sig. I motsats till Eje så tycker jag det ser ut som att HRT, Lotus och Virgin gått för ett driftingchassie snarare än F1.
En annan mindre bra detalj är att den nya slingan var det sämsta jag sett. Krokig och knölig utav bara f....
En annan mindre bra detalj är att den nya slingan var det sämsta jag sett. Krokig och knölig utav bara f....
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vilket skämt de nya teamen är - just nu kan man ju ifrågasätta varför de tilläts få en plats.
De som satte en tid är 7 sekunder efter, och HRT som precis blev klara med bilen var väl på väg att vara 15-20 sek efter om Senna kört klart varvet.
Inte direkt ett steg framåt för F1.
De som satte en tid är 7 sekunder efter, och HRT som precis blev klara med bilen var väl på väg att vara 15-20 sek efter om Senna kört klart varvet.
Inte direkt ett steg framåt för F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Vilken tur då att FIA öppnar för nya ansökningar till 2011.
The FIA has re-opened the selection process to allow a 13th team to join the grid in 2011.
US F1's bid to join the Formula One circus failed to materialise this year, leaving an empty space in the paddock that will be filled next year if a suitable candidate can be found. The American team wanted to delay its entry by a year but could end up facing a sanction instead.
Fler lycksökar nästa år med andra ord.The 2011 position is now open to all the teams that failed to gain an entry last year, including Lola, Epsilon Euskadi, Prodrive and N.Technology.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, det var inte bättre förr och det är därför det är tråkigt att det är dit man strävar just nu.Razor skrev:Det var bättre förr, med stall som Andrea Moda, Lola, Pacific, Coloni osv...Crazy F1 skrev:Håller med angående de sämre teamen, snart kommer detta bli en bonnasport där de tar in vem som helst
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De nya stallen kommer att knappa in på de etablerade teamen. Tippar på att avståndet kommer att vara nere i dryga två sekunder per varv innan säsongen är över. Förmodligen kommer de vara sist även nästa år, men då kommer avståndet att vara ännu mindre. Richard Branson ger sig inte in i F1 för att misslyckas.
Att förvänta sig något annat än att de nya stallen skulle vara långt efter är ju en aning naivt med tanke på de miljarder storstallen har plöjt ned i utvecklingen de senaste åren. Inte ens en stor biltillverkare hade förmodligen lyckats bättre än de nya stallen. Tidsperspektivet har varit väldigt kort och att tre av fyra nya stall ändå är med i Bahrain är en stor prestation som borde berömmas.
På sikt ger jag Virgin de största chanserna att lyckas. Nick Wirths idéer om att förlita sig på CFD kan vara den möjlighet som behövs för att kringgå de andra stallens försprång vad gäller kompetens, erfarenhet och teknologi på vindtunnelområdet.
Att förvänta sig något annat än att de nya stallen skulle vara långt efter är ju en aning naivt med tanke på de miljarder storstallen har plöjt ned i utvecklingen de senaste åren. Inte ens en stor biltillverkare hade förmodligen lyckats bättre än de nya stallen. Tidsperspektivet har varit väldigt kort och att tre av fyra nya stall ändå är med i Bahrain är en stor prestation som borde berömmas.
På sikt ger jag Virgin de största chanserna att lyckas. Nick Wirths idéer om att förlita sig på CFD kan vara den möjlighet som behövs för att kringgå de andra stallens försprång vad gäller kompetens, erfarenhet och teknologi på vindtunnelområdet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Mycket talar för att CFD kommer att få en större betydelse i F1 framöver med tanke på att budgetarna måste ned. Förutom att vindtunnlarna är dyra så är de också energislukare av stora mått och FIA behöver bara spela miljökortet för att driva igenom begränsningar av vindtunnelanvändandet. Det sistnämnda lär väl ta ett par år, men på sikt är jag öertygad om att så är fallet.Jögga skrev:I motsats till dig tror jag inte att CFD är vägen att gå, men det lär väl visa sig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sedan kan det naturligtvis fortsätta vara så att vindtunnlar ger ett bättre resultat än CFD, men oavsett det så tror jag att utvecklingen kommer att gå mot CFD och då kommer stall som Virgin att ha en avsevärd fördel.Jögga skrev:Som sagt får vi se vem som får rätt. Tester på bana är väl ändå publikt sett den bästa vägen att gå.
Spelar FIA miljökortet för hårt blir det väl Simracing tillslut
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CFD är inget nytt för de etablerade F1-teamen och det är ingen ny revolutionerande teknik heller. Ssamtliga team har god kunskap om CFD, enda anledningen till att Virgin enbart använder CFD är att man inte har budget för vindtunnel.
Så den dagen utvecklingen ev. går mot 100 % CFD istället för vindtunnel kommer Virgin inte ha någon fördel.
Så den dagen utvecklingen ev. går mot 100 % CFD istället för vindtunnel kommer Virgin inte ha någon fördel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nä, och det finns ingenting nytt i ditt inlägg heller. Det är den konventionella synen på CFD och många andra inom F1 har gett uttryck för samma åsikt som du, LS1. Många skrattar åt Wirth men jag tror och hoppas att han faktiskt, mot alla odds, vet vad han sysslar med. Uppenbarligen måste han vara av en annan syn på CFD än den traditionella, och rent logiskt måste han anse sig ligga före konkurrenterna på området eftersom han har valt det spåret.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.Jögga skrev:Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Visst är det bra TV-bilder, det håller jag med om. Men ur ett tävlingsperspektiv är det inte en förbättring, bara längre och knöligare och gissningsvis nöter det däck.JTarnstrom skrev:Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.Jögga skrev:Jag ser nog hellre bra racing/möjlighet till omkörning än fräna TV-bilder. Det är nog den sämsta förbättring av en bana jag sett, en kurva per 100 meter och knölig som få.JTarnstrom skrev:Det nya banpartiet ger ändå lite trevliga tv-bilder på den i övrigt rätt sterila banan. Det kanske blir bra ändå.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Richard Branson själv har väl medgett att man enbart använder CFD för att man inte har råd med vindtunnel.
Med samma resonemang kan man också säga: Det måste finnas en anledning till varför alla stall utom ett fortfarande använder vindtunnel och rent logiskt måste det vara för att man anser att det är det som ger bäst resultat för utvecklingen av en F1-bil.
Jag skrattar inte åt Wirth, jag är bara av den fasta övertygelsen att deras val är i första hand styrt av budgetrestriktioner och inte vad som ger allra bäst resultat.
Bäst resultat är nog att göra som de andra, särskilt de stora teamen - använde både CFD och vindtunnel.
Med samma resonemang kan man också säga: Det måste finnas en anledning till varför alla stall utom ett fortfarande använder vindtunnel och rent logiskt måste det vara för att man anser att det är det som ger bäst resultat för utvecklingen av en F1-bil.
Jag skrattar inte åt Wirth, jag är bara av den fasta övertygelsen att deras val är i första hand styrt av budgetrestriktioner och inte vad som ger allra bäst resultat.
Bäst resultat är nog att göra som de andra, särskilt de stora teamen - använde både CFD och vindtunnel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hade Wirth legat före hade han arbetat för de stora. CFD kan bara bli bättre (snabbt) i kombination med vindtunnlar och därför får de stora stallen ett ökat försprång då man justerar och trimmar in systemen med analyser av både CFD och vindtunnlar.
När man utforskar nya ideer tar man oftast till CFD och testar sedan de bästa i vindtunnlar och går därefter vidare.
När man utforskar nya ideer tar man oftast till CFD och testar sedan de bästa i vindtunnlar och går därefter vidare.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Dessvärre finns det inte så mycket fart att få en känsla för i det nya partiet. Lite sköna bredställ dock.JTarnstrom skrev: Det kan jag hålla med om men nu är det som det är och det positiva är att kamerorna kommer bilarna rätt nära på det nya partiet så att man slipper dessa aptrista teleperspektiv där farten helt suddas ut.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Svårt att veta hur Bransons uttalande ska tolkas. Att Virgin inte har budget för det sedvanliga sättet att jobba genom att köra vindtunnel 24 timmar om dygnet, det är nog ganska uppenbart, men att de inte skulle ha budget att ens stämma av några värden öht, det har jag svårt att tro. Wirth har inte uttryckt något behov av vindtunnel överhuvudtaget, så vitt jag kan se. Han har ju uttryckligen sagt att vindtunnlar inte är nödvändigt och om man förlitar sig på CFD enbart så kommer man att snabbare kunna utveckla nya delar. Han har ju jobbat enligt detta koncept i flera år och jag tror inte att det är en ren budgetfråga som har avgjort att man inte använder vindtunnlar hos Virgin.LuckyStrike1 skrev:Richard Branson själv har väl medgett att man enbart använder CFD för att man inte har råd med vindtunnel.
Bäst resultat är nog att göra som de andra, särskilt de stora teamen - använde både CFD och vindtunnel.
Bäst resultat får man sannolikt med de stora stallens recept, definitivt medhåll.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sen vet jag inte hur man ska bedöma Wirth. Hans tidigare F1-sejourer hos Simtek och Benetton som chefsdesigner var ju inte direkt lyckade, och någon toppstjärna som racingdesigner - åtminstone i F1-termer - verkar han inte riktigt vara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att en kille som Wirth, med de idéer han har, skulle anse det tillräckligt högt i tak för att jobba för något annat stall. Han vill bana egen mark. Tycker det är lite lustigt att allt som andas lite pionjäranda i F1 sablas ned just nu. Det är ju precis killar som Wirth som sporten behöver, killar som vågar gå sina egna vägar för att hitta nya tekniska lösningar (och det är ju något du säger dig sakna), istället för att utvecklingen sker som ett resultat av kvantitet, det vill säga, att stallen utökar utvecklingskapaciteten bara genom att ösa in mer stålar så att man kan köra fler vindtunnlar dygnet runt, och låta ingenjörerna jobba i skift.Pastis skrev:Hade Wirth legat före hade han arbetat för de stora. CFD kan bara bli bättre (snabbt) i kombination med vindtunnlar och därför får de stora stallen ett ökat försprång då man justerar och trimmar in systemen med analyser av både CFD och vindtunnlar.
När man utforskar nya ideer tar man oftast till CFD och testar sedan de bästa i vindtunnlar och går därefter vidare.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Simtek var ju hans eget team (Mosley var med och finansierade, om jag har förstått det rätt). Bilen ansågs som väldigt bra med tanke på den lilla budget teamet hade. Namnet Simtek står för övrigt för Simulated Technology, vilket kanske säger en del om Wirths filosofi.LuckyStrike1 skrev:Sen vet jag inte hur man ska bedöma Wirth. Hans tidigare F1-sejourer hos Simtek och Benetton som chefsdesigner var ju inte direkt lyckade, och någon toppstjärna som racingdesigner - åtminstone i F1-termer - verkar han inte riktigt vara.
När han var inblandad i Benetton så körde stallet med MEcachrome-motorer. Tydligen var det även mycket turbulens i organisationen som bidrog till uteblivna resultat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Writh valde ju också en del designlösningar för Benettonbilen som visade sig vara kassa.
Bland annat en framvagnskonstruktion som gjorde bilen väldigt tung. Den gjorde den svårinställd så man var tvungen att kompromissa mycket och som grädde på moset så tung att bilen med Alex Wurz i förarsätet låg över minimivikten utan ballast. Fisichella kom väl in precis under minimivikten utan ballast.
Så bilens balans var inte alls bra, och designen skrotades också när Wirth fick gå. Det var väl hans senaste sejour i F1?
Bland annat en framvagnskonstruktion som gjorde bilen väldigt tung. Den gjorde den svårinställd så man var tvungen att kompromissa mycket och som grädde på moset så tung att bilen med Alex Wurz i förarsätet låg över minimivikten utan ballast. Fisichella kom väl in precis under minimivikten utan ballast.
Så bilens balans var inte alls bra, och designen skrotades också när Wirth fick gå. Det var väl hans senaste sejour i F1?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst, ingenjörer kan klanta sig. Det finns nog inte en konstruktör i F1 som inte har gjort en dålig bil. Wirth hade erbjudanden från flera stora stall efter sin Benetton-sejour, bland annat Ferrari.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Just nu är ju Lotus och Virgin inte sämre än Saubers och Red Bulls lägstanivå.
Förstår inte riktigt varför Eje är så förvånad över tidsdifferensen. Den ligger ju i paritet med de tider som gjordes på testerna. Varvet är långt i Bahrain och det ger naturligtvis utslag.
Förstår inte riktigt varför Eje är så förvånad över tidsdifferensen. Den ligger ju i paritet med de tider som gjordes på testerna. Varvet är långt i Bahrain och det ger naturligtvis utslag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666