Kvalificering 2010?

Kungaklassen av motorsport...
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Kvalificering 2010?

Inlägg av kanotisten »

Hur kommer det att funka med bränslemängderna i årets kvalomgångar? Blir det helt fritt eller? I och med att tankstoppen försvinner så lär väl inte bilarna i Q3 tvingas kvala med fulla tankar?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

I år blir det riktigt kval igen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Fast de fick väl inte byta däck?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

De måste starta på de däck som de satte sin bästa kvaltid med.
Det känns inte som någon stor grej och jag tror inte att det leder till så stora strategiskillnader mellan förarna som tankförbudet gjorde.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Ska faktiskt bli kul att se igen vilka förare som är riktiga kvalstjärnor!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka :down:
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Razor skrev:De måste starta på de däck som de satte sin bästa kvaltid med.
Det känns inte som någon stor grej och jag tror inte att det leder till så stora strategiskillnader mellan förarna som tankförbudet gjorde.
Samma gummiblandning, eller samma fysiska däck?

Kommer man lätta något på Parc fermé-reglerna? Det hade ju varit spännande.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Ja, då kanske vi kan få se Warm-up?

Hur kommer de hålla reda på att exakt samma däck använd? Vad händer om det blir punka efter snabbaste tiden? Som vanligt har de inte tänkt färdigt innan de skapar regler, onödiga regler till råga på allt.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

menthol skrev:Samma gummiblandning, eller samma fysiska däck?
Samma fysiska däck, som jag tolkade det.
Silverkatten skrev: Hur kommer de hålla reda på att exakt samma däck använd?
Däcken har sedan flera år tillbaka, id-märkning så att varje individuellt däck går att identifiera.
Silverkatten skrev:Vad händer om det blir punka efter snabbaste tiden?
Då får man byta däck.
Any such tyres damaged during Q3 will be inspected by the FIA technical delegate who will decide, at his absolute discretion, whether any may be replaced and, if so, which tyres they should be replaced with.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka :down:
Varför? Tycker det ska bli riktigt spännande. När får vi se första soppatorsken?
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Stefan Lill Lövis höll på att vinna Monza, men sista varvet tog bränsle slut !
Det var också då tankförbud F1

Inte första gången F1 har tankförbud...
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Imola vare faktiskt...

JB
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka :down:
I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka :down:
I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!



:up: :up: :up: :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka :down:
I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!
Var det så före 1994?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Om vädret skiljer sig från kvalet får alla starta på andra däck då?

Om en förare hinner köra ett snabbt varv på slicks innan regnet kommer och alla andra förare går på "full wets" får alla förare starta på samma sorts däck ändå, eller måste den som kvalade etta halka runt på slicks ett varv, alt starta från depån?

/Fredrik
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Vid väderomslag kan domarna bedöma att banan ändrats betydligt och utlysa undantag från däcksregeln.
Då får de byta till regndäck.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, det är det ju ingen skillnad mot tidigare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Vad jag undrade över är om någon sätter pole på slicks, medan andra sätter sina tider på regndäck, den som satte sin tid innan regnet kan välja att inte köra några tider på regndäck och får då köra på nya regndäck till tävlingen, medan de andra får köra med sina gamla?

Rent hypotetiskt, det kan hända... kanske?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Regeln gäller inte för regndäck så har FIA sagt att det är "vått väglag" så får alla starta på vilka regndäck de vill, såväl nya som inskrubbade.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Rimligtvis. Man behöver väl bara köra ett varv om man inte vill mer och spara bilen inför loppet.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Razor skrev:Regeln gäller inte för regndäck så har FIA sagt att det är "vått väglag" så får alla starta på vilka regndäck de vill, såväl nya som inskrubbade.
Ahh... dåså, tack.
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Bättre kunde jag inte sagt det själv. Varför inte bara ha det så simpelt som möjligt utan en massa krimskrams-regler som endast förvirrar åskådaren?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Jag håller med till 100%
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror nog inte att vi kommer få se stora skillnader som vissa tror....har en förare chansen att åka om så gör han väl det, jag kan inte tänka mig att han inte gör ett försök om han är tillräckligt nära. Däremot så kanske vissa förare kan få det svårare att ta sig förbi eftersom de inte kan göra det med hjälp av depåstoppet. Men jag förstår inte hur detta ska gynna racingen...


Men vi får väl se i höst...Jag tror som sagt att de inte kommer bli roligare att se på utan att vi kommer få se ännu mindre omkörningar.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag tror det kan bli fler omkörningar eftersom bilarna måste köras i flera olika faser, att de beter sig på olika sätt under olika delar av loppet. Sen om det är bra eller dåligt har jag inte tänkt så mycket på. Egentligen är jag mest för att varje team själva ska få bestämma och köra så fort som möjligt på ett race men antar de vill komma ifrån den trend som har varit med att folk sitter och väntar på att "köra om" vid depåstoppen.

Har inte kollat men hoppas det inte blir ekonomirace som det var några år på 80-talet där bränslet inte räckte om man körde fullt hela vägen. Det vill jag verkligen inte ha tillbaka.
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

El Scorcho skrev: Har inte kollat men hoppas det inte blir ekonomirace som det var några år på 80-talet där bränslet inte räckte om man körde fullt hela vägen. Det vill jag verkligen inte ha tillbaka.
Det är ju tyvärr ganska troligt att det precis det vi kommer att få se.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Rätta mig om jag har fel, men har för mig att mängden bränsle var begränsad för att jämna ut turbo vs vanligt osv som gjorde att det blev såna där ekonomilopp, tror och hoppas det är genomtänkt den här gången så man får se racing.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

El Scorcho skrev:men antar de vill komma ifrån den trend som har varit med att folk sitter och väntar på att "köra om" vid depåstoppen.
Dom kommer fortfarande att gå i depå för att byta däck.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Exakt :up: :up: :up:

Nu har FIA radat upp krimskrams-regler i drygt 10år och inte har det blivit bättre...
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Silverkatten skrev:
menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Exakt :up: :up: :up:

Nu har FIA radat upp krimskrams-regler i drygt 10år och inte har det blivit bättre...
Precis, tio år av ständiga experiment, minst ett stort inför varje säsong.

Något som också stör mig lite extra är dessa regler i Parc Fermé, dumheter som verkligen blottläggs vid väderomslag mellan kval och lopp. Att inte kunna ställa om bilen om vädret slår om är sanslöst löjligt må jag säga, och innebär även en säkerhetsrisk.

Vad har man för anledningar? Kostnadsbesparingar? Kan det vara så dyrt att tillåta stallen ställa om bilen om vädret förändras drastiskt mellan lördagen och söndagen? Jag tror inte det. Specifiera vad man får ändra, markfrigång, framvinge, stötdämpare, vad som nu är relevant, o.s.v. och ha någon från FIA som kontrollerar att man inte gör mer.

Helst av allt skulle man ju få göra vad man ville med bilarna även efter kvalet, som förr, men så kommer det väl aldrig bli igen, men att få ändra på inställningarna om vädret förändras vore väl inte för mycket?

Detta ska föreställa Formel 1, inte lådbilsracing.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:
Silverkatten skrev:
menthol skrev:...
Precis, tio år av ständiga experiment, minst ett stort inför varje säsong.

Något som också stör mig lite extra är dessa regler i Parc Fermé, dumheter som verkligen blottläggs vid väderomslag mellan kval och lopp. Att inte kunna ställa om bilen om vädret slår om är sanslöst löjligt må jag säga, och innebär även en säkerhetsrisk.

Vad har man för anledningar? Kostnadsbesparingar? Kan det vara så dyrt att tillåta stallen ställa om bilen om vädret förändras drastiskt mellan lördagen och söndagen? Jag tror inte det. Specifiera vad man får ändra, markfrigång, framvinge, stötdämpare, vad som nu är relevant, o.s.v. och ha någon från FIA som kontrollerar att man inte gör mer.
Det kan vara så att jag kommer ihåg fel, men var det inte du Menthol som hävdade att man fick ställa om när det blev ändringar i vädret? Hur som helst hade jag en surrealistisk diskussion med en tjomme på forumet som hävdade det trots att det står tydligt vad man får ändra i reglementet.

Nåväl, jag försvarar knappast FIA:s ändrinagr men det står klart och tydligt vad som får ändras vid "climate change" som man säger nuförtiden. Framvingen till exempel är en av sakerna man får ändra med befintliga delar. Sen står det klart och tydligt att man får tejpa :roll:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Jo, tyvärr hade jag vid det tillfället helt uppenbart missuppfattat regelverket. :oops:
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Parc Ferme kom väl till för att få stallen att sluta utveckla vissa delar i två versioner, kval och race.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Förarna kommer ju fortfarande att försöka gasa på när framförvarande går i depå det ändras nog inte men det kommer ju vara omöjligt via strategi att gå in tidigare än någon annan och försöka köra in tid så att säga. Detta eftersom alla bilar vid samtliga tillfällen kommer ha nästan exakt likamycket soppa i tanken!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:Jo, tyvärr hade jag vid det tillfället helt uppenbart missuppfattat regelverket. :oops:
Bra där, inte alla som kan erkänna att man hade fel :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Cheever skrev: Nåväl, jag försvarar knappast FIA:s ändrinagr men det står klart och tydligt vad som får ändras vid "climate change" som man säger nuförtiden. Framvingen till exempel är en av sakerna man får ändra med befintliga delar. Sen står det klart och tydligt att man får tejpa :roll:
Vid "Climate Change", ja... Men det har ju visat sig vara en bluff, så nu får de inte ändra på bilarna... eller hur ska man tolka reglerna?

Annars vore det väl roligast att återinföra en "Warm up" på Söndags morgon då de får ställa om hur mycket de vill under en halvtimme. Allt naturligtvis inför öppen ridå.
Användarens profilbild
Scorpio
Inlägg: 62
Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
Ort: Bara

Inlägg av Scorpio »

menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?

Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Håller även jag med föregående talare! :up:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Touche!