Kvalificering 2010?
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
Kvalificering 2010?
Hur kommer det att funka med bränslemängderna i årets kvalomgångar? Blir det helt fritt eller? I och med att tankstoppen försvinner så lär väl inte bilarna i Q3 tvingas kvala med fulla tankar?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
De måste starta på de däck som de satte sin bästa kvaltid med.
Det känns inte som någon stor grej och jag tror inte att det leder till så stora strategiskillnader mellan förarna som tankförbudet gjorde.
Det känns inte som någon stor grej och jag tror inte att det leder till så stora strategiskillnader mellan förarna som tankförbudet gjorde.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Samma gummiblandning, eller samma fysiska däck?Razor skrev:De måste starta på de däck som de satte sin bästa kvaltid med.
Det känns inte som någon stor grej och jag tror inte att det leder till så stora strategiskillnader mellan förarna som tankförbudet gjorde.
Kommer man lätta något på Parc fermé-reglerna? Det hade ju varit spännande.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Samma fysiska däck, som jag tolkade det.menthol skrev:Samma gummiblandning, eller samma fysiska däck?
Däcken har sedan flera år tillbaka, id-märkning så att varje individuellt däck går att identifiera.Silverkatten skrev: Hur kommer de hålla reda på att exakt samma däck använd?
Då får man byta däck.Silverkatten skrev:Vad händer om det blir punka efter snabbaste tiden?
Any such tyres damaged during Q3 will be inspected by the FIA technical delegate who will decide, at his absolute discretion, whether any may be replaced and, if so, which tyres they should be replaced with.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ANFRAN skrev:I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Var det så före 1994?ANFRAN skrev:I höst kommer du nog vara glad att F1 har blivit av med stintstafetterna. Nu blir det nog mindre vanligt att x ligger och fisåker a sekunder bakom y i väntan på att y ska in och tanka, bara för att x kan köra ytterligare b–c varv innan han gör sitt sista stopp, och om x:s varvtider är d–e tiondelar bättre än y:s under b–c varv lär x komma ut i en betryggande ledning. Vilket vi alla förstod redan för f varv sedan, så nu har vi suttit och kollat på minst g–h varv låtsasracing!Crazy F1 skrev:Håller med dig kanotisten men jag är fortfarande upprörd över att de inte får tanka
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Om vädret skiljer sig från kvalet får alla starta på andra däck då?
Om en förare hinner köra ett snabbt varv på slicks innan regnet kommer och alla andra förare går på "full wets" får alla förare starta på samma sorts däck ändå, eller måste den som kvalade etta halka runt på slicks ett varv, alt starta från depån?
/Fredrik
Om en förare hinner köra ett snabbt varv på slicks innan regnet kommer och alla andra förare går på "full wets" får alla förare starta på samma sorts däck ändå, eller måste den som kvalade etta halka runt på slicks ett varv, alt starta från depån?
/Fredrik
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Vad jag undrade över är om någon sätter pole på slicks, medan andra sätter sina tider på regndäck, den som satte sin tid innan regnet kan välja att inte köra några tider på regndäck och får då köra på nya regndäck till tävlingen, medan de andra får köra med sina gamla?
Rent hypotetiskt, det kan hända... kanske?
Rent hypotetiskt, det kan hända... kanske?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Bättre kunde jag inte sagt det själv. Varför inte bara ha det så simpelt som möjligt utan en massa krimskrams-regler som endast förvirrar åskådaren?menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag håller med till 100%menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror nog inte att vi kommer få se stora skillnader som vissa tror....har en förare chansen att åka om så gör han väl det, jag kan inte tänka mig att han inte gör ett försök om han är tillräckligt nära. Däremot så kanske vissa förare kan få det svårare att ta sig förbi eftersom de inte kan göra det med hjälp av depåstoppet. Men jag förstår inte hur detta ska gynna racingen...
Men vi får väl se i höst...Jag tror som sagt att de inte kommer bli roligare att se på utan att vi kommer få se ännu mindre omkörningar.
Men vi får väl se i höst...Jag tror som sagt att de inte kommer bli roligare att se på utan att vi kommer få se ännu mindre omkörningar.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag tror det kan bli fler omkörningar eftersom bilarna måste köras i flera olika faser, att de beter sig på olika sätt under olika delar av loppet. Sen om det är bra eller dåligt har jag inte tänkt så mycket på. Egentligen är jag mest för att varje team själva ska få bestämma och köra så fort som möjligt på ett race men antar de vill komma ifrån den trend som har varit med att folk sitter och väntar på att "köra om" vid depåstoppen.
Har inte kollat men hoppas det inte blir ekonomirace som det var några år på 80-talet där bränslet inte räckte om man körde fullt hela vägen. Det vill jag verkligen inte ha tillbaka.
Har inte kollat men hoppas det inte blir ekonomirace som det var några år på 80-talet där bränslet inte räckte om man körde fullt hela vägen. Det vill jag verkligen inte ha tillbaka.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Exaktmenthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Nu har FIA radat upp krimskrams-regler i drygt 10år och inte har det blivit bättre...
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Precis, tio år av ständiga experiment, minst ett stort inför varje säsong.Silverkatten skrev:Exaktmenthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.
Nu har FIA radat upp krimskrams-regler i drygt 10år och inte har det blivit bättre...
Något som också stör mig lite extra är dessa regler i Parc Fermé, dumheter som verkligen blottläggs vid väderomslag mellan kval och lopp. Att inte kunna ställa om bilen om vädret slår om är sanslöst löjligt må jag säga, och innebär även en säkerhetsrisk.
Vad har man för anledningar? Kostnadsbesparingar? Kan det vara så dyrt att tillåta stallen ställa om bilen om vädret förändras drastiskt mellan lördagen och söndagen? Jag tror inte det. Specifiera vad man får ändra, markfrigång, framvinge, stötdämpare, vad som nu är relevant, o.s.v. och ha någon från FIA som kontrollerar att man inte gör mer.
Helst av allt skulle man ju få göra vad man ville med bilarna även efter kvalet, som förr, men så kommer det väl aldrig bli igen, men att få ändra på inställningarna om vädret förändras vore väl inte för mycket?
Detta ska föreställa Formel 1, inte lådbilsracing.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
menthol skrev:Det kan vara så att jag kommer ihåg fel, men var det inte du Menthol som hävdade att man fick ställa om när det blev ändringar i vädret? Hur som helst hade jag en surrealistisk diskussion med en tjomme på forumet som hävdade det trots att det står tydligt vad man får ändra i reglementet.Silverkatten skrev:Precis, tio år av ständiga experiment, minst ett stort inför varje säsong.menthol skrev:...
Något som också stör mig lite extra är dessa regler i Parc Fermé, dumheter som verkligen blottläggs vid väderomslag mellan kval och lopp. Att inte kunna ställa om bilen om vädret slår om är sanslöst löjligt må jag säga, och innebär även en säkerhetsrisk.
Vad har man för anledningar? Kostnadsbesparingar? Kan det vara så dyrt att tillåta stallen ställa om bilen om vädret förändras drastiskt mellan lördagen och söndagen? Jag tror inte det. Specifiera vad man får ändra, markfrigång, framvinge, stötdämpare, vad som nu är relevant, o.s.v. och ha någon från FIA som kontrollerar att man inte gör mer.
Nåväl, jag försvarar knappast FIA:s ändrinagr men det står klart och tydligt vad som får ändras vid "climate change" som man säger nuförtiden. Framvingen till exempel är en av sakerna man får ändra med befintliga delar. Sen står det klart och tydligt att man får tejpa
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Jo, tyvärr hade jag vid det tillfället helt uppenbart missuppfattat regelverket.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Förarna kommer ju fortfarande att försöka gasa på när framförvarande går i depå det ändras nog inte men det kommer ju vara omöjligt via strategi att gå in tidigare än någon annan och försöka köra in tid så att säga. Detta eftersom alla bilar vid samtliga tillfällen kommer ha nästan exakt likamycket soppa i tanken!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vid "Climate Change", ja... Men det har ju visat sig vara en bluff, så nu får de inte ändra på bilarna... eller hur ska man tolka reglerna?Cheever skrev: Nåväl, jag försvarar knappast FIA:s ändrinagr men det står klart och tydligt vad som får ändras vid "climate change" som man säger nuförtiden. Framvingen till exempel är en av sakerna man får ändra med befintliga delar. Sen står det klart och tydligt att man får tejpa
Annars vore det väl roligast att återinföra en "Warm up" på Söndags morgon då de får ställa om hur mycket de vill under en halvtimme. Allt naturligtvis inför öppen ridå.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
Håller även jag med föregående talare!menthol skrev:Varför existerar den här däcksregeln? Ska den förbättra racingen på något sätt, eller finns den bara till för att irritera och förvirra? Kostnadssänkningar?
Kan man inte bara ha ett vanligt jävla kval på ångor och vilka däck som nu är bäst för stunden och sedan få tillåtelse att använda mutterdragaren även inför söndagens race och (hör och häpna) få tillåtelse att lägga på de bästa däcken för stunden! Jag tycker det är löjligt.