Rosberg <<>> Barrichello

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Rosberg <<>> Barrichello

Inlägg av JTarnstrom »

Ryktas om att Barrichello och Rosberg byter stall med varandra. Vete fan om det kommer att vara det lyft som Rosberg hoppas på. Nästa år är de andra stallen ifatt. Miljöombyte skadar väl i och för sig inte, men Williams verkar vara på väg upp ur sin svacka.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det har de varit sen 97...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om de nu äntligen har ekonomi att frigöra sig från Toyota så tror jag att de också har möjlighet att utvecklas betydligt bättre. Nu slipper de köra som enbilsteam.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Ross Brawn har nog ett dilemma nu. Om Button missar VM-titeln i år kommer han aldrig att vinna den. Samtidigt så finns det en chans att Barri bli världsmästare, och vem vill släppa iväg en världsmästare till ett annat team?

Jag tycker inte att Rosberg har visat att han är en förare i klass med Kimi, Alonso eller Hamilton. Button häller jag inte heller speciellt högt, hans framgångar i år beror helt och hållet på en överlägsen bil.

Kanske vore det bästa att behålla Barri, låta Button gå och lägga ett bud på Kimi istället.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Barret kommer inte ta titeln i år och därmed går luften ur honom.
Tror inte att han har energi nog att satsa fullt ut ett år till.
Trött, fet och 40 är närmare än vad han tror.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Button visade, trots att han startade efter Barri i Singapore, att han kan köra f1 bil under stor press. Även i Italien var Button under stor press (Hamilton jagades som en jävla dåre) och höll för trycket. Du behöver inte oroa dig. Button vinner! :D Barri slutar och går till Toyota. Tillsammans med Trulli skapar de 70-ligan (de som är födda på sjuttitalet). Fan va najs det hade varit. Två gubbar som krigar om poängen :D
-Red Bull Racing
PerP

Inlägg av PerP »

Jag tycker Rosberg imponerar, vet inte om det beror på en usel teamkompis, men han är duktig. Kan bli VM seger nästa år, då han känns starkare än Button (tveksamt iofs, Button visade iår att han är grym när allt stämmer). Hoppas på Rosberg till Brawn. Barrichello vill jag dock se i ett bra team. Då blir Renault eller Force India, de alternativ som finns. Force India har nog utveklingspotenial, skulle vara roligt med Rubens där.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Rosberg är en av de som jag tycker gjort en kanonsäsong.
Ska bli kul att se hur han klarar Button i Brawn.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Pepparkvarnen skrev:Samtidigt så finns det en chans att Barri bli världsmästare, och vem vill släppa iväg en världsmästare till ett annat team?
Har inte Williams gjort just det två gånger?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Rosberg är tillräckligt bra för att vinna race. Vad han behöver är att få öva på den saken. Det har han inte fått möjlighet till ännu. Han har en del svagheter, som att han ibland verkar bränna chansen när han får den, men å andra sidan är det så få gånger han har fått den tillsammans med Williams att det må vara honom förlåtet att ha förivrat sig. Men jag är som sagt tveksam till om Brawn är det team som kommer att ge honom chansen att vinna.

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Fast frågan är ju om Barrichello inte själv väljer att sluta om han vinner VM? Eller är chansen att få starta i över 300 GPn för frestande och för honom lukrativ? Eller är det helt enkelt så att han bara hyser en enorm passion för sporten?
Vinner han VM, är valet självklart annars kanske Williams kan vara en ingång.
Ferrari.
PS

Inlägg av PS »

Barrichello vill absolut inte sluta, oavsett om han blir världsmästare eller inte. Jag tror han har oföminskad passion för sporten och årets pånyttfödelse tror jag stärker honom enormt rent mentalt eftersom han har visat för sig själv och alla andra att han fortfarande har vad som krävs för att vinna. 300 lopp är säkert ett mål att sträva efter, det kommer att bli väldigt svårt för någon att slå det. Och det är väl 17 säsonger i rad han har kört nu, också ganska svårslaget. Schumacher fick väl ihop 16 säsonger totalt.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Egentligen skulle nog Brawn vilja byta ut båda förarna... :D
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

El Scorcho skrev:Egentligen skulle nog Brawn vilja byta ut båda förarna... :D
Räkan och Rosberg i samma team... mums. :)
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Gösta

Inlägg av Gösta »

En som jag känner, vi kan kalla honom för iraJ, han påstår att Nico Rosberh har en Finsk F1 licens också!!

Någon som har lite koll på detta?

iraJ har jag en kännsla har haft lite fel förr.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:En som jag känner, vi kan kalla honom för iraJ, han påstår att Nico Rosberh har en Finsk F1 licens också!!
Inte visste jag att Finland ställde ut F1-licenser?

Om det är superlicensen du menar så är det FIA som ställer ut den och det verkar dessutom lite korkat att betala 79 000 euro extra för att ha två (om det nu ens går att ha två superlicenser).
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:En som jag känner, vi kan kalla honom för iraJ, han påstår att Nico Rosberh har en Finsk F1 licens också!!

Någon som har lite koll på detta?

iraJ har jag en kännsla har haft lite fel förr.
http://www.search.com/reference/Nico_Rosberg
Han har kört under finsk licens förr och har uttryckt en önskan om att köra under finsk licens även i framtiden någon gång. Med dubbla nationaliteter kan han fritt välja efter vilket av hans nationalitets pass licensen utfärdas av FIA.
Vill man inte förstå så lär man aldrig göra det.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Frågan var om han även har finsk F1-licens, det står i klartext i inlägget ovan mitt.
Försök inte vrida det till att handla om något annat.

Jag är fullt medveten om att han har tävlat med finsk licens i lägre serier, inget nytt under solen där.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vrida vadå?
Du har väl ingen aning om vad jag påstått annat än vad som delgetts dig via omvägar?
Jag tror det kallas hörsägen.
Jag tror snarare att det är du som försöker gör dig lite mer skitviktig även i denna fråga än vad du kan anses ha rätt till.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Vrida vadå?
Du har väl ingen aning om vad jag påstått annat än vad som delgetts dig via omvägar?
Jag svarade på Göstas fråga som den var ställd, inget annat.
Sen skiter jag högaktningsfullt i om det var du, Urho Kekkonen eller Gud fader själv som kom med påståendet till Gösta.

Har han förvrängt det så får du hacka på honom istället.
Vill du att jag ska ge honom svar på en annan fråga än den som han ställde?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jag svarade på Göstas fråga som den var ställd, inget annat.
Sen skiter jag högaktningsfullt i om det var du, Urho Kekkonen eller Gud fader själv som kom med påståendet till Gösta.

Har han förvrängt det så får du hacka på honom istället.
Vill du att jag ska ge honom svar på en annan fråga än den som han ställde?
Nä, jag kan inte se att Gösta skulle ha frågat efter vilka som utfärdar licenser eller för den delen huruvida han behöver ha båda igång samtidigt.
Jag har påstått att han kört under både tysk och finsk licens. Och att han vill köra under finsk igen.
Vad de kostar har heller ingen betydelse så länge tyskarna betalar den åt honom.
Nu till frågan, vad är det jag försökte vrida till med mitt inlägg?
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Ni är såå söta :puss:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Nä, jag kan inte se att Gösta skulle ha frågat efter vilka som utfärdar licenser eller för den delen huruvida han behöver ha båda igång samtidigt.
Han frågade om han även hade en finsk F1-licens vilket jag också redde ut.

Om Gösta har missförstått ditt påstående så är det inte mitt fel och det är något som du får göra upp med honom.
Jari skrev:Jag har påstått att han kört under både tysk och finsk licens. Och att han vill köra under finsk igen.
Vilket jag aldrig har sagt emot eller ifrågasatt, det är ju allmänt känt att han tävlade under finskt flagg i lägre serier, upp till GP2 om jag inte minns helt fel.
Jari skrev:Nu till frågan, vad är det jag försökte vrida till med mitt inlägg?
Du försökte vrida det till att mitt svar skulle gälla någon annan fråga än den som Gösta ställde och argumentera emot mitt svar med argument som gällde något annat än det Gösta hade frågat.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Nä, jag kan inte se att Gösta skulle ha frågat efter vilka som utfärdar licenser eller för den delen huruvida han behöver ha båda igång samtidigt.
Han frågade om han även hade en finsk F1-licens vilket jag också redde ut.

Om Gösta har missförstått ditt påstående så är det inte mitt fel och det är något som du får göra upp med honom.
Jari skrev:Jag har påstått att han kört under både tysk och finsk licens. Och att han vill köra under finsk igen.
Vilket jag aldrig har sagt emot eller ifrågasatt, det är ju allmänt känt att han tävlade under finskt flagg i lägre serier, upp till GP2 om jag inte minns helt fel.
Jari skrev:Nu till frågan, vad är det jag försökte vrida till med mitt inlägg?
Du försökte vrida det till att mitt svar skulle gälla någon annan fråga än den som Gösta ställde och argumentera emot mitt svar med argument som gällde något annat än det Gösta hade frågat.
Inte visste jag att Finland ställde ut F1-licenser?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tror snarare att det är du som försöker gör dig lite mer skitviktig även i denna fråga än vad du kan anses ha rätt till.
Frågan var hurvida Nico Rosberg hade en Finsk F1 licens (superlicens) eller inte! Allt annat påstående från din sida är en efterhandskonstruktion / förvanskning av verkligheten.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:
Frågan var hurvida Nico Rosberg hade en Finsk F1 licens (superlicens) eller inte! Allt annat påstående från din sida är en efterhandskonstruktion / förvanskning av verkligheten.
Svaret på den frågan är NEJ!

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Vi har nu fastslagit att han haft det (eligible) och vill ha det igen och att det är upp till honom att välja fritt då detta bestäms av hans pass.
http://en.wikipedia.org/wiki/FIA_Super_Licence
Senast redigerad av Jari den ons feb 03, 2010 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Beklagligt Jari att du väljer att svänga till saker och ting.

Frågan gällde hurvida Nico Rosberg hade en Finsk F1 licens ellr inte. Der var inte frågan om hurvida han körde med en Finsk gocartlicens GP sandlådelicens eller taxikörkort. Vi talade om Nicos F1 licens, för vilket land han körde (vems nationalhymn som skulle spelas vid en ev seger) och inget annat. Du påståd att han hade en "Finsk F1 licens också och att han kunde välja vilket lands nationalhymn som skulle spelas vid en ev F1GP seger".

Nu har jag fått rätt svar på frågan av Raz medan du försöker blanda till debatten att gälla något den inte gällde.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev: Vi har nu fastslagit att han haft det
Var då och vilka "vi"?
Det enda vi har fastslagit är att han har tävlat under finskt flagg i lägre serier, det är inte samma sak som att han skulle ha haft någon finsk superlicens.
Jag tror inte ens att superlicenserna har någon nationalitet, jag misstänker att nationaliteten bestäms vilket nationellt förbund han tillhör för tillfället.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Gösta skrev:
Vi har nu fastslagit att han haft det och vill ha det igen och att det är upp till honom att välja fritt då detta bestäms av hans pass.
Vad är det som fastslagits? Att han haft en F1 licens utställd för honom som Finländare? Vill han ha en F1 licens utställd till si´g som Finländare?
Precisera vad det är som fastslagits? Sluta svammla. Vi talar om Nicos F1 ilicens och inte träningskortet till hans gym!!!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Som sagt, vill man inte förstå så gör man inte det.
Superlicensens nationalitet bestäms av vilket pass man har. Nico har båda.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Som sagt, vill man inte förstå så gör man inte det.
Vad är det jag inte förstår?

Kan du ge ett binärt svar på denna fråga?
(inget svammel, bara svar med två eller tre bokstäver tack)

Har Nico Rosberg någonsin haft en F1 licens (superlicens) utställd till sig som tävlande för Finland / som Finländare?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om nu Nico har två pass så hade han ju kunnat köra för Finland. Vad är det som har hindrat honom?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej.
Han har dock alltid haft rätten till den sen hans säsong i GP2. Men framför allt innehar han en finsk FIA International Grade A-licens, som är en förutsättning för superlicensen.
Han har uttryckt en önskan om att köra under finsk licens i en snar framtid.
Jag antar att det är pengar som styr valet. Hans far är i alla fall en stenhård affärsman som inte slarvar med en spänn om det inte är nödvändigt och med dagens licensavgifter (Razors siffror är åt helvete fel) kan det vara behändigt med spons men bättring finns i sikte:
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... cence.aspx
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Om nu Nico har två pass så hade han ju kunnat köra för Finland. Vad är det som har hindrat honom?
Pengar som han inte ville punga ut med (exempel):
http://www.motorauthority.com/blog/1025 ... perlicense
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:(Razors siffror är åt helvete fel)
...
Jösses, läser du inte det som du länkar till?

"Proposal" betyder "förslag" och mig veterligen är det inte klubbat och är det klubbat så har jag inte sett vad den nya avgiften är.
De siffror jag presenterade är med de nivåer som gällde förra säsongen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Om nu Nico har två pass så hade han ju kunnat köra för Finland. Vad är det som har hindrat honom?
Nyss så spelade ju inte den kostnaden någon roll eftersom det är tyskarna som betalar den?
Jari skrev:Vad de kostar har heller ingen betydelse så länge tyskarna betalar den åt honom.
Dessutom så är det där exakt samma siffror som jag använde mig av men som enligt dig var helt uppåt väggarna.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:(Razors siffror är åt helvete fel)
...
Jösses, läser du inte det som du länkar till?

"Proposal" betyder "förslag" och mig veterligen är det inte klubbat och är det klubbat så har jag inte sett vad den nya avgiften är.
De siffror jag presenterade är med de nivåer som gällde förra säsongen.
Jodå, men du verkar inte läsa mina länkar alls du. Varför tror du FIA vill justera licenspriserna efter det ramaskri som gick för något, som också höll på att splittra GPDA?
Ärligt talat tror jag att det var därför [Schumacher] slutade =)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:
Nyss så spelade ju inte den kostnaden någon roll eftersom det är tyskarna som betalar den?
Jari skrev:Vad de kostar har heller ingen betydelse så länge tyskarna betalar den åt honom.
Dessutom så är det där exakt samma siffror som jag använde mig av men som enligt dig var helt uppåt väggarna.
Inte en enda siffra stämde och du missade totalt att det kostar extra att ta poäng.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Nej.
Han har dock alltid haft rätten till den sen hans säsong i GP2. Men framför allt innehar han en finsk FIA International Grade A-licens, som är en förutsättning för superlicensen.
Han har uttryckt en önskan om att köra under finsk licens i en snar framtid.
Jag antar att det är pengar som styr valet. Hans far är i alla fall en stenhård affärsman som inte slarvar med en spänn om det inte är nödvändigt och med dagens licensavgifter (Razors siffror är åt helvete fel) kan det vara behändigt med spons men bättring finns i sikte:
Det var som jag trodde. Bara en massa ovidkommande dynga som vanligt. Det är jättesvårt att föra en debatt med människor som blandar samman fantasi, verklighet och önsketänkande och som dessutom är oförmögen att särskilja på dessa 3. Du var oförmögen att ge ett klart och tydligt svar på min fråga, du ljög gällande Nicos licens. Jag vet inte varför jag debatterar F1 med dig överhuvud taget. Har en kännsla av att min polska städerska som inte behärskar Svenska och aldrig sett ett F1 lopp är mer insatt i det än du. Åtminståne har hon en förmåga att hålla sig till sanningen och ge svar på det man frågar henne om. :-)

Har sett några F1 lopp med dig. Har aldrig varit med om att det du sagt stämt. Inte när det gäller något. Tankningsstrategi hart du inte en susning om. (det blir lättare för dig nu när man inte skall tanka). Däcksstrategin gissar min motorsportointresserade 11 åring lika bra som du, depåstrategin har jag aldrig upplevt att du haft rätt, mm. Men du säger det med bergsäkert tonfall och då är det ju som bekant sant. :-)

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 6533884.ab

För att störa lite på licensavdelningen.

Lite närmare denna tråds rubrik ...och nog ganska sant.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:
Jari skrev:Pengar som han inte ville punga ut med (exempel):
Inte en enda siffra stämde och du missade totalt att det kostar extra att ta poäng.
Nej, du klarar ju för fan inte ens av den enklaste grundskolematte... 10 000 euro plus 2 000 för varje poäng ger 10 000 + 2 000 * 34,5 euro = 79 000 euro vilket var exakt det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jodå, men du förstår nog också att du hade fått fel även i grundskolan för ditt svar om du inte visar hur du kommit fram till siffrorna. Det är få av oss här som kan läsa dina skruvade tankar.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad exakt var det som var skruvat med det, annat än att du inte klarar av att räkna ut samma sak?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Vad exakt var det som var skruvat med det, annat än att du inte klarar av att räkna ut samma sak?
Jag har inga problem med att räkna ut samma sak, det skruvade är att du kastar ur dig en siffra utan att visa hur du kommit fram till den och ger därmed sken av att någon annan skulle kunna ha samma prislapp på sin licens.

Du hade fått fel i vilket grundskolematteprov som helst med det svaret.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

1. Det här är inget prov där man måste visa hur man har räknat.
2. Du hävdade att mina siffror var "uppåt väggarna" trots att du länkade till siffror som du med mycket enkel matematik hade kunnat räkna fram exakt samma resultat som jag hade visat tidigare.
Vad exakt var "uppåt väggarna" fel med mina siffror, det var ju inte en siffra som stämde enligt dig?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

SLingra på du...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Var slingrar jag mig menar du?
Kan du inte för en gångs skull erkänna att du hade totalt fel när du påstod att mina siffror var felaktiga?

Äntligen!
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Jari skrev:Du hade fått fel i vilket grundskolematteprov som helst med det svaret.
Det måste vara en situation som du är väl förtrogen med! Exempelvis tror jag att du aldrig tog dig igenom procenträkningskapitlet. Med ledning av det tror jag vidare att du inte alls kunde räkna ut det din egen länk visade. Eller var det engelskalektionerna som du körde i? Tycker jag sett spår av läsförståelseproblem också.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nigel skrev:
Jari skrev:Du hade fått fel i vilket grundskolematteprov som helst med det svaret.
Det måste vara en situation som du är väl förtrogen med! Exempelvis tror jag att du aldrig tog dig igenom procenträkningskapitlet. Med ledning av det tror jag vidare att du inte alls kunde räkna ut det din egen länk visade. Eller var det engelskalektionerna som du körde i? Tycker jag sett spår av läsförståelseproblem också.
Det finns en ganska stor risk att jag läst mer matte än du och vill du verkligen sätta mig på prov föredrar jag IRL.
Ditt påhopp bakifrån förtjänar mer kommentarer av typen trä eller alu, men fria ordet är inte här.