Förslag på nytt poängsystem

Kungaklassen av motorsport...

Det nya poängsystemet

Det här är det bästa som hänt sedan Schumi la av
12
44%
Nja, jag tycker dagens poängsystem duger gott och väl
11
41%
Nej, gå tillbaka till det förra poängsystemet istället
4
15%

Antal röster: 27

Användarens profilbild
Beaner

Förslag på nytt poängsystem

Inlägg av Beaner »

Vad tycker ni?

Här är FIAS förslag;

Pos Poäng
1. 25
2. 20
3. 15
4. 10
5. 8
6. 6
7. 5
8. 3
9. 2
10. 1
Senast redigerad av Beaner den fre dec 11, 2009 11:32, redigerad totalt 1 gång.
Second place = First loser
Frankie

Inlägg av Frankie »

Ingenting är bättre än när Schumi la av, det lever man länge på.
Heja Kimi
Gösta

Inlägg av Gösta »

Vad är det vi skall tycka något om???? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Systemet måste ha varit påhittat under en opiumorgie. VArför är det två poängs skillnad mellan sjunde och åttonde plats?

MItt förslag till poängsystem:

1. 12 poäng
2. 31 poäng
3. En Moccamaster
4. Årskort på Gröna Lund
5. 3 poäng
6. - 19 poäng
7. Pole position i nästa race
8. Starta från depån nästa race
9. Avstängning i två lopp
10. 0,0004 poäng
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Beaner

Inlägg av Beaner »

Gösta skrev:Vad är det vi skall tycka något om???? :o
FIA vill ju ändra poängsystemet till nästa säsong. Här är deras förslag;

Pos Poäng
1. 25
2. 20
3. 15
4. 10
5. 8
6. 6
7. 5
8. 3
9. 2
10. 1
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

JTarnstrom skrev:Systemet måste ha varit påhittat under en opiumorgie. VArför är det två poängs skillnad mellan sjunde och åttonde plats?
Trodde det var tryckfel men står så på flera platser. Kanske vill de gynna Heidfeld som tar stabila sjundeplatser nästa år?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Systemet måste ha varit påhittat under en opiumorgie. VArför är det två poängs skillnad mellan sjunde och åttonde plats?
En förklaring skulle kunna vara att den som var först med nyheten heter Matt Beer...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:
En förklaring skulle kunna vara att den som var först med nyheten heter Matt Beer...
Nähä, samma siffror finns visst på både FIA.com och F1.com. Galet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tycker att mitt system har många fördelar. Till exempel kommer det att bli strid inpå mållinjen när ledaren gör allt för att sakta ned så mycket att tvåan tar sig om. Samtidigt måste de se upp bakifrån om trean redan har fått en Moccamaster. Han vill ju inte ha en till. Samma sak med fyran. Vad ska han med ett årskort på grönan till om han redan har ett (visst, han kanske vill ta med familjen, men det här är ju killar som helst vill roa sig på egen hand. Jag menar, kolla in Tiger). Sexan kommer att jaga livet ur sig för att inte hamna på efterkälken i mästerskapet, alternativt väljer han at satsa på pole i nästa race. Sjuan är väl den förare som har det största helvetet ute på banan. Tappar han eller vinner en placering så går det åt skogen. Mycket spännande. Jag tror inte att Blomman och Eje skulle säga nej till det här förslaget. Här kan man snacka om dramaturgi.

Tabellen kommer att bli spännande läsning. Smäller två andraplatser högre än en seger och tre Moccamaster?

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Om man delar de föreslagna poängen med 2,5 får man följande lista:

Pos Poäng Nuvarande poängsystem
1. 10 10
2. 8 8
3. 6 6
4. 4 5
5. 3,2 4
6. 2,4 3
7. 2 2
8. 1,2 1
9. 0,8 0
10. 0,4 0
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:Om man delar de föreslagna poängen med 2,5 får man följande lista:

1. 10 10
2. 8 8
3. 6 6
4. 4 5
5. 3,2 4
6. 2,4 3
7. 2 2
8. 1,2 1
9. 0,8 0
10. 0,4 0
Varför inte dela med 3,291?

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:Om man delar de föreslagna poängen med 2,5 får man följande lista:

1. 10 10
2. 8 8
3. 6 6
4. 4 5
5. 3,2 4
6. 2,4 3
7. 2 2
8. 1,2 1
9. 0,8 0
10. 0,4 0
Varför inte dela med 3,291?
Då ser det ut såhär:

Pos Poäng Delat med 3,291
1. 10 7,60
2. 8 6,08
3. 6 4,56
4. 4 3,04
5. 3,2 2,43
6. 2,4 1,82
7. 2 1,52
8. 1,2 0,91
9. 0,8 0,61
10. 0,4 0,30
Senast redigerad av ANFRAN den fre dec 11, 2009 12:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Beaner

Inlägg av Beaner »

JTarnstrom skrev:Jag tycker att mitt system har många fördelar. Till exempel kommer det att bli strid inpå mållinjen när ledaren gör allt för att sakta ned så mycket att tvåan tar sig om. Samtidigt måste de se upp bakifrån om trean redan har fått en Moccamaster. Han vill ju inte ha en till. Samma sak med fyran. Vad ska han med ett årskort på grönan till om han redan har ett (visst, han kanske vill ta med familjen, men det här är ju killar som helst vill roa sig på egen hand. Jag menar, kolla in Tiger). Sexan kommer att jaga livet ur sig för att inte hamna på efterkälken i mästerskapet, alternativt väljer han at satsa på pole i nästa race. Sjuan är väl den förare som har det största helvetet ute på banan. Tappar han eller vinner en placering så går det åt skogen. Mycket spännande. Jag tror inte att Blomman och Eje skulle säga nej till det här förslaget. Här kan man snacka om dramaturgi.

Tabellen kommer att bli spännande läsning. Smäller två andraplatser högre än en seger och tre Moccamaster?
Humor på hög nivå :rolling:
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Röstar för, att Beaner fråntas rätten att starta omröstningar.. :aha:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Jag tycker att mitt system har många fördelar. Till exempel kommer det att bli strid inpå mållinjen när ledaren gör allt för att sakta ned så mycket att tvåan tar sig om. Samtidigt måste de se upp bakifrån om trean redan har fått en Moccamaster. Han vill ju inte ha en till. Samma sak med fyran. Vad ska han med ett årskort på grönan till om han redan har ett (visst, han kanske vill ta med familjen, men det här är ju killar som helst vill roa sig på egen hand. Jag menar, kolla in Tiger). Sexan kommer att jaga livet ur sig för att inte hamna på efterkälken i mästerskapet, alternativt väljer han at satsa på pole i nästa race. Sjuan är väl den förare som har det största helvetet ute på banan. Tappar han eller vinner en placering så går det åt skogen. Mycket spännande. Jag tror inte att Blomman och Eje skulle säga nej till det här förslaget. Här kan man snacka om dramaturgi.

HAHA, det var den bästa och roligaste texten på minst ett halvår! :D Den är ironisk och sarkastisk, och visar stämningsläget bland hardcorefansen. Vi har nästan gett upp...

Förr kunde man inte missa en fredagsträning utan åkte hem från arbete, nu missar man hela lopp och är lika glad för det när man i efterhand får en detaljerad beskrivning på loppet.

Vi behöver inte snygga banor och toaletter med guldkranar, vi behöver mera riktig racing där föraren betyder mera. Dagens radiobilar är för lätta att köra för förare som kommit upp i elitklass. Det behövs omgående fixas till annars lär jag och andra ge upp totalt och intressera sig för roligare saker som frimärken och pilla naveln.
Bild
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:Vi behöver inte snygga banor och toaletter med guldkranar, vi behöver mera riktig racing där föraren betyder mera. Dagens radiobilar är för lätta att köra för förare som kommit upp i elitklass. Det behövs omgående fixas till annars lär jag och andra ge upp totalt och intressera sig för roligare saker som frimärken och pilla naveln.
Men du vill väl helst att den tekniska utvecklingen ska vara oreglerad, att ingenjörerna ska få bygga vilka bilar de vill? Tror du att bilarna blir mer svårkörda då? ;)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:
Pastis skrev:Vi behöver inte snygga banor och toaletter med guldkranar, vi behöver mera riktig racing där föraren betyder mera. Dagens radiobilar är för lätta att köra för förare som kommit upp i elitklass. Det behövs omgående fixas till annars lär jag och andra ge upp totalt och intressera sig för roligare saker som frimärken och pilla naveln.
Men du vill väl helst att den tekniska utvecklingen ska vara oreglerad, att ingenjörerna ska få bygga vilka bilar de vill? Tror du att bilarna blir mer svårkörda då? ;)
Med bra grundregler kan utvecklingen bli friare. Se bara till att minska downforce så pass mycket att bilarna halkar runt på banorna igen. Då kommer föraren att betyda något...
Bild
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är ju enkelt att fixa, bara att spola lite vatten på banorna. Ungefär som man gör på halkbanor.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:

HAHA, det var den bästa och roligaste texten på minst ett halvår! :D Den är ironisk och sarkastisk, och visar stämningsläget bland hardcorefansen. Vi har nästan gett upp...

Förr kunde man inte missa en fredagsträning utan åkte hem från arbete, nu missar man hela lopp och är lika glad för det när man i efterhand får en detaljerad beskrivning på loppet.

Vi behöver inte snygga banor och toaletter med guldkranar, vi behöver mera riktig racing där föraren betyder mera. Dagens radiobilar är för lätta att köra för förare som kommit upp i elitklass. Det behövs omgående fixas till annars lär jag och andra ge upp totalt och intressera sig för roligare saker som frimärken och pilla naveln.
För publiken har det väl aldrig handlat om guldkranar. Snarare har man fått bada i skit i en bajamaja och har man behövt något att torka sig med har man fått ta kepsen man just köpte för dyra pengar innan man gick in på banan. I paddocken är det väl annorlunda kan jag tänka. Där får man säkert en mintpastill och en kondom av toalettvärden, precis som på Riche. Det där vet väl Blomman mer om, kan jag tänka. Vi andra får hänga utanför med våra bajsiga kepsar och stirra in genom hönsnätet på de utvaldas skara. Det ska ju vara så jävla exklusivt, det där F1.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:

För publiken har det väl aldrig handlat om guldkranar. Snarare har man fått bada i skit i en bajamaja och har man behövt något att torka sig med har man fått ta kepsen man just köpte för dyra pengar innan man gick in på banan. I paddocken är det väl annorlunda kan jag tänka. Där får man säkert en mintpastill och en kondom av toalettvärden, precis som på Riche. Det där vet väl Blomman mer om, kan jag tänka. Vi andra får hänga utanför med våra bajsiga kepsar och stirra in genom hönsnätet på de utvaldas skara. Det ska ju vara så jävla exklusivt, det där F1.
En sak är säker. Du åker fan aldrig med på F1 i alla fall...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om jag har en NASA-blöja på mig då?

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Fan vad kritiska ni är! Det är väl skit bra att dom försöker i allafall. Det blir mer konkurrens om poängen förhoppningsvis, skärp er era gnällspikar och bakåt strävare.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Blir det inte mer konkurrens om det finns färre poäng att tävla om? Samma ratio nu mellan ettan o tvåan som förra året. Vet inte riktigt vad som var fel tidigare?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det är kanske någon som tycker att man ska kunna säkra mästerskapet genom en tiondeplats.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Nej, detta vet i fan. Varför inte behålla det gamla och få lite kontinuitet? De skulle aldrig bytt systen till säsongen 2003, som de gjorde.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Va, är beslutet redan klubbat?! Vi hann ju inte ens sova på saken! Är det såhär det ska gå till när Todt sitter vid rodret så kommer FIA ta död på F1-forumen...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men snart ryker Skummis poängrekord! :up:
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

menthol skrev:Nej, detta vet i fan. Varför inte behålla det gamla och få lite kontinuitet? De skulle aldrig bytt systen till säsongen 2003, som de gjorde.
Håller helt med.. förstår inte vitsen med att dela ut tröstpoäng till eftersläntrare.

Felet med dagens poängsystem är ju att en seger är för lite värd,, så om man nu tvunget vill dela ut poäng till fler än de sex främsta, kunde man ju behålla dagens system, men ge 12p. till segraren.

Hur kan dom sen presentera 5p. för en sjundeplats?? ..man kan ju undra om dessa djupingar skolkat från grundskolematten..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
pitepudas

Inlägg av pitepudas »

JTarnstrom skrev: För publiken har det väl aldrig handlat om guldkranar. Snarare har man fått bada i skit i en bajamaja och har man behövt något att torka sig med har man fått ta kepsen man just köpte för dyra pengar innan man gick in på banan. I paddocken är det väl annorlunda kan jag tänka. Där får man säkert en mintpastill och en kondom av toalettvärden, precis som på Riche. Det där vet väl Blomman mer om, kan jag tänka. Vi andra får hänga utanför med våra bajsiga kepsar och stirra in genom hönsnätet på de utvaldas skara. Det ska ju vara så jävla exklusivt, det där F1.
Kan bara hålla med :up: :up: :up: