Kimi slutade men börjar igen!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Ska bli intressant att se vem av Button och Kimi som McLaren kommer att välja. Kommer Kimi/Robertsons strategi att gå till historien som en av de mest misslyckade?
De väljer ingen av dem, jag tror det blir Heidfeld!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
JTarnstrom skrev:Ska bli intressant att se vem av Button och Kimi som McLaren kommer att välja. Kommer Kimi/Robertsons strategi att gå till historien som en av de mest misslyckade?
Då är det frågan om det är McLaren eller Mercedes som "väljer".
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag tror att det är Vodafone som väljer.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

FredrikE skrev:
EnzoF1 skrev:
Jag tror det är McLaren som väljer. Precis som det var Ferrari som valde att sparka Kimi och anställa Alonso istället.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nu är det klart i alla fall, att Mercedes tar över 75,1% av Brawn GP.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Det beror kanske lite på hur man ser det. Om det är så att Kimi helst av allt på jorden vill köra F1 och så inte blir fallet så kan man nog anse att det är ett misslyckande(ifall det inte blir något dvs).

Det kan ju vara så att Kimi endast är intresserad av att köra under förutsättningar som McLaren inte kan tillgodose och då kan man knappt ens kalla det för strategi utan snarare en uppsättning krav som motparten inte kunde möta. Det kan kanske ses som ett mått på hur viktigt det egentligen är för Kimi att stanna i F1?

Det går väl lite olika bud om vad det är som gör att ett kontrakt inte redan är skrivet varav pengar är ett av dem. Men samtidigt ryktas det väl om att det inte handlar om pengar utan om Kimis rättigheter och krav på att slippa PR-åtaganden mm?

Vilka pengar det rör sig om exakt spekuleras det också ganska vilt i. Jag har läst allt från summor runt €25m till runt €5m. Om det stämmer att Kimi får €17m av Ferrari för att inte köra och får €10m av Ferrari om han kör för ett annat stall, så kan man ju förstå att det minsta Kimi med management är ute efter är att täcka upp de €7m Kimi missar om han kör.

Om det inte alls handlar om pengar och Kimi helst av allt vill köra F1 i McLaren så har han naturligtvis råd att köra helt utan ersättning från McLaren. Det skulle dock, enlig mig, kännas som att McLaren inte uppskattar den kompetens som Kimi och hans managment anser att Kimi har.

Jag tror att Kimi gladeligen kör för McLaren nästa år men att han vill ha ersättning i nivå för en förare av hans kaliber(oavsett vad amatörer och forumskribenter tycker om hans kompetens).

Att gå med på en låg ersättning är det samma som att säga att man är sämre än förare som har bättre betalt, fast i just Kimis fall kan man kanske hänsvisa till friheter i kontraktet istället för lön.

Hur som helst så är det spännande att följa utvecklingen mellan McLaren/Brawn/Mercedes/Kimi/Jenson/Heidfeldt
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja det är det verkligen. Även intressant att följa ryktesspridningen.
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
FredrikE skrev:
EnzoF1 skrev: De väljer ingen av dem, jag tror det blir Heidfeld!
Jag tror det är McLaren som väljer. Precis som det var Ferrari som valde att sparka Kimi och anställa Alonso istället.
Det lär bli McLaren som väljer då Mercedes säljer tillbaka de 40% i McLaren de äger.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Rosberg och Heidfelt? Känns ju inte spontant som världsmästar utmanare.

Det kanske inte är så konstigt att sponsorer betalar för att slippa Kimi... eller ja de betalar väl för att så en förare som gärna ställer upp på reklamjippon.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja du har nog rätt. Kimi är den siste riktige racern på hela gridden. Alla andra förare är horor.
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Rosberg och Heidfelt, maken till "platt" föraruppställning får man leta efter.
Ingen av dom två är världsmästarämnen, inte ens med en överlägsen bil.

Det enda som är underhållande med Heidfelt är hans underbara engelska med tysk brytning. :up:
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Slusk skrev:Rosberg och Heidfelt, maken till "platt" föraruppställning får man leta efter.

Det enda som är underhållande med Heidfelt är hans underbara engelska med tysk brytning. :up:
Heidfeld slog Räikkönen 2001 när de körde i Sauber. Men du tycker kanske också att Räikkönen är en sopa?
Bild
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jamenvisst. Heidfeld tog 12 poäng mot Kimis 9 första säsongen. Men varför inte i stället ta fram Frentzen ur garderoben? Han kan behöva en ärlig chans. Han tog fler poäng än Heidfeld när de körde ihop.
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Pastis skrev:
Slusk skrev:Rosberg och Heidfelt, maken till "platt" föraruppställning får man leta efter.

Heidfeld slog Räikkönen 2001 när de körde i Sauber. Men du tycker kanske också att Räikkönen är en sopa?
Har jag någonstans uttryckt att någon är en sopa?

Jag tror att Kimi liksom Heidfelt har "pikat", ingen av dom är för den sakens skull sopor.
Men jag upplever att dom saknar den glöd och hunger som krävs för att vara fokuserad över en hel säsong.
Jag har svårt för förare som hakar sig fram år efter år utan att ge sporten något annat än utfyllnad.

Jag har iofs haft fel tro om förare förr.
Barret i år, trodde aldrig att man skulle se en gnista i dom ögonen igen.
Det räckte ju inte hela vägen men med lite bättre start på året hade det kunnat gå hela vägen fram.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Man måste beundra Heidfelds ihärdighet. Han har varit under isen ett par gånger och riskerat att bli utan styrning men han har aldrig gett upp. Får han chansen att köra i riktigt bra material så tror jag inte att han har problem med motivationen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Silverkatten skrev:Rosberg och Heidfelt? Känns ju inte spontant som världsmästar utmanare.

Det kanske inte är så konstigt att sponsorer betalar för att slippa Kimi... eller ja de betalar väl för att så en förare som gärna ställer upp på reklamjippon.
Kändes Button och Barrichello som världsmästarämnen innan denna säsong då?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Autosport rapporterar att Button inte är aktuell för Brawn längre. Fry uttalar sig och menar att Button är för dyr även om Mercedes nu har tagit över rodret. Enligt allt fler källor sägs också att Button är klar för McLaren. För Kimi återstår då två alternativ. Det ena är att lägga av, det andra är att sänka sina lönekrav till i det närmaste ingenting och bli en pay driver för Mercedes. Dock ter sig det senare rätt så osannolikt med tanke på Haugs tidigare uttalanden om att de vill ha förare som inte är motiverade av pengarna.

Skulle ovanstående bli verklighet så ville vare sig Ferrari, Mercedes eller McLaren ha Kimi. Det blir allt svårare att skylla enbart på Santander.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

James Allen brukar vara en välunderrättad herre:

http://www.jamesallenonf1.com/2009/11/t ... raikkonen/

Varför gick Kimi med på halva lönen om hans ställning i stallet var så stark? Förstärker bara intrycket av att han inte var önskvärd och att det knappast gräts några tårar när han försvann.

lassobosso

Inlägg av lassobosso »

JTarnstrom skrev:James Allen brukar vara en välunderrättad herre:

Varför gick Kimi med på halva lönen om hans ställning i stallet var så stark? Förstärker bara intrycket av att han inte var önskvärd och att det knappast gräts några tårar när han försvann.
Ja det låter onekligen lite konstigt att gå med på halva lönen? Det enda jag kan tänka mig är att Kimi och Robertsson inte insåg att det skulle bli komplicerat att täcka upp glappet med en ny anställning?

Man kanske ansåg att det var rimligt att Kimi skulle få en ännu högre lön än han haft hos ferrari + de 10 miljoner som han får från ferrari.

Trist om Kimi inte kör F1 nästa år även om han i så fall faller på eget grepp.

Jag tror för övrigt att det mer handlade om friheter i kontraktet än om ekonomisk ersättning i förhandlingarna med McLaren.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kimi är helt enkelt inte värd lika mycket på förarmarknaden som han och Robertson har inbillat sig.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag tycker det verkar som stallen håller på att pressa lönerna för förarna. Fyra miljoner euro som Button blev erbjuden är ju ett alldeles för lite för en världsmästare. Det är ju knappt Indycar nivå.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Precis! Så som det ekonomiska världsläget ser ut, så verkar det inte var läge att begära löner i regionerna €30-50 miljoner.

Det är nog svunna tider och jag tror att vi kommer att se, i genomsnitt, betydligt lägre löner.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Jag tycker det verkar som stallen håller på att pressa lönerna för förarna. Fyra miljoner euro som Button blev erbjuden är ju ett alldeles för lite för en världsmästare. Det är ju knappt Indycar nivå.
Visst är de det och att de kan göra det har nog mycket att göra med att just Button blev världsmästare. Det har satt alla stall i en bättre förhandlingssituation. En klar signal om att bilen är viktigare än föraren.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Jag tycker det verkar som stallen håller på att pressa lönerna för förarna. Fyra miljoner euro som Button blev erbjuden är ju ett alldeles för lite för en världsmästare. Det är ju knappt Indycar nivå.
Visst är de det och att de kan göra det har nog mycket att göra med att just Button blev världsmästare. Det har satt alla stall i en bättre förhandlingssituation. En klar signal om att bilen är viktigare än föraren.
Det är möjligt att bilen är viktigare än föraren, men för själva F1-cirkusen så är det viktigare med förarna och får de inte tillräckligt med pröjs så kör de nån annanstans eller satsar på en helt annan sport.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:
Det är möjligt att bilen är viktigare än föraren, men för själva F1-cirkusen så är det viktigare med förarna och får de inte tillräckligt med pröjs så kör de nån annanstans eller satsar på en helt annan sport.
Man skulle kunna vända på resonemanget och säga att om F1 inte kan konkurrera med sin status som världens främsta racingserie, så får man göra det med lönerna. Egentligen borde ju F1 vara så attraktivt att förarna borde slåss om att få köra där oavsett vilka pengar som erbjuds.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja kanske, men då får de börja stoppa utvecklingen av banor som består av en lång raksträcka och en hårnål och ha kvar de som ställer krav på föraren. Tycker mig se en trend i år att förarna "pratas ner" och sporten behöver förarprofiler.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

JTarnstrom skrev:James Allen brukar vara en välunderrättad herre:

Nu ligger han pyrt till, finnen. Trots hypen är det ingen som vill ha den snabbaste.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Kan man ta bort frågetecknet i rubriken nu :quest:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Det verkar som om Citroen och Red Bull vill betala Kimi svinmycket pengar för att köra Rally. Till och med mer än vad Loeb tjänar.
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Pepparkvarnen skrev:Det verkar som om Citroen och Red Bull vill betala Kimi svinmycket pengar för att köra Rally. Till och med mer än vad Loeb tjänar.
Ja det bubbla vad det verkar...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Pepparkvarnen skrev:Det verkar som om Citroen och Red Bull vill betala Kimi svinmycket pengar för att köra Rally. Till och med mer än vad Loeb tjänar.
Ja, det lutar åt rallybil för Kimi. Undrar vad den andra finnen kör nästa år. Taxi?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

EnzoF1 skrev:
Silverkatten skrev:Rosberg och Heidfelt? Känns ju inte spontant som världsmästar utmanare.

Kändes Button och Barrichello som världsmästarämnen innan denna säsong då?
Ja, det tycker jag nog. Inte för att någon trodde att stallet skulle kunna göra något. Men Barrichello var och är ju number two, han har flera gånger visat att han skulle kunna utmana om en titel. Det var ju inte första gången som han var med så här bra en säsong så att säga.
Button tycker jag också kvalificerar som världsmästarämne. Under 2004 visade han att han hade potensialen att göra det han gjorde i år, bara bilen är tillräckligt bra.

Rosberg och Heidfelt känns som ett Toyota val av förare. "Vi ville inte betala för de absolut bästa så vi tar några midfielders. Våran bil är ju ändå så himla bra...osv"
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Lenny skrev:Kan man ta bort frågetecknet i rubriken nu :quest:
Nja, Kimi slutar ju inte med F1. Han blir utkastad. :up: :aha:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Lemon skrev:
Ja, det lutar åt rallybil för Kimi. Undrar vad den andra finnen kör nästa år. Taxi?
Är inte det samma sak?

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Då var det klart. Det blir inget F1 2010 för Kimi:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80187

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Som åskådare känns det lite trist. Verkar som han hade för höga krav eller inte ville mer. Jag tror han kommer sakna F1 med tiden och då kan det vara för sent, men hoppas han hittar vad han letar efter med annat.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ryktas om att Red Bull kan vara involverade i hans rallysatsning och att en forttsättning i F1 blir med REd Bull 2011.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Som sagt, jag hade gärna sett Kimi köra nästa år, men jag är inte förvånad att det blev så här. Att ställa krav som han har gjortt det kan man göra om man har omgivningens förtroende och det har han uppenbarligen inte haft. Att han kan köra bil snabbt, det vet alla och ingen lär tvivla på den saken. Då återstår förtroendet för hans engagemang och där har det sviktat.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tycker mer än hälften av allt här kunde hamnat på sillyseasontråden.
/En som hört förhandlingsdrag komma ut i media förr...

Obekräftade rykten säger...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Då var det klart. Det blir inget F1 2010 för Kimi:

Det låter helt fantastiskt.

Fan, Kimi måste vara helt under isen. Han trodde säkert att stallen skulle stå på kö och att nu inse att ingen vill ha honom, det måste vara enormt knäckande för självförtroendet. Att först få sparken från Ferrari, ett stall som han ville köra i tills han själv valde att pensionera sig, och sedan få nobben av resten. Nä, han kommer inte tillbaka.

Jag tror som nån annan skrev, det handlar inte om att han inte kan köra fort när förhållandena är perfekta, det handlar om att han inte hugger i och inte samarbetar som man önskar i stallen idag. Det är begränsat med testtillfällen och återkopplingen till teknikerna är viktigare än någonsin och det är bl a där det spricker tror jag.

Men det allra skönaste är att hypen kring "den snabbaste" en gång för alla är avslöjad. Mer eftertraktad än så här är han inte och detta måste vara det snöpligaste slutet på en F1-karriär jag sett på länge.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag hoppas du har rätt!

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Trist.
Men kanske positivt för oss på Forza, för vad skall nu Enzo hålla på att raljera om?
Hittar han ett nytt mobbingoffer är frågan vi ställer oss...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

PC: skrev:

Trist.
Men kanske positivt för oss på Forza, för vad skall nu Enzo hålla på att raljera om?
Märkligt! Exakt den frågan ställde jag mig när jag läste Enzos senaste inlägg..
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Trist.
Den här karamellen kommer Enzo att suga på länge. Jag skulle inte oroa mig.

Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
Jag hoppas du har rätt!
Varför hoppas du att Loeb tjänar mindre än Kimi, har han fått sina 6 titlar uppkörda?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Trist.
Oj, vad det var intressant. Vem exakt menar du det är jag mobbar?

Du har uppenbarligen inga problem med andra som raljerar, så egentligen kanske det är du som mobbar mig?

Har du lust att stå upp och säga vad du egentligen tycker eller ska du fortsätta vara feg bakom en skärm?

Och till sist, diskuterar man F1 och förare, ja då ska man kunna kritisera dem. Men att som du hålla på och raljera, ja just det, över andra skribenter, för att du inte håller med om deras, eller en respekterar att de har avvikande, åsikter, det är riktigt jävla lågt.

Bemöt åsikterna, men ge fan i att gnälla på skribenten bakom dem, för ärligt talat så har du ingen jävla aning om vad skribenten eg tycker och tänker.

Det riktigt intressanta här är ju att jag fått rätt i fallet Kimi. Det mesta jag sagt och påstått om honom får ju faktiskt anses bevisat nu.

Jag förstår att det är bittert som fan för Kimis fans idag, men se det fina i saken, vi andra har ju julafton.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

FredrikE skrev:
EnzoF1 skrev:
Jag hoppas du har rätt!
Varför hoppas du att Loeb tjänar mindre än Kimi, har han fått sina 6 titlar uppkörda?
Då missförstod du mig, jag hoppas att Kimi ska köra rally, eller eg. att han gör vad som helst utom att syssla med F1. Vad de tjänar där intresserar mig inte alls.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Där satt den!

Jag tror att det kan bli svårt att komma tillbaka till F1 efter ett års frånvaro.
Enda hoppet är väl om Webber petas men har man verkligen någon egentlig anledning att göra det?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:

Trist.
Den här karamellen kommer Enzo att suga på länge. Jag skulle inte oroa mig.
Jag har nog för en livstid! :)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag tycker mer än hälften av allt här kunde hamnat på sillyseasontråden.
/En som hört förhandlingsdrag komma ut i media förr...

Obekräftade rykten säger...
Vilka obekräftade rykten?
Är det ett obekräftat rykte att Robertson går ut med att Kimi inte kör F1 nästa år?

One down, one to go.

Äntligen!