Omöjligt att jämföra tidsperioder men jag misstänker att den samlade kompetensen vid många tillfällen har varit större än den vi ser på gridden idag.Jari skrev:De flesta idag hade klarat sig bra då. De från då hade förmodligen inte hamnat topp tio någon av dem.
ABU DHABI GP 2009 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 17 av 17
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ni har fel båda två!Nisse skrev:Tycker snarare tvärtemot.Pepparkvarnen skrev:Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ett tips, ta fram kvaltider och kolla om det är lika jämnt från första till sista man på gridden.JTarnstrom skrev:Sedan kan man inte jämföra olika eror direkt med varandra. Däremot kan man göra påståenden om under vilken era konkurrensen var som hårdast och vilken kvalitet startfältet höll i relation till konkurrensen i övrigt inom motorsporten. Därvidlag tycker jag nog att 80-talet var en guldålder. Det går inte att hitta några potentiella F1-kandidater som inte hamnade i F1. Nästan samtliga förare som låg bland de tio bästa i F2 fick någon gång chansen att prova på F1. Så ser det knappast ut idag.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var ett dåligt tips.Jari skrev:Ett tips, ta fram kvaltider och kolla om det är lika jämnt från första till sista man på gridden.JTarnstrom skrev:Sedan kan man inte jämföra olika eror direkt med varandra. Däremot kan man göra påståenden om under vilken era konkurrensen var som hårdast och vilken kvalitet startfältet höll i relation till konkurrensen i övrigt inom motorsporten. Därvidlag tycker jag nog att 80-talet var en guldålder. Det går inte att hitta några potentiella F1-kandidater som inte hamnade i F1. Nästan samtliga förare som låg bland de tio bästa i F2 fick någon gång chansen att prova på F1. Så ser det knappast ut idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, väldigt. Tidsdifferenserna säger väl mer om bilarnas respektive styrkeförhållanden än om förarnas. Hade gårdagens förare haft tillgång till bilar som var lika likvärdiga i prestanda som dagens så hade det nog inte sett speciellt mycket annorlunda ut - men om det hade gjort det, vad hade det sagt då? Ingenting.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag håller bara med till 30%.JTarnstrom skrev:Ja, väldigt. Tidsdifferenserna säger väl mer om bilarnas respektive styrkeförhållanden än om förarnas. Hade gårdagens förare haft tillgång till bilar som var lika likvärdiga i prestanda som dagens så hade det nog inte sett speciellt mycket annorlunda ut - men om det hade gjort det, vad hade det sagt då? Ingenting.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad blir nästa argument? Är det polisonglängden som ska mätas? Verkar ungefär lika relevant.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej. Förarna är en lika stor del av det totala paketet idag som de var då och en jämförelse går alldeles utmärkt att göra. Hade du sagt att skillnaden mellan bilarna också var större då hade jag gett dig mer rätt.JTarnstrom skrev:Vad blir nästa argument? Är det polisonglängden som ska mätas? Verkar ungefär lika relevant.
Men eftersom du ifrågasätter att även jag kan lista ut självklarheter ville jag bara påpeka detta, så du inte tror att det har med polisonglängd att göra.
Å andra sidan kanske vi kan enas om att de bästa förarna hamnar i de bästa bilarna, likaväl då som nu?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag förstår fortfarande inte vad varvtiderna har för betydelse i sammanhanget. Är det kvaliteten på startfältet som har gått upp så pass kraftigt de senaste åren som ska förklara det, menar du?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt.JTarnstrom skrev:KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Jag vidhåller detta och tror att det finns "proffstyckare" som kan hålla med.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Talang är talang och jag tror dagens startfält är någonstans i mitten - kanske. Det är i alla fall inget extraordinärt. Då krävs det extraordinära förare och det finns högst ett par såna i dagens startfält.Jari skrev:Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt.JTarnstrom skrev:KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Jag vidhåller detta och tror att det finns "proffstyckare" som kan hålla med.
Jag vill se mer av de gamla banorna helt klart. Annars behövs snart inga förare överhuvudtaget.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).Jari skrev:Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt
Några exempel från förr:
1984 körde Prost, Senna, Mansell, Piquet d ä, Lauda, Rosberg d ä.
Det är sex stycken som också bevisligen var WDC-material varav fem är flerfaldiga mästare, något som bara Alonso mäktat med så här långt av dagens förare.
1982 fanns det också sex förare som antingen redan hade en titel eller som skulle komma ta en eller flera senare i karriären.
Lägg till en drös förare som mycket väl kunde ha tagit någon titel (se Tärnströms lista).
Dessutom är det väl självklart att de kör snabbare idag än t ex på 70-talet när dåtidens bilar hade prestanda som understeg dagens GP2-bilar?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Somliga är snabba direkt ur lådan medan andra utvecklas över tid. Jag tror de båda är med ett tag och kommer gå bättre och bättre. Hoppades mer av Kovalainen, men antagligen har han inte fått den backning han hade behövt och kan må bra av att ta ny fart nånstans.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.
I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Japp!Pastis skrev:Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.
I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
Det ska vara mer på gränsen, men jag tror det går åt rätt håll. Vi kan i alla fall se en och annan powerslide, vilket var omöjligt med TC.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Potentiella världsmästare 2009 borde ju vara de som slogs om VM-titeln.Razor skrev: 2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).
Dvs Vettel, Webber och Barichello.
Alla har de legat 2:a bakom Button och jagat.
Rosberg var inte en av de som som slogs om titeln men han gjorde dock en mycket bra säsong tycker jag.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Ola Källenius är en Svensk som Button ska tacka för sin WM titel. Jag hade inte aning att han var en sån höjdare inom Mercedes F1-motor utvecklare Grattis Sverige, nästa en Svensk med WM-Guld i F1- motorutveckling.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 669136.ece
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 669136.ece
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Rosberg är en förare som mycket väl kan bli WDC i framtiden, det är vad jag menar med potentiell världsmästare.Depeche skrev:Potentiella världsmästare 2009 borde ju vara de som slogs om VM-titeln.Razor skrev: 2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).
Dvs Vettel, Webber och Barichello.
Alla har de legat 2:a bakom Button och jagat.
Rosberg var inte en av de som som slogs om titeln men han gjorde dock en mycket bra säsong tycker jag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4GFredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,EnzoF1 skrev:Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4GFredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
Gösta skrev:De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,EnzoF1 skrev:Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4GFredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
MMMMMM
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Svårt att säga, piloter har ju hjälpmedel som förhindrar att blodet lämnar vissa delar av kroppen, men de utsätts ju för uppemot 9 G och drabbar av både black- och whiteouts (eller redouts som en del säger), dvs både när blodet lämnar och ansamlas i huvudet.Gösta skrev:De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,EnzoF1 skrev:Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4GFredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Jag tror inte det är nån större skillnad i den fysiska formen, de ligger nog på topp båda två. Men jag tror de flesta kan träna upp sig till att klara ett F1-lopp, däremot tror jag inte alla kan bli piloter.
Jag har för mig DrArsel räknade på det där med G-krafter en gång och det visade sig att en snabb gokart inte är långt ifrån en F1 när man kollade hastighet och kurvradie.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11
Är bara underbart att se hade gärna sett mer av den varan idagJTarnstrom skrev:Den här duellen hade aldrig skett med dagens regler:
http://www.youtube.com/watch?v=EMgWuRfM39I
Är det någon som klagar på spänningen i den här racingen?
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
G-kraftsbelastning handlar lika mycket om under vilken tid man utsetts för den. 4G under flera sekunder är en större påfrestning än betydligt högre värden under kortare tid.
I en vanlig personbil har man oftast en bit kvar till 1G i kurvorna och tveksamt om man når ovanför ens vid inbromsning.
4G är extremt.
I en vanlig personbil har man oftast en bit kvar till 1G i kurvorna och tveksamt om man når ovanför ens vid inbromsning.
4G är extremt.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Kan bara hålla med. Det är kanske dags att förbjuda framvingar? Heh.Pastis skrev:Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.
I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård