ABU DHABI GP 2009 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 17 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jari skrev:De flesta idag hade klarat sig bra då. De från då hade förmodligen inte hamnat topp tio någon av dem.
Omöjligt att jämföra tidsperioder men jag misstänker att den samlade kompetensen vid många tillfällen har varit större än den vi ser på gridden idag.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Pepparkvarnen skrev:Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Tycker snarare tvärtemot. :idea:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Nisse skrev:
Pepparkvarnen skrev:Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Tycker snarare tvärtemot. :idea:
Ni har fel båda två!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
Nisse skrev:
Pepparkvarnen skrev:Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Tycker snarare tvärtemot. :idea:
Ni har fel båda två!
det kan ni ha rätt i, alla 3...
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

EnzoF1 skrev:
Nisse skrev:
Pepparkvarnen skrev:Jag tror att dagens förare varken är bättre eller sämre, utan snarare tvärt om.
Tycker snarare tvärtemot. :idea:
Ni har fel båda två!
Du har fel alla en !!!!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Alla är lika mycket värda, så enkelt är det!
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:Alla är lika mycket värda, så enkelt är det!
Enligt vem?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

platt skrev:
ANFRAN skrev:Alla är lika mycket värda, så enkelt är det!
Enligt vem?
Kan bara vara nån som inte är så mycket värd som sagt nåt sånt
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

platt skrev:
ANFRAN skrev:Alla är lika mycket värda, så enkelt är det!
Enligt vem?
Enligt den som påstår det !!!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Sedan kan man inte jämföra olika eror direkt med varandra. Däremot kan man göra påståenden om under vilken era konkurrensen var som hårdast och vilken kvalitet startfältet höll i relation till konkurrensen i övrigt inom motorsporten. Därvidlag tycker jag nog att 80-talet var en guldålder. Det går inte att hitta några potentiella F1-kandidater som inte hamnade i F1. Nästan samtliga förare som låg bland de tio bästa i F2 fick någon gång chansen att prova på F1. Så ser det knappast ut idag.
Ett tips, ta fram kvaltider och kolla om det är lika jämnt från första till sista man på gridden.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Sedan kan man inte jämföra olika eror direkt med varandra. Däremot kan man göra påståenden om under vilken era konkurrensen var som hårdast och vilken kvalitet startfältet höll i relation till konkurrensen i övrigt inom motorsporten. Därvidlag tycker jag nog att 80-talet var en guldålder. Det går inte att hitta några potentiella F1-kandidater som inte hamnade i F1. Nästan samtliga förare som låg bland de tio bästa i F2 fick någon gång chansen att prova på F1. Så ser det knappast ut idag.
Ett tips, ta fram kvaltider och kolla om det är lika jämnt från första till sista man på gridden.
Det var ett dåligt tips.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jaså?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, väldigt. Tidsdifferenserna säger väl mer om bilarnas respektive styrkeförhållanden än om förarnas. Hade gårdagens förare haft tillgång till bilar som var lika likvärdiga i prestanda som dagens så hade det nog inte sett speciellt mycket annorlunda ut - men om det hade gjort det, vad hade det sagt då? Ingenting.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Ja, väldigt. Tidsdifferenserna säger väl mer om bilarnas respektive styrkeförhållanden än om förarnas. Hade gårdagens förare haft tillgång till bilar som var lika likvärdiga i prestanda som dagens så hade det nog inte sett speciellt mycket annorlunda ut - men om det hade gjort det, vad hade det sagt då? Ingenting.
Jag håller bara med till 30%.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vad blir nästa argument? Är det polisonglängden som ska mätas? Verkar ungefär lika relevant.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Vad blir nästa argument? Är det polisonglängden som ska mätas? Verkar ungefär lika relevant.
Nej. Förarna är en lika stor del av det totala paketet idag som de var då och en jämförelse går alldeles utmärkt att göra. Hade du sagt att skillnaden mellan bilarna också var större då hade jag gett dig mer rätt.
Men eftersom du ifrågasätter att även jag kan lista ut självklarheter ville jag bara påpeka detta, så du inte tror att det har med polisonglängd att göra.
Å andra sidan kanske vi kan enas om att de bästa förarna hamnar i de bästa bilarna, likaväl då som nu?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag förstår fortfarande inte vad varvtiderna har för betydelse i sammanhanget. Är det kvaliteten på startfältet som har gått upp så pass kraftigt de senaste åren som ska förklara det, menar du?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Jag förstår fortfarande inte vad varvtiderna har för betydelse i sammanhanget. Är det kvaliteten på startfältet som har gått upp så pass kraftigt de senaste åren som ska förklara det, menar du?
Ja, vi har aldrig haft så hög kvalitet i startfältet som vi har nu tror jag.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt.
Jag vidhåller detta och tror att det finns "proffstyckare" som kan hålla med.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:KAnske har en F1:a aldrig varit så lättkörd som den är idag, kanske är det banorna som har blivit mindre utmanande.
Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt.
Jag vidhåller detta och tror att det finns "proffstyckare" som kan hålla med.
Talang är talang och jag tror dagens startfält är någonstans i mitten - kanske. Det är i alla fall inget extraordinärt. Då krävs det extraordinära förare och det finns högst ett par såna i dagens startfält.

Jag vill se mer av de gamla banorna helt klart. Annars behövs snart inga förare överhuvudtaget.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag tror också att banorna är mindre utmanande om det är "dödligheten" du menar, precis som bilarna är betydligt säkrare. Men fortfarande, de kör fortare och aldrig har det väl funnits så många potentiella världsmästare i fältet samtidigt
2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).

Några exempel från förr:
1984 körde Prost, Senna, Mansell, Piquet d ä, Lauda, Rosberg d ä.
Det är sex stycken som också bevisligen var WDC-material varav fem är flerfaldiga mästare, något som bara Alonso mäktat med så här långt av dagens förare.

1982 fanns det också sex förare som antingen redan hade en titel eller som skulle komma ta en eller flera senare i karriären.

Lägg till en drös förare som mycket väl kunde ha tagit någon titel (se Tärnströms lista).

Dessutom är det väl självklart att de kör snabbare idag än t ex på 70-talet när dåtidens bilar hade prestanda som understeg dagens GP2-bilar?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Button har höjt sig men nån Prost, Mansell, Senna osv är han inte. Han får höja sig ett snäpp till för att hitta dit. Barrichello är ett skämt. Nico är troligen ett skämt som inte kommer lyckas - men han kan ju göra det och jag kan ha fel. Håller honom som en Kovalainen ungefär.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Somliga är snabba direkt ur lådan medan andra utvecklas över tid. Jag tror de båda är med ett tag och kommer gå bättre och bättre. Hoppades mer av Kovalainen, men antagligen har han inte fått den backning han hade behövt och kan må bra av att ta ny fart nånstans.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.

I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
Bild
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Kovalainen är definitivt inte WDC-material, han är på sin höjd en midfielder.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.

I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
Japp!
Det ska vara mer på gränsen, men jag tror det går åt rätt håll. Vi kan i alla fall se en och annan powerslide, vilket var omöjligt med TC.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Razor skrev: 2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).
Potentiella världsmästare 2009 borde ju vara de som slogs om VM-titeln.
Dvs Vettel, Webber och Barichello.
Alla har de legat 2:a bakom Button och jagat.
Rosberg var inte en av de som som slogs om titeln men han gjorde dock en mycket bra säsong tycker jag.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Ola Källenius är en Svensk som Button ska tacka för sin WM titel. Jag hade inte aning att han var en sån höjdare inom Mercedes F1-motor utvecklare Grattis Sverige, nästa en Svensk med WM-Guld i F1- motorutveckling.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 669136.ece
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Depeche skrev:
Razor skrev: 2009 hade vi Alonso, Button, Hamilton och Räikkönen som bevisligen var WDC-material. Förutom de fyra har vi främst Vettel och kanske Barrichello och Rosberg d y som potentiella världsmästare (tveksamt med Rosberg men ok).
Potentiella världsmästare 2009 borde ju vara de som slogs om VM-titeln.
Dvs Vettel, Webber och Barichello.
Alla har de legat 2:a bakom Button och jagat.
Rosberg var inte en av de som som slogs om titeln men han gjorde dock en mycket bra säsong tycker jag.
Rosberg är en förare som mycket väl kan bli WDC i framtiden, det är vad jag menar med potentiell världsmästare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4G
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4G
De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4G
De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,








MMMMMM
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:"Problemet" är väl att det är mer fysiskt krävande att köra formelbil idag jämfört med vad det var för. Jämför med flyget. Piloten (inte sällan i 50 årsåldern) som flyger luftakrobatik och slår knut på sig själv är definitivt en bättre pilot än 25-åringen som sitter i en JAS och trycker på knappar.
Men 50-åringen skulle få problem när prestandan utnyttjas till max. Det är otrolig G-krafter i dagens F1-bilar.
Nja, så extrema är det inte. ligger det inte på runt 4G
De utsätts för dessa krafter varje varv under ca 90 minuter, en flyguppvisning eller en "dogfight" varar max en handfull minuter. Jag skulle tro att F1 förarna är i bättre fysisk form än jaktpiloterna,
Svårt att säga, piloter har ju hjälpmedel som förhindrar att blodet lämnar vissa delar av kroppen, men de utsätts ju för uppemot 9 G och drabbar av både black- och whiteouts (eller redouts som en del säger), dvs både när blodet lämnar och ansamlas i huvudet.

Jag tror inte det är nån större skillnad i den fysiska formen, de ligger nog på topp båda två. Men jag tror de flesta kan träna upp sig till att klara ett F1-lopp, däremot tror jag inte alla kan bli piloter.

Jag har för mig DrArsel räknade på det där med G-krafter en gång och det visade sig att en snabb gokart inte är långt ifrån en F1 när man kollade hastighet och kurvradie.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gerry
Inlägg: 32
Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11

Inlägg av Gerry »

JTarnstrom skrev:Den här duellen hade aldrig skett med dagens regler:

http://www.youtube.com/watch?v=EMgWuRfM39I

Är det någon som klagar på spänningen i den här racingen?
Är bara underbart att se :up: :up: hade gärna sett mer av den varan idag
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

G-kraftsbelastning handlar lika mycket om under vilken tid man utsetts för den. 4G under flera sekunder är en större påfrestning än betydligt högre värden under kortare tid.

I en vanlig personbil har man oftast en bit kvar till 1G i kurvorna och tveksamt om man når ovanför ens vid inbromsning.

4G är extremt.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:Det största problemet med Formel 1 är att bilarna är för bra. Ta t.ex. Eau Rouge där blåser man bara förbi i dag och ingen som helst spänning uppstår där. Jag kommer ihåg när man satt och bet på naglarna och lyssnade på motorljudet för att se och höra ifall någon vågade ta partiet utan att släppa gasen. Så var det med mera kurvor.

I dag känns F1 mera som ett TV-spel, ingen riktig känsla och passion.
Kan bara hålla med. Det är kanske dags att förbjuda framvingar? Heh.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det är väl egentligen nya banor som behövs. Banor som sätter dagens bilar på pottkanten.
Dagens nya banor har ju tyvärr bara raksträckor och skarpa kurvor. Inga kurvor så är på gränsen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Ja suck!
En del verkar ju vara helt ute...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!