El Scorcho skrev:Är det ingen annan som ens kan tänka tanken att Ferrari kanske sparar pengar på att Kimi inte kör? Jag bara undrar.
Ingen vet ju med exakthet hur kontraktet mellan Ferrari och Kimi har sett ut och ingen vet heller hur uppgörelsen ser ut. Dock får man ju utgå från att det är den part som bryter avtalet som ska kompensera den andre, så hur det ska kunna bli billigare för Ferrari att inte låta Kimi köra än att låta honom köra, det vete tusan hur det skulle gå ihop. Möjlligen har tanken varit att Ferrari ska slippa betala en viss del av summan om Kimi går till ett annat stall men Ferrari kan ha överskattat värdet på Kimi om nu ingen är villig att betala mellanskillnaden plus Kimis övriga anspråk.
Summa summarum, Ferrari betalar för att Kimi inte ska köra. Varför skulle inte Santander vilja att Kimi körde? Varför väljer man att låta Massa köra, en förare man inte ens vet om han kommer att komma tillbaka i samma form som tidigare, när man ändå står med samma kostnad för Kimi oavsett om han kör eller ej. Svaret är: de vill inte ha honom i stallet, punkt slut.
Nja, du skriver att ingen vet hur kontraktet sett ut och ändå så antar man många saker. Det kostar säkert massa pengar om Kimi inte kör, men det borde rimligen ha kostat ännu mer om han körde. Jag antar alltså bara att Ferrari ser någon slags vinst i att behålla Massa - som är billigare och bra och ta in Alonso i stället för Kimi - som verkar rejält överbetald.
Att Ferrari inte väljer att behålla Kimi ser jag mer som ett misslyckande från båda parter. Jag håller honom som en av de snabbare förarna helt klart, men som brister mer i personkemin med Ferrari.
Nu har Kimi sagt det officiellt till Sky, att Santanders pengar avgjorde hans avslut hos Ferrari.
En sak som ingen tagit upp på allvar här är att Kimi gick så bra i slutet av säsongen. För mig finns det bara en rimlig förklaring.
Man satsade sitt krut på Massa och när han trillade av var man tvungen att koncentrera sig på Kimis i stället för at försöka säkra tredjeplatsen i VM. Precis som man gjorde redan förra året, även då utan resultat.
Snacka om tavla från stallet.
Jari skrev:
En sak som ingen tagit upp på allvar här är att Kimi gick så bra i slutet av säsongen.
I synnerhet igår när han fick pisk med 26 sekunder av en rookie som körde sitt andra F1-lopp.
"This was Kimi's last race with us and again today he gave it his all," he added. "We are very disappointed that this year, we did not give him a competitive car and I thank him for never having thrown in the towel, in fact, fighting even harder when the situation was at its trickiest."
EnzoF1 skrev:Domenicali har sagt officiellt till Autosport att pengar inte hade nåt med beslutet att göra sig av med Kimi att göra.
Ska man tro på stallchefen för det största F1-stallet i historien eller den bittre sparkade föraren, som ingen verkar vilja ta i med tång nu?
Vi kan väl dela på troendet? Jag tror på den du inte tror på och vise versa.
Men det med tången kan stämma då minskade budgetar ligger i tiden och Kimis löneanspråk är astronomiska i jämförelse med (alla?) andra förare.
Javisst, men man får nog vara naiv i överkant om man tror att en sponsor kan komma in och diktera villkor för ett stall som Ferrari. Hade Ferrari velat ha kvar Kimi så hade de behållit honom. Nu blev det inte så.
Att Kimi nu börjar bli mer kissnödig än hans mest envetna fans torde däremot vara klart som koskenkorva.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev:Domenicali har sagt officiellt till Autosport att pengar inte hade nåt med beslutet att göra sig av med Kimi att göra.
Ska man tro på stallchefen för det största F1-stallet i historien eller den bittre sparkade föraren, som ingen verkar vilja ta i med tång nu?
Vi kan väl dela på troendet? Jag tror på den du inte tror på och vise versa.
Men det med tången kan stämma då minskade budgetar ligger i tiden och Kimis löneanspråk är astronomiska i jämförelse med (alla?) andra förare.
Både stall och (nåja) förare kan vara trovärdiga och ett bra sätt att bedöma det är deras integritet.
Ferrari, som nu befinner sig mitt i en djup kris vet inte vad det betyder medan Kimi alltid varit skottsäker på den punkten.
Rent logiskt har alltså Kimi helt rätt.
Bara för att man inte dikterade villkoren totalt utesluter det inte att man sa sig vara villiga att hjälpa till så det gick att lösa Kimi från kontraktet för att göra plats för Alonso ett år tidigare. Ferrari ville hellre ha Alonso p.g.a. hans färdigheter och personlighet, vilket överensstämmer med Domenicales version. Santander å sin sida gjorde det möjligt redan till nästa år, vilket är Kimis version.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Ställ frågan till Santander som är skitstort i Brasilien.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Ställ frågan till Santander som är skitstort i Brasilien.
I ärlighetens namn, eftersom Massa och Kimi presterat väldigt lika resultat 2008-2009 men till väldigt olika prislappar och den billigare av dem passade bättre in i teamet, inte sååå svårt att fatta ett beslut.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Ställ frågan till Santander som är skitstort i Brasilien.
I ärlighetens namn, eftersom Massa och Kimi presterat väldigt lika resultat 2008-2009 men till väldigt olika prislappar och den billigare av dem passade bättre in i teamet, inte sååå svårt att fatta ett beslut.
Ja, om det nu inte vore för att teamet dessutom satsat mer krut på den en av förarna och att resultatet kunnat ses efter Massas krasch...
Jari skrev:Ställ frågan till Santander som är skitstort i Brasilien.
I ärlighetens namn, eftersom Massa och Kimi presterat väldigt lika resultat 2008-2009 men till väldigt olika prislappar och den billigare av dem passade bättre in i teamet, inte sååå svårt att fatta ett beslut.
Ja, om det nu inte vore för att teamet dessutom satsat mer krut på den en av förarna och att resultatet kunnat ses efter Massas krasch...
Det håller jag absolut med om, även förra året tyckte jag att det var så, men jag vet inte om det stämmer och vill inte sticka ut lika mycket som dig så...
EnzoF1 skrev:Domenicali har sagt officiellt till Autosport att pengar inte hade nåt med beslutet att göra sig av med Kimi att göra.
Han har sagt många andra fina saker om allt möjligt, men om det vore så att pengar verkligen har med det att göra så skulle han givetvis inte kunna säga det.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Det är väl det man gör? Man tar bort en dyr Kimi - får in en prisvärd Massa och en Alonso som kanske är ganska billig och har nån sponsor med sig.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Det är väl det man gör? Man tar bort en dyr Kimi - får in en prisvärd Massa och en Alonso som kanske är ganska billig och har nån sponsor med sig.
Enligt alla uppgifter så betalar man för Kimi vare sig han kör eller ej.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
EnzoF1 skrev:Domenicali har sagt officiellt till Autosport att pengar inte hade nåt med beslutet att göra sig av med Kimi att göra.
Han har sagt många andra fina saker om allt möjligt, men om det vore så att pengar verkligen har med det att göra så skulle han givetvis inte kunna säga det.
Och vad menar du att Kimi skulle säga då?
"Ja, Ferrari är så missnöjda med mig att jag fick sparken. De betalar mig flera hundra miljoner för att slippa mig..., så dålig är jag."
Kimi försöker värdera upp sig på marknaden nu, han ser att ingen verkar villig att betala det han tror han är värd...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Det är väl det man gör? Man tar bort en dyr Kimi - får in en prisvärd Massa och en Alonso som kanske är ganska billig och har nån sponsor med sig.
Enligt alla uppgifter så betalar man för Kimi vare sig han kör eller ej.
Alltså måste Santander ge minst kimis lön i pengar? Varför skulle annars Ferrari gå med på det? Varför skulle Santander gå med på att deras pengar går till en förare som inte får vara kvar om inte ett av Santanders krav går igenom (spansk förare?).
Inte betalade Ferrari Kimi massvis med miljoner mer än vad de betalar Massa bara för att han skulle ta någon enstaka poäng mer. Sanslösa pengar betalar man till någon som är sanslöst mycket bättre än konkurrenterna. Kan man få ungefär samma prestation för en betydligt mindre peng så väljer man naturligtvis den billigare av dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
El Scorcho skrev:
Det är väl det man gör? Man tar bort en dyr Kimi - får in en prisvärd Massa och en Alonso som kanske är ganska billig och har nån sponsor med sig.
Enligt alla uppgifter så betalar man för Kimi vare sig han kör eller ej.
Alltså måste Santander ge minst kimis lön i pengar? Varför skulle annars Ferrari gå med på det? Varför skulle Santander gå med på att deras pengar går till en förare som inte får vara kvar om inte ett av Santanders krav går igenom (spansk förare?).
Spansk förare hade de kunnat få ändå. Mest sannolikt är ju att det är Ferrari som har ställt kravet - ska Alonso få plats får han och Santander vara med och betala för Kimi. Glöm inte att Alonso har haft en knepig situation på förarmarknaden. Ferrari har varit låst, McLaren är inget alternativ och Renault har inte presterat på länge. Förhandlingsmässigt har han befunnit sig i ett underläge. MEn Ferrari såg chansen att bli av med Kimi med hjälp av Santander och de tog den.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Inte betalade Ferrari Kimi massvis med miljoner mer än vad de betalar Massa bara för att han skulle ta någon enstaka poäng mer. Sanslösa pengar betalar man till någon som är sanslöst mycket bättre än konkurrenterna. Kan man få ungefär samma prestation för en betydligt mindre peng så väljer man naturligtvis den billigare av dem.
Naturligtvis är det på det viset som du säger, man måste nästan vara blind eller supersupporter för att inte se det.
Men jag trodde nog att Kimi kunde varit kvar ändå för han har varit "stor" och genererar en del pengar på support och popularitet.
Men det är klart tydligt att jag hade fel även där... Den största hypen kring Kimi har väl lagt sig nu och han börjar ju komma till åren och presterar trots erfarenhet då inte bättre i förhållande till kostnad.
EnzoF1 skrev:Domenicali har sagt officiellt till Autosport att pengar inte hade nåt med beslutet att göra sig av med Kimi att göra.
Ska man tro på stallchefen för det största F1-stallet i historien eller den bittre sparkade föraren, som ingen verkar vilja ta i med tång nu?
Vi kan väl dela på troendet? Jag tror på den du inte tror på och vise versa.
Men det med tången kan stämma då minskade budgetar ligger i tiden och Kimis löneanspråk är astronomiska i jämförelse med (alla?) andra förare.
Både stall och (nåja) förare kan vara trovärdiga och ett bra sätt att bedöma det är deras integritet.
Ferrari, som nu befinner sig mitt i en djup kris vet inte vad det betyder medan Kimi alltid varit skottsäker på den punkten.
Rent logiskt har alltså Kimi helt rätt.
Sportslig djup kris ja!
Men om det är ekonomisk du menar så får du nog ta och presentera lite siffror och inte bara tro?
Alla stall vill dra ner på utgifterna och att Ferrari skulle sitta mer pyrt till än någon annan är bara önsketänkande av dig!
Är det något stall som har det ganska lätt att få tunga sponsorer så är det Ferrari!!
JTarnstrom skrev:Återigen, varför valde man inte att göra sig av med Massa. Ska man ändå betala för tre förare, varför inte låta den som ger mest för pengarna köra?
Det är väl det man gör? Man tar bort en dyr Kimi - får in en prisvärd Massa och en Alonso som kanske är ganska billig och har nån sponsor med sig.
Enligt alla uppgifter så betalar man för Kimi vare sig han kör eller ej.
En kostnad Santander kalkylerat med när de ville ha in Alonso så fort som möjligt till Ferrari.
För santander är summan långt ifrån lika astronomisk som för oss och marknadsvärdet av beslutet räknar de med att kunna räkna hem.
Så funkar marknadsekonomi, men det vet ju du så väl.
@F1-Fan, jag vet inte hur det ser ut nu när Santanders penga kommit in och jag orkar inte leta efter den gamla notisen jag läste men där sades det uttryckligen att de skulle hålla stängt ett antal dagar/veckor i höst pga den ekonomiska krisen som drabbat just Ferrari.
Ta det med en nypa salt, dock.
Precis som jag tar Il Giornale's snygga uttryck om Kimi att han skulle vara en F1-banornas autist. http://sv.wikipedia.org/wiki/Autism
Gösta skrev:Jag tror Kimi lider av autism! Hur kan man annars förklara hans beteende????
Jag kan tycka att det är lite magstarkt av en nationell tidning med spridning långt över landsgränserna att göra den diagnosen. Jag har provat och blev avstängd direkt och detta är ett litet forum bara.
Du har ju inte presenterat några fakta överhuvudtaget?
Att man håller stängt några dagar betyder inte att man går med förlust så jag ser fortfarande inte ett spår av något fakta som stödjer din hemsnickrade tes.
Ställ din första fråga nästa gång du ser dig själv i spegeln istället, den är mer passande då.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
jag orkar inte leta efter den gamla notisen jag läste
Fakta, my ass.
Är du dum eller?
Glömde du tillägget med flit?
Du påstår att Ferrari befinner sig i en djup kris, har du något som helst faktastöd för det eller är det som vanligt, ett önsketänkande som du upphöjer till sanning?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Kimi verkar inte ha rätt personer omkring sig, och vill han köra F1 i fortsättningen så måste han kanske inse att marknaden inte tycker han är värd det han själv tror han är...
Jag lutar mig belåtet tillbaka och ser på hur F1 nu inser det jag gjort hela tiden...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Razor skrev:Menar du det här svaret?
Fakta, my ass.
Är du dum eller?
Glömde du tillägget med flit?
Du påstår att Ferrari befinner sig i en djup kris, har du något som helst faktastöd för det eller är det som vanligt, ett önsketänkande som du upphöjer till sanning?
Nu är du väl osedvanligt trög, eller?
Ska vi ta det bit för bit? Eller begriper du helheter som sträcker sig över hela två meningar?
Kanske kan du ge en snabbtolkning av denna rad? Ta det med en nypa salt, dock.
Hälsa Bagdad Bob här också...http://www.egmcartech.com/2008/12/08/fe ... by-friday/
Den är visserligen lite äldre och det har hänt en del sen dess, som det brukar i F1. Men sensmoralen står fast. Om man så tar dem med fingrarna i syltburken så har ingen stulit någon sylt...
EnzoF1 skrev:Och nu säger ju Brawn att Kimi är överskattad...
Kimi verkar inte ha rätt personer omkring sig, och vill han köra F1 i fortsättningen så måste han kanske inse att marknaden inte tycker han är värd det han själv tror han är...
Jag lutar mig belåtet tillbaka och ser på hur F1 nu inser det jag gjort hela tiden...
Man kan ju se det på olika sätt
1. Brawn säger det efter Kimi gått ut med att endast McLaren är intressant.
2. Att ha högsta lönen i F1 utan att köra måste anses vara överskattat?
EnzoF1 skrev:Och nu säger ju Brawn att Kimi är överskattad...
Kimi verkar inte ha rätt personer omkring sig, och vill han köra F1 i fortsättningen så måste han kanske inse att marknaden inte tycker han är värd det han själv tror han är...
Jag lutar mig belåtet tillbaka och ser på hur F1 nu inser det jag gjort hela tiden...
Man kan ju se det på olika sätt
1. Brawn säger det efter Kimi gått ut med att endast McLaren är intressant.
2. Att ha högsta lönen i F1 utan att köra måste anses vara överskattat?
Om man begär mer i lön än någon är villig att betala, då överskattar man sig själv, i alla fall enligt min definition.
Man är bara värd så mkt nån är villig att betala, svårare är det väl inte?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev:Och nu säger ju Brawn att Kimi är överskattad...
Kimi verkar inte ha rätt personer omkring sig, och vill han köra F1 i fortsättningen så måste han kanske inse att marknaden inte tycker han är värd det han själv tror han är...
Jag lutar mig belåtet tillbaka och ser på hur F1 nu inser det jag gjort hela tiden...
Man kan ju se det på olika sätt
1. Brawn säger det efter Kimi gått ut med att endast McLaren är intressant.
2. Att ha högsta lönen i F1 utan att köra måste anses vara överskattat?
Om man begär mer i lön än någon är villig att betala, då överskattar man sig själv, i alla fall enligt min definition.
Man är bara värd så mkt nån är villig att betala, svårare är det väl inte?
Brawn tyckte att Kimis management förhandlade lön som om han inte fick något alls från ferrari.
Eftersom ingen deal är klar vad vi vet, så kanske han har överskattat sig själv, eller så går han rikare ur detta än någon av oss kunnat tro?
FredrikE skrev:
Man kan ju se det på olika sätt
1. Brawn säger det efter Kimi gått ut med att endast McLaren är intressant.
2. Att ha högsta lönen i F1 utan att köra måste anses vara överskattat?
Om man begär mer i lön än någon är villig att betala, då överskattar man sig själv, i alla fall enligt min definition.
Man är bara värd så mkt nån är villig att betala, svårare är det väl inte?
Brawn tyckte att Kimis management förhandlade lön som om han inte fick något alls från ferrari.
Eftersom ingen deal är klar vad vi vet, så kanske han har överskattat sig själv, eller så går han rikare ur detta än någon av oss kunnat tro?
Oavsett vad han får av Ferrari, så verkar Brawn inte vilja ha honom till de pengar han kräver.
Jag både tror och hoppas att McLaren inte vill ha honom till nästa år, och jag ser ingen som helst anledning till varför de skulle ta honom heller. Heidfeld finns där till en spottstyver och lär passa mkt bättre i stallet. Visst, en del av mig vill se Hamilton dra ned brallorna på Kimi, precis som Massa gjort, men en ännu större del ser honom hellre till åtlöje gjord som nu... mkt roligare om "den snabbaste" får lämna F1 genom att få sparken.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Ross vann nyligen båda mästerskapen med hjälp av två förare med ett samlat "marknadsvärde" av en femma och en fimp så det är klart han inte vill betala nåt extra när han vet att det räcker med att bygga en bra bil.