Lotus tillbaka i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Istället för att raljera över andras underbyggda åsikter vore det bättre om du själv ansträngde dig att diskutera sakligt. Jag orkar inte besvara en massa trams - men jag gör det ändå, för sista gången:.
Mycket möjligt att du ser min åsikt som trams. Kanske till och med troligt.
Vi har ett flertal gånger diskuterat saken och jag har varnat för att garagestallens inträdde i F1 kommer att likrikta startfältet då man inte har råd med en dålig bil. Man kommer satsa på säkra kort.
Tekniknivån kommer också bli lägre. Du har hävdat motsatsen eller iallafall att min oro är obefogad.
Nu hävdar du att William sitter med en dålig motor eftersom så går det när sporten domineras av biltillverkare. Jag förstår inte varför man då, som ett av dina lovordade privatstall, inte kan fixa en bättre motor själva?
Är det kanske så att biltillverkarna lyft nivån utom räckhåll för privatstallen?
Dina åsikter är inte trams, även om jag inte håller med dig, men ditt raljerande är det. Raljerandet är ett sätt att förlöjliga meningsmotståndaren, ett sätt att säga att hans åsikter är trams.

Biltillverkarna har lyft nivån utom räckhåll för de små stallen, det är riktigt och det är vad jag har sagt hela tiden. Att påstå att konkurrensen mellan biltillverkarna har lett till mångdfald är direkt fel. Under de senaste åren har idéer som kundchassin testats, och på senare tid är det standardiserade motorer som ska rädda sportens framtid. Låter det som mångfald och utveckling? Garagestallen kommer naturligtvis inte att leda till likriktning då alla tvingas bygga sina egna chassin, men för att det ska kunna ske är en förutsättning att man kan starta ett stall och vara konkurrenskraftig. Den problematiken kan lösas på två sätt. Antingen genom att minska kostnaderna genom standardisering eller genom budgetrestriktioner. Budgetrestriktioner leder inte till likriktning. Hur skulle det kunna göra det om utvecklingen är fri inom budgetramarna? Då är det den som är mest innovativ för minsta möjliga peng som vinner.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Dina åsikter är inte trams, även om jag inte håller med dig, men ditt raljerande är det. Raljerandet är ett sätt att förlöjliga meningsmotståndaren, ett sätt att säga att hans åsikter är trams.
.
Inte alls min mening...

JTarnstrom skrev:Biltillverkarna har lyft nivån utom räckhåll för de små stallen, det är riktigt och det är vad jag har sagt hela tiden. Att påstå att konkurrensen mellan biltillverkarna har lett till mångdfald är direkt fel.
Jag tror att en likriktning av tekniken inom F1 är en fara för sporten. Blir det en enhetsklass tappar den sin dragningskraft och ställning. Jag förstår att de budgetbegränsningar alla skriker efter eventuellt får det resultatet men att bjuda in garageteamen tror jag är att ge upp och acceptera ett mer likriktat startfält. Att ett fält med fabriksstall kan visa på olika tekniska lösningar är KERS ett exempel på. Räknar jag rätt finns det hela tre olika system.
Jag tror inte garagestallen kommer våga satsa på någon ny teknik utan man kommer dra sig till den tekniklösning som vann sist eftersom en felsatsning kan sänka hela teamet. Det kommer bli följa john och kanske sitter alla där med samma grejer till slut. Detta kommer säkert uppmuntras från många håll då förarskickligheten ger större utslag än tidigare men dit vill inte jag. Det finns redan klasser där materialet är likvärdigt. Varför skapa en till?
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Det enda biltillverkarstallen har bidragit med är att de har höjt nivåerna på årsbudgetarna till det orimliga. De har helt enkelt pumpat in miljarder för att kunna tjäna några tiondelar per varv eftersom de haft råd. Detta har definitivt inte lett till något ökat underhållningsvärde för publiken. Bilarna blir inte roligare för att de kostar 5 miljarder om året istället för 500 miljoner.

Ja till budgetbegränsningar! Nej till att F1 blir en enhetsserie. Dessa två påståenden står definitivt inte i något motsatsförhållande till varandra.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nu skulle jag vilja raljera över de senaste tre meningsmotståndarna, men konstaterar bara att ni snackar en massa goja och att mycket av åsikterna är trams.
Det är alldeles för enkelt att hänga upp hela F1's utveckling på begränsningar av ekonomin och därför begriper jag ju egentligen inte hur man kan göra detta samtidigt som Brawn Gp dominerar sporten.
Det finns fortfarande något som heter teknisk innovation och tyvärr har Williams inte kommit med några banbrytande såna på ett bra tag. Egentligen sedan Adrian Newey lämnade skeppet. Det han är bra på har däremot hjälpt både McLaren och Red Bull efter att de släppte honom. Likaså kan man säga att hjärnorna bakom utvecklingen av Ferrarin mellan 94 och 05 oavsett förare hade varit en vinnarbil. Men att dessa innovatörer och systemutvecklare numera återfinns i andra och mer framgångsrika stall.
Det stora summor pengar till utvecklingskostnader kan göra är möjligen att jämna ut klyftorna snabbare, såvida man förstår varifrån skillnaderna kommer till fördel för ett eller annat team.
Nu är de stall som annars hade kommit igen ganska snabbt bakbundna av testförbud, vilket i sig är en helt bisarr regel som borde strykas omgående.
Utan teknisk utveckling, som kostar pengar kommer färre innovationer, vilket i sin tur leder till allt enklare, som snart sagt kan jämföras med en enhetsklass där alla härmar alla i stället för att våga gå någon egen väg.
Anti F1 i sin renaste form...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:Det är alldeles för enkelt att hänga upp hela F1's utveckling på begränsningar av ekonomin och därför begriper jag ju egentligen inte hur man kan göra detta samtidigt som Brawn Gp dominerar sporten.
Antagligen för att du inte begriper att Brawn i år skördar frukterna av den utveckling Honda gjorde innan man drog sig ur. Alla de timmar Herr Brawn & co har suttit och klurat på sin nya bil har betalats av Honda. Det kommer inte vara mallen för hur ett garagestall ska utveckla bilar.
Sen visade det säg att den motor man fick köpa i år varit den bästa. Brawn ville väl ha Ferrarimotorer från början.

Kanotisten, bilarna blir inte roligare i sig beroende på vad dom kostar men går man från 5 miljarder till 500 miljoner kommer bilarna bli mer likriktade precis som Jari skriver. Vi får ett F1 som kanske inte uttalat är det men som till stora delar kommer se ut som en enhetsserie. Det finns ju redan formelklasser där bilarna kostar mindre. Konstigt nog har man där ett lägre publikintresse så jag tror visst att det finns ett ökat underhållningsvärde för publiken. Det ökade värdet finns i den ökade press det blir på samtliga inblandade när det står miljarder på spel.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jag håller också med om att dyrt som fan, men värst lockar jävligt många fler än billigt och okej bra...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jag håller också med om att dyrt som fan, men värst lockar jävligt många fler än billigt och okej bra...
Honda har haft ungefär samma budget som de övriga toppstallen. Ibland har de haft mer än Ferrari, till och med. "Svinigt billigt " tror jag är ett krafitgt understatement.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jag håller också med om att dyrt som fan, men värst lockar jävligt många fler än billigt och okej bra...
Honda har haft ungefär samma budget som de övriga toppstallen. Ibland har de haft mer än Ferrari, till och med. "Svinigt billigt " tror jag är ett krafitgt understatement.
Här kommer då de traditionella gissningarna med bergsäkert tonfall, eller har du faktiska siffror för de senaste säg två-tre åren?
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan. Du påstår något annat och detta kan bara lösas med svart på vitt eller sifror från en hyggligt trovärdig källa.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jag håller också med om att dyrt som fan, men värst lockar jävligt många fler än billigt och okej bra...
Honda har haft ungefär samma budget som de övriga toppstallen. Ibland har de haft mer än Ferrari, till och med. "Svinigt billigt " tror jag är ett krafitgt understatement.
Här kommer då de traditionella gissningarna med bergsäkert tonfall, eller har du faktiska siffror för de senaste säg två-tre åren?
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan. Du påstår något annat och detta kan bara lösas med svart på vitt eller sifror från en hyggligt trovärdig källa.
Jag har utgått från siffror som har publicerats av bland annat Business F1 och andra organ - har du några mer trovärdiga källor får du gärna presentera dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Måste nog hålla med Jari lite, visst Honda var inga nybörjare direkt och hade en rejäl budget, men det var knappast någon idealisk utvecklingsperiod för Honda och sen Brawn, i princip visste man ju inte om eller eventuellt när det skulle kunna bli något F1 2009 för det som kom att heta Brawn. Det måste ha påverkat i utvecklingen på något sätt även om grunddesignen kanske redan var gjord innan det hettade till ordentligt.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om Jari avser Brawns utvecklingsbudget så håller jag också med, om man ser till att de har lyckats hålla uppe utvecklingen under året, men så läser åtminstone inte jag den mening (Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med...) som jag svarade på. Där syftar "de" på Honda och Jari gör ju även det i sitt svar.

Förresten, i sitt svar pratar Jari om siffror för de två tre senaste åren så det verkar stå klart att det inte är Brawns budget som åsyftas. Hondas budget har under de tre senaste åren tillhört de absolut största (även om det inte skiljer mycket mellan toppstallen. Alla landar runt 400 miljonerdollarsstrecket).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Var svaret ens till mig?
Jag kan inte påstå att jag blev särskilt klok på det. Tärmström har en förmåga att sväva ut på vägar där ingen hittar honom ibland. N'r Tärnström kommer tillbaks kanske vi kan fråga igen?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Svaret var både till dig och Cheever. Jag förstår av dina övriga inlägg att det faktiskt var Hondas budget du avsåg. Som vanligt var du ute och cyklade med bergsäkert tonfall eftersom deras budget har legat i nivå med de allra största, och enligt vissa källor även har varit högre än exempelvis Ferrari under något år. Ditt påstående om svinbilligt är som vanligt taget ur luften.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Du säger alltså:
eftersom deras budget har legat i nivå med de allra största, och enligt vissa källor även har varit högre än exempelvis Ferrari

Jag säger VILKA KÄLLOR???
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Du säger alltså:
eftersom deras budget har legat i nivå med de allra största, och enligt vissa källor även har varit högre än exempelvis Ferrari

Jag säger VILKA KÄLLOR???
Jag säger, återigen, Business F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Bild
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Den ser svårbläddrad ut. Kan det verligen vara enda trovärdiga källan till info om budgetar?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Säsongen 2008. Siffror publicerade i Daily Telegraph:


Toyota 445.6m

Mclaren 433.3m

Ferrari 414.9m

Honda 398.1m

Renault 393.8m

Bmw 366.8m

Red Bull 164.7m

Williams 160.6m

Toro Rosso 128.2m

Force Ind 121.8m

S Aguri 45.6m

Som sagt, Business F1 och F1 Racing har publicerat liknande listor genom åren.

Nu till den stora frågan: vilka är dina källor för att Honda har fått till det svinbilligt?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Racing_F1
nämner $300M
Med det skulle de hamna utanför topp 5 på din lista.
Även på din lista hamna de en bit under de stall jag nämnde vilket redan i sig understryker det jag påstod.
Senast redigerad av Jari den ons sep 23, 2009 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

2008 F1 team resources

Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m

Total: $3,073.45m
Enligt Sylten och boken Formula Money som finns att köpa här:
www.formulamoney.com
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Racing_F1
nämner $300M
Med det skulle de hamna utanför topp 5 på din lista.
Även på din lista hamna de en bit under de stall jag nämnde vilket redan i sig understryker det jag påstod.
Det beror ju på vad som vägs in i de olika listorna. Du måste jämföra äpplen med äpplen. Sylts listor är jämförbara från år till år och mellan de olika teamen eftersom de bygger på samma utgångspunkter.

Siffran på Wikipedia har jag inte sett nämnas någon annanstans och jag noterar också att det är ett obestyrkt påstående. Det saknas referens.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

2003, enligt F1 Magazine:

$443,800,000 Ferrari
$353,300,000 Williams
$304,600,000 McLaren
$290,400,000 Toyota
$225,100,000 BAR
$206,800,000 Renault
$119,500,000 Sauber
$ 79,200,000 Jordan
$ 78,800,000 Jaguar
$ 39,600,000 Minardi


NOV 19, 2008

Sport - F1;Honda burns record 147m pounds
Christian Sylt and Caroline Reid

The Honda (NYSE:HMC) Formula One team has recorded the highest costs of any organisation in the sport, according to its latest accounts. Last year the team finished only eighth in the world championship but burned through £147m, with almost all the funding provided by the Japanese car company that owns the team.

This comes amid desperate cost-cutting proposals put forward by F1's governing body, the Fédération Internationale de l'Automobile, over the past year including capping team budgets and introducing standard engines.

Turnover at the Northamptonshire-based team rose 23 per cent to £149.3m but just £7m of this is believed to have come from sponsorship. Last year saw the team introduce a radical logo-free livery on to its car, which is instead covered with an image of the globe to promote an environmental charity.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:2003, enligt F1 Magazine:

$443,800,000 Ferrari
$353,300,000 Williams
$304,600,000 McLaren
$290,400,000 Toyota
$225,100,000 BAR
$206,800,000 Renault
$119,500,000 Sauber
$ 79,200,000 Jordan
$ 78,800,000 Jaguar
$ 39,600,000 Minardi


NOV 19, 2008

Sport - F1;Honda burns record 147m pounds
Christian Sylt and Caroline Reid

The Honda (NYSE:HMC) Formula One team has recorded the highest costs of any organisation in the sport, according to its latest accounts. Last year the team finished only eighth in the world championship but burned through £147m, with almost all the funding provided by the Japanese car company that owns the team.

This comes amid desperate cost-cutting proposals put forward by F1's governing body, the Fédération Internationale de l'Automobile, over the past year including capping team budgets and introducing standard engines.

Turnover at the Northamptonshire-based team rose 23 per cent to £149.3m but just £7m of this is believed to have come from sponsorship. Last year saw the team introduce a radical logo-free livery on to its car, which is instead covered with an image of the globe to promote an environmental charity.
Tja, du märker kanske inte själv men 2003 var inte Honda inblandat och 149,3 miljoner pund är oavsett växlingskurs ingen trovärdig siffra att nämna som den högsta med tanke på alla andra källor här.
Jag vet ju inte själv och vill därför gärna jämföra med andra källor om du förstår.
Enligt den källan har de redan standardmotorer också, så att...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:2003, enligt F1 Magazine:

$443,800,000 Ferrari
$353,300,000 Williams
$304,600,000 McLaren
$290,400,000 Toyota
$225,100,000 BAR
$206,800,000 Renault
$119,500,000 Sauber
$ 79,200,000 Jordan
$ 78,800,000 Jaguar
$ 39,600,000 Minardi


NOV 19, 2008

Sport - F1;Honda burns record 147m pounds
Christian Sylt and Caroline Reid

The Honda (NYSE:HMC) Formula One team has recorded the highest costs of any organisation in the sport, according to its latest accounts. Last year the team finished only eighth in the world championship but burned through £147m, with almost all the funding provided by the Japanese car company that owns the team.

This comes amid desperate cost-cutting proposals put forward by F1's governing body, the Fédération Internationale de l'Automobile, over the past year including capping team budgets and introducing standard engines.

Turnover at the Northamptonshire-based team rose 23 per cent to £149.3m but just £7m of this is believed to have come from sponsorship. Last year saw the team introduce a radical logo-free livery on to its car, which is instead covered with an image of the globe to promote an environmental charity.
Tja, du märker kanske inte själv men 2003 var inte Honda inblandat och 149,3 miljoner pund är oavsett växlingskurs ingen trovärdig siffra att nämna som den högsta med tanke på alla andra källor här.
Jag vet ju inte själv och vill därför gärna jämföra med andra källor om du förstår.
Enligt den källan har de redan standardmotorer också, så att...
Tog med listan från 2003 som kuriosa och för att visa att dylika listor har publicerats i massor genom åren.

Det andra stycket är skrivet av Sylt själv. Exakt hur han räknar i det fallet vet jag inte, men jag tror inte att det är budgeten som helhet som avses, utan ett underskott (alternativt handlar det om att man har tagit från den egna kassan. Då brukar uttrycket burn användas, har jag märkt.) Honda hade som sagt väldigt små intäkter. Poängen var som sagt inte siffran i sig, utan påståendet om rekordkostnader. Det tyder inte på att det har varit svinbilligt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hur är det med dina källor? Det är kanske bekvämare att pumpa mig på ännu fler källor men nu tycker jag att det är din tur.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Om jag får summera så långt så trodde Jari att Ross Brawn själv utvecklat en vinnarbil för växelpengar medans Ferrari/Mclaren bränt hundra tals miljoner. Nu när Tärnström visat på att det inte är så kommer det tjafsas om decimalskillnader mellan teamen...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det kan ju även hända att Jari kryper till korset och erkänner att han hade dyngfel i sitt ogrundade antagande. :o :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Det kan ju även hända att Jari kryper till korset och erkänner att han hade dyngfel i sitt ogrundade antagande. :o :D
Det kan ju hända att jag pekar ut att Honda på nästan alla listor vi sett hamnar runt topp fem-sex i budgetar medan en enda källa och Tärnström säger att de dominerat.
Med den källa jag angett placeras de också där runt topp fem-sex, så det känns fortfarande mest troligt.
Ni kan båda krypa till korset och erkänna att jag hade rätt från början.
Toyota, Ferrari och McLaren har hela tiden spelat med större budget.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har inte påstått att Honda har dominerat. Nu försöker du vrida till sanningen, Jari. Jag sade att de har legat i nivå med de allra största, något som jag har hittat ett antal källor för. Jag sade också att några källor har gjort gällande att Honda under något år haft den allra största budgeten, bland annat under förra året. Dessa uppgifter härrör inte från någon lista utan från artiklar lästa på Autosport. Men jag har tröttnat på att plocka fram citat åt dig. Fyra eller femma på en lista, som för övrigt inte kan tas som exakt på öret, där det är nålpengar som skiljer toppstallen åt, visar ändå att Honda inte hörde till de stall som körde svinbilligt. Placeringen på listan är inte speciellt viktig eftersom ingen ändå vet de exakta siffrorna. Det är uppskattningar det rör sig om. Dock finns det inga uppskattningar som jag har tagit del av som visar på motsatsen. Utom din då, förstås.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev: Det kan ju hända att jag pekar ut att Honda på nästan alla listor vi sett hamnar runt topp fem-sex i budgetar.
Så att ligga på plats 5-6 är lika med svinbilligt? Till saken hör också att Honda ju i praktiken avslutade säsongen 2008 redan till sommaren för att konsentrera sig på 2009 års bil. Sånt spar naturligtvis pengar senare i utvecklingsarbetet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I pengar räknat är det nog ingen bil på gridden som har kostat mer än Brawns bygge. De ställde ju in all utveckling på den befintliga bilen och påbörjade utvecklingen av dagens bil långt innan någon annan gjorde det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev: Det kan ju hända att jag pekar ut att Honda på nästan alla listor vi sett hamnar runt topp fem-sex i budgetar.
Så att ligga på plats 5-6 är lika med svinbilligt? Till saken hör också att Honda ju i praktiken avslutade säsongen 2008 redan till sommaren för att konsentrera sig på 2009 års bil. Sånt spar naturligtvis pengar senare i utvecklingsarbetet.
Ja, de har betalt en mindre summa i två-tre år (2006-2008) medan Toyota, McLaren och Ferrari har pumpat in betydligt större belopp i decennier. (Ja, ett i alla fall i Toyotas fall)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:I pengar räknat är det nog ingen bil på gridden som har kostat mer än Brawns bygge. De ställde ju in all utveckling på den befintliga bilen och påbörjade utvecklingen av dagens bil långt innan någon annan gjorde det.
Du är helt otrolig!
Kan du inte bara erkänna att du hade fel, så är detta ur världen?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Kan du inte bara erkänna att du hade fel, så är detta ur världen?

Den dagen du följer ditt eget råd, den dagen kommer solen gå upp i väster. :D :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Svinbilligt, jodu...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Svinbilligt, jodu...
Allt är relativt och låt mig bara tala om at Lordi vann melodifestivalen med en mosterrocklåt som heter Hard Rock Halleluja.
Det är större än att solen skulle gå upp från väster.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Svinbilligt, jodu...
Allt är relativt och låt mig bara tala om at Lordi vann melodifestivalen med en mosterrocklåt som heter Hard Rock Halleluja.
Det är större än att solen skulle gå upp från väster.
Melodifestivalen är väl i första hand ett barnprogram...
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Svinbilligt, jodu...
Allt är relativt och låt mig bara tala om at Lordi vann melodifestivalen med en mosterrocklåt som heter Hard Rock Halleluja.
Det är större än att solen skulle gå upp från väster.
Melodifestivalen är väl i första hand ett barnprogram...

:up: Ja i andra hand med.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev: Här kommer då de traditionella gissningarna med bergsäkert tonfall, eller har du faktiska siffror för de senaste säg två-tre åren?
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan. Du påstår något annat och detta kan bara lösas med svart på vitt eller sifror från en hyggligt trovärdig källa.
Se så, Jari, fram med de där listorna som visar att Hondas budget varit svinlåg de senaste åren. Tärnström har ju visat vad hans underlag säger, inom några få procent ifrån de andra "toppstallen", så nu är det dags för dig att sluta prata skit och komma med lite faktaunderlag istället. Så kan vi avgöra vad som är mest trovärdigt.
Alternativt erkänna att du som vanligt hade dyngfel.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Ni har fel allihopa.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev: Här kommer då de traditionella gissningarna med bergsäkert tonfall, eller har du faktiska siffror för de senaste säg två-tre åren?
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan. Du påstår något annat och detta kan bara lösas med svart på vitt eller sifror från en hyggligt trovärdig källa.
Se så, Jari, fram med de där listorna som visar att Hondas budget varit svinlåg de senaste åren. Tärnström har ju visat vad hans underlag säger, inom några få procent ifrån de andra "toppstallen", så nu är det dags för dig att sluta prata skit och komma med lite faktaunderlag istället. Så kan vi avgöra vad som är mest trovärdigt.
Alternativt erkänna att du som vanligt hade dyngfel.
Jag har rätt på samtliga här presenterade listor som verkat trovärdiga.
Inte på någon av dem har de hamnat högre än runt topp fem-sex av stallen, vilket i sin tur innebär att stallen över dem spenderat mer. Att samtliga stall ovanför Hondsnivån dessutom gjort det undfer decennier och inte bara mellan 2006 och 2008 understryker det jag ville ha sagt.
Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Ställ det i kontrast mot att Tärnström faktiskt sa att Honda spederat mest av alla.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:Ställ det i kontrast mot att Tärnström faktiskt sa att Honda spederat mest av alla.
Och ställ det i kontrast mot att du tycker det var svinbilligt...

Billigaste bilen beror ju på hur man räknar. Honda har använt 1,5 årsbudget för att utveckla en bil.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Även där har du fel, men vad annat var att vänta. Renault har vunnit titlar för mindre pengar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jari skrev: Jag har rätt på samtliga här presenterade listor som verkat trovärdiga.
Inte på någon av dem har de hamnat högre än runt topp fem-sex av stallen, vilket i sin tur innebär att stallen över dem spenderat mer. Att samtliga stall ovanför Hondsnivån dessutom gjort det undfer decennier och inte bara mellan 2006 och 2008 understryker det jag ville ha sagt.
Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Ställ det i kontrast mot att Tärnström faktiskt sa att Honda spederat mest av alla.
Det är tre listor varav två av dem är identiska. På den från 2003 och kan kännas lite inaktuell var de 5:a. På den som är från 2008 är dom 4:a med $398,1m. Det motsvarar 96% av Ferraris budget, 92% av McLarens och 89% av Toyotas som ska ha lagt ner mest.

Kärnfrågan var väl hur vida det krävdes en stor budget för att lyckas i sporten och inte vem som spenderande mest?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men du ska ju inte räkna i procent!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev:Ställ det i kontrast mot att Tärnström faktiskt sa att Honda spederat mest av alla.
Och ställ det i kontrast mot att du tycker det var svinbilligt...

Billigaste bilen beror ju på hur man räknar. Honda har använt 1,5 årsbudget för att utveckla en bil.
Snack. För det första så stämmer det inte. De använde totalt tre årsbudgetar (över tre år och samtliga dessa var mindre än konkurrensen i toppen just nu) alltsom allt och ingen har vunnit VM med så lite, och egentligen inte de heller för Brawn tog över det inte ens svinbilligt utan i stort sett till skänks och plockar den frukten nästan gratis.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

PeppeF1 skrev:
Jari skrev: Jag har rätt på samtliga här presenterade listor som verkat trovärdiga.
Inte på någon av dem har de hamnat högre än runt topp fem-sex av stallen, vilket i sin tur innebär att stallen över dem spenderat mer. Att samtliga stall ovanför Hondsnivån dessutom gjort det undfer decennier och inte bara mellan 2006 och 2008 understryker det jag ville ha sagt.
Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Ställ det i kontrast mot att Tärnström faktiskt sa att Honda spederat mest av alla.
Det är tre listor varav två av dem är identiska. På den från 2003 och kan kännas lite inaktuell var de 5:a. På den som är från 2008 är dom 4:a med $398,1m. Det motsvarar 96% av Ferraris budget, 92% av McLarens och 89% av Toyotas som ska ha lagt ner mest.

Kärnfrågan var väl hur vida det krävdes en stor budget för att lyckas i sporten och inte vem som spenderande mest?
Ja, det är kärnfrågan men ingen verkar riktigt gilla min teori om att Brawns eventuella titel i år skulle vara billig.
Men det kanske är för att det är jag?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Även där har du fel, men vad annat var att vänta. Renault har vunnit titlar för mindre pengar.
Jaså?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Aha. Nu förstår jag kanske hur du försöker tänka. Det var snorbilligt för Brawn. Det kan jag hålla med om.
Är vi inte ens överens om att regeländringarna inför i år tillsammans med det faktum att Honda avbröt utuvecklingen under säsongen 2008 i förtid om man jämför med Ferrari/Mclaren som ju fortsatte ända fram till näst sista kurvan i Brasilien?