Lotus tillbaka i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Patrik L

Lotus tillbaka i F1

Inlägg av Patrik L »

Lotus F1 Team har fått den 13:e platsen på F1 gridden. Malaysiska staten och ett konsortium av ett antal Malaysiska entreprenörer backar upp satsningen och Mike Gascoyne blir tydligen teknisk chef.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tärnström?
Nu har du ditt garagestall i F1.
Ska vi gissa på antal år de är med denna gång?
Jag ger dem max 3.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Malaysiska staten?
Var det inte aktuellt att dom skulle ta över BMW-Sauber?
Är det frågan om ett Lotus-Cosworth-Sauber?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vet inte om Lotus kommer att vara den typ av stall som jag föredrar. Ser snarare ut som om ägarna bakom är mer intresserade av en marknadsföringsplattform än ett raceteam. Jag vill helst se att ägarna inte företräder andra intressen och att stallet är ägarnas huvudverksamhet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:..... att stallet är ägarnas huvudverksamhet.
Menar du som i Toyota, BMW, Ferrari, Red Bull, Torro Rosso och Renault? :D

Vilken av ovan har racing som "huvudverksamhet"? :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:

Det finns bara ett stall idag som har racing som sin kärnverksamhet och det är Williams.

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:

Det finns bara ett stall idag som har racing som sin kärnverksamhet och det är Williams.
Sant, och vi ser alla hur bra de lyckas. De borde kränga bilar för att få in lite kulor så att de kan hänga med i utveckligen. Som det är nu så bromsas utvecklingen av reglerna. Trist.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Med lite flyt med däcken hade de lyckats lika bra som Force India. Det är mindre än vad du tror som skiljer. Frågan är också om inte den största svagheten är Toyota-motorn.

kanotisten

Inlägg av kanotisten »

Har Lotus F1 något gemensamt med sportbilstillverkaren Lotus? Samma ägare?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det enda man kan säga med klarhet är att Lotus är inte alls det Lotus som det en gång i tiden var. Hur många gånger har namnet sålts? Någon som vet?
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pastis skrev:Det enda man kan säga med klarhet är att Lotus är inte alls det Lotus som det en gång i tiden var. Hur många gånger har namnet sålts? Någon som vet?
Jag har forskat lite! Här är några av köparna! :roll:
Det är således inte bara de svenska varunamnen som Kineserna köper, även de Brittiska är drabbade.

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bild
Törs man hoppas på UPS som huvudsponsor?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Passar nästan perfekt! :D Lite skitbrunt kanske?
Bild
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Bild

Gillar den här bättre :up:
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Bild

Lotus...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Kul med Lotus tillbaka i F1.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det blir bara kul ifall de överraskar positivt. Tyvärr tror jag de blir backmarkers som förra gången... och då svärtas namnet Lotus ned ytterligare.
Bild
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Med lite flyt med däcken hade de lyckats lika bra som Force India. Det är mindre än vad du tror som skiljer. Frågan är också om inte den största svagheten är Toyota-motorn.
Ha racing som sin huvudsakliga syssla och trots det inte skaffa en bra motor...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Med lite flyt med däcken hade de lyckats lika bra som Force India. Det är mindre än vad du tror som skiljer. Frågan är också om inte den största svagheten är Toyota-motorn.
Så blir det när sporten är dominerad av stall som INTE har racing som sin huvudsyssla.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:Så blir det när sporten är dominerad av stall som INTE har racing som sin huvudsyssla.
Om själva moderbolaget har racing som sin huvudsyssla är skit samma. De som styr och jobbar i teamet har racingen som sin huvudsyssla, och det är det viktiga.

Dessutom så har inga team försvunnit, de tillverkarna som har slutat har sålt teamen och de kör eller kommer att köra vidare i F1 och utöver det så har det tillkommit en hel del nya team.

Så du kan ta dina domedagsteorier och slänga dom på skräphögen nu.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Japp, alla F1 stall har racing som huvudsyssla. Vart degen kommer från är egalt och de luktar inte. Inte ens rök, längre.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bild
Jag saknar den här i bildsamlingen.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bild
Och den självklara huvudsponsorn. Tyvärr är den gröna i MP:s RGB-kod 31,131,60 lite för ljus för att vara British racing green, men de kan säkert kompromissa ner den litegrann.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Japp, alla F1 stall har racing som huvudsyssla. Vart degen kommer från är egalt och de luktar inte. Inte ens rök, längre.
Deras ägare har inte racing som huvudsyssla. Ägarna har andra motiv än att tjäna pengar på racingen i sig. Det är den stora skillnaden jämfört med ägare vars ägarintressen bygger på att racingen ska vara en vinstdrivande verksamhet. Det är som med bilindustrin där storägarna får nog av att pytsa in pengar år efter år. Rätt vad det är drar de ur pluggen för företag som Saab eller Opel, verksamheter som inte har gått med vinst på många år. Ägare som ger sig in i motorsport för att få betalt i mjuka, odefinierbara värden, som varumärkesexponering eller kompetensstärkande åtgärder, är mer benägna att dra sig ur under svåra tider än vad exempelvis killar som Frank Williams och Patrick Head är.

Lotus skulle förmodligen inte ha återuppstått som F1-stall om det inte hade varit för Mike Gascoyne. Synd bara att det inte är han som är ägare till stallet utan den malaysiska regeringen. Men vad händer efter nästa val, och vad händer om Proton börjar gå dåligt? Pengaflödet kan snöpas åt väldigt snabbt. Gascoyne själv, däremot, hade nog varit precis den typ av ägare jag vill se till ett F1-stall. Karln är fullständigt fokuserad på F1. Verkar inte finnas något annat som gäller för honom.

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:[

Men vad händer efter nästa val, och vad händer om Proton börjar gå dåligt? Pengaflödet kan snöpas åt väldigt snabbt. Gascoyne själv, däremot, hade nog varit precis den typ av ägare jag vill se till ett F1-stall. Karln är fullständigt fokuserad på F1. Verkar inte finnas något annat som gäller för honom.
I stället för att glädjas åt att det kommer in lite nytt friskt blod i F1, nya människor, nya ägarkonstellationer osv så målar du i sann Tärnströmanda fan på väggen innan ens festen börjat.

Varför fortsätta leva, jorden kommer att gå under förr eller senare ändå, varför bädda sängen du skall sova i den i kväll igen, varför gå på den fest man blivit inbjuden till du kommer säkert vara bakis i morgon, varför gå till jobbet, företaget kommer att säkert gå i konkurs någon gång ändå, varför ta livet av sig, man får inte höra snacket efteråt.

JÄVLA PESSIMIST :down:

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag är jätteglad för att Gascoyne är tillbaka. Den mannen är racing.

Jävla optimist!

Gösta

Inlägg av Gösta »

Ditt problem är att du inte förmår att glädjas åt nuet. Det är nästa år Lotus tävlar i F1, skit i vad som händer efter nästa val i Malaysia, skit i vad som händer om ägaren får ekonomiska problem. Den tiden den sorgen.

Laga inte något som inte är trasigt.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Så kan man inte leva. Beslut idag får konsekvenser i morgon. Jag ser hellre att man ser om sitt hus så att det är kul, inte bara idag, utan även framöve.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:

Brawn då? :roll:
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Så kan man inte leva. Beslut idag får konsekvenser i morgon. Jag ser hellre att man ser om sitt hus så att det är kul, inte bara idag, utan även framöve.
När nu Lotus kliver in i F1 cirkusen igen så gör dem det säkert med intentionen att vara där under överskådlig tid. Under resans gång kommer förutsättningarna att förändras, då får man i den mån det går anpassa sig till den nya verkligheten eller gå under.

Stall som Tyrell, Jordan, Brabham mm de finns inte längre som stall, det är nya människor, nya ägare, nya mål, osv. NJUT AV NUET.

Du tillhör dem som hade velat se en permanent "grid" bestående av Fangio, Ascari, Lauda, Senna, Prost, Maestro, Schekter, Fittipaldi, Moss, Stewart, Peterson, Clark, osv, du får faktiskt lära dig hålla till godo med förare som Alguersari, Grosjean, Nakajima, Bourdais osv. :D

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Nisse skrev:
JTarnstrom skrev:
Gösta skrev: Menar du som i Toyota, BMW, Ferrari, Red Bull, Torro Rosso och Renault? :D

Dom har ju "köpe" motorer från en ond biltillverkare som säljer maskiner i vinst syfte. :wink:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

olag skrev:
Nisse skrev:
JTarnstrom skrev: Det finns bara ett stall idag som har racing som sin kärnverksamhet och det är Williams.
Dom har ju "köpe" motorer från en ond biltillverkare som säljer maskiner i vinst syfte. :wink:
Williams då? Bygger de egna motorer eller hittar de dem nånstans i en sopcontainer efter A25-an. :roll:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Nisse skrev:
olag skrev:
Nisse skrev: Brawn då? :roll:
Williams då? Bygger de egna motorer eller hittar de dem nånstans i en sopcontainer efter A25-an. :roll:
Resultaten för Williams avslöjar varifrån deras motorer kommer. De hittar dem i en sopcontainer efter A25-an! :D

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:Men vad händer efter nästa val, och vad händer om Proton börjar gå dåligt?
Vad hände med BMW?

Vad hände med Honda?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Men vad händer efter nästa val, och vad händer om Proton börjar gå dåligt?
Vad hände med BMW?

Vad hände med Honda?
Det är ju frågor som jag ska ställa, inte du!

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ehhh...har ni sett hur klassisk design de satsar på? Ser lovande ut...:o

Bild
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

El Scorcho skrev:Ehhh...har ni sett hur klassisk design de satsar på? Ser lovande ut...:o

Bild
Ser ut som en Mild seven sponsrad Renault har kört in i en polkagrisfabrik.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

"Fräsig" är ett ord jag aldrig använder, men där har vi det: Fräsig!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag t ror de letat efter annorlunda och det har de hittat rätt bra tycker jag.
Inte snyggt, men annorlunda.
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

ANFRAN skrev:"Fräsig" är ett ord jag aldrig använder, men där har vi det: Fräsig!
Ja, faktiskt! Hade den haft flames och/eller metallic hade man nog fått dra till med ett 'Fränt!'
Fredrik i Trollhättan

JTarnstrom skrev:
Så blir det när sporten är dominerad av stall som INTE har racing som sin huvudsyssla.
...blir det sämre motorer?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Ha racing som sin huvudsakliga syssla och trots det inte skaffa en bra motor...
...blir det sämre motorer?
Istället för att raljera över andras underbyggda åsikter vore det bättre om du själv ansträngde dig att diskutera sakligt. Jag orkar inte besvara en massa trams - men jag gör det ändå, för sista gången: Tidigare, innan biltillverkarna var inblandade som annat än motortillverkare, kunde oberoende stall få till bra motorkontrakt. Idag har man ingenting att välja på. Man är hänvisad till biltillverkarnas godtycke. Cosworth som var den sista oberoende motortillverkaren kunde inte hänga med kostnadsutvecklingen (eftersom biltillverkarna, till skillnad från Cosworth, kunde ta på sig kostnader som inte stod i relation till intäkterna från racingen) och tvingades dra sig ur.

Det bästa för sporten vore om både stall och motorleverantörer var oberoende, det vill säga, att alla deltagare finansierde sin racing via inkomster från racingen, inte via ägarnas marknadsföringsavdelning. MEd budgetrestriktioner skulle både stall och motorleverantörer utveckla sina chassin och motorer.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kanske hade de hängt med i kostnadsutvecklingen om deras motorer hängt med på banan så att de var värda att satsa pengar på?
Aldrig har det väl varit så många potentiella vinnare att välja på som nu?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:...Tidigare, innan biltillverkarna var inblandade som annat än motortillverkare, kunde oberoende stall få till bra motorkontrakt. Idag har man ingenting att välja på. Man är hänvisad till biltillverkarnas godtycke. Cosworth som var den sista oberoende motortillverkaren kunde inte hänga med kostnadsutvecklingen (eftersom biltillverkarna, till skillnad från Cosworth, kunde ta på sig kostnader som inte stod i relation till intäkterna från racingen) och tvingades dra sig ur.

Det bästa för sporten vore om både stall och motorleverantörer var oberoende, det vill säga, att alla deltagare finansierde sin racing via inkomster från racingen, inte via ägarnas marknadsföringsavdelning. MEd budgetrestriktioner skulle både stall och motorleverantörer utveckla sina chassin och motorer.
Jag håller inte riktigt med (chockerande jag vet).

Tycker nog att Brawn visat att det går att vara oberoende med kundmotor och ändå lyckats bra - ja dom sitter självklart i saxen hos Mercedes men å andra sidan om M inte var delägare i McL skulle dom hypotetisk kunna ha liknande avtal med McL och Brawn och samma för Renault osv.

Sen, vilket företag håller på med racing eller motorsport överhuvud taget som inte är till för marknadsföring? Jag känner inte till något, varför skall det vara annorlunda i F1 med ett konstruerat system? Nej jag tycker inte det, det är inte realistiskt i mitt tycke att kunna ha ett oberoende. I dag måste någon betala vad det kostar, och det är vi konsumenter som gör oavsett.

Visst med ett budgettak kan det vara lättare för nya stall att komma in i F1 men verksamheten skall ändå alltid betalas, hur skulle den betalas om inte via intäkter från andra företags marknadsföringsbudgetar, sen när budgeten är tillräckligt stor och företaget är synonymt med tävlingsverksamheten tar man in den under eget namn helt och hållet. Personligen tror jag inte att det går att stoppa och det är biltillverkarna som gjort det i störst utsräckning är kanske inte så konstigt. Och visst, sportens överlevnad balanserar på att ett fåtal stora företag pumpar in pengar i sin racingverksamhet men det är mer ett utryck för att det är just ett fåtal stora biltillverkare nu och inte som på 60-talet då det fanns en biltillverkare i varenda syrenhäck på de brittiska öarna.

Ska det till ett oberoende för att bevara sporten behövs mer restriktioner än budgettak.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

En Ferrari med Cosworthmotor............................ nej tack mångfald är bättre än enfald. Kommer det en Ferrari med Cosworthmotor ja då måste det snöa i helvetet vilket jag hoppas slippa uppleva, dvs det förra.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Har inte hänt och kommer aldrig att hända. Även när Cosworth var som störst fanns det undantag, Ferrari var ett av dem.

För ett par dagar sedan uttalade sig teamen om att man ska diskutera en utjämning av motorernas prestanda. F1 är på väg in i standardvagnsträsket där prestandaskillnader ska utjämnas med olika medel. Det slutar bara med att någon alltid kommer att vara missnöjd tills man gör en ny utjämning. Det som FIA-motståndarna klagade över, att F1 skulle bli en enhetsserie, är precis det som Mosley ville undvika med sitt förslag. FOTA:s enda möjlighet att sänka kostnaderna är olika former av standardisering.

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

JTarnstrom skrev:...Det som FIA-motståndarna klagade över, att F1 skulle bli en enhetsserie, är precis det som Mosley ville undvika med sitt förslag. FOTA:s enda möjlighet att sänka kostnaderna är olika former av standardisering.
Jo, det kan stämma att Mosley vill bort från detta. Men varför gör han sig så omöjlig? Hur kan någon föreslå en sån budget nedskärning på kortare tid än ett år?

Nä, gör i så fall som de gjorde när regeln om bilarna bredd infördes. Ta den bredaste bilen och sätt den som gräns. Sen kan man sakta minska utrymmet efterhand. Så hade en vettig ledare gjort.
Nu kommer ju förhoppningsvis Max försvinna och då kanske vi kommer någonstanns med regelhanteringen.
Fredrik i Trollhättan

JTarnstrom skrev:Istället för att raljera över andras underbyggda åsikter vore det bättre om du själv ansträngde dig att diskutera sakligt. Jag orkar inte besvara en massa trams - men jag gör det ändå, för sista gången:.
Mycket möjligt att du ser min åsikt som trams. Kanske till och med troligt.
Vi har ett flertal gånger diskuterat saken och jag har varnat för att garagestallens inträdde i F1 kommer att likrikta startfältet då man inte har råd med en dålig bil. Man kommer satsa på säkra kort.
Tekniknivån kommer också bli lägre. Du har hävdat motsatsen eller iallafall att min oro är obefogad.
Nu hävdar du att William sitter med en dålig motor eftersom så går det när sporten domineras av biltillverkare. Jag förstår inte varför man då, som ett av dina lovordade privatstall, inte kan fixa en bättre motor själva?
Är det kanske så att biltillverkarna lyft nivån utom räckhåll för privatstallen?
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Fredrik i Trollhättan skrev:Är det kanske så att biltillverkarna lyft nivån utom räckhåll för privatstallen?
Precis så är det och det finns ingen väg tillbaka till det som varit med hjälp av budgettak och annat trams.

//S
"All bleeding eventually stops."
Fredrik i Trollhättan

Slusk skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Är det kanske så att biltillverkarna lyft nivån utom räckhåll för privatstallen?
Precis så är det och det finns ingen väg tillbaka till det som varit med hjälp av budgettak och annat trams.

//S
Varför ska man tillbaka?