BELGIENS GP 2009 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

BELGIENS GP 2009 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 17

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2009 FORMULA 1 ING BELGIAN GRAND PRIX

Banbeskrivning: Spa-Francorchamps
Banlängd: 7.004 km, antal varv: 44, startförskjutning: 0.124 km, distans: 308.052 km
Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder

Depåfönster, 44 varv
1 stopp: 23-29
2 stopp: 15-20, 27-33
3 stopp: 9-12, 18-22, 29-34

Tidschema (Bästa tid från 2008 inom parantes)
Fredag 2009-08-28, CET
Träning 1 10:00-11:30 (F.Massa - Ferrari 1:47.284)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Alonso - Renault 1:48.454)
Lördag 2009-08-29, CET
Träning 3 11:00-12:00 (N.Heidfeld - BMW Sauber 1:47.876)
Kvalificering 14:00-15:00 (L.Hamilton - McLaren 1:47.338)
Söndag 2009-08-30, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 41 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:22:59,394
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:20:39,066
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:30:01,295
2004: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:32:35,2741
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:21:20,634
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:08:05,002
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:28:14,494
1999: David Coulthard - McLaren # 1:25:43,057
1998: Damon Hill - Jordan # 1:43:47,407
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,717
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:15,125
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:47,875
1994: Damon Hill - Williams # 1:28:47,170
1993: Damon Hill - Williams # 1:24:32,124
1992: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:10,721
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:27:17,669
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:26:31,997
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:40:54,196
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:28:00,549
1987: Alain Prost - McLaren # 1:27:03,217
1986: Nigel Mansell - Williams # 1:27:57,925
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:34:19,893
1983: Alain Prost - Renault # 1:27:11,502
1970: Pedro Rodriguez - BRM # 1:38:09,900
1968: Bruce McLaren - McLaren # 1:40:02,100
1967: Dan Gurney - Eagle # 1:40:49,400
1966: John Surtees - Ferrari # 2:09:11,300
1965: Jim Clark - Lotus # 2:23:34,800
1964: Jim Clark - Lotus # 2:06:40,500
1963: Jim Clark - Lotus # 2:27:47,600
1962: Jim Clark - Lotus # 2:07:32,300
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:03,800
1960: Jack Brabham - Cooper # 2:21:37,300
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:37:06,300
1956: Peter Collins - Ferrari # 2:40:00,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:39:29,000
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:44:42,400
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:48:30,300
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 3:03:46,300
1951: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:45:46,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 2:47:26,000

Alla 41 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:47,338
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:45,994
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:46,391
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:56,232
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:43,726
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:52,072
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,646
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,329
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:48,682
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:49,450
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:50,574
1995: Gerhard Berger - Ferrari # 1:54,392
1994: Rubens Barrichello - Jordan # 2:21,163
1993: Alain Prost - Williams # 1:47,571
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:50,545
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:47,811
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,365
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,867
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:53,718
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:52,026
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:54,331
1985: Alain Prost - McLaren # 1:55,306
1983: Alain Prost - Renault # 2:04,615
1970: Jackie Stewart - March # 3:28,000
1968: Chris Amon - Ferrari # 3:28,600
1967: Jim Clark - Lotus # 3:28,100
1966: John Surtees - Ferrari # 3:38,000
1965: Graham Hill - BRM # 3:45,400
1964: Dan Gurney - Brabham # 3:50,900
1963: Graham Hill - BRM # 3:54,100
1962: Graham Hill - BRM # 3:57,000
1961: Phil Hill - Ferrari # 3:59,300
1960: Jack Brabham - Cooper # 3:50,000
1958: Mike Hawthorn - Ferrari # 3:57,100
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 4:09,800
1955: Eugenio Castellotti - Lancia # 4:18,100
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:22,100
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:30,000
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 4:37,000
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 4:25,000
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 4:37,000


© Forza Motorsport 1998 - 2009. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Kimi älskar banan men aldrig att F60 kan räcka till längre här.
Heikki med samma bil som Hamilton i senaste loppet är mitt tips.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Luca Badoer är bedrövligt långsam i sektor 2 där det är kurvigt. Nu får han snart öka. :evil:
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Vadå? Han har ju sprängt 3-sekundersbarriären nu...

Visst var det Kovalainen som var ute i gruset och inte Hamilton?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Visst var det Kovalainen som var ute i gruset och inte Hamilton?
Vet inte, missade det. Lyssnar mer än tittar just nu för jag har en massa på G i datorn.
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Åhå, inte så spännande nu som i morse.
Lite kul att kunna se lite fredagsträning igen och Eje brukar vara lite skojigare på fredagar och dra lite anekdoter.

Min fru tror för övrigt att enda anledningen till att jag är föräldraledig är så att jag skall kunna kolla fredagsträningen.

Kommer ihåg på den gamla goda tiden när man letade lunchställe med TV som visade Eurosport, då blev det lite längre lunch.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Eje, "En ganska straight forward kurva" :D Man får roa sig åt det lilla såhär på fredagarna.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Eje, "En ganska straight forward kurva" :D Man får roa sig åt det lilla såhär på fredagarna.
De är lite pinsamma med sin swenglisha. Komittad vad fan är det för svenska?
Bild
jbs_is_back
Inlägg: 75
Blev medlem: mån apr 02, 2007 15:17

Inlägg av jbs_is_back »

Och "konservera" däcken. I plåtburkar då?

För övrigt undrar jag om det kan vara så att Ferrari låter Badoer köra som ett tack för lång och trogen tjänst i och med att årets säsong ändå är över för dom.
/JBS
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Pastis skrev:Luca Badoer är bedrövligt långsam i sektor 2 där det är kurvigt. Nu får han snart öka. :evil:
Ja, bedrövligt !
Hoppas Schumi hoppar in nästa lopp !
Någonstans har jag läst att Schumi tränar trots allt för fullt för att eventuellt hoppa in längre fram.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

jbs_is_back skrev: För övrigt undrar jag om det kan vara så att Ferrari låter Badoer köra som ett tack för lång och trogen tjänst i och med att årets säsong ändå är över för dom.
Såhär sa LdM när man gjort klart att Badoer skulle köra istället för Schumacher.
"In agreement with Stefano Domenicali, we have therefore decided to give Luca Badoer the chance to race for the Scuderia after he has put in so many years of hard work as a test driver."
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Pastis skrev:
Cheever skrev:Eje, "En ganska straight forward kurva" :D Man får roa sig åt det lilla såhär på fredagarna.
De är lite pinsamma med sin swenglisha. Komittad vad fan är det för svenska?
Gnäll inte, du känner oss språkorakel vid det här laget :D

JB
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Blomman skrev:
Pastis skrev:
Cheever skrev:Eje, "En ganska straight forward kurva" :D Man får roa sig åt det lilla såhär på fredagarna.
De är lite pinsamma med sin swenglisha. Komittad vad fan är det för svenska?
Gnäll inte, du känner oss språkorakel vid det här laget :D

JB
Haha, kunde inte låta bli! Inte lätt i hastigheten, men det låter urlöjligt ibland med vissa "engelska" uttryck. :P
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Blomman skrev:
Pastis skrev:
Cheever skrev:Eje, "En ganska straight forward kurva" :D Man får roa sig åt det lilla såhär på fredagarna.
De är lite pinsamma med sin swenglisha. Komittad vad fan är det för svenska?
Gnäll inte, du känner oss språkorakel vid det här laget :D

JB
Vi gnäller inte, det är bara snällt gnabb, så tagga ner och backa av ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Struntar också i hur de pratar, egentligen. Men det här "går för" mjuka däck (tex) är ju lite lustigt också.
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Nu kommer den!
Årets första seger(och enda) för Ferrari.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Slusk skrev:Nu kommer den!
Årets första seger(och enda) för Ferrari.

//S
NÄÄ!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
jokan
Inlägg: 428
Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
Ort: örebro

Inlägg av jokan »

jooooooooo
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Slusk skrev:Nu kommer den!
Årets första seger(och enda) för Ferrari.

//S
Badoer?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Slusk skrev:Nu kommer den!
Årets första seger(och enda) för Ferrari.

//S
Jaaa!
Men jag tror inte det. Detta tar McLarens andraförare, den ljusare av dem.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det här låter som svenska pressen innan större fotbollsturneringar, när Sverige med nöd och näppe kvalat in till slutspel, då talas det om Guld.

Sanningen brukar bli en annan.

Med andra ord, vare sig "Han som står utan styrning nästa år" och "Han som kommer att få sparken" kommer att ha med nån seger att göra.

Om det dessutom regnar så lär Kimi inte ta sig i mål, car control i regn är ju inte hans bästa sida.

Det här tar Hamilton, med reservation för Alonso och Button.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Kan ni inte starta en tråd med utbytesord på svenska....skulle vilja se den listan och kolla löjlighetsfaktorn:)

JB
Cheever skrev:
Blomman skrev:
Pastis skrev: De är lite pinsamma med sin swenglisha. Komittad vad fan är det för svenska?
Gnäll inte, du känner oss språkorakel vid det här laget :D

JB
Vi gnäller inte, det är bara snällt gnabb, så tagga ner och backa av ;)
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev: Med andra ord, vare sig "Han som står utan styrning nästa år" och "Han som kommer att få sparken" kommer att ha med nån seger att göra.
Det känns rimligt för segern tas av "Han som fått förlängt för att hålla moralen uppe".
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Blomman skrev:Kan ni inte starta en tråd med utbytesord på svenska....skulle vilja se den listan och kolla löjlighetsfaktorn:)
Okej, här är en början. Jag är väl medveten om att allt inte funkar, men en del går faktiskt att använda.


line up = föraruppställning
grid = startfältet, startuppställning
apex = tangeringspunkt
cockpit = sittbrunn
graining = när jag översatte åt saliga F1 Racing pratade jag faktiskt med Michelin om detta ord. Det fanns inget vedertaget svenskt begrepp. Granulering går dock utmärkt att använda. Betyder precis samma sak.
blister = blås, blåsbildning
traction = fäste
downforce = finns inget svenskt ord som duger
straight = rak
curve, corner = kurva
drunkard = Kimi
donut = munksväng
bastard = Schumacher
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Behåll svengelskan. Blåsbildning, tangeringspunkter och fäste kan dem ha i STCC. :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PeppeF1 skrev:Behåll svengelskan. Blåsbildning, tangeringspunkter och fäste kan dem ha i STCC. :up:
Tangeringspunkt tycker jag faktist är ett bättre ord än apex, speciellt för den publik som inte är så insatt, eller behärskar engelska. Blåsbildning kan man möjligen använda när man vill förklara ordet blistring. Svengelskan är dock ofrånkomlig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev: Svengelskan är dock ofrånkomlig.
Varför skulle den vara ofrånkomlig??

Har vi inte svenska ord? Eller direkta låneord från engelskan utan att tilgripa "svengelska"?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev: Svengelskan är dock ofrånkomlig.
Varför skulle den vara ofrånkomlig??

Har vi inte svenska ord? Eller direkta låneord från engelskan utan att tilgripa "svengelska"?
Ta graining, det finns inget vedertaget svenskt ord för detta. Sannolikt är det så att en del av de engelska begrepp som nu används inom motorsporten med tiden kommer att inkorporeras i svenskan och därmed kommer de att låta helt naturliga.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det här handlar om två delar. Dels låneord, downforce eller apex, kan vara helt ok. Det blir liksom en naturlig utveckling av språket. Men när det blir engelsk ordföljd då känns det inte så bra, då blir det svengelska.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Badoer verkar vara på hugget idag.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Det här handlar om två delar. Dels låneord, downforce eller apex, kan vara helt ok. Det blir liksom en naturlig utveckling av språket. Men när det blir engelsk ordföljd då känns det inte så bra, då blir det svengelska.
Helt rätt. Lite lax är det ibland. Jag föredrar att höra någon anstränga sig för att hitta den rätta svenska formuleringen istället för en mix av engelska och svenska. Men jag vet själv av egen experience att engelskan ligger så nära till hands att det är lätt att halka snett.

Ett annat intressant ord är momentum. Det finns inte i svenskan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

"Apex" har faktiskt funnits inom svenskan sedan 1874. "Downforce" är det värre med.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev: Svengelskan är dock ofrånkomlig.
Varför skulle den vara ofrånkomlig??

Har vi inte svenska ord? Eller direkta låneord från engelskan utan att tilgripa "svengelska"?
Ta graining, det finns inget vedertaget svenskt ord för detta. Sannolikt är det så att en del av de engelska begrepp som nu används inom motorsporten med tiden kommer att inkorporeras i svenskan och därmed kommer de att låta helt naturliga.
Tycker "Granulering" duger utmärkt!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:"Apex" har faktiskt funnits inom svenskan sedan 1874. "Downforce" är det värre med.
Uttalade man det som "ejpeks" då också?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Silverkatten skrev:Det här handlar om två delar. Dels låneord, downforce eller apex, kan vara helt ok. Det blir liksom en naturlig utveckling av språket. Men när det blir engelsk ordföljd då känns det inte så bra, då blir det svengelska.
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !

Apex kan översättas med "Tangeringspunkt"!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:"Apex" har faktiskt funnits inom svenskan sedan 1874. "Downforce" är det värre med.
Uttalade man det som "ejpeks" då också?
Japp. Med extra amjikanskt uttal.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Även "Difuser" har ett svenskt ord, nämligen "Spridare"!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Bargeboard heter "vindskiva" på svenska! :D

Finns både på bilar och hus!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Nej, men det tryck som är riktad neråt, dvs mot marken!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Jämför med "rövknull"?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Jämför med "rövknull"?
:D
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Downforce kan direkt översättas med "marktryck" !
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Jämför med "rövknull"?
:D

Är inte det lite äckligt med rövknull? Jag menar med tanke på bakterieflora, odör, smärta mm???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tack, Blomman!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Enligt mig ska rena racingtermer ska vara på engelska. Om vi ska ha förare och ingenjörer i de högre klasserna är det bra att de redan talar rätt språk.

Men ord som "komittad" är ju helt uppåt väggarna. Det är sådana uttryck man reagerar på. Har just nu tappat bort flera sådana uttryck, men det finns en hel del sådana som herrarna använder.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Intermediates är ett annat ord som är svåröversatt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Enligt mig ska rena racingtermer ska vara på engelska. Om vi ska ha förare och ingenjörer i de högre klasserna är det bra att de redan talar rätt språk.

Men ord som "komittad" är ju helt uppåt väggarna. Det är sådana uttryck man reagerar på. Har just nu tappat bort flera sådana uttryck, men det finns en hel del sådana som herrarna använder.

I talspråk, eller som när herrar Blomman och Eje kommenterar, så håller jag med dig. I skriftspråk uppstår det stora problem eftersom många av de de engelska termerna inte går att böja.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Intermediates är ett annat ord som är svåröversatt.
Det gör inget, låt de heta vad de heter... intermediate
Bild
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Intermediates är ett annat ord som är svåröversatt.
Mellanliggande!!! Vad är det för fel på det?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:Enligt mig ska rena racingtermer ska vara på engelska. Om vi ska ha förare och ingenjörer i de högre klasserna är det bra att de redan talar rätt språk.

Men ord som "komittad" är ju helt uppåt väggarna. Det är sådana uttryck man reagerar på. Har just nu tappat bort flera sådana uttryck, men det finns en hel del sådana som herrarna använder.

I talspråk, eller som när herrar Blomman och Eje kommenterar, så håller jag med dig. I skriftspråk uppstår det stora problem eftersom många av de de engelska termerna inte går att böja.
Hellre en felböj än ett svenneord som suger. ;)
Bild