Toyota på väg ut ur F1?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Toyota på väg ut ur F1?

Inlägg av JTarnstrom »

Som jag har spekulerat i tidigare, kanske inte här på Forza men väl på Svarta Masken, så kan Toyota vara på väg ut ur F1:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77918

Som sagt, vill ni ha nyheterna innan de har hänt, kontakta mig!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bra! Det var på tiden att de slutar!

Vilken sopgäng! I år hade de sin chans när Ferrari och McLaren byggde sopbilar. Inte ens då lyckas de vinna ett lopp. Nu är Ferrari och McLaren redan FÖRBI....

Jag kommer inte att sakna dem!
Bild
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Äntligen :up: Saknad av ingen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Timo Glock fick snabbaste varv i Valencia, men bara på plats 14 i loppet! Vad gjorde han de övriga 56 varven! ;)
Bild
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Riskokare har inget i F1 att göra. (kom nu inte med att Honda minsann har traditioner bla bla bla).

Äntligen!!!! :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Gurney
Inlägg: 270
Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
Ort: Sörmland

Inlägg av Gurney »

De gör bra motorer i alla fall men prestationerna på banan har det varit sämre med. Förstår att Toyota nu funderar om det är värt att fortsätta stoppa in en massa pengar när det inte ger någon Goodwill tillbaks.

Om nu det är företagskultur eller vad som ställer till det för japanska stall låter jag vara osagt men fd. Honda och Toyota har harvat i botten under många år. Honda tog in Ross Brawn till slut vilket vi nu ser resultatet av denna säsong.

Sedan har jag aldrig varit imponerad av Trulli som är en humörförare som kan vara ytterst oinspirerad när det faller honom in. Något är fundamentalt fel i det stallet när det gäller management och utveckling och det skulle behövas rensa upp ordentligt. Sakna Toyota om de slutar? Mja, det är alltid bra med mångfald och olika karaktärer till skillnad mot enfald och likriktning.
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Gösta skrev:Riskokare har inget i F1 att göra. (kom nu inte med att Honda minsann har traditioner bla bla bla).

Äntligen!!!! :up:
Om du skulle få välja så skulle Massa endast tävla mot sig själv .
Fast det vore väl enda chansen för Massa att vinna VM i F1
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Det känns om om att alla stora bilmärken är på väg ur och vi får tillbaka privatstall med motorer.
Bra eller anus?
Bra tycker jag!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Rexa skrev:
Gösta skrev:Riskokare har inget i F1 att göra. (kom nu inte med att Honda minsann har traditioner bla bla bla).

Äntligen!!!! :up:
Om du skulle få välja så skulle Massa endast tävla mot sig själv .
Fast det vore väl enda chansen för Massa att vinna VM i F1
Hellre försöka vinna på egen hand och misslyckas, än att få den uppkörd a la 2007.

Historien kommer ihåg riktiga racers, och glömmer såna som Kimi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jacob skrev:Det känns om om att alla stora bilmärken är på väg ur och vi får tillbaka privatstall med motorer.
Bra eller anus?
Bra tycker jag!
Privatstallen pysslar inte med något annat och då är det knappast risk att någon styrelse sitter någonstans och prioriterar bort racingverksamheten.
Börjar bli tröttsamt med Jaguar(Ford),Honda,BMW och nu kanske Toyota.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Jacob skrev:Det känns om om att alla stora bilmärken är på väg ur och vi får tillbaka privatstall med motorer.
Bra eller anus?
Bra tycker jag!
Jag saknar Ford i F1.
Kändes tungt när de drog sig ur F1...intresset för F1 sjönk en del för mig då men intresset har konstigt nog ändå ökat för mig för varje år som gått.
Men helt klart så skulle jag vilja se Ford i F1 igen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Men Ford har ju varit med massor av gånger, precis som Cosworth.
Ändå vill en del ha in dessa hattarstall som aldrig lär sig att anpassa budget efter inkomster, inte hur mycket man vill vinna. För det gör de ju aldrig...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Jari skrev:Men Ford har ju varit med massor av gånger, precis som Cosworth.
Ändå vill en del ha in dessa hattarstall som aldrig lär sig att anpassa budget efter inkomster, inte hur mycket man vill vinna. För det gör de ju aldrig...
Gillar man ett bilmärke så är det lite roligare att följa motorsport om de är med.
I alla fall är det så för mig.
Jag följde inte F1 så ingående de tidigare ggr Ford varit med.
Första gången jag var riktigt intresserad av F1 var när Ford hade Jaguar- stallet.
Blev riktigt besviken när Ford drog sig ur...kändes som de gjorde det precis när de började få ordning på grejorna.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jari skrev:Men Ford har ju varit med massor av gånger, precis som Cosworth.
Ändå vill en del ha in dessa hattarstall som aldrig lär sig att anpassa budget efter inkomster, inte hur mycket man vill vinna. För det gör de ju aldrig...
Ett förtydligande: Ford har aldrig varit konstruktör, bara motorleverantör.

Med dagens reglemente spelar det ingen roll vilken motor bilarna har. Alla är ju i princip likadana. Förr var det fokus på motorer, nu skiter folk i dem och reagerar bara då någon motor rasar då och då. Förr var det mera fokus på motorerna och de var roligt att varje år följa de olika tillverkarnas framfart och teknologier.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

JTarnstrom skrev:Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Men Ford ägde ju så småningom Cosworth så Cosworth-motorer kan man väl ändå säga var Ford-motorer i alla fall efter att de köpte upp Cosworth.
Ända från början var väl Ford med som stöd bara till Cosworth.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Depeche skrev:
JTarnstrom skrev:Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Men Ford ägde ju så småningom Cosworth så Cosworth-motorer kan man väl ändå säga var Ford-motorer i alla fall efter att de köpte upp Cosworth.
Ända från början var väl Ford med som stöd bara till Cosworth.
Jag vet inte exakt hur länge Ford ägde Cosworth men det spelade ingen större roll för motortillverkningen eller Fords medverkan i F1. Det var fortfarande Csowrth som gjorde motorerna och Ford som satte sitt namn på dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

JTarnstrom skrev: Jag vet inte exakt hur länge Ford ägde Cosworth men det spelade ingen större roll för motortillverkningen eller Fords medverkan i F1. Det var fortfarande Csowrth som gjorde motorerna och Ford som satte sitt namn på dem.
Jag har för mig att Ford sålde Cosworth en kort tid efter att de drog sig ur F1. Slutet på 2004.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det var lite rörigt där ett tag, man sålde till VW slutet på 90-talet och styckade upp firman och sålde tillbaka en bit till Ford som sen sålde klabbet 2004 till Cart-snubbarna, Kalkhoven och vad hette den andre nudå? Forsythe?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Den springande punkten är ändå att de kommit och gått som om F1 hade svängdörrar och den typen av commitment kan jag både ha och mista.
Jaguar var en stor Fordsatsning och det gick ju bra?
Niki Lauda satte i alla fall sista spiken i sin kista som auktoritet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Den springande punkten är ändå att de kommit och gått som om F1 hade svängdörrar och den typen av commitment kan jag både ha och mista.
Jaguar var en stor Fordsatsning och det gick ju bra?
Niki Lauda satte i alla fall sista spiken i sin kista som auktoritet.
Den springande punkten är att de inte har kommit och gått. De kom, stannade jävligt länge, blev utkonkurrerade när biltillverkarna tog över sporten. Cosworth alltså. Deras commitment har det aldrig varit något tvivel om. De har aldrig valt att lägga av, till skillnad från andra aktörer. Jaguar var Fords enda försök att som bilkonstruktör ge sig in i sporten. Det är commitment a'la Cosworth som F1 behöver mer av.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

JTarnstrom skrev: Den springande punkten är att de inte har kommit och gått. De kom, stannade jävligt länge, blev utkonkurrerade när biltillverkarna tog över sporten. Cosworth alltså. Deras commitment har det aldrig varit något tvivel om. De har aldrig valt att lägga av, till skillnad från andra aktörer. Jaguar var Fords enda försök att som bilkonstruktör ge sig in i sporten. Det är commitment a'la Cosworth som F1 behöver mer av.
Cosworth har alltid byggt grymma motorer.
Blev rätt imponerad av deras V8:a under 2006 när de var långt före de andra i effekt.
De varvade ju 21000 varv/min i stort sett i början av säsongen om jag inte minns fel.
De andra var långt efter och tvärtom mot vad de flesta sa då så hade de väldigt få haverier under säsongen.
I och för sig körde ju Williams väldigt lite under träningarna också så det kan ju kanske ha med det att göra.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Pastis skrev:Timo Glock fick snabbaste varv i Valencia, men bara på plats 14 i loppet! Vad gjorde han de övriga 56 varven! ;)
Han fick punktering på det första varvet och tvingades direkt att gå i depå. Han blev sedan fast i kön och kunde inte göra så mycket.
My chances of fighting back into the points were basically destroyed on the first lap when I got a puncture after being struck from behind. It was quite tight at the first corner and I had to dive down the inside, then I felt a hit from behind and it was obvious I had a right rear puncture so I needed to make a pit stop. There was no realistic chance of points after that but I continued pushing as hard as I could because you never know, and it is also useful for the team to get as much data as possible.
http://www.formula1.com/news/interviews ... /9811.html
Ferrari.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Toyota gör nu stora nedskärningar i bilproduktionen, främst i Japan där man drar ned tillverkningen med 220 000 bilar. Även i England kan det komma att bli tal om nedskärningar. Media i Japan spekulerar i att Toyota kan komma att dra ned tillverkningen med ytterligare 500 000 bilar. Verkar föga troligt att Howett får den där kråkan på budgeten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag lästa häromdagen att det gick betydligt "bättre" än väntat för Toyota, hittar inte artikeln just nu men kontentan var att att nedragningarna inte blev alls lika stora som man först trodde. 220000 bilar, vad är det? 3% av deras totala tillverkning? Inte direkt någon katastrof om man jämför med övriga bilindustrin inte ens om man drar ner de 500000 till blir det speciellt stora siffror, jag skulle vilja påstå att Toyota är en av de biltillverkare som är absolut starkast just nu.

Sen om dom fortsätter i F1 är självklart en helt annan sak, men någon kris i Toyota är det knappast.

Det var inte denna artikeln, men något liknande jag läste:
De gynnsamma tecknen gör att Toyota skruvar upp prognosen för produktionen med 100.000 fordon, till 6,6 miljoner för helåret 2009.
http://www.automotorsport.se/news/18978 ... i-tunneln/

Edit, 3% var kanske i underkant om 6,6 milj bilar stämmer, om det var 2007 eller 2006 gjorde man 8.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

HÄr är en artikel som andas betydligt mindre optimism:

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... dxlCpHth4I
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Då var det visst dags att lämna skutan ifall förhandsinformationen är rätt. Synd om Kamui Kobayashi...
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vilket jävla öde för Kobayashi. Förhoppningsvis har han ändå gjort intryck nog för att fåe tt erbjudande från något annat stall.

För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet :)
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Ja, synd om Kobayashi inte ska får fortsätta i F1. Vi behöver lite galna japaner.

Däremot ser jag hellre att Sauber får fortsätta i F1 istället för Toyota. Men det kommer väl fler lediga platser innan säsongen börjar i Mars, får vi anta.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet :)
Ser du något i kristallkulan när ska Bernie lämna skutan? Sedan vill jag att förarna ska ha större utmaningar och inte åka omkring i radiobilar som i stort sett vem som helst kunde köra fort. Allt inom Formel 1 känns så utslätat i dag. Inga profiler, inga utmaningar...
Bild
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu är det bekräftat officiellt att Toyota lägger ner sin F1-satsning.
Jaha, ska Kobayashi bli sushikock nu eller ska han lyckas knipa en plats i något annat stall?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
JTarnstrom skrev:För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet :)
Ser du något i kristallkulan när ska Bernie lämna skutan? Sedan vill jag att förarna ska ha större utmaningar och inte åka omkring i radiobilar som i stort sett vem som helst kunde köra fort. Allt inom Formel 1 känns så utslätat i dag. Inga profiler, inga utmaningar...
Ja, jag ser att förarna kommer att få halka omkring på regummerat 2011. Det blir en ny utmaning som kommer att sålla agnarna från vetet. Bernie kommer att överleva oss alla.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Bernie är ett troll!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Om nu någon mot förmodan skulle vilja köpa lite F1-grejor från Toyota så finns det en shop för det: http://www.toyota-f1-shop.com/

Kanske skulle en fälg, hjulbult eller annat intressera?
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Snart dags att anmäla Lexus F1 då?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!