Toyota på väg ut ur F1?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Toyota på väg ut ur F1?
Som jag har spekulerat i tidigare, kanske inte här på Forza men väl på Svarta Masken, så kan Toyota vara på väg ut ur F1:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77918
Som sagt, vill ni ha nyheterna innan de har hänt, kontakta mig!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77918
Som sagt, vill ni ha nyheterna innan de har hänt, kontakta mig!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
De gör bra motorer i alla fall men prestationerna på banan har det varit sämre med. Förstår att Toyota nu funderar om det är värt att fortsätta stoppa in en massa pengar när det inte ger någon Goodwill tillbaks.
Om nu det är företagskultur eller vad som ställer till det för japanska stall låter jag vara osagt men fd. Honda och Toyota har harvat i botten under många år. Honda tog in Ross Brawn till slut vilket vi nu ser resultatet av denna säsong.
Sedan har jag aldrig varit imponerad av Trulli som är en humörförare som kan vara ytterst oinspirerad när det faller honom in. Något är fundamentalt fel i det stallet när det gäller management och utveckling och det skulle behövas rensa upp ordentligt. Sakna Toyota om de slutar? Mja, det är alltid bra med mångfald och olika karaktärer till skillnad mot enfald och likriktning.
Om nu det är företagskultur eller vad som ställer till det för japanska stall låter jag vara osagt men fd. Honda och Toyota har harvat i botten under många år. Honda tog in Ross Brawn till slut vilket vi nu ser resultatet av denna säsong.
Sedan har jag aldrig varit imponerad av Trulli som är en humörförare som kan vara ytterst oinspirerad när det faller honom in. Något är fundamentalt fel i det stallet när det gäller management och utveckling och det skulle behövas rensa upp ordentligt. Sakna Toyota om de slutar? Mja, det är alltid bra med mångfald och olika karaktärer till skillnad mot enfald och likriktning.
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hellre försöka vinna på egen hand och misslyckas, än att få den uppkörd a la 2007.Rexa skrev:Om du skulle få välja så skulle Massa endast tävla mot sig själv .Gösta skrev:Riskokare har inget i F1 att göra. (kom nu inte med att Honda minsann har traditioner bla bla bla).
Äntligen!!!!
Fast det vore väl enda chansen för Massa att vinna VM i F1
Historien kommer ihåg riktiga racers, och glömmer såna som Kimi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Privatstallen pysslar inte med något annat och då är det knappast risk att någon styrelse sitter någonstans och prioriterar bort racingverksamheten.Jacob skrev:Det känns om om att alla stora bilmärken är på väg ur och vi får tillbaka privatstall med motorer.
Bra eller anus?
Bra tycker jag!
Börjar bli tröttsamt med Jaguar(Ford),Honda,BMW och nu kanske Toyota.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Jag saknar Ford i F1.Jacob skrev:Det känns om om att alla stora bilmärken är på väg ur och vi får tillbaka privatstall med motorer.
Bra eller anus?
Bra tycker jag!
Kändes tungt när de drog sig ur F1...intresset för F1 sjönk en del för mig då men intresset har konstigt nog ändå ökat för mig för varje år som gått.
Men helt klart så skulle jag vilja se Ford i F1 igen.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Gillar man ett bilmärke så är det lite roligare att följa motorsport om de är med.Jari skrev:Men Ford har ju varit med massor av gånger, precis som Cosworth.
Ändå vill en del ha in dessa hattarstall som aldrig lär sig att anpassa budget efter inkomster, inte hur mycket man vill vinna. För det gör de ju aldrig...
I alla fall är det så för mig.
Jag följde inte F1 så ingående de tidigare ggr Ford varit med.
Första gången jag var riktigt intresserad av F1 var när Ford hade Jaguar- stallet.
Blev riktigt besviken när Ford drog sig ur...kändes som de gjorde det precis när de började få ordning på grejorna.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ett förtydligande: Ford har aldrig varit konstruktör, bara motorleverantör.Jari skrev:Men Ford har ju varit med massor av gånger, precis som Cosworth.
Ändå vill en del ha in dessa hattarstall som aldrig lär sig att anpassa budget efter inkomster, inte hur mycket man vill vinna. För det gör de ju aldrig...
Med dagens reglemente spelar det ingen roll vilken motor bilarna har. Alla är ju i princip likadana. Förr var det fokus på motorer, nu skiter folk i dem och reagerar bara då någon motor rasar då och då. Förr var det mera fokus på motorerna och de var roligt att varje år följa de olika tillverkarnas framfart och teknologier.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Men Ford ägde ju så småningom Cosworth så Cosworth-motorer kan man väl ändå säga var Ford-motorer i alla fall efter att de köpte upp Cosworth.JTarnstrom skrev:Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Ända från början var väl Ford med som stöd bara till Cosworth.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte exakt hur länge Ford ägde Cosworth men det spelade ingen större roll för motortillverkningen eller Fords medverkan i F1. Det var fortfarande Csowrth som gjorde motorerna och Ford som satte sitt namn på dem.Depeche skrev:Men Ford ägde ju så småningom Cosworth så Cosworth-motorer kan man väl ändå säga var Ford-motorer i alla fall efter att de köpte upp Cosworth.JTarnstrom skrev:Ford finansierade Cosworth som grundades Mike Costin och Keith Duckworth. Ford har med andra ord aldrig gjort egna motorer ens en gång. Dock var de avgörande för att Cosworths klassiska V8:a, DFV, blev verklighet. En tidig form av badgning, kanske man kan säga. Cosworth har också utvecklat en del av Fords motorer men då i andra racingsammanhang än F1. Enda gången Ford har varit med som konstruktör, genom ett av sina bilmärken, är Jaguar, så vitt jag vet. Ford har med undantag för Jaguar-äventyret kommit och gått i F1 endast genom Cosworth.
Ända från början var väl Ford med som stöd bara till Cosworth.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Jag har för mig att Ford sålde Cosworth en kort tid efter att de drog sig ur F1. Slutet på 2004.JTarnstrom skrev: Jag vet inte exakt hur länge Ford ägde Cosworth men det spelade ingen större roll för motortillverkningen eller Fords medverkan i F1. Det var fortfarande Csowrth som gjorde motorerna och Ford som satte sitt namn på dem.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Den springande punkten är ändå att de kommit och gått som om F1 hade svängdörrar och den typen av commitment kan jag både ha och mista.
Jaguar var en stor Fordsatsning och det gick ju bra?
Niki Lauda satte i alla fall sista spiken i sin kista som auktoritet.
Jaguar var en stor Fordsatsning och det gick ju bra?
Niki Lauda satte i alla fall sista spiken i sin kista som auktoritet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den springande punkten är att de inte har kommit och gått. De kom, stannade jävligt länge, blev utkonkurrerade när biltillverkarna tog över sporten. Cosworth alltså. Deras commitment har det aldrig varit något tvivel om. De har aldrig valt att lägga av, till skillnad från andra aktörer. Jaguar var Fords enda försök att som bilkonstruktör ge sig in i sporten. Det är commitment a'la Cosworth som F1 behöver mer av.Jari skrev:Den springande punkten är ändå att de kommit och gått som om F1 hade svängdörrar och den typen av commitment kan jag både ha och mista.
Jaguar var en stor Fordsatsning och det gick ju bra?
Niki Lauda satte i alla fall sista spiken i sin kista som auktoritet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Cosworth har alltid byggt grymma motorer.JTarnstrom skrev: Den springande punkten är att de inte har kommit och gått. De kom, stannade jävligt länge, blev utkonkurrerade när biltillverkarna tog över sporten. Cosworth alltså. Deras commitment har det aldrig varit något tvivel om. De har aldrig valt att lägga av, till skillnad från andra aktörer. Jaguar var Fords enda försök att som bilkonstruktör ge sig in i sporten. Det är commitment a'la Cosworth som F1 behöver mer av.
Blev rätt imponerad av deras V8:a under 2006 när de var långt före de andra i effekt.
De varvade ju 21000 varv/min i stort sett i början av säsongen om jag inte minns fel.
De andra var långt efter och tvärtom mot vad de flesta sa då så hade de väldigt få haverier under säsongen.
I och för sig körde ju Williams väldigt lite under träningarna också så det kan ju kanske ha med det att göra.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Han fick punktering på det första varvet och tvingades direkt att gå i depå. Han blev sedan fast i kön och kunde inte göra så mycket.Pastis skrev:Timo Glock fick snabbaste varv i Valencia, men bara på plats 14 i loppet! Vad gjorde han de övriga 56 varven!
http://www.formula1.com/news/interviews ... /9811.htmlMy chances of fighting back into the points were basically destroyed on the first lap when I got a puncture after being struck from behind. It was quite tight at the first corner and I had to dive down the inside, then I felt a hit from behind and it was obvious I had a right rear puncture so I needed to make a pit stop. There was no realistic chance of points after that but I continued pushing as hard as I could because you never know, and it is also useful for the team to get as much data as possible.
Ferrari.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Toyota gör nu stora nedskärningar i bilproduktionen, främst i Japan där man drar ned tillverkningen med 220 000 bilar. Även i England kan det komma att bli tal om nedskärningar. Media i Japan spekulerar i att Toyota kan komma att dra ned tillverkningen med ytterligare 500 000 bilar. Verkar föga troligt att Howett får den där kråkan på budgeten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag lästa häromdagen att det gick betydligt "bättre" än väntat för Toyota, hittar inte artikeln just nu men kontentan var att att nedragningarna inte blev alls lika stora som man först trodde. 220000 bilar, vad är det? 3% av deras totala tillverkning? Inte direkt någon katastrof om man jämför med övriga bilindustrin inte ens om man drar ner de 500000 till blir det speciellt stora siffror, jag skulle vilja påstå att Toyota är en av de biltillverkare som är absolut starkast just nu.
Sen om dom fortsätter i F1 är självklart en helt annan sak, men någon kris i Toyota är det knappast.
Det var inte denna artikeln, men något liknande jag läste:
Edit, 3% var kanske i underkant om 6,6 milj bilar stämmer, om det var 2007 eller 2006 gjorde man 8.
Sen om dom fortsätter i F1 är självklart en helt annan sak, men någon kris i Toyota är det knappast.
Det var inte denna artikeln, men något liknande jag läste:
http://www.automotorsport.se/news/18978 ... i-tunneln/De gynnsamma tecknen gör att Toyota skruvar upp prognosen för produktionen med 100.000 fordon, till 6,6 miljoner för helåret 2009.
Edit, 3% var kanske i underkant om 6,6 milj bilar stämmer, om det var 2007 eller 2006 gjorde man 8.
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
HÄr är en artikel som andas betydligt mindre optimism:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... dxlCpHth4I
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... dxlCpHth4I
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilket jävla öde för Kobayashi. Förhoppningsvis har han ändå gjort intryck nog för att fåe tt erbjudande från något annat stall.
För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet
För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ser du något i kristallkulan när ska Bernie lämna skutan? Sedan vill jag att förarna ska ha större utmaningar och inte åka omkring i radiobilar som i stort sett vem som helst kunde köra fort. Allt inom Formel 1 känns så utslätat i dag. Inga profiler, inga utmaningar...JTarnstrom skrev:För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, jag ser att förarna kommer att få halka omkring på regummerat 2011. Det blir en ny utmaning som kommer att sålla agnarna från vetet. Bernie kommer att överleva oss alla.Pastis skrev:Ser du något i kristallkulan när ska Bernie lämna skutan? Sedan vill jag att förarna ska ha större utmaningar och inte åka omkring i radiobilar som i stort sett vem som helst kunde köra fort. Allt inom Formel 1 känns så utslätat i dag. Inga profiler, inga utmaningar...JTarnstrom skrev:För övrigt konstaterar jag återigen att detta är en gammal nyhet
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Om nu någon mot förmodan skulle vilja köpa lite F1-grejor från Toyota så finns det en shop för det: http://www.toyota-f1-shop.com/
Kanske skulle en fälg, hjulbult eller annat intressera?
Kanske skulle en fälg, hjulbult eller annat intressera?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård