EUROPAS GP 2009 - VALENCIA CITY. Lopp 11 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Christoffer skrev:
PC: skrev:
Crazy F1 skrev:Det är just de som är problemet Eue Roughe, vi minns inte det :wink:

Nej men regn loppen där brukar bli rätt intressanta, vem minns inte 98 då Hill man oväntat i en Jordan tror jag.
Var det inte t.o.m. en dubbelseger för Jordan med HH som tvåa?
Dubbelseger ja. Men det var Ralf Schumacher.
Hade det inte vart om inte killen som kom trea hade haft stallorder och inte fick riskera stallets första pallplats... Jag hade redan korkat upp för att fira segern, hur svårt kan det vara att köra om Hill och RS i Jordan? För övrigt var RS sur som ättika efter det loppet för att han fick stallorder även han.
I was misled and that is the way it went
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp så var det, ett minnesvärt lopp där DC oh schumi blev lite ovänner :)

Det fetaste var dock att se hur Schumi körde tillbaka till depån på tre hjul i ett inte alltför långsamt tempo....ska de gå att köra en bil på tre hjul förresten? rent logiskt borde de ju inte gå.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Crazy F1 skrev:Japp så var det, ett minnesvärt lopp där DC oh schumi blev lite ovänner :)

Det fetaste var dock att se hur Schumi körde tillbaka till depån på tre hjul i ett inte alltför långsamt tempo....ska de gå att köra en bil på tre hjul förresten? rent logiskt borde de ju inte gå.
Idag straffas förare för det....

Vettel och lite Alonso..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

olag skrev:
Crazy F1 skrev:Japp så var det, ett minnesvärt lopp där DC oh schumi blev lite ovänner :)

Idag straffas förare för det....

Vettel och lite Alonso..
När blev Alonso straffad för det?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Det fetaste var dock att se hur Schumi körde tillbaka till depån på tre hjul i ett inte alltför långsamt tempo.... ska de gå att köra en bil på tre hjul förresten? rent logiskt borde de ju inte gå.
Det är egentligen en omöjlighet, det förstår ju vem som helst, men när en så fantastisk förare som [Schumacher] sitter bakom ratten upphör fysikens lagar att gälla.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Det fetaste var dock att se hur Schumi körde tillbaka till depån på tre hjul i ett inte alltför långsamt tempo.... ska de gå att köra en bil på tre hjul förresten? rent logiskt borde de ju inte gå.
Det är egentligen en omöjlighet, det förstår ju vem som helst, men när en så fantastisk förare som [Schumacher] sitter bakom ratten upphör fysikens lagar att gälla.
Ja, det är ett mirakel! Hallelujah! :aha:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha AnFran, jo men inte ens schumacher den allsmäktige borde väl kunna trotsa fysikens lagar :D

Enzo, jodå, alonso blev straffad för att mekkarna inte ville sätta dit han hjul ordentligt :D Jag tvivlar dock på att schumi ville bli av med sitthögra framdäck och men å andra sidan tror jag att Alonso gärna hade velat att de satte dit däcket lite bättre också :wink:
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

ANFRAN skrev:
Hört talas om en trehjuling?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Crazy F1 skrev:Haha AnFran, jo men inte ens schumacher den allsmäktige borde väl kunna trotsa fysikens lagar :D

Enzo, jodå, alonso blev straffad för att mekkarna inte ville sätta dit han hjul ordentligt :D Jag tvivlar dock på att schumi ville bli av med sitthögra framdäck och men å andra sidan tror jag att Alonso gärna hade velat att de satte dit däcket lite bättre också :wink:
Jag tror det var stallet som bestraffades, för att de släppte ut en "farlig" bil och inte Alonso.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej, jo det är mycket regler hit och dit att ha koll på. Bara två veckor kvar nu, hoppas den där jävla nacken blir bra.

Banan i sig är väl rätt ansträngande för förarna, vad jag minns sedan förra året så saknade vi inte dramatik, Kimi körde väl i från sina mekaniker typ fast han inte fick och Alonso gjorde väl ett bra lopp och sedan var väl säkerhetbilen ute en herrans massa gånger så det blir nog ett rätt oförutsett slutresultat.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
Crazy F1 skrev:Haha AnFran, jo men inte ens schumacher den allsmäktige borde väl kunna trotsa fysikens lagar :D

Jag tror det var stallet som bestraffades, för att de släppte ut en "farlig" bil och inte Alonso.
Alonso blir inte straffad,,,, Han får inte köra så det är absolut inget straff han fick...... Han ingår ju inte i teamet :roll:
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

olag skrev:Alonso blir inte straffad,,,, Han får inte köra så det är absolut inget straff han fick...... Han ingår ju inte i teamet :roll:
Jag anar ironi i ditt uttalande. Renault blev straffat och som en konsekvens av det blev Alonso drabbad. Det är en viss skillnad även om konsekvensen är den samma.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

olag skrev:
EnzoF1 skrev:

Alonso blir inte straffad,,,, Han får inte köra så det är absolut inget straff han fick...... Han ingår ju inte i teamet :roll:
Han får visst köra, om han hittar ett annat stall som vill ha honom. Han själv är alltså inte förbjuden att delta i Valencia.

Ska det vara så svårt att förstå att det var stallet som bestraffades?

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
olag skrev:
EnzoF1 skrev: Jag tror det var stallet som bestraffades, för att de släppte ut en "farlig" bil och inte Alonso.

Han får visst köra, om han hittar ett annat stall som vill ha honom. Han själv är alltså inte förbjuden att delta i Valencia.

Ska det vara så svårt att förstå att det var stallet som bestraffades?
Ska det vara så svårt att förstå att är inte Alonso en del av teamet???
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det rimliga vore om det var stallet som straffades. Nu dras förarna in i detta trots att de är oskyldiga. Samtidigt visar händelsen på hur svårt det är att skapa enhetliga straffskalor. Att ta ifrån ett stall konstruktörspoäng i ett race där de inte fick några är meningslöst. Eller låt säga att det var Force India som hade klantat sig, att ta poäng från dem, vare sig det är redan plockade poäng eller framtida är också helt meningslöst eftersom de aldrig har tagit några och knappast kommer att göra det heller.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja ni beskriver ett problem som verkar svårt att komma runt. Jag funderar över om det finns något vettigt straff att dela ut som inte påverkar den ena parten. Nu är det väl rätt självklart att Alonso drabbas även om det inte var hans fel, dock så tycker jag diskussionen är intressant för jag minns då schumacher blev straffad för att stallet hade ställt in hans bil för lågt på SPAbanan 94, då blev han ju av med sin vinst trots att de var teamet som hade gjort misstaget. Liksaså den gången Benetton hade en felaktig tankrigg. Så lika lite som Schumi borde straffats då lika lite borde ev alonso och teamkompis straffas nu.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Du glömde antispinnen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

ANFRAN skrev:Du glömde antispinnen.
Visst meny 13 och minst tre orsakade krascher i hopp om att vinna VM på dem...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev:Ja ni beskriver ett problem som verkar svårt att komma runt. Jag funderar över om det finns något vettigt straff att dela ut som inte påverkar den ena parten. Nu är det väl rätt självklart att Alonso drabbas även om det inte var hans fel, dock så tycker jag diskussionen är intressant för jag minns då schumacher blev straffad för att stallet hade ställt in hans bil för lågt på SPAbanan 94, då blev han ju av med sin vinst trots att de var teamet som hade gjort misstaget. Liksaså den gången Benetton hade en felaktig tankrigg. Så lika lite som Schumi borde straffats då lika lite borde ev alonso och teamkompis straffas nu.
Dock är det väl en viss skillnad då man som förare drar nytta av en prestandafördel och då man blir utskickad med ett löst hjul. Eller blev Schumachers stallkamrater också fråntagna poängen?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Förlåt AnFran :wink: Antispinn också.....

Peppe visserligen är det en skillnad men ändå en rätt hårfinskillnad, tankriggen drabbade ju båda, dock så plankan är ju rätt svår att bestraffa den andreföraren för...Men om inte föraren är medveten om de prestandafördelar som ges så ser jag faktiskt ingen större skillnad här, ska man bestraffa någon som inte är medveten om ett fusk? Lika fel är det ju som att bestraffa Alonso om han inte visste att däcket var löst..

Vad gäller renault nu så trodde jag att hela stallet blev bestraffat och att det därför gällde bägge bilarna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1, Alonso får köra i Valencia om han vill och kan med något annat stall. Tyvärr får han inte köra sin ordinarie bil för Renault har fått en bestraffning för att de slarvat med däcket och inte talat om detta för Alfons.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev:Förlåt AnFran :wink: Antispinn också.....

Peppe visserligen är det en skillnad men ändå en rätt hårfinskillnad, tankriggen drabbade ju båda, dock så plankan är ju rätt svår att bestraffa den andreföraren för...Men om inte föraren är medveten om de prestandafördelar som ges så ser jag faktiskt ingen större skillnad här, ska man bestraffa någon som inte är medveten om ett fusk? Lika fel är det ju som att bestraffa Alonso om han inte visste att däcket var löst..

Vad gäller renault nu så trodde jag att hela stallet blev bestraffat och att det därför gällde bägge bilarna.
Ser du inte fördelen om inte föraren vet om det? Säg att en bil skulle visa sig väga 5-10 kg mindre än tillåtet efter ett race, ska då inte föraren av den bilen också fråntas sina eventuella poäng då han förmodligen inte vetat om att bilen vägde mindre än tillåtet?

Varför skulle det inte innebära någon större fördel om man inte vet om det?
Användarens profilbild
PC:

Varför skall man göra skillnad på förare och team?
Föraren är helt beroende av ingenjörer, mekar, tankare och hjulbytare, utan dessa kommer han ingen vart.

F1 är och förblir en lagsport. :idea:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

PC: skrev:F1 är och förblir en lagsport. :idea:
Jag skulle gå ett steg till: F1 är och förblir en materialsport. Förarna betyder mindre, materialet mera. Se på Button, han är oerhört beroende att bilen passar honom... Vete tusan om han klarar av att bli världsmästare i år.
Bild
Användarens profilbild
PC:

Pastis skrev:
Jag skulle gå ett steg till: F1 är och förblir en materialsport. Förarna betyder mindre, materialet mera. Se på Button, han är oerhört beroende att bilen passar honom... Vete tusan om han klarar av att bli världsmästare i år.
Skriver under på det...
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Pastis skrev:
Jag tror inte han blir det. Jag hoppas på Webber med Vettel som dark horse.
"barett" som mästare, är även det helt okey, för lång och trogen tjänst.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Jaha, ingen Schumacher och förmodligen ingen Alonso i Renault, ja då får det vara för mig, hjälper min son istället att flytta till en studentlägenhet istället...

Får hoppas att Webber vinner igen så att det blir lite snurr på kampen om VM.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Gurney skrev:Jaha, ingen Schumacher och förmodligen ingen Alonso i Renault, ja då får det vara för mig, hjälper min son istället att flytta till en studentlägenhet istället...

Får hoppas att Webber vinner igen så att det blir lite snurr på kampen om VM.
Men inte kan du väl missa Valencia...du måste ju heja fram Webber. :wink:

Men visst är det tråkigt att Schumacher uteblev.
Trots att man inte är något fan av honom så hade det varit riktigt kul att se honom på banan igen.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Hmm, där sa du något. Skulle vara för att heja fram Webber då som sagt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Webber är numera en "also-ran" efter det att chicken mike inte vågar dyka upp i Ferraridepån längre.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Alonso anser att nå podiet under 2009 ska vara möjligt:
"I think we proved last year that anything is possible in Formula One, and Renault has always proved as well their capacity to improve the cars and find the direction to go"... "This year I don't see any reason to not be optimistic for the rest of the championship, and hopefully a podium or a win is still possible."

På torsdag avgörs det om Renault får ställa upp med sina bilar på gridden i Valencia, antar att det kommer att bli påtryckningar från spanskt håll så att Alonso får köra.
Geer

Inlägg av Geer »

Renault får starta i Valencia. Skönt. Det hade blivigt lite glest utan dom.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Inte helt oväntat, politik och pengar, men beslutet som togs tidigare var lite väl hårt och färgat av dödsolyckan med Surtees i F2. Då är Alonso på startgriden och flaggar sig själv som en "dark horse", det kan bli intressant trots allt på söndag.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

HK har nog tagit hotet om sparken på allvar nu sopar han mattan med LH på träningen, det känns skönt.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Allt Hamilton gjorde under andra träningen var ett varv och ett motorbyte, såatte...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:Allt Hamilton gjorde under andra träningen var ett varv och ett motorbyte, såatte...
Och!? HK sopade banan med LH ändå.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Med dig med i så fall.
Rainio

Inlägg av Rainio »

Although not higher than 18th on the official time sheets, the 38-year-old Italian was consistently quick in the Valencia pit lane as he offended the 60kph speed limit not once but three times.

Three separate stewards reports show that Badoer was 2.7, 6 and 5.9kph above the limit at 2.11, 2.21 and 2.44pm respectively. The first two offenses cost injured Felipe Massa's race replacement €2400, but the final 'third offense' drew the ire of the stewards, who imposed an additional €3000 penalty.

//F1-live.com

Det blev en dyr start för Badoer
:D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:Med dig med i så fall.
Glädj dig inte för att det går bättre för en än en annan :down:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det ser inte bra ut för stackars Badoer. :(

Jag håller tummarna att han lyckats, men det ser bedrövligt ut! Han är inte van vid trafik och den låga downforcen...
Bild
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

Katastrof av Badoer, hoppas verkligen inte att det blir mer än ett lopp, det är ju pinsamt kasst
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Trulli borta...ovanligt för att vara honom.
Påverkad av beskedet av att detta är hans sista säsong i Toyota ?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ja, det är nästan så att Schumacher hade gjort det bättre :D

Grosjean höll på att göra en Kimi, gjorde ett riktigt bra varv och parkerade i depån för att sen falla som en sten genom listan. Men han klarade sig, ett klart lyft jämfört med Piquet som det verkar.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tiresias skrev:Katastrof av Badoer, hoppas verkligen inte att det blir mer än ett lopp, det är ju pinsamt kasst
Pinsamt var ordet. Suck, så dåligt trodde jag inte det skulle gå! :(
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Ja, det är nästan så att Schumacher hade gjort det bättre :D

Grosjean höll på att göra en Kimi, gjorde ett riktigt bra varv och parkerade i depån för att sen falla som en sten genom listan. Men han klarade sig, ett klart lyft jämfört med Piquet som det verkar.
Ja, det ser lovande ut! :)
Bild
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:
Tiresias skrev:Katastrof av Badoer, hoppas verkligen inte att det blir mer än ett lopp, det är ju pinsamt kasst
Pinsamt var ordet. Suck, så dåligt trodde jag inte det skulle gå! :(
Vad kan man förvänta sig av en 38-årig föredetting som aldrig har varit något? Men okej då, jag trodde att han kanske skulle ta sig till Q2.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det kan vara fel tillfälle att skryta om Badoer, men jag har fått mail från honom där han frågade om jag hade en styrning till honom 8)

Tyvärr har jag inte mailet kvar men jag fick många konstiga mail till Alesinet ett tag. Bland annat ett från Jeans snickare som undrade om en beställning på ett bord. Fick ta en brevkurs i franska för att kunna läsa det.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Det kan vara fel tillfälle att skryta om Badoer, men jag har fått mail från honom där han frågade om jag hade en styrning till honom 8)

Tyvärr har jag inte mailet kvar men jag fick många konstiga mail till Alesinet ett tag. Bland annat ett från Jeans snickare som undrade om en beställning på ett bord. Fick ta en brevkurs i franska för att kunna läsa det.
Hehe, det var bättre förr! :D

Jag har fått en massa underliga autografbrev där utländningar ville ha autografer från alla möjliga förare i F1 och Rally. Vete tusan hur de trodde jag skulle fixa det...
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske en väckarklocka för Ferrari. De kan aldrig ha trott att Badoer var så här dålig. Nu lär han väl ha gjort sig av med testjobbet på kuppen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lite ovant med MacLaren i första startled. Dom verkar ha gjort läxan som Ferrari inte har gjort. Men Kova levererade inte, som vanligt när han hade chansen.