Korta eller långa depåstopp?
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Varför har man så många meckar runt en F1 bil vid ett depåstopp?
Tycker det ser bättre ut i Cart, (nu svor jag i kyrkan)!
Säkerhetsmässigt ser jag det som en fördel med mindre folk runt en bil.
Omkörningar i depån ska inte förekomma hävdar en del,
men eftersom det inte är några på banan längre så får det väl
bli i depån istället.
Tycker det ser bättre ut i Cart, (nu svor jag i kyrkan)!
Säkerhetsmässigt ser jag det som en fördel med mindre folk runt en bil.
Omkörningar i depån ska inte förekomma hävdar en del,
men eftersom det inte är några på banan längre så får det väl
bli i depån istället.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Nja, jag tycker nog att det är bättre i F1.
Anledningen till det stora antalet meckar är väl att det ska gå snabbare och att varje gubbe bara behöver koncentrera sig på en sak.
Tex en snubbe skruvar på och av muttern.
en tar bort däcket och en annan sätter dit ett annat.
Då behöver bara varje snubbe fokusera på en uffgift och inte bara det.
Sinnes närvaron ökar säkerligen vilket förmodligen gör att han kan se om det håller på att hända en olycka..
Anledningen till det stora antalet meckar är väl att det ska gå snabbare och att varje gubbe bara behöver koncentrera sig på en sak.
Tex en snubbe skruvar på och av muttern.
en tar bort däcket och en annan sätter dit ett annat.
Då behöver bara varje snubbe fokusera på en uffgift och inte bara det.
Sinnes närvaron ökar säkerligen vilket förmodligen gör att han kan se om det håller på att hända en olycka..
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det gör ont i mig varje gång en CART-mekaniker kastar iväg mutterdragaren så att den studsar i asfalten... och på andra sidan depåmuren står någon hjälte och släpar mutterdragaren över asfalten genom att dra i slangen...
Jag gillar CART, men depåstoppen ser otroligt amatörmässiga ut. De kunde väl åtminstone ha mutterdragarna upphängda i armar som manövreras från depåmuren. Det skulle tillfredsställa mitt ordningssinne.
Jag gillar CART, men depåstoppen ser otroligt amatörmässiga ut. De kunde väl åtminstone ha mutterdragarna upphängda i armar som manövreras från depåmuren. Det skulle tillfredsställa mitt ordningssinne.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Det klart att det går snabbare med flera meckar!On 2002-05-05 15:58, Crazy F1 wrote:
Nja, jag tycker nog att det är bättre i F1.
Anledningen till det stora antalet meckar är väl att det ska gå snabbare och att varje gubbe bara behöver koncentrera sig på en sak.
Tex en snubbe skruvar på och av muttern.
en tar bort däcket och en annan sätter dit ett annat.
Då behöver bara varje snubbe fokusera på en uffgift och inte bara det.
Sinnes närvaron ökar säkerligen vilket förmodligen gör att han kan se om det håller på att hända en olycka..
Jag är ute efter att ett mindre antal skulle skapa flera möjligheter till omkastningar i fältet.
En regeländring borde till!
Snart har dom väl en som matar dom stackars föraren med saft och kakor!
Det ser ut som något slags dagis runt bilen!
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Schumi tyckte ju han kunde fått lite kaffe medan han väntade på sitt depåstopp i Malaysia förra året, så det kanske inte vore fel.
Gillar inte begränsningar av den typen, speciellt inte med motiveringen att det skulle öka underhållningsvärdet.
Undrar om den lägre fartbegränsningen i depån man införde för nåt år sen har inverkat på att man inte har olika depåstrategier längre. Tidigare hände det ju rätt ofta att stall valde olika. Det verkar logiskt att ju längre ett depåstopp tar desto mer förlorar man på att göra ett mer än konkurrenterna och då kanske det inte går att köra in. Till slut har vi cart där de måste reglera hur många varv de får köra för att stoppen tar lång tid för att det innan dess liknade endurancelopp, där man fisåkte för att spara soppa och slippa göra ett extra depåstopp.
Fast att gå tillbaka till 120km/h i depån är nog inget man vill. Det fanns väl ingen fartbegränsning i depån innan 94, eller minns jag helt fel?
Gillar inte begränsningar av den typen, speciellt inte med motiveringen att det skulle öka underhållningsvärdet.
Undrar om den lägre fartbegränsningen i depån man införde för nåt år sen har inverkat på att man inte har olika depåstrategier längre. Tidigare hände det ju rätt ofta att stall valde olika. Det verkar logiskt att ju längre ett depåstopp tar desto mer förlorar man på att göra ett mer än konkurrenterna och då kanske det inte går att köra in. Till slut har vi cart där de måste reglera hur många varv de får köra för att stoppen tar lång tid för att det innan dess liknade endurancelopp, där man fisåkte för att spara soppa och slippa göra ett extra depåstopp.
Fast att gå tillbaka till 120km/h i depån är nog inget man vill. Det fanns väl ingen fartbegränsning i depån innan 94, eller minns jag helt fel?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om man inför ett mycket längre depåstopp kommer det bara att leda till att alla stallen tar endast 1 depåstopp på alla banor, vilket ju i sin tur leder till ännu mindre dramatik. Dessutom är det F1 och det skall satsas så mycket som möjligt för att få bilen i mål så snart som möjligt. Det hör till bilden av F1 som en grotesk pengasport, där man satsar ofantliga pengar på att få två bilar i mål på så bra placeringar som möjligt i 17 tävlingar per år.
Jag såg förresten ett program på Viasat sport för ett tag sedan där McLarens F1-team tävlade mot Mercedes DTM-team om vem som kunde göra kortaste depåstoppet och jag har för mig att DTM-teamet faktiskt vann. Dessutom hade de ett 30-tals GP-team med, som dock var ganska långt efter, men imponerande snabba ändå.
Jag såg förresten ett program på Viasat sport för ett tag sedan där McLarens F1-team tävlade mot Mercedes DTM-team om vem som kunde göra kortaste depåstoppet och jag har för mig att DTM-teamet faktiskt vann. Dessutom hade de ett 30-tals GP-team med, som dock var ganska långt efter, men imponerande snabba ändå.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm