Korta eller långa depåstopp?

Kungaklassen av motorsport...
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Varför har man så många meckar runt en F1 bil vid ett depåstopp?
Tycker det ser bättre ut i Cart, (nu svor jag i kyrkan)!
Säkerhetsmässigt ser jag det som en fördel med mindre folk runt en bil.
Omkörningar i depån ska inte förekomma hävdar en del,
men eftersom det inte är några på banan längre så får det väl
bli i depån istället.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det är betydligt fler depåolyckor i CART än i F1 vilket motsäger påståendet ovan.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det kan ju i o f s tänkas bero på saker som förarnas skicklighet, mekarnas agerande och säkerhetsnivån överlag i CART
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Med förare som Tagliani i en serie så blir det alltid farligt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att inte nämna Tracy som helst av allt kör om i depån :cool:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Det går ju inte riktigt att jämföra. Tänk på att i CART har man en depåruta för varje förare och det händer ofta att snudd på hela fältet går in samtidigt. Klart som fan att det då är större risk för tillbud i depån.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag garvar varje gång en cartbil går i depå. Oproffesionellt, klumpigt, stökigt och stenålders.
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

'ja, barn är ju lättroade.... :wink:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nja, jag tycker nog att det är bättre i F1.

Anledningen till det stora antalet meckar är väl att det ska gå snabbare och att varje gubbe bara behöver koncentrera sig på en sak.

Tex en snubbe skruvar på och av muttern.
en tar bort däcket och en annan sätter dit ett annat.
Då behöver bara varje snubbe fokusera på en uffgift och inte bara det.
Sinnes närvaron ökar säkerligen vilket förmodligen gör att han kan se om det håller på att hända en olycka..
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

Sen om förare tex som Montoya och Schumacher kör på/över mekarna ibland det hör till :smile:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Cart-depåerna är i de flesta fall mindre, därav en ökad risk för påkörning av mekaniker.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Tagliani brukar väl komma in med värsta sladden och ta ut ett annat teams personal. Han är galen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är Tracy du menar - HAN är galen, Tagliani är bara snabb.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Nä Paul Tracy är kung, kontrollerat vild och snabb som en gepard. Tagliani = galen.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Det gör ont i mig varje gång en CART-mekaniker kastar iväg mutterdragaren så att den studsar i asfalten... och på andra sidan depåmuren står någon hjälte och släpar mutterdragaren över asfalten genom att dra i slangen... :shake:

Jag gillar CART, men depåstoppen ser otroligt amatörmässiga ut. De kunde väl åtminstone ha mutterdragarna upphängda i armar som manövreras från depåmuren. Det skulle tillfredsställa mitt ordningssinne. :cool:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

NASCAR är bättre. Där springer de iallafall omkring med verktygen och håller inte på och slänger dem så mycket.
I avdelningen depåstopp var annars Minardi på Indy-00 en höjdare. :smile:

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, den ja... den hade jag nästan glömt bort.
Det var väl vår vän Gaston, var det inte det?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var ju båda, de träffade varsina mekaniker. Trodde först det var en repris jag såg, men så väl var det inte...
Jag tror de sa att det berodde på olika hastighet vid träningarna och loppet, eller nåt sånt.

Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

On 2002-05-05 15:58, Crazy F1 wrote:
Nja, jag tycker nog att det är bättre i F1.

Anledningen till det stora antalet meckar är väl att det ska gå snabbare och att varje gubbe bara behöver koncentrera sig på en sak.

Tex en snubbe skruvar på och av muttern.
en tar bort däcket och en annan sätter dit ett annat.
Då behöver bara varje snubbe fokusera på en uffgift och inte bara det.
Sinnes närvaron ökar säkerligen vilket förmodligen gör att han kan se om det håller på att hända en olycka..
Det klart att det går snabbare med flera meckar!
Jag är ute efter att ett mindre antal skulle skapa flera möjligheter till omkastningar i fältet.
En regeländring borde till!
Snart har dom väl en som matar dom stackars föraren med saft och kakor!
Det ser ut som något slags dagis runt bilen!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Schumi tyckte ju han kunde fått lite kaffe medan han väntade på sitt depåstopp i Malaysia förra året, så det kanske inte vore fel.
Gillar inte begränsningar av den typen, speciellt inte med motiveringen att det skulle öka underhållningsvärdet.
Undrar om den lägre fartbegränsningen i depån man införde för nåt år sen har inverkat på att man inte har olika depåstrategier längre. Tidigare hände det ju rätt ofta att stall valde olika. Det verkar logiskt att ju längre ett depåstopp tar desto mer förlorar man på att göra ett mer än konkurrenterna och då kanske det inte går att köra in. Till slut har vi cart där de måste reglera hur många varv de får köra för att stoppen tar lång tid för att det innan dess liknade endurancelopp, där man fisåkte för att spara soppa och slippa göra ett extra depåstopp.
Fast att gå tillbaka till 120km/h i depån är nog inget man vill. Det fanns väl ingen fartbegränsning i depån innan 94, eller minns jag helt fel?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om man inför ett mycket längre depåstopp kommer det bara att leda till att alla stallen tar endast 1 depåstopp på alla banor, vilket ju i sin tur leder till ännu mindre dramatik. Dessutom är det F1 och det skall satsas så mycket som möjligt för att få bilen i mål så snart som möjligt. Det hör till bilden av F1 som en grotesk pengasport, där man satsar ofantliga pengar på att få två bilar i mål på så bra placeringar som möjligt i 17 tävlingar per år. :up:

Jag såg förresten ett program på Viasat sport för ett tag sedan där McLarens F1-team tävlade mot Mercedes DTM-team om vem som kunde göra kortaste depåstoppet och jag har för mig att DTM-teamet faktiskt vann. Dessutom hade de ett 30-tals GP-team med, som dock var ganska långt efter, men imponerande snabba ändå.

KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Såg också det programmet. Var rätt intressant, men jag kom in i slutet och såg i princip bara tävlingen.
Avslutningen av programmet var ju inte helt up-to-date när programledaren tyckte att Mika skulle komma igen under 2002-säsongen...