Suzuki byter till Michelin

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

På Forza Motorsport kan man läsa att Suzukis GP-team har bytt från Dunlop till Michelin. Jag blev själv förvånad när Suzuki bytte till Dunlop, då Dunlop redan innan hade hållbarhetsproblem, och att man byter däck samtidigt som man byter hoj.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Men det är väl bra att de byter. Men Suzuki skulle forsätta köra på Dunlop i SBK? Lite konstigt att de inte bytte där också?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jo, jag tror att bytet är till det bättre.
Endast GP-teamet byter. Faktum är att alla andra större Suzukiteam i roadracing kör på Dunlop, dvs AJRR (japanska mästerskapet), AMA (Amerikanska mästerskapen) och BSB (Brittiska).

Jag tror att Dunlop har större erfarenhet av Superbikehojar än av GP-hojar, därför fungerar Dunlop relativt bra i Superbike. Dessutom har de ju mindre effekt.

På sätt och vis är ändå bytet tillbaka lite märkligt. Man visste att Dunlop hade problem i riktigt varmt väder, vilket det var i Sydafrika, och den temperaturen kommer man nog inte upp i under europadelen av säsongen. Men som sagt, det var ju Suzukiledningen som bytte till Dunlop, inte teamet.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

med risk att göra bort mig. Jag är inte så där super insatt i roadracing. Men har inte Dunlop varit riktigt dåliga i SBK också? Jag vill minnas att de har bara hängt med i 5-6 varv för att sedan tappa grepp och Haga, Boström och de andra har börjat sin kräftgång.

Men du tror asså att Dunlop kommer att rycka upp sig inder säsongen.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ingen fara, du gör inte bort dig.
Dunlop är dåliga i SBK i år, helt klart. Michelin hade även tidigare ett litet försprång, men i år har Michelin helt klart sprungit ifrån Dunlop. Det kunde man inte minst se på Sugo, vilket brukar vara en Dunlopbana, men Michelin hängde på bra i år!
Tror dessutom att Dunlop har lite interna problem, företaget är ju tvådelat med en del i England och en del i Japan, men detta är endast spekulationer.


Då man i roadracing har olika körstilar (betydligt mer markerande än i de flesta bilsporter) har även däcken utvecklats åt olika håll. Michelin har maximalt grepp, men vid en viss nivå av belastning släpper de greppet helt. Dunlop börjar släppa tidigare än Michelin, men minskningen av greppet sker progressivt, så Dunlopdäcken "varnar" mer än Michelindäcken, vilket gör det lättare att åka på sladd med dem. Av den anledningen tror jag att Dunlop passar bättre på tyngre hojar med mer effekt, då sådana hojar kräver en smidigare och mer rytmisk körstil då det har alldeles för mycket effekt för vad däcken borde klara av, till skillnad från t.ex 250, där man kan köra betydligt mer aggressivt.

Observera att bara för att man sladdar betyder det inte att man kör våldsamt. Doohan, McCoy och Rossi är förare som sladdar på ett effektivt (rytmiskt och kontrollerat) sätt, vilket gör att deras bakdäck får lågt slitage. När bakdäcket spinner slits förvisso ytan på däcket, men "corden" inuti däcket hålls kall och håller därmed bättre. Motsatsen till dessa är förare som bromsar hårt och gasar hårt och abrupt ut ur kurvorna, t.ex Capirossi, Barros och till viss del Crivillé. Även Roberts och Gibernau ligger i farozonen, och jag tror att de skulle tjäna på att köra mer på sladd och ha lite högre kurvhastighet. Detsamma gäller Haga, som kör lite väl vårdslöst.

Huruvida Dunlop rycker upp sig vet jag inte, man har alla möjligheter att göra det, men om man tar chansen vet jag inte.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Observera: Visst kör Haga på sladd, men ofta är sladdarna abrupta och okontrollerade.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

JO, men Haga är verkligen en färklick i SBK. Hans Motogp äventyr har kanske inte rosat marknaden, men SBK och Haga är skoj.

Det är lite konstigt det där med slitage på däck. Roberts jr kör ju alltid slut på sina däck först verkar det som. Men hans körning ser ju oftast väldigt sansad ut och en annan tycker han har en tråkig stil. Ok alla kan inte köra som McCoy, men ändå :smile:
DrT
Inlägg: 169
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av DrT »

...beträffande Roberts - "sansade" åkstil.......man kan se på Lorangas utmärkta utläggning !, som inre och yttre friktion....yttre t ex när däcket spinner medans den inre fungerar ungefär som när man knådar en klump modellera ! Testa så får ni se vad som händer.....leran blir varm om man håller på en liten stund - inte bara beroende på att den får värme från handen.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jo, Loranga kan sin roadracing.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Tackar tackar :wave:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Loranga den 2002-05-03 17:35 ]</font>
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jerez Fredags kval.
01 46 ROSSI Honda 1'42"736
02 74 KATO Honda Gresini 1'43"075 + 0'00"339
03 11 UKAWA Honda 1'43"519 + 0'00"783
04 4 BARROS Honda Pons 1'43"843 + 0'01"107
05 65 CAPIROSSI Honda Pons 1'44"216 + 0'01"480
06 10 ROBERTS Jr Suzuki 1'44"295 + 0'01"559
07 19 JACQUE Yamaha Tech3 1'44"391 + 0'01"655
08 15 GIBERNAU Suzuki 1'44"486 + 0'01"750
09 56 NAKANO Yamaha Tech3 1'44"503 + 0'01"767
10 6 ABE Yamaha D'Antin 1'44"689 + 0'01"953
11 3 BIAGGI Yamaha MYT 1'44"689 + 0'01"953
12 7 CHECA Yamaha MYT 1'44"811 + 0'02"075
13 99 McWILLIAMS Proton 1'45"121 + 0'02"385
14 8 McCOY Yamaha Red Bull 1'45"398 + 0'02"662
15 9 AOKI Proton 1'45"528 + 0'02"792
16 31 HARADA Honda Pramac 1'45"785 + 0'03"049
17 17 VD GOORBERGH Kanemoto 1'46"111 + 0'03"375
18 55 LACONI Aprilia 1'46"216 + 0'03"480
19 21 HOPKINS Yamaha Red Bull 1'46"221 + 0'03"485
20 20 RIBA Yamaha D'Antin 1'46"630 + 0'03"894

Rossi snabb som vanligt...
Men kul att Kato är på gång. Hoppas han vinner på söndag.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

:rock:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Katoh stavas det ju.

Kul att se lite av Rossi fina åkstil idag. Finns det videklipp på nätet. Hans flera meter långa 2-hjulssladd var ju hårresande. :horny:
Sen visade han att han behärskar andra underlag som gruset också. :crazy:
Katoh är nog en av få som kan klara av att utamana Rossi i framtiden av förarna i dagens startfält.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Det där finns ju på framsidan! :grin:

Kato verkar ha ändrat stavningen enligt motogp.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Och snacka om topicurspårning...här i denna fina teknikdiskussion skall det banne mig inte snackas några kvalresultat
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Dem har bytt namn, Katoh eller Kato? :???:
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Roberts och Gibernau verkar må bra av däcksbytet! :up:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Hojar verkar inte lika känsliga till däcksbyten som F1or. Iofs är ju roadracing något mer spartanskt också.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det kan ju iofs hända, egenheten med ryska och antagligen japanska och en del andra språk som ska överföras till stavning med västerländskt alfabet är att det inte finns något som egentligen stämmer. Det är lite hugget som stucket och inget är egentligen fel, det är väl upp till hur namninnehavaren vill stava. Så då kanske det är Kato från och med nu. Gillade Katoh bättre, får väl hålla på nån annan nu då. :wink:
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

I och med att körstilarna i F1 är extremt lika varandra jämfört med roadracing blir allt material inom F1 mer likt varandra än inom roadracing.
Experter på detta borde Arrows tekniker från 1996-1997 vara, då de assisterade i bygget av Roberts KR3. De sade att när man bygger ett F1-chassi, så är målet att få chassit så styvt som möjligt, men ett roadracingchassi måste kunna vara röra sig, flexa. Samma sak med däcken. Då man har så pass mycket däcksyta i backen klarar däcken av 800-900 hk. Roadracingdäck klarar egentligen inte alls av den effekt som finns, då man vill ha så smala däck som möjligt för att man skall kunna svänga hojen. Dessutom är däcksytan rund, och således är det väldigt lite yta i backen. Det är därför körstilar med sladd har utvecklats. Skulle däcken hålla för hojarnas effekt skulle man köra dem på samma sätt som en F1-bil, dvs bromsa så sent som möjligt, pressa genom kurvan och så tidig acceleration som möjligt.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

För att svara direkt på ditt påstående, Ozikahn. Det är inte hojen som är känslig för däcksbyten, det är förarna :smile:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Så, då borde ju inte Kenny ha några problem, eftersom han kört på michelin så pass mycket förr :smile: Sen hoppas jag Kenny inte går för bra, för han är tråkig.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jo, där har han ju mer erfarenhet. Men han kör fortfarande för hårt (se diskussionen ovan) för att både Michelin och Dunlop skall hålla under ett helt lopp. Det är ju skillnad att pressa ett däck under ett varv och att få det att hålla ett helt lopp. Till skillnad från F1 finns det inga restriktioner på däcksidan. Du kör på precis vad du vill, när du vill och hur många däck du vill.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Montoya, who drives for the British based Williams team, spent time chatting with both Suzuki riders, comparing the performance of his car, the FW24, with their bikes……

"How fast can you get to 100kph?"Montoya enquired.
"2.3 - 2.4 seconds," was the reply from Kenny. "A bit quicker if we really tried."
"That's good, we are around 2.5 seconds," Montoya compared. "What are your lap times at Sepang in Malaysia, it must be a long circuit for you?"
"It is, 2-minutes 4-seconds."

Montoya stopped for a moment and gave the answer some thought, reflecting back to March this year when the Formula One circus was on the Malaysian circuit for round two of the season……

"1m35s for us I think, very fast, I like it," was his eventual response.
"But you have great brakes,” Kenny smiled….”You hit the brakes and you stop."

The talk then turned to another track they both compete on, the Catalunya circuit in Barcelona….

"At Barcelona, when do you start braking for the second turn?" the Colombian asked.
"The 180 board," replied Sete.
"We touch the brakes at 60," replied Montoya.

Varför kör man med så mycket sämre bromsar i motogp? Är det för att sämre bromsar ger bättre racing? Eller är det för att man inte kan göra bromsar mycket mer effektiva idag om man vill klara sitta kvar i sadeln?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Däcken håller inte...eller rättare sagt, det finns inte grepp nog att bromsa så mycket hårdare. Och om man kunde skulle man nog snart åka över styret.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Men visst var bilden på Montoya härlig! :grin:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Vilken bild menar du?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Bild

Var det inte från http://www.suzuki-racing.com du hade plockat citatet? Det publicerades dock där i en pressrelease.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Hehe, jag blir yr att titta på den där bilden... knasig skärpa.
Jag läste det på http://moto.racing-live.com/en/
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Farlig blick ... :grin:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

:grin: JPM ser väl alltid ut sån? Han är helt enkelt en tuffing...