Suzuki byter till Michelin
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, jag tror att bytet är till det bättre.
Endast GP-teamet byter. Faktum är att alla andra större Suzukiteam i roadracing kör på Dunlop, dvs AJRR (japanska mästerskapet), AMA (Amerikanska mästerskapen) och BSB (Brittiska).
Jag tror att Dunlop har större erfarenhet av Superbikehojar än av GP-hojar, därför fungerar Dunlop relativt bra i Superbike. Dessutom har de ju mindre effekt.
På sätt och vis är ändå bytet tillbaka lite märkligt. Man visste att Dunlop hade problem i riktigt varmt väder, vilket det var i Sydafrika, och den temperaturen kommer man nog inte upp i under europadelen av säsongen. Men som sagt, det var ju Suzukiledningen som bytte till Dunlop, inte teamet.
Endast GP-teamet byter. Faktum är att alla andra större Suzukiteam i roadracing kör på Dunlop, dvs AJRR (japanska mästerskapet), AMA (Amerikanska mästerskapen) och BSB (Brittiska).
Jag tror att Dunlop har större erfarenhet av Superbikehojar än av GP-hojar, därför fungerar Dunlop relativt bra i Superbike. Dessutom har de ju mindre effekt.
På sätt och vis är ändå bytet tillbaka lite märkligt. Man visste att Dunlop hade problem i riktigt varmt väder, vilket det var i Sydafrika, och den temperaturen kommer man nog inte upp i under europadelen av säsongen. Men som sagt, det var ju Suzukiledningen som bytte till Dunlop, inte teamet.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
med risk att göra bort mig. Jag är inte så där super insatt i roadracing. Men har inte Dunlop varit riktigt dåliga i SBK också? Jag vill minnas att de har bara hängt med i 5-6 varv för att sedan tappa grepp och Haga, Boström och de andra har börjat sin kräftgång.
Men du tror asså att Dunlop kommer att rycka upp sig inder säsongen.
Men du tror asså att Dunlop kommer att rycka upp sig inder säsongen.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ingen fara, du gör inte bort dig.
Dunlop är dåliga i SBK i år, helt klart. Michelin hade även tidigare ett litet försprång, men i år har Michelin helt klart sprungit ifrån Dunlop. Det kunde man inte minst se på Sugo, vilket brukar vara en Dunlopbana, men Michelin hängde på bra i år!
Tror dessutom att Dunlop har lite interna problem, företaget är ju tvådelat med en del i England och en del i Japan, men detta är endast spekulationer.
Då man i roadracing har olika körstilar (betydligt mer markerande än i de flesta bilsporter) har även däcken utvecklats åt olika håll. Michelin har maximalt grepp, men vid en viss nivå av belastning släpper de greppet helt. Dunlop börjar släppa tidigare än Michelin, men minskningen av greppet sker progressivt, så Dunlopdäcken "varnar" mer än Michelindäcken, vilket gör det lättare att åka på sladd med dem. Av den anledningen tror jag att Dunlop passar bättre på tyngre hojar med mer effekt, då sådana hojar kräver en smidigare och mer rytmisk körstil då det har alldeles för mycket effekt för vad däcken borde klara av, till skillnad från t.ex 250, där man kan köra betydligt mer aggressivt.
Observera att bara för att man sladdar betyder det inte att man kör våldsamt. Doohan, McCoy och Rossi är förare som sladdar på ett effektivt (rytmiskt och kontrollerat) sätt, vilket gör att deras bakdäck får lågt slitage. När bakdäcket spinner slits förvisso ytan på däcket, men "corden" inuti däcket hålls kall och håller därmed bättre. Motsatsen till dessa är förare som bromsar hårt och gasar hårt och abrupt ut ur kurvorna, t.ex Capirossi, Barros och till viss del Crivillé. Även Roberts och Gibernau ligger i farozonen, och jag tror att de skulle tjäna på att köra mer på sladd och ha lite högre kurvhastighet. Detsamma gäller Haga, som kör lite väl vårdslöst.
Huruvida Dunlop rycker upp sig vet jag inte, man har alla möjligheter att göra det, men om man tar chansen vet jag inte.
Dunlop är dåliga i SBK i år, helt klart. Michelin hade även tidigare ett litet försprång, men i år har Michelin helt klart sprungit ifrån Dunlop. Det kunde man inte minst se på Sugo, vilket brukar vara en Dunlopbana, men Michelin hängde på bra i år!
Tror dessutom att Dunlop har lite interna problem, företaget är ju tvådelat med en del i England och en del i Japan, men detta är endast spekulationer.
Då man i roadracing har olika körstilar (betydligt mer markerande än i de flesta bilsporter) har även däcken utvecklats åt olika håll. Michelin har maximalt grepp, men vid en viss nivå av belastning släpper de greppet helt. Dunlop börjar släppa tidigare än Michelin, men minskningen av greppet sker progressivt, så Dunlopdäcken "varnar" mer än Michelindäcken, vilket gör det lättare att åka på sladd med dem. Av den anledningen tror jag att Dunlop passar bättre på tyngre hojar med mer effekt, då sådana hojar kräver en smidigare och mer rytmisk körstil då det har alldeles för mycket effekt för vad däcken borde klara av, till skillnad från t.ex 250, där man kan köra betydligt mer aggressivt.
Observera att bara för att man sladdar betyder det inte att man kör våldsamt. Doohan, McCoy och Rossi är förare som sladdar på ett effektivt (rytmiskt och kontrollerat) sätt, vilket gör att deras bakdäck får lågt slitage. När bakdäcket spinner slits förvisso ytan på däcket, men "corden" inuti däcket hålls kall och håller därmed bättre. Motsatsen till dessa är förare som bromsar hårt och gasar hårt och abrupt ut ur kurvorna, t.ex Capirossi, Barros och till viss del Crivillé. Även Roberts och Gibernau ligger i farozonen, och jag tror att de skulle tjäna på att köra mer på sladd och ha lite högre kurvhastighet. Detsamma gäller Haga, som kör lite väl vårdslöst.
Huruvida Dunlop rycker upp sig vet jag inte, man har alla möjligheter att göra det, men om man tar chansen vet jag inte.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
JO, men Haga är verkligen en färklick i SBK. Hans Motogp äventyr har kanske inte rosat marknaden, men SBK och Haga är skoj.
Det är lite konstigt det där med slitage på däck. Roberts jr kör ju alltid slut på sina däck först verkar det som. Men hans körning ser ju oftast väldigt sansad ut och en annan tycker han har en tråkig stil. Ok alla kan inte köra som McCoy, men ändå
Det är lite konstigt det där med slitage på däck. Roberts jr kör ju alltid slut på sina däck först verkar det som. Men hans körning ser ju oftast väldigt sansad ut och en annan tycker han har en tråkig stil. Ok alla kan inte köra som McCoy, men ändå
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sverige
...beträffande Roberts - "sansade" åkstil.......man kan se på Lorangas utmärkta utläggning !, som inre och yttre friktion....yttre t ex när däcket spinner medans den inre fungerar ungefär som när man knådar en klump modellera ! Testa så får ni se vad som händer.....leran blir varm om man håller på en liten stund - inte bara beroende på att den får värme från handen.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Jerez Fredags kval.
01 46 ROSSI Honda 1'42"736
02 74 KATO Honda Gresini 1'43"075 + 0'00"339
03 11 UKAWA Honda 1'43"519 + 0'00"783
04 4 BARROS Honda Pons 1'43"843 + 0'01"107
05 65 CAPIROSSI Honda Pons 1'44"216 + 0'01"480
06 10 ROBERTS Jr Suzuki 1'44"295 + 0'01"559
07 19 JACQUE Yamaha Tech3 1'44"391 + 0'01"655
08 15 GIBERNAU Suzuki 1'44"486 + 0'01"750
09 56 NAKANO Yamaha Tech3 1'44"503 + 0'01"767
10 6 ABE Yamaha D'Antin 1'44"689 + 0'01"953
11 3 BIAGGI Yamaha MYT 1'44"689 + 0'01"953
12 7 CHECA Yamaha MYT 1'44"811 + 0'02"075
13 99 McWILLIAMS Proton 1'45"121 + 0'02"385
14 8 McCOY Yamaha Red Bull 1'45"398 + 0'02"662
15 9 AOKI Proton 1'45"528 + 0'02"792
16 31 HARADA Honda Pramac 1'45"785 + 0'03"049
17 17 VD GOORBERGH Kanemoto 1'46"111 + 0'03"375
18 55 LACONI Aprilia 1'46"216 + 0'03"480
19 21 HOPKINS Yamaha Red Bull 1'46"221 + 0'03"485
20 20 RIBA Yamaha D'Antin 1'46"630 + 0'03"894
Rossi snabb som vanligt...
Men kul att Kato är på gång. Hoppas han vinner på söndag.
01 46 ROSSI Honda 1'42"736
02 74 KATO Honda Gresini 1'43"075 + 0'00"339
03 11 UKAWA Honda 1'43"519 + 0'00"783
04 4 BARROS Honda Pons 1'43"843 + 0'01"107
05 65 CAPIROSSI Honda Pons 1'44"216 + 0'01"480
06 10 ROBERTS Jr Suzuki 1'44"295 + 0'01"559
07 19 JACQUE Yamaha Tech3 1'44"391 + 0'01"655
08 15 GIBERNAU Suzuki 1'44"486 + 0'01"750
09 56 NAKANO Yamaha Tech3 1'44"503 + 0'01"767
10 6 ABE Yamaha D'Antin 1'44"689 + 0'01"953
11 3 BIAGGI Yamaha MYT 1'44"689 + 0'01"953
12 7 CHECA Yamaha MYT 1'44"811 + 0'02"075
13 99 McWILLIAMS Proton 1'45"121 + 0'02"385
14 8 McCOY Yamaha Red Bull 1'45"398 + 0'02"662
15 9 AOKI Proton 1'45"528 + 0'02"792
16 31 HARADA Honda Pramac 1'45"785 + 0'03"049
17 17 VD GOORBERGH Kanemoto 1'46"111 + 0'03"375
18 55 LACONI Aprilia 1'46"216 + 0'03"480
19 21 HOPKINS Yamaha Red Bull 1'46"221 + 0'03"485
20 20 RIBA Yamaha D'Antin 1'46"630 + 0'03"894
Rossi snabb som vanligt...
Men kul att Kato är på gång. Hoppas han vinner på söndag.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Katoh stavas det ju.
Kul att se lite av Rossi fina åkstil idag. Finns det videklipp på nätet. Hans flera meter långa 2-hjulssladd var ju hårresande.
Sen visade han att han behärskar andra underlag som gruset också.
Katoh är nog en av få som kan klara av att utamana Rossi i framtiden av förarna i dagens startfält.
Kul att se lite av Rossi fina åkstil idag. Finns det videklipp på nätet. Hans flera meter långa 2-hjulssladd var ju hårresande.
Sen visade han att han behärskar andra underlag som gruset också.
Katoh är nog en av få som kan klara av att utamana Rossi i framtiden av förarna i dagens startfält.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det kan ju iofs hända, egenheten med ryska och antagligen japanska och en del andra språk som ska överföras till stavning med västerländskt alfabet är att det inte finns något som egentligen stämmer. Det är lite hugget som stucket och inget är egentligen fel, det är väl upp till hur namninnehavaren vill stava. Så då kanske det är Kato från och med nu. Gillade Katoh bättre, får väl hålla på nån annan nu då.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
I och med att körstilarna i F1 är extremt lika varandra jämfört med roadracing blir allt material inom F1 mer likt varandra än inom roadracing.
Experter på detta borde Arrows tekniker från 1996-1997 vara, då de assisterade i bygget av Roberts KR3. De sade att när man bygger ett F1-chassi, så är målet att få chassit så styvt som möjligt, men ett roadracingchassi måste kunna vara röra sig, flexa. Samma sak med däcken. Då man har så pass mycket däcksyta i backen klarar däcken av 800-900 hk. Roadracingdäck klarar egentligen inte alls av den effekt som finns, då man vill ha så smala däck som möjligt för att man skall kunna svänga hojen. Dessutom är däcksytan rund, och således är det väldigt lite yta i backen. Det är därför körstilar med sladd har utvecklats. Skulle däcken hålla för hojarnas effekt skulle man köra dem på samma sätt som en F1-bil, dvs bromsa så sent som möjligt, pressa genom kurvan och så tidig acceleration som möjligt.
Experter på detta borde Arrows tekniker från 1996-1997 vara, då de assisterade i bygget av Roberts KR3. De sade att när man bygger ett F1-chassi, så är målet att få chassit så styvt som möjligt, men ett roadracingchassi måste kunna vara röra sig, flexa. Samma sak med däcken. Då man har så pass mycket däcksyta i backen klarar däcken av 800-900 hk. Roadracingdäck klarar egentligen inte alls av den effekt som finns, då man vill ha så smala däck som möjligt för att man skall kunna svänga hojen. Dessutom är däcksytan rund, och således är det väldigt lite yta i backen. Det är därför körstilar med sladd har utvecklats. Skulle däcken hålla för hojarnas effekt skulle man köra dem på samma sätt som en F1-bil, dvs bromsa så sent som möjligt, pressa genom kurvan och så tidig acceleration som möjligt.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, där har han ju mer erfarenhet. Men han kör fortfarande för hårt (se diskussionen ovan) för att både Michelin och Dunlop skall hålla under ett helt lopp. Det är ju skillnad att pressa ett däck under ett varv och att få det att hålla ett helt lopp. Till skillnad från F1 finns det inga restriktioner på däcksidan. Du kör på precis vad du vill, när du vill och hur många däck du vill.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Montoya, who drives for the British based Williams team, spent time chatting with both Suzuki riders, comparing the performance of his car, the FW24, with their bikes……
"How fast can you get to 100kph?"Montoya enquired.
"2.3 - 2.4 seconds," was the reply from Kenny. "A bit quicker if we really tried."
"That's good, we are around 2.5 seconds," Montoya compared. "What are your lap times at Sepang in Malaysia, it must be a long circuit for you?"
"It is, 2-minutes 4-seconds."
Montoya stopped for a moment and gave the answer some thought, reflecting back to March this year when the Formula One circus was on the Malaysian circuit for round two of the season……
"1m35s for us I think, very fast, I like it," was his eventual response.
"But you have great brakes,” Kenny smiled….”You hit the brakes and you stop."
The talk then turned to another track they both compete on, the Catalunya circuit in Barcelona….
"At Barcelona, when do you start braking for the second turn?" the Colombian asked.
"The 180 board," replied Sete.
"We touch the brakes at 60," replied Montoya.
Varför kör man med så mycket sämre bromsar i motogp? Är det för att sämre bromsar ger bättre racing? Eller är det för att man inte kan göra bromsar mycket mer effektiva idag om man vill klara sitta kvar i sadeln?
"How fast can you get to 100kph?"Montoya enquired.
"2.3 - 2.4 seconds," was the reply from Kenny. "A bit quicker if we really tried."
"That's good, we are around 2.5 seconds," Montoya compared. "What are your lap times at Sepang in Malaysia, it must be a long circuit for you?"
"It is, 2-minutes 4-seconds."
Montoya stopped for a moment and gave the answer some thought, reflecting back to March this year when the Formula One circus was on the Malaysian circuit for round two of the season……
"1m35s for us I think, very fast, I like it," was his eventual response.
"But you have great brakes,” Kenny smiled….”You hit the brakes and you stop."
The talk then turned to another track they both compete on, the Catalunya circuit in Barcelona….
"At Barcelona, when do you start braking for the second turn?" the Colombian asked.
"The 180 board," replied Sete.
"We touch the brakes at 60," replied Montoya.
Varför kör man med så mycket sämre bromsar i motogp? Är det för att sämre bromsar ger bättre racing? Eller är det för att man inte kan göra bromsar mycket mer effektiva idag om man vill klara sitta kvar i sadeln?
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det inte från http://www.suzuki-racing.com du hade plockat citatet? Det publicerades dock där i en pressrelease.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Hehe, jag blir yr att titta på den där bilden... knasig skärpa.
Jag läste det på http://moto.racing-live.com/en/
Jag läste det på http://moto.racing-live.com/en/
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd