Geer skrev:JTarnstrom skrev:Mosley läser visst inläggen på det här forumet:
"When the dispute began to get increasingly bitter, I used the possibility of re-election as a bargaining chip to bring the teams into line."
Vilken vinnare Mosley är på uppgörelsen.
Han lyckade få Team att fortsätta köra F1, som dom gjort i 60 år.
Han kan inte fortsätta efter valet , även om han ångrar sig och vill ställa upp.
Teamen har fått större inflytande (makt) över regelskrivningen.
Det är ett stall sm har kört i 60 år. De övriga har varit med betydligt kortare tid.
Teamen har fått vad de har haft allt sedan Concorde-avtalen började användas, alltså ingenting nytt där. Istället för tio stall, möjligen färre, kommer de nu att stå 13 stall på gridden. Mosley kan kliva in och ta makten fram till oktober om överenskommelsen inte hålls - och håller inte FOTA sin del av överenskommelsen lär inte Mosley göra det heller, då ställer han upp igen.
Jag tror att många hänger upp sig alldeles för mycket på att Mosley skulle ha haft något att förlora. En man som har blivit uthängd med brallorna nedragna, bokstavligen, har ingenting mer att bekymra sig om. Vad hade han att förlora i den här fajten? Sitt anseende?
Jämför med vad han var ute efter när krisen startade. Han ville ha garantier från deltagarna om att de skulle vara med x antal år. Han fick inga. Vad har han nu? Ett underskrivet Concorde-avtal som binder deltagarna till 2012. Han ville ha kraftigt sänkta kostnader. Vad fick han? Kraftigt sänkta kostnader och hade det inte varit för att han drev på saken tror jag inte att de hade kommit ned till de nivåer de är idag. Sedan ville Mosley ha in nya stall för att säkra återväxten. Vad fick han? Tre nya stall. Att få in nya stall är ingenting som FOTA öht har bekymrat sig om.
Sammantaget tror jag att Mosley är rätt nöjd med utgången. Nu återstår att se vem som kommer att bli ny president. Jag har svårt att tro att inte Mosley-falangen får igenom sin kandidat, vem det nu än blir. Och Mosley sitter kvar i senaten, den instans som från FIA kommer att betämma över F1.