Mark Webber

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: När det gäller så kör Vettel ifrån honom. Precis som jag förutspådde innan säsongen. Snart kommer Vettel att nosa Button i bakhasorna och Webber får vackert spela andrafiol. Något han då kommer att ha bra träning i.

RB5an kommer att vara bra nog för seger på fler banor och Vettel kommer att leverera dem.
Det enda du har förutspått är att Vettel skulle sopa mattan med Webber.
Det har inte hänt och kommer inte hända heller. :D

Någon annan här skrev att:
"Vettel borde köra ifrån Webber ganska ordentligt om han nu ska vara det nya underbarn som jag tror han är. Webber är så mycke midfielder att han nästan definierar begreppet."

Lika bra att erkänna att ni hade fel. :D
Webber är minst lika bra som Vettel.
Utklassningen av Webber från Vettels sida blev aldrig av.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Depeche skrev:
Men lilla hjärtat då! Vettel och Webber kör visserligen för samma stall, men de spelar inte i samma liga. Vettel kör i åttor kring Webber i samma (lika dan) bil!

Det Vettel gjorde idag var visserligen inte utklassning av Webber, det var förnedring. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
EnzoF1 skrev: När det gäller så kör Vettel ifrån honom. Precis som jag förutspådde innan säsongen. Snart kommer Vettel att nosa Button i bakhasorna och Webber får vackert spela andrafiol. Något han då kommer att ha bra träning i.

RB5an kommer att vara bra nog för seger på fler banor och Vettel kommer att leverera dem.
Det enda du har förutspått är att Vettel skulle sopa mattan med Webber.
Det har inte hänt och kommer inte hända heller. :D

Någon annan här skrev att:
"Vettel borde köra ifrån Webber ganska ordentligt om han nu ska vara det nya underbarn som jag tror han är. Webber är så mycke midfielder att han nästan definierar begreppet."

Som du själv brukar säga: man måste se till det som händer i loppen...

Du har hypat Webber ganska länge nu, men sanningen är den att Vettel kliver in i stallet, har redan vunnit 2 lopp och ligger före Webber i tabellen.

Sedan kan man alltid skylla på omständigheter, men ärligt talat, i längden borde omständigheterna vara i Webbers favör om han nu är så jävla bra.

Men du tycker väl att Kimi var bättre än Massa idag också misstänker jag, eller lika bra i alla fall. ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche, du skrev tidigare i denna tråd: "Ska bli kul att se honom få stryk av Webber", med honom avses Vettel.

jojo...

du hyllar dessutom Webber som en sådan superkvalare, hur ligger det till med kvalstatistiken mellan Webber och Vettel egentligen, är det 8-1?

Men du bedömder väl Webber med samma glasögon som du har på dig när du påstår att Kimi är mycket bättre än Massa. :D
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev:Depeche, du skrev tidigare i denna tråd: "Ska bli kul att se honom få stryk av Webber", med honom avses Vettel.

jojo...

du hyllar dessutom Webber som en sådan superkvalare, hur ligger det till med kvalstatistiken mellan Webber och Vettel egentligen, är det 8-1?

Men du bedömder väl Webber med samma glasögon som du har på dig när du påstår att Kimi är mycket bättre än Massa. :D
Du kanske såg att jag hade en smiley efter den meningen.
Det var alltså inte på fullt allvar jag skrev det där.
Om du läser några av mina andra inlägg som jag skrivit efter så ser du att jag har en annan inställning där jag mer skriver att jag inte är säker på att Vettel kommer spöa Webber.
Vilket han ju inte heller gjort. Jag skulle vilja säga att det är rätt så jämnt mellan de båda.

Webber är fortfarande en grym kvalare så är även Vettel.
Enligt vad jag läst mig till så är de nästan identisk lika snabba i kvalen om man tar bort bränslemängderna de haft i kvalen.
Glöm inte att i de 7st Q3 som Webber kört så har Vettel varit lättare i 5 av dem och ofta rätt så mycket lättare.
Det står för övrigt 8-0. Jag har inga problem med det. Vettel är grymt snabb precis som Webber... så kvalar Vettel lättare så är det inte så konstigt.
I racen står det däremot 5-3 till Webber.
Poängmässigt skiljer det 3.5 poäng.
Skillnaden där ligger i Bahrain-racet som Webber fick starta från plats 18 tror jag det var.
Där kom Vettel 2:a och Webber 11:a.
Om Webber inte blivit blockad i kvalet hade han förmodligen tagit mer än de 3.5 poäng som skiljer de båda.
Totalt sett skulle jag vilja kalla matchen Webber vs Vettel som en jämn match vilket faktiskt även poängställningen visar.
39 - 35.5 kallar i alla fall jag för jämnt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

OK, du tycker, trots 8-0 i kval (my bad) och att Vettel ligger före i tabellen att det är jämnt. Undrar hur det hade låtit om det varit Webber som spöat Vettel i alla kval.
Jag vill dra mig till minnes att du gjorde ganska stor sak över att Webber spöade DC i kvalen häromåret.

Men jag borde väl lägga ned, det spelar ju liksom ingen roll hur många fler poäng Vettel än tar, Webber är ändå bättre, precis som Kimi är bättre än Massa.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev:OK, du tycker, trots 8-0 i kval (my bad) och att Vettel ligger före i tabellen att det är jämnt. Undrar hur det hade låtit om det varit Webber som spöat Vettel i alla kval. Jag vill dra mig till minnes att du gjorde ganska stor sak över att Webber spöade DC i kvalen häromåret. Men jag borde väl lägga ned, det spelar ju liksom ingen roll hur många fler poäng Vettel än tar, Webber är ändå bättre, precis som Kimi är bättre än Massa.

Att det står 8-0 i kvalen har antagligen mest att göra med soppamängderna de haft i kvalet.
Vettel leder med 39 mot 35.5 poäng. Det kallar jag för jämnt.
Det skiljer ungefär ett enda race mellan de båda.
Det kan hända oförutsedda saker i race som gör att den ena kan ta ledningen med några poäng.
Som tex de 2 race där Webber inte på egen hand fick sina race förstörda.
Australien och Bahrain.
Vettel har förstört sina race på egen hand.

Vad det gäller Webber och DC så var Webber inte bara bättre i kvalen utan även i racen.
Visst kan en del av de kvalen ha med soppamängder att göra där också men det är väl allmänt känt att DC inte var en bra kvalare så någon större skillnad tror jag inte det blivit.

Jag har inte sagt att Webber är den bättre som du säger.
Jag säger att det är en jämn match mellan de båda och du påstår att Vettel är överlägsen.
Vet inte vart du får det ifrån...ok om du enbart tittar på kvalsiffror.
Visst du kan säga att Vettel är överlägsen i kvalen men i racen är det jämnt.
Även poängmässigt.
Ska man jämföra race mot race så står det faktiskt 5-3 till Webber.

Ärligt talat vet jag inte vad du är ute efter. Antagligen bara att provocera och få igång en diskussion.
Det är ju inte särskilt svårt att se att de är i stort sett lika snabba.
De turas ofta om att vara snabbare i alla sessioner i träningar och kval.
Det skiljer ofta endast tusendelar eller några hundradelar.
Det är endast i Q3 som Vettel har övertaget och vad kan det bero på om de i alla andra sessioner är lika snabba.
Är det så svårt att acceptera att det är jämnt mellan de båda ?
Antagligen är det jobbigt eftersom du då måste erkänna att du har fel.
Det är väl omöjligt.
PS

Inlägg av PS »

Depeche skrev:Totalt sett skulle jag vilja kalla matchen Webber vs Vettel som en jämn match vilket faktiskt även poängställningen visar.
39 - 35.5 kallar i alla fall jag för jämnt.
Man skulle också kunna argumentera för att den relativt lilla poängskillnaden får Webber att se bättre ut än vad han egentligen är.

Vettel har väl tre race som han mer eller mindre kastat bort pga egna misstag (Melbourne, Sepang, Monaco). Man kan bara spekulera i hur mycket poäng han skulle tagit i de loppen men det är väl inte orimligt att anta att han skulle ha åtminstone 10p till?

När man värderar en förares prestation måste man naturligtvis räkna med misstagen också, och där lyser Vettels orutin igenom jämfört med Webber men om man vänder på steken kan man det så här: om Webber har maximerat sina chanser (bortsett från Bahrain) och ändå ligger några poäng bakom Vettel, hur ska det då gå när Vettel slutar göra misstag? Jag menar alltså att Webber i praktiken nått sin max prestation medan Vettel har betydligt större potential.

Webbers förhoppning får bli att Vettel fortsätter att göra lite misstag, för jag skulle faktiskt också unna australiensaren en seger i år. Men som utmanare till Button tror jag bara det är Vettel som har förmågan.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PS skrev: Man skulle också kunna argumentera för att den relativt lilla poängskillnaden får Webber att se bättre ut än vad han egentligen är.
Ja tydligen kan man hitta många argument för att nedvärdera Webbers prestationer. Det går att vrida allt mot Webber om man bara vill.

En eloge i alla fall till Janne och Eje som nu erkänner Webber som en riktigt bra förare och att han ibland är den bättre av de båda Red Bull-förarna.
Speciellt Eje som flera gånger den här säsongen trott mer på Webber än Vettel.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Depeche skrev:
PS skrev: Man skulle också kunna argumentera för att den relativt lilla poängskillnaden får Webber att se bättre ut än vad han egentligen är.
Ja tydligen kan man hitta många argument för att nedvärdera Webbers prestationer. Det går att vrida allt mot Webber om man bara vill.
Precis på samma sätt som man kan hitta många argument för att uppvärdera Webber och som det går att vrida allt till Webbers fördel, om man bara vill.
En eloge i alla fall till Janne och Eje som nu erkänner Webber som en riktigt bra förare och att han ibland är den bättre av de båda Red Bull-förarna.
Samma Eje som i helgen sa att Webber numera "nästan är lika snabb som Vettel"?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Razor skrev: Precis på samma sätt som man kan hitta många argument för att uppvärdera Webber och som det går att vrida allt till Webbers fördel, om man bara vill.
Det behövs inte vridas någonting till Webbers fördel.
Det räcker väl med att titta på vad han presterat den här säsongen.
3st 2:a platser, 1st 3:e plats, en 5:e och en 6:e plats.
Första vinsten är inte långt borta.
Att kalla Webber för en sopa och en medelmåtta som borde lägga av är väl att ta i.
Hur många förare borde inte lägga av isåfall.

Eje har även sagt ett flertal gånger att Webber är den starkare av de båda.
Visst kan hans åsikter ändras fram och tillbaka mellan racen men trots allt har han ändrat sig en hel del från några säsonger tillbaka.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
EnzoF1 skrev:OK, du tycker, trots 8-0 i kval (my bad) och att Vettel ligger före i tabellen att det är jämnt. Undrar hur det hade låtit om det varit Webber som spöat Vettel i alla kval. Jag vill dra mig till minnes att du gjorde ganska stor sak över att Webber spöade DC i kvalen häromåret. Men jag borde väl lägga ned, det spelar ju liksom ingen roll hur många fler poäng Vettel än tar, Webber är ändå bättre, precis som Kimi är bättre än Massa.

Att det står 8-0 i kvalen har antagligen mest att göra med soppamängderna de haft i kvalet.
Vettel leder med 39 mot 35.5 poäng. Det kallar jag för jämnt.
Det skiljer ungefär ett enda race mellan de båda.
Det kan hända oförutsedda saker i race som gör att den ena kan ta ledningen med några poäng.
Som tex de 2 race där Webber inte på egen hand fick sina race förstörda.
Australien och Bahrain.
Vettel har förstört sina race på egen hand.

Vad det gäller Webber och DC så var Webber inte bara bättre i kvalen utan även i racen.
Visst kan en del av de kvalen ha med soppamängder att göra där också men det är väl allmänt känt att DC inte var en bra kvalare så någon större skillnad tror jag inte det blivit.

Jag har inte sagt att Webber är den bättre som du säger.
Jag säger att det är en jämn match mellan de båda och du påstår att Vettel är överlägsen.
Vet inte vart du får det ifrån...ok om du enbart tittar på kvalsiffror.
Visst du kan säga att Vettel är överlägsen i kvalen men i racen är det jämnt.
Även poängmässigt.
Ska man jämföra race mot race så står det faktiskt 5-3 till Webber.

Ärligt talat vet jag inte vad du är ute efter. Antagligen bara att provocera och få igång en diskussion.
Det är ju inte särskilt svårt att se att de är i stort sett lika snabba.
De turas ofta om att vara snabbare i alla sessioner i träningar och kval.
Det skiljer ofta endast tusendelar eller några hundradelar.
Det är endast i Q3 som Vettel har övertaget och vad kan det bero på om de i alla andra sessioner är lika snabba.
Är det så svårt att acceptera att det är jämnt mellan de båda ?
Antagligen är det jobbigt eftersom du då måste erkänna att du har fel.
Det är väl omöjligt.
Jag ska använda ditt eget argument:

"Vem som helst kan se att Vettel är den bättre av de två."

Du får tycka det är jämnt mellan de två, men Vettel har ändå vunnit två lopp och har kvalat ut Webber i varje lopp. Webber har kanske en tanke bakom sina uppenbarligen blytunga bilar i kvalen, men faktum kvarstår att det är Vettel som levererar i stallet och skillnaden mellan de två är ju betydligt större än vad poängen visar, och det kommer nog att stå ganska tydligt när säsongen är slut.

Är det förresten inte i Q3 man ska vara snabbast (förutom i loppet)?

Men du är inne på ett intressant spår, Webber kanske är lika snabb som Vettel men saknar vinnarskallen. Men det gör honom knappast bättre i min bok.

Jag tror inte jag sticker ut hakan när jag säger att sannolikheten är hög att Webber kommer att avsluta sin karriär utan att ha vunnit ett lopp.
Senast redigerad av EnzoF1 den mån jun 22, 2009 17:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Razor skrev: Precis på samma sätt som man kan hitta många argument för att uppvärdera Webber och som det går att vrida allt till Webbers fördel, om man bara vill.
Det behövs inte vridas någonting till Webbers fördel.
Det räcker väl med att titta på vad han presterat den här säsongen.
3st 2:a platser, 1st 3:e plats, en 5:e och en 6:e plats.
Första vinsten är inte långt borta.
Att kalla Webber för en sopa och en medelmåtta som borde lägga av är väl att ta i.
Hur många förare borde inte lägga av isåfall.

Eje har även sagt ett flertal gånger att Webber är den starkare av de båda.
Visst kan hans åsikter ändras fram och tillbaka mellan racen men trots allt har han ändrat sig en hel del från några säsonger tillbaka.
Första vinsten är lika långt borta som den alltid har varit, eftersom varje lopp är ett nytt lopp.

Eje sa dessutom i år att han tippar Massa som WDC, är det nåt du också skriver under på?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Depeche skrev:Att kalla Webber för en sopa och en medelmåtta som borde lägga av är väl att ta i.
Ja, men det gjorde jag inte heller.

Jag tycker inte att han är någon sopa eller att han ska lägga av än, däremot så anser jag att Vettel är en avsevärt större talang än Webber, kanske en av de största talanger som vi har sett på många år och har redan jämförts med Jim Clark.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Razor skrev:
Depeche skrev:Att kalla Webber för en sopa och en medelmåtta som borde lägga av är väl att ta i.

Jag tycker inte att han är någon sopa eller att han ska lägga av än, däremot så anser jag att Vettel är en avsevärt större talang än Webber, kanske en av de största talanger som vi har sett på många år och har redan jämförts med Jim Clark.
Det var inte dig jag syftade på.
Det finns andra som kallat honom för sopa och att han ska lägga av.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ok, gott så... Men det var mitt inlägg som du citerade så vad skulle jag tro?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Razor skrev:

Det var inte dig jag syftade på.
Det finns andra som kallat honom för sopa och att han ska lägga av.
Sopa är han inte, det är det nästan ingen F1-förare som är.
Men att han borde lägga av för att ge plats åt andra, det är sant. Men det är han inte ensam om.

Nån använde begreppet utfyllnad om Webber och det stämmer rätt bra anser jag. Och är det verkligen sånt vi vill ha i F1? Nej, in med flera Vettels istället.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: Sopa är han inte, det är det nästan ingen F1-förare som är.
Men att han borde lägga av för att ge plats åt andra, det är sant. Men det är han inte ensam om.

Nån använde begreppet utfyllnad om Webber och det stämmer rätt bra anser jag. Och är det verkligen sånt vi vill ha i F1? Nej, in med flera Vettels istället.
Självklart ska han inte lägga av nu.
Nu kommer ju Webbers F1-karriär verkligen ta fart.
För första gången har han en toppbil och han är med och slåss i toppen med Button och Vettel. 4 pallplatser efter 8 race och 3st 2:a platser.
Vore ju korkat att lägga av i detta läget.
Jag är övertygad om att Webber har några år till kvar i F1.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
EnzoF1 skrev: Sopa är han inte, det är det nästan ingen F1-förare som är.

Självklart ska han inte lägga av nu.
Nu kommer ju Webbers F1-karriär verkligen ta fart.
För första gången har han en toppbil och han är med och slåss i toppen med Button och Vettel. 4 pallplatser efter 8 race och 3st 2:a platser.
Vore ju korkat att lägga av i detta läget.
Jag är övertygad om att Webber har några år till kvar i F1.
Ja, om du vill se honom som en Barrichello eller Fisichella, som ständigt ligger i skuggan av sin stallkamrat så visst, en hyfsad poängplockare kan han kanske bli.

Men det var inte så jag menade, eftersom han nu, när han sitter i en bil som kan vinna lopp, och kanske till och med slåss om WDC, inte lyckas lika bra som sin stallkamrat, då borde han lämna plats åt andra, hungrigare förmågor.
Och så lär det säkert också bli. Jag kan inte se att han får fortsatt förtroende nu när stallet ser hur frånåkt han blir av en färsking.

Glöm inte att andra plats är först bland förlorarna.

Vettel har det som krävs för att vinna lopp, Webber har det inte. Det är odiskutabelt och det ser alla också.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vettel har inte bara vad som krävs för att vinna lopp, han kan säkert även ta en WDC-titel i en hyfsat konkurrenskraftig bil. Skall Webber klara av något sånt så måste han sitta i en bil som är lika överlägsen som ett par årgångar av Ferrari varit, samt ha en usel teamkompis, alternativt stränga stallorder. Men varför i hela världen skulle någon ge den möjligheten till Webber av alla F1-förare?
Webber är väl född någonstans kring mitten av 70-talet, så ungefär samma ålder som Fisi och Trulli, vilka alla tre tillsammans med Rubens förhoppningsvis och rimligen är borta ur F1 inom en snar framtid till förmån för talanger som det åtminstone finns en chans att de kan bli världsmästarmaterial.

Överlag finns det i mitt tycke ingen som helst tvekan över vilken som är den bättre föraren mellan Vettel och Webber, då Webber inte ens är nära utom i enstaka delar av loppen. Mer poäng, 8-0 i kval, tre pole och två vinster i år, mot Webbers 0 pole och ingen vinst underbygger dessutom det allmänna intrycket.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Både Ferrari och McLaren har ju lyckats bra med sina satsningar på en stjärnchaufför och en backupgubbe i stallet. Jag tror inte att Webber behöver vara bättre än vad han är i dagsläget för att hålla sig kvar i Red Bull. Börjar man matcha förare mot varandra, vilket man gör om man hela tiden sparkar den sämsta av dem, så skapar man andra problem som kan kosta mer än vad det smakar. För fansens skull är det naturligtvis roligast om det är fajt även internt i stallen men tyvärr lönar det sig sällan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Den hårdaste fighten mellan förare i samma stall är väl ändå Red Bull.
Vilket annat stall har en sån jämn match mellan båda förare där de i stort sett varje race plockar poäng ?
Det kan räcka med ett enda race så kan den andra föraren vara förbi i tabellen.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:Den hårdaste fighten mellan förare i samma stall är väl ändå Red Bull.
Vilket annat stall har en sån jämn match mellan båda förare där de i stort sett varje race plockar poäng ?
Det kan räcka med ett enda race så kan den andra föraren vara förbi i tabellen.
Som du själv säger, poängen visar ju inte allt, och tydligare än i Red Bull kan det inte bli.

Vettel är bara så mkt bättre än vad Webber är.
Senast redigerad av EnzoF1 den ons jun 24, 2009 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Både Ferrari och McLaren har ju lyckats bra med sina satsningar på en stjärnchaufför och en backupgubbe i stallet. Jag tror inte att Webber behöver vara bättre än vad han är i dagsläget för att hålla sig kvar i Red Bull. Börjar man matcha förare mot varandra, vilket man gör om man hela tiden sparkar den sämsta av dem, så skapar man andra problem som kan kosta mer än vad det smakar. För fansens skull är det naturligtvis roligast om det är fajt även internt i stallen men tyvärr lönar det sig sällan.
Det är ju vad jag säger också, Webber är en ny DC eller Barrichello och kan bli en bra supportförare, men några titlar lär han aldrig åstadkomma... jag tror inte det blir några segrar ens.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: Som du själv säger, poängen visar ju inte allt, och tydligare än i Red Bull kan det inte bli.

Vettel är bara så mkt bättre än vad Webber är.
Börjar fundera på om du följer F1 över huvudtaget om du tycker att det är tydligast i Red Bull om vem av förarna som är den bättre.

Personligen tror jag att du skriver sånt här bara för att provocera.
Egentligen tror du inte på vad du skriver.

Om jag skulle plocka förare där det tydligt syns vem som är den bättre så skulle jag t ex ta Alonso vs Piquet eller möjligtvis Rosberg vs Nakajima.

Kan inte vara så svårt att se ens för dig EnzoF1.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Helt klart har Vettel visat sig vara bättre än Webber på att ta tillvara möjligheterna när de kommer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

JTarnstrom skrev:Helt klart har Vettel visat sig vara bättre än Webber på att ta tillvara möjligheterna när de kommer.
Exempel på när han varit bättre på detta ?
Menar du kanske
Silverstone ?
Bahrain ?
Kina ?
Det är ju faktiskt de enda race han slagit Webber i.

Bahrain
Ja Webber blev blockad i kvalet av Sutil och fick starta på plats 18.
Ok han skulle kanske gjort ett varv tidigare. En kvalmiss.

Kina
Visst Vettel tog pole och hade väl kanske det lättaste racet med ingen framför sig men Webber kvalade sämre så visst Vettel gjorde det som krävdes.

Silverstone
Ytterligare en kvalmiss även om Webber faktiskt blev blockad av Kimi på ett troligt polevarv.

För mig känns det som Webber ska fortsätta med samma kvaltaktik som han hade på Silverstone. Kvala lätt så han har möjlighet att starta längst fram och få fri bana framför sig.
Det är inte mer som behövs för Webber tror jag.
I och för sig inte helt lätt eftersom Vettel är en grym kvalare men jag tror Webber kan matcha honom om Webber bara kvalar lite lätttare än han gjort hittills.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

Depeche skrev:
JTarnstrom skrev:Helt klart har Vettel visat sig vara bättre än Webber på att ta tillvara möjligheterna när de kommer.
Menar du kanske
Silverstone ?
Bahrain ?
Kina ?

Bahrain

Kina
Visst Vettel tog pole och hade väl kanske det lättaste racet med ingen framför sig men Webber kvalade sämre så visst Vettel gjorde det som krävdes.

Silverstone
Ytterligare en kvalmiss även om Webber faktiskt blev blockad av Kimi på ett troligt polevarv.

För mig känns det som Webber ska fortsätta med samma kvaltaktik som han hade på Silverstone. Kvala lätt så han har möjlighet att starta längst fram och få fri bana framför sig.
I och för sig inte helt lätt eftersom Vettel är en grym kvalare men jag tror Webber kan matcha honom om Webber bara kvalar lite lätttare än han gjort hittills.

Man kan följa f1 efter statestik eller hjärta ock hjärna .
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det har du rätt i gamlingen!
För statistiskt ser det inte så bra ut för Webber.
(Den viktiga statistiken för F1-förare är poles och vinster)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Om man ser till att Vettel precis kommit in i stallet, kvalat ut Webber i ALLA kval hittills (i synnerhet med tanke på att Webber beskrivits som en kvalspecialist), vunnit stallets två enda segrar och ligger före Webber i tabellen. Tar man även i beaktande att han häromsistens blev beordrad att tagga ned och fick en något märklig strategi (hade han ändrats till ett stopp mindre hade han sannolikt kommit före Webber).

Ja, jag vågar sticka ut hakan så långt och säga att Vettel framstår som den bättre av de två.

Jag kan inte se hur man med den mest hårdnackade och enögda tolkning av säsongen hittills ska kunna påstå något annat.

Självklart behöver man inte vinna lopp för att vara den bättre föraren, dock bör man ha mest poäng för att anses vara bättre och säsongen är som sagt inte slut. Det kan mycket väl hända att Webber i november visar sig ha presterat bättre än Vettel, men JUST NU, är det inte så.

Och som sagt, du har tidigare år själv använt dig av kvalstatistiken som argument för att Webber är så mycket bättre än sin stallkamrat, men just i år verkar det argumentet sakna vikt för dig.

Men jag får väl omforumulera mitt påstående till att det för de allra flesta är tydligt att Vettel är mkt bättre än Webber.

Och som en slutkläm, Webber är i slutet av sin karriär medan Vettel är i början. Och att skåpa ut nån på det här sättet är inget annat än pinsamt för Webber.

Jag vill för formens skull även säga att det finns många förare som jag anser vara sämre än Webber, han är en medelmåttig förare, en DC eller Barrichello, dock kunde/kan de två faktiskt vinna lopp, det har inte Webber visat.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Menar du kanske
Silverstone ?
Bahrain ?
Kina ?

Bahrain

Kina

Silverstone

Ja självklart ska Webber fortsätta på samma sätt, det verkar ju vara en vinnande taktik. 8-0 i kval och ligger bakom sin stallkamrat i tabellen. Hur många lopp har Webber vunnit på sin taktik igen?

Webber gör nog så gott han kan, problemet är bara att stallkamraten gör det bättre.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: Ja självklart ska Webber fortsätta på samma sätt, det verkar ju vara en vinnande taktik. 8-0 i kval och ligger bakom sin stallkamrat i tabellen. Hur många lopp har Webber vunnit på sin taktik igen?

Webber gör nog så gott han kan, problemet är bara att stallkamraten gör det bättre.
Nu menar jag ju det han gjorde på Silverstone.
Alltså att för första gången välja att kvala lätt.
Jag tror första vinsten hade kommit om han inte blivit hindrad på sista kvalvarvet.

Intressant att ITV också bedömer matchen mellan Vettel och Webber som jämn och de säger även att Webbers aktier på förarmarknaden har stigit rejält just genom att de har den här fighten.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Depeche skrev: Jag tror första vinsten hade kommit om han inte blivit hindrad på sista kvalvarvet.

.
:D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag tror att jag hade varit åttafaldig F1-världsmästare om inte ödet velat annat.

Äntligen!
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Razor skrev:Jag tror att jag hade varit åttafaldig F1-världsmästare om inte ödet velat annat.
Jag tror dig.
Antagligen tror du på det själv också.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är fullkomligt sant så varför skulle jag inte tro på det?
Det är precis lika sant som de om och men som du drar upp ang. Webber, det är kanske lite fler "om" i mitt fall men likaväl sant.

Om hästen hade horn vore den en ko.

Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Razor skrev:Det är fullkomligt sant så varför skulle jag inte tro på det?
Det är precis lika sant som de om och men som du drar upp ang. Webber, det är kanske lite fler "om" i mitt fall men likaväl sant.

Om hästen hade horn vore den en ko.
Utan att vara allt för petig, vill jag nog påtala att det är mer en hornen som skiljer hästen från kon.
(Depeche att blint rosa och försvara en förare som du gör, är som att ställa sig i en hagelskur naken. Det svider och är allmänt obekvämt men roligt för åskådarna. :wink: )
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Christoffer skrev: (Depeche att blint rosa och försvara en förare som du gör, är som att ställa sig i en hagelskur naken. Det svider och är allmänt obekvämt men roligt för åskådarna. :wink: )
Jo jag vet...många ggr har jag sagt till mig själv att....varför bryr jag mig.
Men när det ena idiotiska och överdrivna inlägget efter det andra kommer så är det svårt att hålla sig. :D
Fast lite kul tycker jag ju själv att det är också. :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Christoffer skrev: (Depeche att blint rosa och försvara en förare som du gör, är som att ställa sig i en hagelskur naken. Det svider och är allmänt obekvämt men roligt för åskådarna. :wink: )
Jo jag vet...många ggr har jag sagt till mig själv att....varför bryr jag mig.
Men när det ena idiotiska och överdrivna inlägget efter det andra kommer så är det svårt att hålla sig. :D
Fast lite kul tycker jag ju själv att det är också. :D
Tja, utifrån sett så tror jag inte jag är ensam om att anse att det är ditt ensidiga hyllande av Webber som är överdrivet. :)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Christoffer skrev:Utan att vara allt för petig, vill jag nog påtala att det är mer en hornen som skiljer hästen från kon.
Visst är det så, jag försökte bara använda en mer korrekt variant av Jaris gamla uttalande om att om hästen hade spenar så vore den en ko.

Äntligen!
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: Tja, utifrån sett så tror jag inte jag är ensam om att anse att det är ditt ensidiga hyllande av Webber som är överdrivet. :)
Egentligen är det väl inte så märkvärdigt hyllande.
Om man kallar Webber för sopa och att han borde lägga av så tycker i alla fall jag att det är överdrivet. Finns många andra som borde lägga av före Webber isåfall enligt min mening.
Sedan tycker jag att han har en jämn match med Vettel...mer än så är det inte.
Det som får det att verka som överdrivet hyllande är väl isåfall att jag svarar på alla inlägg där Webber nedvärderas till en nolla bland F1-förarna.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Razor skrev:
Christoffer skrev:Utan att vara allt för petig, vill jag nog påtala att det är mer en hornen som skiljer hästen från kon.
Visst är det så, jag försökte bara använda en mer korrekt variant av Jaris gamla uttalande om att om hästen hade spenar så vore den en ko.
Mer korrekt!?
Me like that! :up: :D
I.Kilmister
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
EnzoF1 skrev: Tja, utifrån sett så tror jag inte jag är ensam om att anse att det är ditt ensidiga hyllande av Webber som är överdrivet. :)
Om man kallar Webber för sopa och att han borde lägga av så tycker i alla fall jag att det är överdrivet. Finns många andra som borde lägga av före Webber isåfall enligt min mening.
Det som får det att verka som överdrivet hyllande är väl isåfall att jag svarar på alla inlägg där Webber nedvärderas till en nolla bland F1-förarna.
Det är väl få som nedvärderar honom till en nolla. Jag ser honom mer som en övervintrad medelmåtta.

Du kom med lite om tidigare, och då säger jag att om inte vissa saker inträffat så hade Vettel varit ännu längre före Webber i tabellen.

Webber är ingen sopa, han är i klass med DC och Barrichello, utfyllnadsförare som det alltid måste finnas i F1. Han förtjänar klart sin plats som andreförare, inget snack om det. Däremot är han så pass gammal att han rimligen borde lämna över sin plats åt andra som kan få chansen att visa om de har det som krävs. Webber har haft den chansen, och inte visat upp det, fair enough.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Depeche skrev:
Uppriktigt sagt så kan i alla fall dom gamla rävarna Webber inkluderad leverera ibland.
Jag tycker det ser lite magert ut i GP2 för tillfället.
Men den stora frågan är hur länge Bordaise får ha kvar sin styrning? Buemi som jag inte trodde ett ögonblick på har ju varit riktigt bra i jämförelse.
I.Kilmister
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
EnzoF1 skrev: Ja självklart ska Webber fortsätta på samma sätt, det verkar ju vara en vinnande taktik. 8-0 i kval och ligger bakom sin stallkamrat i tabellen. Hur många lopp har Webber vunnit på sin taktik igen?

Nu menar jag ju det han gjorde på Silverstone.
Alltså att för första gången välja att kvala lätt.
Jag tror första vinsten hade kommit om han inte blivit hindrad på sista kvalvarvet.

Intressant att ITV också bedömer matchen mellan Vettel och Webber som jämn och de säger även att Webbers aktier på förarmarknaden har stigit rejält just genom att de har den här fighten.
Eller så gör man som Vettel, kvalar tung och kvalar ut sin stallkamrat och kör ifrån honom (och alla andra) så det visslar om det i loppet ...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Då kanske du också vet att jag i min tur lånat det från en annan medlem här och att citatet genom ditt försorg nu tappat betydligt i sin forna glans.
Blir det för mycket pet i något förloras det roiliga ibland i översättningen.
Ursprunget är dessutom från skånskan, som ju skiljer sig en del från svenskan.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men för att nu gå varvet runt är väl Webber den nya [Coulthard], fast utan segrar då förstås.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

EnzoF1 skrev: Du kom med lite om tidigare, och då säger jag att om inte vissa saker inträffat så hade Vettel varit ännu längre före Webber i tabellen.

Webber är ingen sopa, han är i klass med DC och Barrichello, utfyllnadsförare som det alltid måste finnas i F1. Han förtjänar klart sin plats som andreförare, inget snack om det. Däremot är han så pass gammal att han rimligen borde lämna över sin plats åt andra som kan få chansen att visa om de har det som krävs. Webber har haft den chansen, och inte visat upp det, fair enough.
Fast de "om" som man kan säga om Vettel har ju varit hans eget fel oftast.
Jaja nog om det.

Men så gammal är väl inte Webber ?
Jag ser hellre gamla förare som är riktigt bra än nya som inte håller måttet i F1.
Personligen har jag inte sett någon märkvärdig talang i lägre klasser som jag tycker ska peta de äldre F1-förarna (Barrichello, Fisichella, Trulli).
Webber tycker jag ska få chansen nu att visa hur bra han är.
Det kan ta många år innan man får en bra bil oavsett hur bra man är och nu har han äntligen fått den.
Låt vara om han nu skulle få stryk den här säsongen av Vettel...det kan väl ändå innebära att han är bättre än majoriteten av de andra förarna.

Det finns unga nya förare i F1 som jag hellre ser lämnar plats än de gamla rävarna. T ex Piquet och Nakajima.
Bourdais är en annan...visserligen inte så ung men rätt ny i F1 i alla fall.
De har väl inte lyckats alls i F1.
Kovalainen är rätt tveksam också faktiskt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Deppan, kolla här:
Kval: 8 - 0
Racesegrar: 2 - 0
övriga poängplatser kan väl kvitta för allt annat än sammandraget.
(2:a : 1 - 3)
(3:a : 1 - 1)
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Jari skrev:Deppan, kolla här:
Kval: 8 - 0
Racesegrar: 2 - 0
övriga poängplatser kan väl kvitta för allt annat än sammandraget.
(2:a : 1 - 3)
(3:a : 1 - 1)
Det börjar bli rätt komiskt i den här tråden nu. :D