KERS hur funkar det?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

KERS hur funkar det?

Inlägg av olag »

I Maxx brev till teamen så vill han att dom ska skära ner på bensinen och införa KERS.

KERS är vad jag förstått att man kan "fånga upp" energi när man bromsar. Men hur fungerar det :quest:

Vad jag vet om liknande system tex en hissmotor. När en hissmotor bromsar in så blir den som en generator. Den "nya" elen man får där har man förr styrt ut i ett par resistorer/ motstånd för att inte "spränga" elektroniken. Men nu i moderna anläggningar så återanvänds
den kraften i anläggningen igen.

Men hur fungerar det på en bilmotor eller en F1 motor :quest:
FIA = Ferrari International Assistance
lazyboy
Inlägg: 105
Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
Ort: Luleå

Inlägg av lazyboy »

Det funkar som så att man har en elmotor som drivning på ett eller flera hjul. När man "motorbromsar" fungerar den som generator och laddar upp en batteribank.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nja, jag undrar om man väljer el eftersom det lätt blir tungt att lagra energin. Tror man kommer att använda sig av svänghjul för lagringen.
Bild
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Svänghjul var det:
http://www.flybridsystems.com/
Vettefan hur det fungerar ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Gissning!
:Svänghjulet är kopplat till ett gummiband som tvinnas och när man låter det tvinnas upp igen får man en jävla fart...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Jari skrev:Gissning!
:Svänghjulet är kopplat till ett gummiband som tvinnas och när man låter det tvinnas upp igen får man en jävla fart...
Svänghjul, det är vad man kan kalla ratten, men betyder det att KERS bara kommer användas i kurvorna?

:P
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cheever skrev:Svänghjul var det:
http://www.flybridsystems.com/
Vettefan hur det fungerar ;)
Bra länk! Ett svänghjul som snurrar med upp till 60000 rpm i vakuum.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Efter Red Bulls batteribrand och BMW Saubers elchock till en mekaniker, kan vi konstatera att de stallen valt att spara energin i batterier. Skulle vara intressant att få en lista på vilka stall som valt el, svänghjul eller en kombination av dem.

Helt säkert verkar det inte vara.
Bild
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Såg en lista någonstans, Williams mekansik lösing, Ferrari oklart resten av stallen verkar köra med batteri om jag minns rätt. Tydligen är mekaniska varianten lättare men elektriska enklare attt få till. Begränsning på hur lång tid man får ta ut effekt via systemet. Tror att det var kring 7 sek nästa år för att sedan öka.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ska bli kul att se hur det kommer att funka i kombination med tankningen... Kan vi kanske få se en till Verstappen med bröd nästa år?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Pastis skrev:Efter Red Bulls batteribrand och BMW Saubers elchock till en mekaniker, kan vi konstatera att de stallen valt att spara energin i batterier. Skulle vara intressant att få en lista på vilka stall som valt el, svänghjul eller en kombination av dem.

Helt säkert verkar det inte vara.
Menar du att F1 försöker spara blybatteriets vikt så att de kan använda KERS system istället ? Men KERS system väger väl en hel del ?
Det ser ut att de jagar varje gram vikt, så att KERS är lättare än blybatteri eller liknade lättvikt batteri.

Det är mycket intressant för mej som tekniker. Formel 1 består fullt av ingenjörer !
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

REP skrev:
Pastis skrev:Efter Red Bulls batteribrand och BMW Saubers elchock till en mekaniker, kan vi konstatera att de stallen valt att spara energin i batterier. Skulle vara intressant att få en lista på vilka stall som valt el, svänghjul eller en kombination av dem.

Helt säkert verkar det inte vara.
Menar du att F1 försöker spara blybatteriets vikt så att de kan använda KERS system istället ? Men KERS system väger väl en hel del ?
Det ser ut att de jagar varje gram vikt, så att KERS är lättare än blybatteri eller liknade lättvikt batteri.

Det är mycket intressant för mej som tekniker. Formel 1 består fullt av ingenjörer !
Jag menar detta: Det finns två vägar att gå för att lagra KERS-energin. Antingen i superbatterier eller på mekanisk/hydraulisk väg. Nackdelen med batterier har varit vikten, men mycket har hänt där på sista tiden. Den mekaniska vägen med svänghjul trodde jag var den bästa (se länk här ovan), men det kanske det inte är trots allt.

Jag håller med om att det är jätteintressant för oss teknikintresserade och ser fram emot att följa stallens olika lösningar.
Bild
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Ska man få använda energin från KERS i 7 sekunder i stöten eller under hela racet??

ska den energin bli som någon form av "omkörningshjälp" som i champcar (eller vilken serie det nu är) ?

Eller kommer den energin enkom vara för att driva bilens övriga elektronik.?
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Blir kul nästa år, läs litet om KERS

http://www.bmw-sauber-f1.com/en/index.h ... gine/~1|0/
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Höhö, BMW kan inte skilja på anagram och akronym. Höh.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Öhhh - just det!! Har du koll på sånt? :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Tux
Inlägg: 27
Blev medlem: tor okt 09, 2008 13:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Tux »

Här finns det lite videoklipp att ögna igenom (+några ovidkommande...)

http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Jag har kollat You Tube och olika länkarna. Det var mycket läsning.

Det verkar vara två olika system, det ena är mekaniska o andra är elektroniska.

Mekaniska är en svänghjulet som snurrar över 60.000 rpm som sedan ger kraft till växellådan som går ut över bak hjulet.

Elektriska system går ut på att energi laddas till batteri. Sedan kan batteri driva elmotor som driver på växellådan.

Alltså växellådan har två ingångar !

Så uppfattar jag just nu. Men rätta mej ifall jag missuppfattat :)
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Kubica är inne på samma linje som Webber att de större och tyngre förarna kommer ha en nackdel om man använder KERS.
Han säger därför att BMW säkerligen inte kommer använda KERS.

Kubica, one of the taller drivers in F1, has concerns that the added weight of the kinetic energy recovery system will penalise him more than any other driver.
Last winter, the Polish driver worked on losing several kilos of weight to ensure his size wasn't costing him in the cockpit.

"Our cars will for sure also run without KERS," Kubica told the official F1 site.
"And it's my opinion that the car built without KERS can go quicker than the car built with KERS but not using it. KERS needs space and if you then don't use it, you're wasting space in the car."

"We're analysing what's better and in what direction the development should go," he added.
"My goal is that we have one of the best performing cars at the first race and I'd prefer the car without KERRS in that I have a bigger disadvantage with it."
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Varför skulle någon åka omkring med en KERS utan att använda den? Det är klart att kan inte BMW göra en enhet som "betalar sig" så ska de ju inte slänga dit en. Andra stall kanske kommer med lösningar som fungerar och för dem är det säkert en fördel.

Men det är ju det här som är spännande med en motorsport som utvecklas. Vem lyckas bäst med designen? Vilken är den bästa taktiken? osv
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Är också lite förbryllad, det verkar som de kan välja att köra med KERS eller inte? Ferrari ska ju tydligen dubbelutveckla och sen i februari välja om de ska köra med KERS versionen eller den utan i Melbourne. Läste att Webber inte lät som ett större fan heller. Verkar finnas nån slags valsituation här, nån som känner sig ha koll?
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Reglerna har väl öppnat för att använda KERS, sen är det upp till stallen att köra med det eller inte. Vilket ju beror på hur bra de får till det. Men det finns ju inget stall som kör med en KERS som inte är effektiv i förhållande till sin vikt.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Patrik L skrev:Är också lite förbryllad, det verkar som de kan välja att köra med KERS eller inte? Ferrari ska ju tydligen dubbelutveckla och sen i februari välja om de ska köra med KERS versionen eller den utan i Melbourne. Läste att Webber inte lät som ett större fan heller. Verkar finnas nån slags valsituation här, nån som känner sig ha koll?
Att köra med dubbelutveckling, hur kostnadsbesparande är det?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
weckri
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:25
Ort: hemifrån

Inlägg av weckri »

Vänder mig till F1-gurusarna här på Forza:

Vilka blir det som kommer att använda KERS i Melbourne?
Renault, McLaren och Ferrari bara? Hur blev det med Heidfeld?

Är KERS "fulladdat" vid starten, eller har de formationsvarvet på sig att "ladda" upp det?

Får de som använder KERS "boosta" varje varv, eller har de bara de där 6,7 sekunderna/ race?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

weckri skrev:Vänder mig till F1-gurusarna här på Forza:

Vilka blir det som kommer att använda KERS i Melbourne?
Renault, McLaren och Ferrari bara? Hur blev det med Heidfeld?

Är KERS "fulladdat" vid starten, eller har de formationsvarvet på sig att "ladda" upp det?

Får de som använder KERS "boosta" varje varv, eller har de bara de där 6,7 sekunderna/ race?
Ferrari, McLaren och Renault plus Nick Heidfeld. Robert Kubica kör inte med KERS.

Nej KERS är inte "laddad" vid formationsstarten, men tror man får ladda under formationsvarvet. Inte säker!

Varje varv kan de använda KERS fullt ut i cirka 6 sekunder. KERS ger dryga 80 hästkrafter.
Bild
Användarens profilbild
weckri
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:25
Ort: hemifrån

Inlägg av weckri »

Ok, tack för svaret!
Verkar som om de inte kan aktivera KERS förrän de uppnått 100 km/h (vilket går såklart rätt fort), men startmässigt är det en intressant pryl om de kan ladda i formationsvarvet.
KERS-lirarna verkar ju ha lite trubbel nu, men det kanske ordnar sig? :D :D
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

KERS bör på svenska uttalas på samma sätt som härs, tvärs, bärs, vers – och kers. (Inte säker!)
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

ANFRAN skrev:KERS bör på svenska uttalas på samma sätt som härs, tvärs, bärs, vers – och kers. (Inte säker!)
Ofan jag har sagt typ körs som törs, börs.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Christoffer skrev:
ANFRAN skrev:KERS bör på svenska uttalas på samma sätt som härs, tvärs, bärs, vers – och kers. (Inte säker!)
Ofan jag har sagt typ körs som törs, börs.
Och jag Kers som Kers, har jag sagt fel då?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Apropå Pastis artikel om KERS, så håller jag inte alls med om att ideen skulle vara något fiasko, vilket inte Thiessen heller verkar göra om man läser hela intervjun med honom. Han verkar snarare tycka att det skulle ha gjorts obligatoriskt.
Det är bra om eliten i motorsport åtminstone framstår som lite miljövänliga och framåtseende. BMW påstår dessutom att de haft nytta av kunskaperna i de vanliga bilarna och det tror jag absolut är en av få teknikområden inom F1 där man verkligen kan överföra kunskap till standardbilarna.
Till 2011 är ju planerna att KERS skall ge mycket mer effekt och då blir det nog i praktiken obligatoriskt. Speciellt om man kombinerar det med mindre motorer. Det vore synd om FOTA:s ev. nya serie tar bort KERS.

Det är svårt att på förhand veta exakt hur mycket 60 kW och 400 kJ per varv betyder med avseende på försämrad aerodynamik. Eftersom det skall matcha dem som väljer att köra utan KERS så skall det helst vara någorlunda jämnt. Det visar om inte annat på svårigheten med att ha olika tekniska regler för olika stall/lösningar. Inom standardbilsracingen har man inget val eftersom grundbilarna har så olika lösningar, men med formelbilar tycker jag det är dumt att ha olika lösningar som skall försöka ge samma resultat - närmast omöjligt att veta på förhand.

Nu var det försåeligt i det här falllet eftersom man hade så ont om tid, men då hade det kanske varit bättre att skjuta upp införandet till 2010 och då gjort det obligatoriskt.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Poängen är att som vanligt har FIA fel när de inför något. De sista 10 åren är bedrövliga. Man tar för snabba beslut som inte är genomtänkta fullt ut. Jag är inte emot KERS, men FIA har återigen misslyckats med något som kunde blivit en hit.

Det gäller bara att tänka/beräkna lite nogrannare innan man inför nya regler. FIA har misslyckats för mycket på sista tiden.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ansvaret för KERS vilar lika mycket på stallen. Bara för några månader sedan sade FOTA att grundidén var bra men att den behövde tweakas. Howett menade att ett standardiserat KERS-system vore en god idé (en idé som många har kritiserat FIA för). Några månader senare bestämmer sig FOTA för att lägga ned KERS.

Man kan ju fråga sig vad det är för kompetens stallen besitter när de inte kan göra en vettig bedömning av systemets förutsättningar. Det fanns ingenting som tvingade någon att utveckla systemet, ändå valde många team att göra just detta. Det är inte FIA som har tvingat stallen att använda systemet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det är väl bara att se på banan vad som händer? Man tjänar ingenting med KERS! Är det stallens fel? Nu får du ge dig med att hålla FIA bakom ryggen i allt.

Klart som korvspad att det är FIA:s fel eftersom de skriver reglerna! Stallen gör allt för att göra sina bilar snabbare, och de flesta har nu insett att bilarna går bättre utan KERS. Emligt dig och Mosely får ju inte stallen lägga sig i reglerna, utan ska bara göra vad FIA säger.

FIA har misslyckats!
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är ju jättebra om de struntar i KERS. Då minskar ju deras kostnader.

Hur funkade det förr, när den tekniska friheten var större? Då satsade stallen på olika lösningar. Somliga var skit och kostade stora pengar, andra funkade utmärkt. Det var en del av själva tävlandet. Här har stallen ställts inför en teknisk utmaning, som de antog, men misslyckades med. För FIA finns möjligheten att öka prestandan på systemet för att göra det mer attraktivt men fortfarande är det frivilligt att använda systemet.

Nu surar en del stall över att de har gjort en missbedömning, men sånt är livet när resultaten inte enbart är en funktion av förfining.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

1. FIA skulle ha väntat 1 år på införandet.
2. De skulle vara obligatoriskt med KERS.

Summa: 1+2 hade varit mera genomtänkt, nu har FIA åter hetsat fram en dålig regel som omgående måste ändras. Hur många gånger har vi inte sett det de sista 10 åren?

FIA har åter misslyckats!
Bild
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Pastis skrev:1. FIA skulle ha väntat 1 år på införandet.
2. De skulle vara obligatoriskt med KERS.

Summa: 1+2 hade varit mera genomtänkt, nu har FIA åter hetsat fram en dålig regel som omgående måste ändras. Hur många gånger har vi inte sett det de sista 10 åren?

FIA har åter misslyckats!
Plus att de skulle ha gjort det mera fritt med effektuttaget.

Som det var nu kunde de ju inte få ut mer effekt än nån annan och då är det helt meningslöst.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Pepparkvarnen skrev:
Pastis skrev:1. FIA skulle ha väntat 1 år på införandet.
2. De skulle vara obligatoriskt med KERS.

Summa: 1+2 hade varit mera genomtänkt, nu har FIA åter hetsat fram en dålig regel som omgående måste ändras. Hur många gånger har vi inte sett det de sista 10 åren?

FIA har åter misslyckats!
Plus att de skulle ha gjort det mera fritt med effektuttaget.

Som det var nu kunde de ju inte få ut mer effekt än nån annan och då är det helt meningslöst.
Precis, men Formel 1 är inte längre Formel 1. Inte ens motorerna får skilja för mycket, då får en tillverkare trimma lite extra för att komma upp i samma nivå som de andra. Formel 1 närmar sig allt mera sandsäcksracing och det finns det nog av.

FIA har ännu en gång misslyckats!
Bild
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Pepparkvarnen skrev:Plus att de skulle ha gjort det mera fritt med effektuttaget.

Som det var nu kunde de ju inte få ut mer effekt än nån annan och då är det helt meningslöst.
Ja, det skulle ju ha varit i princip fritt effektuttag. Som det är nu är det ju en push-to-pass knapp.. Det är ju inte särskilt nytt eller ninovativt.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Pastis skrev:1. FIA skulle ha väntat 1 år på införandet.
2. De skulle vara obligatoriskt med KERS.

Summa: 1+2 hade varit mera genomtänkt, nu har FIA åter hetsat fram en dålig regel som omgående måste ändras. Hur många gånger har vi inte sett det de sista 10 åren?

FIA har åter misslyckats!
Tror att "testförbudet" som infördes i vintras var döden för KERS. Synd om det försvinner.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Nisse skrev:
Pastis skrev:1. FIA skulle ha väntat 1 år på införandet.
2. De skulle vara obligatoriskt med KERS.

Summa: 1+2 hade varit mera genomtänkt, nu har FIA åter hetsat fram en dålig regel som omgående måste ändras. Hur många gånger har vi inte sett det de sista 10 åren?

FIA har åter misslyckats!
Tror att "testförbudet" som infördes i vintras var döden för KERS. Synd om det försvinner.
Helt rätt..
FIA = Ferrari International Assistance
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Kers funkar som Max ock Mosley = skit .
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur är läget för KERS nästa år?
Går man vidare med de ursprungliga planerna, eller blir det förbud som det talades om ett tag?

Ferrari och McLaren verkade få till sina KERS-system i slutet av säsongen, så de kan nog bli klart starka nästa år, om KERS blir kvar.

Klart synd om det tas bort, då det för en gångs skulle känns som teknologi som kan överföras till vanliga bilar och dessutom är det alltid skoj med ny teknik. Det vore också bra om det utvecklades med ökande energimängd enligt de ursprungliga planerna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nu är ju alla team med i FOTA. Å andra sidan är ju flera av de stall som var överens om att inte använda KERS borta. Möjligen kan det finnas majoritet för ett användande av KERS, eller så kanske en del av stallen inte känner sig bundna till en överenskommelse de själva inte har skrivit under. Kan bli intressant. Om jag vore ett FOTA-stall skulle jag vänta i det längsta med att tillkännage att jag skulle använda KERS - så att de andra står som fiollådor när det är dags för start.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Då skulle man säkert bli poppis i depån. Jag tycker det vore synd om KERS försvann faktist.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att det kommer att bli bråk om KERS.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

KERS hade varit intressant om det hade gett mer effekt. Helst helt fritt, alltså så mycket energi som systemet kan ge. Sen skulle det gå att balansera med moter effekt, tex lägre varvtal.

Som det såg ut förra året så var ju KERS endast gamla vanliga puch to pass knappen. Och den är ju inget vidare.
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Jag tror att Williams kommer dyka upp med KERS, de är ständiga backstabbers.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Ja, alltså så länge inte KERS [körs] inte är förbjudet av FIA så kommer det alltid något stall som har upptäckt att man kan göra något med systemet. Kanske inte i år dock.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev: Klart synd om det tas bort, då det för en gångs skulle känns som teknologi som kan överföras till vanliga bilar och dessutom är det alltid skoj med ny teknik.
Ferrari tar inte vilken väg som helst för att prestera en hybridbil. Den version av 599 GTB som ska visas i Genève i vår rapporteras ha energiåtervinningssystemet KERS som utvecklats för Formel 1-bilar.
PR-kupp eller seriöst?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Från http://www.autosport.com/news/report.php/id/80685

"...FIA president Todt is adamant that F1 is not doing enough in environmental terms - especially with KERS having been dropped..."

"...After giving up on KERS, we will accomplish nothing innovative next year. I'm sorry about that. I have therefore decided to create a working group...Gilles Simon, former boss at Ferrari engines, will join the FIA in this context..."