FOTA LÄMNAR F1 !

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ha ha ha,, det är klart att Max darrar på machetten. Han har spelat högt och förlorat all sin status, heder och omgivningens respekt..

Tärnan: Varför skulle en ny serie inte funka, tror knappast den kompetens som finns i F1 idag stannar kvar om en ny serie blir av.

Får man till en ny serie utan dagens dårar så är det nog många som hänger på, har en känsla att varken Max eller Bernie står överst på någons önskelista som arbetsgivare efter det här fiaskot som egentligen bara är toppen på ett isberg som byggts upp under många år..

Så som F1 funkar idag är helt ohållbart, vilket många insett, inte minst de som deltar och tävlar..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Gurney
Inlägg: 270
Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
Ort: Sörmland

Inlägg av Gurney »

Minimosley, den var bra. Min mor varnade mig en gång för korta män. Vad hon menade var att om jag hamnade på en arbetsplats där en kort man var chef skulle jag ta mig i akt eller söka annat.

Efter snart 30 år i yrkeslivet, varav 18 i IT-världen kan jag bara hålla med min mor, korta chefer ska man hålla sig undan för. Det är ingen slump att Mosley och Ecclestone är korta och maktfullkomliga.
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Gurney skrev:Minimosley, den var bra. Min mor varnade mig en gång för korta män. Vad hon menade var att om jag hamnade på en arbetsplats där en kort man var chef skulle jag ta mig i akt eller söka annat.

Efter snart 30 år i yrkeslivet, varav 18 i IT-världen kan jag bara hålla med min mor, korta chefer ska man hålla sig undan för. Det är ingen slump att Mosley och Ecclestone är korta och maktfullkomliga.
Kan inte mer än hålla med då min nuvarande chef är kort och maktgalen med *S'
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Förstörelselusta kallas det .
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Det är väl egentligen bara frågan om pittmätning på högsta nivå.
Om några veckor har allt lagt sig och alla har skrivit på ett avtal som dom är halvnöjda med.
Mosley avgår frivilligt efter årets säsong och snart är allt glömt och nästa år vid samma tid så är det en ny spionhistoria eller svartsjukedrama som är av intresse.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Tror jag också, men det är dags nu att de l'är sig att F1 inte är någonting utan de stora stallen med biltillverkarna i ryggen, sen får puristerna tycka vad de vill.
Money Talks, Bullshit Walks!
Testbegränsningar, separata sandsäcksregler och budgettak hör inte hemma i F1 vilket nu sagts med all önskvärd tydlighet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
B BUS
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 01, 2007 10:44

Inlägg av B BUS »

Om vi vänder på det.
Om FIA sagt "Inga gränser alls när det gäller pengar, testtid och fri trimning. Bästa stall ska vinna".

Vad hade stallen sagt då tro?

Troligtvis hade dom sagt att dom startar en utbrytar serie.

Vad vill FOTA igentligen, mer än markera att det är dom som bestämmer, och Mosley ska få kicken?

Upplys mig, ni som vet!!
Användarens profilbild
Diversion
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 03, 2004 22:19

Inlägg av Diversion »

Problemet med Mosley är väl att han är dement. Han vill spara pengar men samtidigt införs saker som KERS vilket kostar. Sedan ändras reglementet hela tiden, inte för att det behövs utan för att han kan.

Bästa racingen har varit då reglerna varit relativt orörda under flera säsonger. Law of diminishing returns gör att även stallen med liten budget kan komma relativt nära.

Jag tror att man helt enkelt vill ha arbetsro och inte oroa sig över att man nästa säsong måste ha offroadäck, ny bakvinge och sterlingmotorer.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

B BUS skrev:Om vi vänder på det.
Om FIA sagt "Inga gränser alls när det gäller pengar, testtid och fri trimning. Bästa stall ska vinna".

Vad hade stallen sagt då tro?

Troligtvis hade dom sagt att dom startar en utbrytar serie.

Vad vill FOTA igentligen, mer än markera att det är dom som bestämmer, och Mosley ska få kicken?

Upplys mig, ni som vet!!
FOTA har tydligt och klart deklarerat att dom vill sänka kostnaderna och dom har många förslag. Man har tex redan sänkt kostnaden för motorer till 1/5 jämfört med hur det var för några år sedan.
FOTA vill inte att att revisorer avgör om man följer reglerna eller inte. Dom vill bestämma själva vad dom använder sina pengar till.
Att man skall sänka kostnaderna är man övverens om.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Om nu lyckan vänder och Mosley avgår finns det någon aspirant för hans plats i FIA?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Både Ron Dennis ocv Flavio har nämnts. Min gissning är dock något helt annat. Nazir Hoosein får det absolut inte bli bara.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

platt skrev:Om nu lyckan vänder och Mosley avgår finns det någon aspirant för hans plats i FIA?
Ordföranden för rejsdomarna, Alan Donnelly, är ett namn som har nämnts men eftersom han anses vara Mosleys högra hand lär han inte bli så värst populär hos stallen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Då får vi hoppas att det blir Ron Dennis :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag hoppas på Flavio.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Razor skrev:
platt skrev:Om nu lyckan vänder och Mosley avgår finns det någon aspirant för hans plats i FIA?
Ordföranden för rejsdomarna, Alan Donnelly, är ett namn som har nämnts men eftersom han anses vara Mosleys högra hand lär han inte bli så värst populär hos stallen.
Ja han verkar vara en hyvens kille, en man med hedliga avsikter :D .

"A story has appeared on Autosport.com this morning which reports on some comments that Alan Donnelly made in Italian sports newspaper Gazzetta dello Sport. In it, the FIA’s man in the steward’s room and known Max Mosley lackey attempted to rebut claims that the FIA is biased in favour of Ferrari."

http://translate.google.com/translate?s ... ri-bias%2f

http://74.125.39.132/translate_c?hl=sv& ... MfIJcok6Pw
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Varför skulle FIA välja in Briatore som ordförande, eller Ron Dennis? Och varför tror ni att en ny ledare för FIA skulle bli bättre? Den dag någon åtar sig att efterträda Mosley har ju denne att tillvarata FIA:s intressen, inte stallens.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Jag tycker inte att Mosley har gjort det som är bäst för FIA. Hade han varit kapabel att sköta sitt arbete hade FIA:s startlista för 2010 varit klar nu. För Mosley handlar det enbart om att få visa makt till varje pris.

FIA driver mästerskapet och skall naturligtvis stifta regler som tävlande vill ställa upp på.

Det är lite sjukt när ett förbund försöker tvinga tävlande att delta till regler dom inte vill tävla till. Sedan skyller dom på att det är dom tävlandes fel att det inte finns något startfält.

FIA behöver en ledare med ett mordent ledarskap.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Varför skulle FIA välja in Briatore som ordförande, eller Ron Dennis? Och varför tror ni att en ny ledare för FIA skulle bli bättre? Den dag någon åtar sig att efterträda Mosley har ju denne att tillvarata FIA:s intressen, inte stallens.
Bra frågor alltihop. Här är mina svar på ett par av dem:
F1 dör utan ny ledare för FIA och att Mosley förbrukat sitt förtroende och att serien står utan både stallen och deras glans så länge han sitter kvar.
FIA's intresse i sin tur är att göra det som är bäst för sporten. Att "alla" stallen lämnar är inte det bästa för sporten hur många garageband som än kan tänka sig ersätta stall som Ferrari och McLaren.
FIAs intressen liksom stallens är därför samma vilket Mosley missat.
Dennis och Briatore är båda starka ledare, höga och trovärdiga profiler med inarbetade namn både i sporten och i den bransch de ska verka med ett kontaktnät (läs makt) som är lämpligt för framtiden.
Jag tror dock på ett par andra namn mer än dessa, men som jag sa tidigare. Dessa namn har nämnts som tänkbara ersättare.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Varför skulle FIA välja in Briatore som ordförande, eller Ron Dennis? Och varför tror ni att en ny ledare för FIA skulle bli bättre? Den dag någon åtar sig att efterträda Mosley har ju denne att tillvarata FIA:s intressen, inte stallens.
Man får ju heller inte glömma bort att FIA är så mycket mer än bara det kontrollerande organet för Formel 1.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Enligt BBC säger Mosley att FIA och FOTA har kommit överens och en av punkterna ska vara att Mosley inte ställer upp för återval i höst... fan tro't.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det som har börjat läcka ut om uppgörelsen är att Ecclestone betalar ut mer till stallen, årets regler även nästa säsong, de stora stallen ska hjälpa de små och att Mosley avgår.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Bild
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
piraten

Inlägg av piraten »

Yessss......och inget jävla korkat budgettak - -MiniMosley blev ännu mindre. Förnuftet har segrat.,
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Montezemolo kommenterar det hela.
I hope that sooner or later I can do the same as Mr. Mosley and have a bit more relaxation. I hope I can join the club very soon.

I think he [Max Mosley] has done a very good fix of the problem. When you have reached an agreement everyone has to help in the same way.

Polemics is not good for Formula One and particularly for the public because Formula One is a fantastic sport and has to be relaunched, not only protected.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Låter bra att Mosely snart är borta, men jag avvaktar tills vi får se officiella kommentarer.

Varför kunde man inte löst allt på ett städat sätt? Vad tror sig Mosley ha "vunnit" med att smutskasta Formel 1 i media? Hur lång tid kommer det att ta innan vi får något som helst förtroende för gubbarna igen? Jag förstår som vanligt allt mindre och kan bara skaka på mitt huvud, svära och knyta näven i brallorna...
Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Är budgettaket borta helt ?
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Hittade det nu. Troligen inget budgettak !

"It seems that Mosley's planned budget cap, meanwhile, has been completely scrapped, although the kinds of other cost reductions agreed by the eight Formula One Teams Association members should lead to radically smaller budgets by 2011.

However, Mosley appears to have backed down on all fronts.

He had been pushing for the executive boards of the manufacturers involved in F1 to commit to the sport in writing through 2014. Instead, all the teams will simply sign a new Concorde Agreement, but valid only to the end of 2012.

The published 2010 regulations are to be completely torn up, replaced - as per FOTA's wish - with this year's rules but modified for the cost-cutting measures agreed on Wednesday."
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

FIA:s officiella uttalande:
The World Motor Sport Council met in Paris on 24 June 2009. The following decisions were taken:

Formula One World Championship
All currently competing teams have committed to the FIA Formula One World Championship.

There will be no alternative series or Championship and the rules for 2010 onwards will be the 2009 regulations as well as further regulations agreed prior to 29 April 2009.

As part of this agreement, the teams will, within two years, reduce the costs of competing in the Championship to the level of the early 1990s. The manufacturer teams have agreed to assist the new entries for 2010 by providing technical assistance.

The manufacturer teams have further agreed to the permanent and continuing role of the FIA as the sport's governing body. They have also committed to the commercial arrangements for the FIA Formula One World Championship until 2012 and have agreed to renegotiate and extend this contract before the end of that period.

All teams will adhere to an upgraded version of the governance provisions of the 1998 Concorde Agreement.

The following teams have been accepted for the 2010 FIA Formula One World Championship.

Team (Constructor)
Scuderia Ferrari Malboro (Ferrari)

Vodafone McLaren Mercedes (McLaren Mercedes)

BMW Sauber F1 Team (BMW Sauber)

Renault F1 Team (Renault)

Panasonic Toyota Racing (Toyota)

Scuderia Toro Rosso (STR TBA)

Red Bull Racing (RBR TBA)

AT&T Williams (Williams Toyota)

Force India F1 Team (Force India Mercedes)

Brawn GP Formula One Team (Brawn TBA)

Campos Meta Team (Campos Cosworth)

Manor Grand Prix (Manor Cosworth)

Team US F1 (Team US F1 Cosworth)

In view of this new agreement and with the prospect of a stable future for Formula One, FIA President Max Mosley has confirmed his decision not to stand for re-election in October this year.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Äntligen har förnuftet segrat! Hej då Max! :D

Nu är det bara Bernie kvar! Hans knäppa ideer om att stryka Silverstone och hota alla med att flytta loppen till de nya ekonomierna måste nu stoppas. Ta bara publikfiaskot i Turkiet! :o Hans medaljsystem visar också att gubben tappat greppet!
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Christoffer skrev:Det är väl egentligen bara frågan om pittmätning på högsta nivå.
Om några veckor har allt lagt sig och alla har skrivit på ett avtal som dom är halvnöjda med.
Mosley avgår frivilligt efter årets säsong och snart är allt glömt och nästa år vid samma tid så är det en ny spionhistoria eller svartsjukedrama som är av intresse.
Ja, då hade man rätt igen då. :read:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

piraten skrev:Yessss......och inget jävla korkat budgettak - -MiniMosley blev ännu mindre. Förnuftet har segrat.,
The FIA statement said: "As part of this agreement, the teams will, within two years, reduce the costs of competing in the championship to the level of the early 1990s."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76498

Blir det inte WTCC av det nu? Sandsäcksracing? Kommunism?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Christoffer skrev:
Christoffer skrev:Det är väl egentligen bara frågan om pittmätning på högsta nivå.
Om några veckor har allt lagt sig och alla har skrivit på ett avtal som dom är halvnöjda med.
Mosley avgår frivilligt efter årets säsong och snart är allt glömt och nästa år vid samma tid så är det en ny spionhistoria eller svartsjukedrama som är av intresse.
Ja, då hade man rätt igen då. :read:
Du får en :up: för det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Äntligen har förnuftet segrat! Hej då Max! :D

Nu är det bara Bernie kvar! Hans knäppa ideer om att stryka Silverstone och hota alla med att flytta loppen till de nya ekonomierna måste nu stoppas. Ta bara publikfiaskot i Turkiet! :o Hans medaljsystem visar också att gubben tappat greppet!
Vänta nu! Max skulle ju ha gått ändå. Det var först de senaste dagarna som han för första gången nämnde att han skulle ställa upp för omval på grund av hotet som FIA var utsatt för. Karln skapade på någr ögonblick ett köttben, som han egentigen inte hade, för att slänga till FOTA-stallen :)

Det viktiga är att FIA:s auktoritet över sporten kvarstår. Sedan är det bra att FOTA och FIA har kommit överens, men faktum är att FOTa hade kunnat få det de har fått idag för länge sedan - om de hade skrivit under Concorde-avtalet som Mosley föreslog och anmält sig under det gällande reglementet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Sedan är det ju så att F1 inte kommer undan Mosley. Han kommer att ingå i FIA:s senat, den instans som nu kommer att bli gränssnittet mot F1 och FOTA.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Haha, Mosley sade upp sig för en tid sedan, men tog tillbaka det. Tror du verkligen att någon litar på den karln?

Mosley har kört det hårda spelet via media och åkt dit! Fattar inte att du kan försvara en som hånat alla fans och till och med hardcorefans som jag har slutat titta på F1 för jag inte orkar se smutskastningen och farsen i media. Det här skulle ha skett bakom skrivbord i slutna rum. Mosley är ansvarig för upplägget och ska ha stryk för det!

Nu är det bara gubbstrutten Bernie kvar!
Bild
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Grattis till Mosley för hans blivande pension, det var på tiden men dom kanske inte har 65 som pensionsålder i England.
Det slog mig att alla hackar på Max men är ha enväldig härskare i FIA? han är president men alla presidenter har en jäkla massa underhuggare som också är med och styr/besluttar Max kanske inte är den enda onda!?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det finns en massa ja-sägare och andra nollor inom FIA, och så är det i de flesta organisationer/företag. Ta bara svenska bilsportsförbundet... vad har de gjort för svensk motorsport? VÄLDIGT LITE!
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hörde en bra intervju med Nick Fry för ett par dagar sedan. Han står ju självklart på FOTA:s sida men hans syn på saken är långt mycket nyktrare än vad F1-fansens har varit genom den här konflikten. Han lade en stor del av skulden för konflikten på båda parter. Frånvaron av ett Concorde-avtal var en av de huvudsakliga faktorerna bakom konflikten. Vad gäller Mosley menade han att det hade skurit sig i relationerna mellan några av huvudpersonerna men att det var reparerbart. På frågan om alla de skandaler och regelbråk som har drabbat sporten menade han, precis som jag själv har försökt beskriva det, att det berodde på den komplexitet som råder mellan teknik, ekonomi och regelskapande. Han sade också att det naturligtvis blir en väldigt svår situation för FIA.

Överlag kan jag säga att jag blev positivt överraskad av Fry, som jag inte har hört tidigare.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Fry är en överlevare av guds nåde. Fattar inte att han överlevde tiden med BAR, Honda. Han måste vara en supersocial och trevlig person för annars hade han aldrig varit kvar.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Man ska heller inte glömma att WMSC idag klubbade igenom ett förslag om nya motorer för WTCC och WRC. Motorerna blir gemensamma för båda serierna vilket gör det lättare för biltillverkarna att delta. Idén kommer från Mosley. En bra idé. Eller är den dålig för att den kommer från Mosley?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det finns väl inte någon som tror att vi skulle ha fått se 26 bilar på gridden till nästa säsong om det inte hade varit för att Mosley hade dragit igång sina krav på kostnadsreduceringar. 26 bilar!!! För fansen är ju detta mumma.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Verkar vettigt, men vem bryr sig om WTCC? Snart är det bara B-tillverkare kvar, BMW lär väl snart sluta eftersom de hela tiden bestraffas för att göra för bra bilar/motorer.

+25 kilo straffvikt dit, 500 motorvarv extra till X för att de inte kan bygga bra motorer, o.s.v. Jag kallar det inte racing, utan bilspektakel. "Racing" med konstgjord andning. Och sedan alla smällar! Vad jag hört så kör man nu förtiden bara in i varandra för att tjäna en placering och man får inga straff för det.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:Man ska heller inte glömma att WMSC idag klubbade igenom ett förslag om nya motorer för WTCC och WRC. Motorerna blir gemensamma för båda serierna vilket gör det lättare för biltillverkarna att delta. Idén kommer från Mosley. En bra idé. Eller är den dålig för att den kommer från Mosley?
Men biltillverkare ska inte vara med i bilsport tycker du ju?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Vad ska vi ha 18 "also-rans" till då?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Verkar vettigt, men vem bryr sig om WTCC? Snart är det bara B-tillverkare kvar, BMW lär väl snart sluta eftersom de hela tiden bestraffas för att göra för bra bilar/motorer.

+25 kilo straffvikt dit, 500 motorvarv extra till X för att de inte kan bygga bra motorer, o.s.v. Jag kallar det inte racing, utan bilspektakel. "Racing" med konstgjord andning. Och sedan alla smällar! Vad jag hört så kör man nu förtiden bara in i varandra för att tjäna en placering och man får inga straff för det.
Jo, men det är ju det som är grejen. Återigen har vi biltillverkare som utnyttjar sårbareheten med hot om att dra sig ur och FIA har inget annat att göra än att konstant ändra i reglerna. Nu är det slut på det. Alla måste köra med samma spec på motorn. Inget snack om att balansera de olika motortyperna med turbotryck eller varvtalsbegränsning.

I övrigt håller jag med dig om standarden på körningen i WTCC. Det är rent ut sagt skit som de håller på.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

olag skrev:
JTarnstrom skrev:Man ska heller inte glömma att WMSC idag klubbade igenom ett förslag om nya motorer för WTCC och WRC. Motorerna blir gemensamma för båda serierna vilket gör det lättare för biltillverkarna att delta. Idén kommer från Mosley. En bra idé. Eller är den dålig för att den kommer från Mosley?
Men biltillverkare ska inte vara med i bilsport tycker du ju?
Jag ser dem inte som nödvändiga. Det är klart att de kan vara med men det ska inte vara som det har varit, att de slår undan benen på mindre stall som Williams, Jordan etc.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:
olag skrev:
JTarnstrom skrev:Man ska heller inte glömma att WMSC idag klubbade igenom ett förslag om nya motorer för WTCC och WRC. Motorerna blir gemensamma för båda serierna vilket gör det lättare för biltillverkarna att delta. Idén kommer från Mosley. En bra idé. Eller är den dålig för att den kommer från Mosley?
Men biltillverkare ska inte vara med i bilsport tycker du ju?
Jag ser dem inte som nödvändiga. Det är klart att de kan vara med men det ska inte vara som det har varit, att de slår undan benen på mindre stall som Williams, Jordan etc.
Redbull och Jr stallet klara sig ganska bra... Brawn klarar sig ganska hyfsat och vem vet hur det går för dom nästa år..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Vad ska vi ha 18 "also-rans" till då?
Med den logiken räcker det ju med två bilar för att du ska få underhållning.

26 bilar kommer att vara enormt betydelsefullt även i andra perspektiv. Omsättningen på förare kommer att kunna öka. Plötsligt finns det möjlighet att ta sig in i F1 igen, utan astronomiska summor som backning. Visst, det kommer att vara fortsatt svårt, men det ska det vara.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja då är det ett steg i rätt riktning för WTCC. Idag är det skrattretande att ändra reglerna efter i princip varje lopp.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

olag skrev:
JTarnstrom skrev:
olag skrev: Men biltillverkare ska inte vara med i bilsport tycker du ju?
Jag ser dem inte som nödvändiga. Det är klart att de kan vara med men det ska inte vara som det har varit, att de slår undan benen på mindre stall som Williams, Jordan etc.
Redbull och Jr stallet klara sig ganska bra... Brawn klarar sig ganska hyfsat och vem vet hur det går för dom nästa år..
Dessa tre stall är helt i händerna på biltillverkarna för sin överlevnad på banan. Ja, fram till idag, förstås. Nu finns det ytterligare en motortillverkare i F1, en oberoende sådan. Det är toppen!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666