Vilket blir nästa stall?

Kungaklassen av motorsport...

Vilket blir nästa stall att hoppa av?

Renault
6
13%
McLaren
2
4%
Toyota
2
4%
Red Bull
0
Inga röster
Toro Rosso
3
6%
Williams
1
2%
Brawn GP
1
2%
Force India
8
17%
Ferrari
0
Inga röster
BMW
2
4%
Alla dagens stall blir kvar 2010
22
47%
 
Antal röster: 47

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Vilket blir nästa stall?

Inlägg av JTarnstrom »

Vilket blir nästa stall att hoppa av F1? Eller kommer alla årets stall att vara kvar till nästa säsong? Alla alternativ finns med. Rösta och motivera!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Alla kommer att vara kvar, men några kanske byter ägare och namn.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Här följer min ranking (mest sannolikt först):

Force India - Stallets kreditvärdighet bedöms vara den sämsta av alla stall. Mallya öser in pengar men resultaten uteblir, samtidigt finns det andra ställen där pengarna gör mer nytta i hans imperium.

Renault - säljer dåligt med bilar och uteblir resultaten är risken överhängande att Ghosn drar ur pluggen. Sådana hot har redan framförts.

Williams - låg sämre till före säsongen men verkar ha skött krishanteringen bra. De är dock i desperat behov av framgångar.

Toyota - hårt drabbade av vikande bilförsäljning men har nu sin kanske bästa bil någonsin på banan.

Brawn GP - måste få in nya sponsorer till nästa säsong. De nya budgetreglerna kommer att vara avgörande.


BMW - tillhör en av de tillverkare som går sämst på hemmamarknaden. Rykten finns om tätare samarbete med Mercedes (till och med korsvist ägande) vilket kan öka risken för att ett av märkena försvinner från F1.

Toro Rosso - Mateschitz ville sälja men satsade hårt på TR vilket betalade sig med segern på Monza. Sedan kom krisen. Två stall är nog fortfarande ett för mycket.

Ferrari - försäljningssiffrorna rasar.

McLaren - här är frågan snarare hur länge Mercedes vill vara med. Vore en katastrof för sporten om Mercedes lämnar med tanke på deras roll som motorleverantör.

Red Bull - Toro Rosso kan säljas av/läggas ned innan det är aktuellt att dra sig ur med Red Bull.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

JTarnstrom skrev:Här följer min ranking (mest sannolikt först):

Force India - Stallets kreditvärdighet bedöms vara den sämsta av alla stall. Mallya öser in pengar men resultaten uteblir, samtidigt finns det andra ställen där pengarna gör mer nytta i hans imperium.
Ja, det är bara en tidsfråga innan Mallya räddar vad som räddas kan och drar sig tillbaka. Det var inte lite skrattretande när Mallya sparkade rutinerade killar som Gascoyne och Kolles med påståendet att det krävdes mer direkt engagemang från honom själv (Mallya alltså) för att nå bättre resultat... jag har sällan sett något mer malplacerat än Mallya i stallchefsmundering med hörlurar och tidtagarur. :D
Ferrari - försäljningssiffrorna rasar.
Minskad orderingång och försäljning, men fortfarande ett företag som går med vinst. Dessutom är moderbolaget Fiat ett av få bilmärken som ökat sin försäljning de senaste månaderna. Ferrari är nog det stall jag är minst orolig för ur ekonomisk synvinkel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PS skrev:
Ferrari - försäljningssiffrorna rasar.
Minskad orderingång och försäljning, men fortfarande ett företag som går med vinst. Dessutom är moderbolaget Fiat ett av få bilmärken som ökat sin försäljning de senaste månaderna. Ferrari är nog det stall jag är minst orolig för ur ekonomisk synvinkel.
Så låg de rätt långt ned på rankingen också. Men inget stall går säkert.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Jag tror Renault ev. kan stå på tur.
Trots massor av satsade pengar så har man en av fältets sämsta bilar och när Alonso tröttnar på Renault så har jag svårt att se hur de skall kunna övertyga syrelsen för det delvis statsfinansierade Renault att fortsätta pumpa in pengar när resultaten uteblir.

När det gäller Mercedes, blir det några ytterligare sanktioner mot McLaren och i så fall hur stora?
Nu är man indirekt både fuskare och lögnare vilket knappast kan kallas bra PR och inget som får styrelsen med Zetsche i spetsen att jubla och öppnar plånboken.
Men kanske flyttar de över lite mer resurser till Brawn så man kan sola sig lite i glansen av framgång 8)
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Salo skrev:Jag tror Renault ev. kan stå på tur.
Trots massor av satsade pengar så har man en av fältets sämsta bilar och när Alonso tröttnar på Renault så har jag svårt att se hur de skall kunna övertyga syrelsen för det delvis statsfinansierade Renault att fortsätta pumpa in pengar när resultaten uteblir.

När det gäller Mercedes, blir det några ytterligare sanktioner mot McLaren och i så fall hur stora?
Nu är man indirekt både fuskare och lögnare vilket knappast kan kallas bra PR och inget som får styrelsen med Zetsche i spetsen att jubla och öppnar plånboken.
Men kanske flyttar de över lite mer resurser till Brawn så man kan sola sig lite i glansen av framgång 8)
Du har helt klart en poäng. Det finns säkert en och annan i styrelserummen som inte är så entusiastisk över F1 och den typen av negativ publicitet kan ju tänkas tippa över majoriteten till ett motstånd mot att delta. Det som talar för fortsatt deltagande är ju att man är delägare i McLaren. Vill man inte solka ned namnet får man ju sälja av sin andel. Hade jag varit i Mercedes skor hade jag varit väldigt besviken på både FIA och McLaren.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

JTarnstrom skrev:Det som talar för fortsatt deltagande är ju att man är delägare i McLaren.
Det behöver de inte vara så länge till, produktionen av SLR:en läggs ner till hösten och efterträdaren kommer att tillverkas i Tyskland så då har man inget som direkt binder dem till McLaren längre.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Salo skrev:
JTarnstrom skrev:Det som talar för fortsatt deltagande är ju att man är delägare i McLaren.
Det behöver de inte vara så länge till, produktionen av SLR:en läggs ner till hösten och efterträdaren kommer att tillverkas i Tyskland så då har man inget som direkt binder dem till McLaren längre.
Lyxbilsmarknaden känns ju rätt kall, just nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

JTarnstrom skrev:Lyxbilsmarknaden känns ju rätt kall, just nu.
Kan man tycka men tappet i detta segment är mindre än för vad vi kan kalla "svensson" bilar och självklart last och transportbilar där försäljningen i princip har upphört.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

På tal om Mercedes relationer till McLaren http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 1822.shtml
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Skulle just till att göra ett inlägg på samma tema. Jag tror risken är stor att McLaren åker dit ordentligt på den senaste skandalen. Det handlar nu inte längre om vad Ryan och Hamilton sade i mötet med domarna utan om hur mycket som McLarens organisation kände till om lögnerna dagarna efter Australiens GP. De har nästan målat in FIA i ett hörn. Oavsett vad man tycker om hur rättvist behandlade McLaren är av FIA eller ej så har de betett sig synnerligen klantigt i den här affären och att det inte är första gången måste ju reta Mercedes nåt så ini h-e.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Det är så jävla pinsamt så man saknar ord, hur förbaskat korkad kan man bli och inte fan blir det bättre att sen förneka att man ljugit även efter man är avslöjad :x :x

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... ision.aspx

http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?id=45430
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kan inte finnas mycket kvar som Mercedes vill förknippas med. Hamilton är körd. Han betraktas ju som en arrogant lögnhals, stallet förefaller lika korrupt och dessutom så levererar de inga resultat. Dessutom, med den ekonomiska krisen i beaktande så har väl aldrig läget varit bättre för Mercedes att ifrågasätta sitt samarbete med McLaren. Värre lär det inte bli, i alla fall, och hoppar de inte av nu lär de väl aldrig göra det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Biltillverkare brukar försöka räkna hem F1:satsningar i form av godwill. :D
Mercedes har just nu problem med att räkna ut hur mycket badwill det kostar med F1. :D

Är nog säker på att det kommer lyftas en och annan sten hos Mclaren, finns mycket som behöver luftas. :D
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Mercedes är ju delägare i McLaren, det blir svårt för dom att dra sig ur om dom vill.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

platt skrev:Mercedes är ju delägare i McLaren, det blir svårt för dom att dra sig ur om dom vill.
De kan ju sälja sin andel. Tror inte att det är några problem i det avseendet för Mercedes att kliva av.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Om det är någon som vill köpa :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

platt skrev:Om det är någon som vill köpa :D
McLaren har nog säkerligen option på Mercedes andel och de kommer att få den till vrakpris. Å andra sidan tar ju Mercedes med sig sina resurser.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det har du nog rätt i. men jag tror (hoppas) inte att det kommer gå så långt att Mercedes skulle hoppa av för att det råkar var lite turbulent i McLaren. Skulle dom i alla fall hoppa av, så kanske det leder till att andra stall skulle överväga väldigt noga om man skulle ha en Merca motor i sin bil pga. lite turbulens så drar dom.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag får nog ändra på min rankinglista.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

platt skrev:det råkar var lite turbulent i McLaren.
Lite :roll:

Man kan fortsätta leverera motorer även om man inte är delägare i ett företag som har problem med att avgöra vad som är rätt och fel.
Problemet är som jag ser det att man är huvudägare i ett företag som fuskar och ljuger och detta betalar man desutom stora pengar för.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

McLaren och Ferrari får lära sig att hantera att deras radiotrafik är offentlig. Guldkornen från årets radiotrafik är ju från dem.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Stall som hoppar av? Tja man får väl se om stallet som vill hoppa in (USA) hinner in innan de drar sig ur. Har inte hel koll på det här men man får väl se.. :argh:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

the French carmaker is contemplating pulling out of the sport at the end of this season
Min spåkula verkar funka rätt bra :wink:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen har Glock spätt på ryktena om att Toyota redan har fattat sitt beslut om att dra sig ur F1. Det börjar bli allt tydligare att Renault och Toyota har använt konflikten med FIA, och även sin egen organisation, för att rättfärdiga ett tillbakadragande. Poängen är att de slipper skylla på taskig ekonomi.

Det spekuleras i att Briatore kommer att köpa loss F1-verksamheten från Renault, så den mannen får vi dras med. Undrar bara om han kommer att ändra tonläge gentemot de andra, nya småstallen. Förmodligen kommer han i ett ögonblick att bli anhängare av Mosleys budgetregler.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:Tydligen har Glock spätt på ryktena om att Toyota redan har fattat sitt beslut om att dra sig ur F1. Det börjar bli allt tydligare att Renault och Toyota har använt konflikten med FIA, och även sin egen organisation, för att rättfärdiga ett tillbakadragande. Poängen är att de slipper skylla på taskig ekonomi.

Det spekuleras i att Briatore kommer att köpa loss F1-verksamheten från Renault, så den mannen får vi dras med. Undrar bara om han kommer att ändra tonläge gentemot de andra, nya småstallen. Förmodligen kommer han i ett ögonblick att bli anhängare av Mosleys budgetregler.
Hatar du alla i F1?
Om nu Briatore köper loss Renult får du ju ett privatstall... Nu är det oxå fel :o
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

olag skrev:
JTarnstrom skrev:Tydligen har Glock spätt på ryktena om att Toyota redan har fattat sitt beslut om att dra sig ur F1. Det börjar bli allt tydligare att Renault och Toyota har använt konflikten med FIA, och även sin egen organisation, för att rättfärdiga ett tillbakadragande. Poängen är att de slipper skylla på taskig ekonomi.

Det spekuleras i att Briatore kommer att köpa loss F1-verksamheten från Renault, så den mannen får vi dras med. Undrar bara om han kommer att ändra tonläge gentemot de andra, nya småstallen. Förmodligen kommer han i ett ögonblick att bli anhängare av Mosleys budgetregler.
Hatar du alla i F1?
Om nu Briatore köper loss Renult får du ju ett privatstall... Nu är det oxå fel :o
Nej, jag hatar inte någon. Däremot tror jag inte någon om gott i den branschen. Skulle det ligga till så som jag tror att det gör, att Renault och Toyota aldrig har haft för avsikt att komma till start nästa säsong, så har de spelat ett jävligt fult spel där de har satt sina egna motiv långt före sportens, sina kollegors i FOTA och fansens intressen.

Om sedan Briatore köper loss REnault F1 så är väl det bra men någon större respekt förtjänar han ju inte, som den kappvändare han då vore.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

JTarnstrom skrev:som den kappvändare han då vore.
Vi är alla folkpartister ibland, bara man själv vinner på det :D :D
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hela den här soppan kommer att visa varför Mosley har en så stark position - han har med idioter att göra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:Tydligen har Glock spätt på ryktena om att Toyota redan har fattat sitt beslut om att dra sig ur F1. Det börjar bli allt tydligare att Renault och Toyota har använt konflikten med FIA, och även sin egen organisation, för att rättfärdiga ett tillbakadragande. Poängen är att de slipper skylla på taskig ekonomi.

Det spekuleras i att Briatore kommer att köpa loss F1-verksamheten från Renault, så den mannen får vi dras med. Undrar bara om han kommer att ändra tonläge gentemot de andra, nya småstallen. Förmodligen kommer han i ett ögonblick att bli anhängare av Mosleys budgetregler.
Ifall det kommer några budgetregler är dom i klass mer än dubbelt upp från föreslagna - d.v.s. ingen har tappat ansiktet och cirkusen kan fortsätta.
Senast redigerad av guuben den tor maj 28, 2009 22:07, redigerad totalt 2 gånger.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Plockade bort ett inlägg från dig, Guuben, där du inte gjorde något annat än att kommentera personen och bakomliggande motiv till dennes åsikter. Detta är sista varningen innan det blir rött kort för dig igen.

Moderatorn
[/quote]
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Hörru Tärnström, jag blir inte klok på hur du egentligen vill ha teamen i F1. Trodde en Briatore som köper ut Renault skulle profilen perfekt. Men nej.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:Hela den här soppan kommer att visa varför Mosley har en så stark position - han har med idioter att göra.
Jaså?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:Hörru Tärnström, jag blir inte klok på hur du egentligen vill ha teamen i F1. Trodde en Briatore som köper ut Renault skulle profilen perfekt. Men nej.
Jag har ju sagt att jag inte har något emot att han köper loss stallet. Jag säger bara att det kommer att bli intressant att se om hans inställning till budgetreglerna kommer att ändras beroende på vem han företräder.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det stegvisa införandet av budgettak har ju Mosley sagt att han är villig att införa (under vissa förutsättninar) redan före Monaco-mötet som stallen hade, men då satte de sig på tvären och vägrade att ens diskutera saken. Stallens senaste bud var att de inte skulle anmäla sig förrän reglementet återställdes till årets reglemente. För mig känns det som att stallen har gett upp kampen nu och det med rätta. Nu kan vi nog säga adjö till Renault och Toyota inom kort.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:Det stegvisa införandet av budgettak har ju Mosley sagt att han är villig att införa (under vissa förutsättninar) redan före Monaco-mötet som stallen hade, men då satte de sig på tvären och vägrade att ens diskutera saken. Stallens senaste bud var att de inte skulle anmäla sig förrän reglementet återställdes till årets reglemente. För mig känns det som att stallen har gett upp kampen nu och det med rätta. Nu kan vi nog säga adjö till Renault och Toyota inom kort.
Stallen vann den här kampen - om man vill absolut utlysa nån vinnare.
En förlorare står ändå solklar = Mosley.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:Det stegvisa införandet av budgettak har ju Mosley sagt att han är villig att införa (under vissa förutsättninar) redan före Monaco-mötet som stallen hade, men då satte de sig på tvären och vägrade att ens diskutera saken. Stallens senaste bud var att de inte skulle anmäla sig förrän reglementet återställdes till årets reglemente. För mig känns det som att stallen har gett upp kampen nu och det med rätta. Nu kan vi nog säga adjö till Renault och Toyota inom kort.
Bort med dom bara.... Vem behöver deltagare i F1.
Allt avgörs ju ändå i domstolar..
FIA = Ferrari International Assistance
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

All the current Formula 1 teams have submitted their entries to the FIA for the 2010 championship, FOTA confirmed on Friday.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75680

Betyder det att ingen kommer att dra sig ur ?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, FOTA:s krav kvarstår. Deras deltagande är villkorat av att deras krav tillgodoses. Egentligen har ingenting hänt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Vad trött jag blir! Måste allt detta dras via media? Som Tärnström säger har ingenting hänt trots att FOTA-stallen anmält sig idag. "Farsen" fortsätter som vanligt och nu väntar vi på vad FIA ska komma med.
Bild
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Som jag sa - det mesta som Mosley kan uppnå är en pyrrusseger.
Jag är säker på att båda parterna kommer att säga i helgen att vi är nöjda med uppgörelsen.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Undrar varför stallen finner sig i den här farsen? Visst finns det skadeståndskrav om stallen inte kör vidare till 2012, men om man menar allvar så borde inget stall anmält sig till nästa år redan nu - tja okej - Williams då!!! :-?

Nä - hoppas att det blir en ny serie, en Formula X eller så som sätter litet press på F1. I detta fallet är konkurens nog det bästa påtryckningsmedlet för att få fart bå bilarna igen.

Formel X med V10 motorer, riktiga vingar, slicks och massor av elektronik.. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Men om det finns skadeståndskrav på stallen om dom inte deltar fram till 2012. Varför måste dom anmäla sig år från år? Om dom förbundit sig att delta ett antal år borde det ju vara samma sak.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:Men om det finns skadeståndskrav på stallen om dom inte deltar fram till 2012. Varför måste dom anmäla sig år från år? Om dom förbundit sig att delta ett antal år borde det ju vara samma sak.
Det finns ingen logik i Formel 1, speciellt när FIA och FOTA håller på. FOTA utesluter Williams för att de anmält sig och dagens efter anmäler sig alla i FOTA. Vilka signaler ger det? :saw:
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:Men om det finns skadeståndskrav på stallen om dom inte deltar fram till 2012. Varför måste dom anmäla sig år från år? Om dom förbundit sig att delta ett antal år borde det ju vara samma sak.
Det gäller att hålla isär FIA och FOM. Stallen måste anmäla sig till mästerskapet hos FIA. Avtalet som säger att de ska vara med till 2012 är skrivet med FOM, den kommersiella rättighetsinnehavaren.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:
Christoffer skrev:Men om det finns skadeståndskrav på stallen om dom inte deltar fram till 2012. Varför måste dom anmäla sig år från år? Om dom förbundit sig att delta ett antal år borde det ju vara samma sak.
Det gäller att hålla isär FIA och FOM. Stallen måste anmäla sig till mästerskapet hos FIA. Avtalet som säger att de ska vara med till 2012 är skrivet med FOM, den kommersiella rättighetsinnehavaren.
:doh: Tänkte inte på det!
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Pastis[/quote]
Det finns ingen logik i Formel 1, speciellt när FIA och FOTA håller på. FOTA utesluter Williams för att de anmält sig och dagens efter anmäler sig alla i FOTA. Vilka signaler ger det? :saw:[/quote]

Mycket enkelt: Williams höll sig inte till specialvillkoren som FOTA hade ställt som krav för att delta.
Det fanns inga signaler att hämta sålunda.(':D')
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Om jag får uttrycka mina inre känslor så tycker jag Äckelson kan dra åt helvet med sitt F1. Jag tycker med mitt hela hjärta att man skulle börja om med nått nytt Man kan inte köra år efter år i samma hjul spår och inbilla sig att det är lika intressant varje år vi som är intresserade av F1 kan inte hålla andan hur många år som helst med denna gamla luft , jag behöver NY LUFT: behöver ni inte det. Det måste ramla in ny grejer som kan locka och ge nya drifter hos oss som har detta intresse. Jag är för Generation X Ny tendning!!!Protesterna skalla!!!!
Jag börjar känna lite Pastis känslor fast jag inte VILL DETTA
JAG HATAR ÄÄÄCKELSTON och Max :D
Men Äckelston och Max försöker väll brytta gammla mönster men är man äldre än gatan man bor på så är det nog kört . Nytt blod och nya känslor är vad det behövs eller?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "