SPANIENS GP 2009 - CIRCUIT DE CATALUNYA. Lopp 5 av 17

Kungaklassen av motorsport...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Undra om man har plats för fler strateger på fabriken hemma i Maranello?
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

PeppeF1 skrev:Undra om man har plats för fler strateger på fabriken hemma i Maranello?
Ja du det kan man undra *S'
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
Sami skrev:
Cheever skrev: Nej, det är han inte. Han kan vara snabbare i ett kval eller några varv men han borde ha lämnat F1 för två år sedan och det enda som gör att han är så bra som han är just nu är att Brawnbilen är så bra den är.
Och det är ingen ironi ;)
Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.
Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.

Nu har Barrichello fått chansen och han tar den inte, han är helt enkelt långsammare än Button, så enkelt är det. Att jämföra detta med [Schumacher]-Todt-Brawn är knappast riktigt relevant. Barri får ju chansen.
Tycker du att han "fått chansen" idag?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev: Tycker du att han "fått chansen" idag?
Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Cheever skrev:
Sami skrev:
Cheever skrev: Nej, det är han inte. Han kan vara snabbare i ett kval eller några varv men han borde ha lämnat F1 för två år sedan och det enda som gör att han är så bra som han är just nu är att Brawnbilen är så bra den är.
Och det är ingen ironi ;)
Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.
Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.

Nu har Barrichello fått chansen och han tar den inte, han är helt enkelt långsammare än Button, så enkelt är det. Att jämföra detta med [Schumacher]-Todt-Brawn är knappast riktigt relevant. Barri får ju chansen.
Vi verkar tydligen titta på helt olika lopp?
Du verkar inte helt objektiv idag cheever.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Sami skrev:
Cheever skrev:
Sami skrev: Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.

Har iofs inte utgett mig från att vara ojektiv men förklara då hur det kommer sig att man lyckas lura honom själv, Janne och Eje att tro att han får chansen?
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

JAAAA Vettel kör om Kassa Massa *S*
Mvh Rexa
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.
Jag förstår inte varför man inte körde en tvåstoppare på Barrichello när man gjorde det med Button?
Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

Mer misstag från Ferrari.. :down:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
Sami skrev:
Cheever skrev: Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.

Har iofs inte utgett mig från att vara ojektiv men förklara då hur det kommer sig att man lyckas lura honom själv, Janne och Eje att tro att han får chansen?
Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar! :wc:
Bild
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

PeppeF1 skrev:Tycker du att han "fått chansen" idag?
Javisst. Fler varv på mjuka däck...
Men Rubens klarade det inte.
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

Alonso kör om Kassa Massa **S
Mvh Rexa
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
PeppeF1 skrev:Tycker du att han "fått chansen" idag?
Javisst. Fler varv på mjuka däck...
Men Rubens klarade det inte.
Och 20-25 sekunder för ett extra stopp. Varför skulle han behöva fler varv på mjuka däck när han ändå var först?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jensons "Sorry for Rubens" Bekräftade det hela.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev:Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?
Så du menar att han inte har något att säga till om? Och som det lät var jag helt ute och cyklade, stor skillnad om Janne och Eje är "skeptiska" till att det är ristat i sten att Barri inte får vinna eller?

Jag trodde att jag missat vital info men det är med andra ord du och Sami som har högre tankar om Barri bara, bra ;)
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Härligt Webber...bra kört.
En pallplats till. :up:
Snyggaste omkörningen dessutom.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

PeppeF1 skrev:
Cheever skrev:
Jag förstår inte varför man inte körde en tvåstoppare på Barrichello när man gjorde det med Button?
Rubens kanske var för långsam på hårda däck, så enda chansen för honom att ta Button var att köra en trestoppare? Eller också ville man sprida riskerna genom att köra olika strategier? Det var ju i alla fall inte särskilt stor skillnad mellan de olika strategierna.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

OK, Jenson är en ny [Schumacher] och Rubens offrades för "the championship" även om Eje inte tror det ;)
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
PeppeF1 skrev:Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?
Så du menar att han inte har något att säga till om? Och som det lät var jag helt ute och cyklade, stor skillnad om Janne och Eje är "skeptiska" till att det är ristat i sten att Barri inte får vinna eller?

Jag trodde att jag missat vital info men det är med andra ord du och Sami som har högre tankar om Barri bara, bra ;)
Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar! :wc:
Bästa posten i år!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev:
PeppeF1 skrev:
Cheever skrev: Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.
Rubens kanske var för långsam på hårda däck, så enda chansen för honom att ta Button var att köra en trestoppare? Eller också ville man sprida riskerna genom att köra olika strategier? Det var ju i alla fall inte särskilt stor skillnad mellan de olika strategierna.
Nejdå, han får inte vinna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:OK, Jenson är en ny [Schumacher] och Rubens offrades för "the championship" även om Eje inte tror det ;)
Apropå tatueringar i en annan post. Rubens har ju ett högt hårfäste, finns det inte plats för en stor tvåa där?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Depeche skrev:Härligt Webber...bra kört.
Och fulaste prejningen också, även där var han snäppet vassare än Vettel idag.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Vad ska man säga, Ross Brawn, den största miss som Ferrari gjort, att inte ta tillbaks honom.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Cheever skrev:Nejdå, han får inte vinna.
Och Kimi har bara otur.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev: Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.
Ärligt talat, det där är ganska vilda spekulationer och långt ifrån så självklart som ni vill göra gällande. Visst Rydell trodde på konspirationen medans Eje inte gjorde det, säger en del tycker jag.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PeppeF1 skrev:
Sådär gör ju alla.
Vad gjorde Vettel på Massa i starten...samma sak.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev:
Cheever skrev:Nejdå, han får inte vinna.
Och Kimi har bara otur.
Inte alls, han är ett patetisk fyllo.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Depeche skrev:
PeppeF1 skrev:
Sådär gör ju alla.
Vad gjorde Vettel på Massa i starten...samma sak.
Visst gör alla så, men jag tycker det är lite väl hårt när man tvingar den som kör om att köra ute på gräset. Det främjar ju inte omkörningar iallafall. Dessutom var det väl tack var gräskörningen som Webber kunde komma tillbaka på Alonso.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gurney skrev:Vad ska man säga, Ross Brawn, den största miss som Ferrari gjort, att inte ta tillbaks honom.
Ja, det märks att en stor ledare kan vara lika viktig som en snabb förare, stark motor eller vilka däck man valt.
Brawn går från klarhet till klarhet, framgång föder framgång och både Button och Barrichello går som på räls, rutinerade som de är.
Samtidigt verkar det som Kimi inte ens är intresserad av att ge allt om inte allt funkar i teamet i övrigt.
Heikkis F1-saga har det mesta emot sig, men säg inte att han inte är en god "sport" och håller god min när det behövs som mest.
Hoppas han får ett litet break så han får visa att han inte är helt onödig i F1 för hyvens gubbar behövs också och inte bara r*vhål som Alonso.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
PeppeF1 skrev: Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.
Ärligt talat, det där är ganska vilda spekulationer och långt ifrån så självklart som ni vill göra gällande. Visst Rydell trodde på konspirationen medans Eje inte gjorde det, säger en del tycker jag.
Det är absolut ingen självklarhet, men det skulle inte alls förvåna mig om det var så med tanke på det läge Brawn har fått nu. Men forumet kanske är till för att alla ska hålla med varandra alternativt basha Kimi och Massa.

Tilläggas ska väl göra att Eje sa att han inte trodde på det, "eller vill åtminstone inte tro på det".
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är väldans vad Brawn har iscensatt konspirationen mot Rubens bra. Lurar i honom att båda kör trestoppare och sedan ändrar strategi på Button till det som var planerat ifrån början, plus att lägga på dåliga däck på Rubens bil i de två sista stinten. Bra planerat.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev:Det är väldans vad Brawn har iscensatt konspirationen mot Rubens bra. Lurar i honom att båda kör trestoppare och sedan ändrar strategi på Button till det som var planerat ifrån början, plus att lägga på dåliga däck på Rubens bil i de två sista stinten. Bra planerat.
Han är grym Brawn :up:
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Synd om Massa som fick slå av mot slutet. Han får väl inte plocka mer än försteföraren. :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

En "Duracell" keps på Rubens. FAN VAD UNDERBART :up:

RUBENS

Bild
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev:Men forumet kanske är till för att alla ska hålla med varandra alternativt basha Kimi och Massa.
Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.

Vem höll med vem menar du? Och varför får inte jag ha min åsikt klar om Rubens och eventuella stallorder i Brawn?

Och ja det är för mycket skitsnack/bashing, undrar vad det beror på?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag har inte idiotförklarat någon. Det är möjligt att det gick schysstt till, men när Ross Brawn är inblandad så blir man genast misstänksam.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Nä okej då :hug: Men andemeningen att jag var helt ute och cyklade gick inte att ta fel på.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.
Får be om ursäkt om du tyckte jag idiotförklarade dig, vilket inlägg var det som tog så hårt?
Vem höll med vem menar du? Och varför får inte jag ha min åsikt klar om Rubens och eventuella stallorder i Brawn?
Att både Eje och Rydell gör kopplingar till att man kanske offrat Rubens säger väl en del, men som sagt ingen förutom dom inom teamet vet hur det ligger till. Och det är klart du får ha din åsikt, men om du ifrågasätter min teori borde jag väl få ifrågasätta din?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev:
Cheever skrev:Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.
Får be om ursäkt om du tyckte jag idiotförklarade dig, vilket inlägg var det som tog så hårt?
Att både Eje och Rydell gör kopplingar till att man kanske offrat Rubens säger väl en del, men som sagt ingen förutom dom inom teamet vet hur det ligger till. Och det är klart du får ha din åsikt, men om du ifrågasätter min teori borde jag väl få ifrågasätta din?
Oerhört hårt... Nädå men uppenbarligen så tyckte du att det var solklart att man offrade Rubens och jag tyckte inte alls det var uppenbart utan till och med ganska otänkbart.

Sen får du ifrågasätta precis vad du vill. Det var du som pratade om att hålla med på forum? Har aldrig opponerat mig det minsta. Jag höll inte med dig då och gör det inte nu angående Rubens, för du har samma åsikt nu att man offrade Rubens?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Pastis skrev:Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar! :wc:
Skomakaren kanske ska helt lägga sina skor på hyllan som konsult.
Alla har höjt han till himlen som strateg nr1. Det visar sig nu att det var Brawn som var det.
Senast redigerad av olag den sön maj 10, 2009 17:16, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:Oerhört hårt... Nädå men uppenbarligen så tyckte du att det var solklart att man offrade Rubens och jag tyckte inte alls det var uppenbart utan till och med ganska otänkbart.
Inte solklart men troligt med tanke på vad förarna presterar inbördes i normala fall och att Brawns dominans kanske inte håller i sig så man vill försöka skapa sig en så stor ledning som möjligt.
Sen får du ifrågasätta precis vad du vill. Det var du som pratade om att hålla med på forum? Har aldrig opponerat mig det minsta. Jag höll inte med dig då och gör det inte nu angående Rubens, för du har samma åsikt nu att man offrade Rubens?
Jag är inte övertygad, förstår inte vad man har att vinna på att gå för ett stopp mer än de övriga då man redan är i ledningen och kan styra tempot. Någon får gärna förklara då jag kanske tänker helt galet och knappast kommer få någon förklaring av Ross. Trestopparen i Bahrain blev väl inte särskild lyckad heller.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.
Bilen verkar vara på G, så det finns kanske chans att vara med i topp 3-5 innan säsongen är slut, bara de får lite ordning på stallet?

Nej, nu får man kolla på "Triffiderna anfaller" istället - verkar spännande.
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

AndersF1 skrev:Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.
Bilen verkar vara på G, så det finns kanske chans att vara med i topp 3-5 innan säsongen är slut, bara de får lite ordning på stallet?

Vadå om dom ligger väl på samma poäng ..
Mvh Rexa
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Fy fan! sicket besked att få med Vettel en sekund bakom.. :spec:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev: Inte solklart men troligt med tanke på vad förarna presterar inbördes i normala fall och att Brawns dominans kanske inte håller i sig så man vill försöka skapa sig en så stor ledning som möjligt.

Ok, då lurade du mig i alla fall, trolig är visserligen en bit från solklar men med frågan...

...fick mig att tro att det var närmare solklar än trolig.

Vad menar du med vad förarna presterar inbördes i normala fall?

Jag föreslår att Barrichello inte är tillräckligt snabb för att utmana Button, det var min åsikt.
PeppeF1 skrev: Jag är inte övertygad, förstår inte vad man har att vinna på att gå för ett stopp mer än de övriga då man redan är i ledningen och kan styra tempot. Någon får gärna förklara då jag kanske tänker helt galet och knappast kommer få någon förklaring av Ross. Trestopparen i Bahrain blev väl inte särskild lyckad heller.
Du förstår inte? Men är det då självklart att man offrar Rubens då? Är det det självklara när du inte förstår taktiken? Finns inte chansen att Rubens körde för sakta som jag hävdar?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Rexa skrev:
AndersF1 skrev:Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.

Vadå om dom ligger väl på samma poäng ..
Med risk för att min ironi suger så ligger Massa alltid före oturs-Kimi.

Kod: Markera allt

12  	 Felipe Massa  	Brazilian  	 Ferrari  	3
13 	Kimi Räikkönen 	Finnish 	Ferrari 	3
PS

Inlägg av PS »

olag skrev:Skomakaren kanske ska helt lägga sina skor på hyllan som konsult.
Alla har höjt han till himlen som strateg nr1. Det visar sig nu att det var Brown som var det.
Visar sig nu? :quest: Det har väl varit allmänt känt sedan typ 1994 att Ross Brawn varit den som lagt upp strategin och Michael Schumacher den som levererat på banan.

Nu är det Button som levererar. :up:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:Vad menar du med vad förarna presterar inbördes i normala fall?

Jag föreslår att Barrichello inte är tillräckligt snabb för att utmana Button, det var min åsikt.
Precis, i normala fall är Button vassare än Rubens vilket tidigare lopp har visat. Men som Jenson sagt har Rubens varit vassare i helgen och Jenson hade stor hjälp av Rubens att få ordning på bilen och kunde sedan ta pole. Jag tror därför att man tyckte att det var viktigare att Jenson fick två poäng till för att kunna försöka hålla undan i förarmästerskapet.
Du förstår inte? Men är det då självklart att man offrar Rubens då? Är det det självklara när du inte förstår taktiken? Finns inte chansen att Rubens körde för sakta som jag hävdar?
Nej, det är inte självklart men jag tror det är troligt som jag skrivit tidigare. Men du som verkar ha större förståelse för strategivalet kanske kan försöka förklara för mig vad man hade att vinna på att göra ett stopp mer därmed tappa kontrollen över vad dom andra gjorde?

Och visst är det möjligt att Rubens körde för sakta, det vore ju inte första gången. Det vore inte första gången någon offrades för att stallkamraten har en bättre chans på titeln heller å andra sidan.