SPANIENS GP 2009 - CIRCUIT DE CATALUNYA. Lopp 5 av 17
-
-
- Utvisad
-
Tycker du att han "fått chansen" idag?Cheever skrev:Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.Sami skrev:Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.Cheever skrev: Nej, det är han inte. Han kan vara snabbare i ett kval eller några varv men han borde ha lämnat F1 för två år sedan och det enda som gör att han är så bra som han är just nu är att Brawnbilen är så bra den är.
Och det är ingen ironi
Nu har Barrichello fått chansen och han tar den inte, han är helt enkelt långsammare än Button, så enkelt är det. Att jämföra detta med [Schumacher]-Todt-Brawn är knappast riktigt relevant. Barri får ju chansen.
-
-
Vi verkar tydligen titta på helt olika lopp?Cheever skrev:Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.Sami skrev:Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.Cheever skrev: Nej, det är han inte. Han kan vara snabbare i ett kval eller några varv men han borde ha lämnat F1 för två år sedan och det enda som gör att han är så bra som han är just nu är att Brawnbilen är så bra den är.
Och det är ingen ironi
Nu har Barrichello fått chansen och han tar den inte, han är helt enkelt långsammare än Button, så enkelt är det. Att jämföra detta med [Schumacher]-Todt-Brawn är knappast riktigt relevant. Barri får ju chansen.
Du verkar inte helt objektiv idag cheever.
-
Har iofs inte utgett mig från att vara ojektiv men förklara då hur det kommer sig att man lyckas lura honom själv, Janne och Eje att tro att han får chansen?Sami skrev:Vi verkar tydligen titta på helt olika lopp?Cheever skrev:Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.Sami skrev: Nejdå, det som sker idag är precis vad Ross Brawn och Schumacher höll på med. Rubens kommer offras precis som förr i tiden och att sedan Brawn håller på med dålig radioteater under loppet gör det hela ännu sämre.
I was misled and that is the way it went
-
- Utvisad
-
Jag förstår inte varför man inte körde en tvåstoppare på Barrichello när man gjorde det med Button?Cheever skrev:Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.PeppeF1 skrev: Tycker du att han "fått chansen" idag?
-
Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?Cheever skrev:Har iofs inte utgett mig från att vara ojektiv men förklara då hur det kommer sig att man lyckas lura honom själv, Janne och Eje att tro att han får chansen?Sami skrev:Vi verkar tydligen titta på helt olika lopp?Cheever skrev: Den största skillnaden är ju att [Schumacher] var uttalad försteförare från början och hade precis alla fördelar och all stöttning.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
- Utvisad
-
-
-
Så du menar att han inte har något att säga till om? Och som det lät var jag helt ute och cyklade, stor skillnad om Janne och Eje är "skeptiska" till att det är ristat i sten att Barri inte får vinna eller?PeppeF1 skrev:Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?
Jag trodde att jag missat vital info men det är med andra ord du och Sami som har högre tankar om Barri bara, bra
-
-
Rubens kanske var för långsam på hårda däck, så enda chansen för honom att ta Button var att köra en trestoppare? Eller också ville man sprida riskerna genom att köra olika strategier? Det var ju i alla fall inte särskilt stor skillnad mellan de olika strategierna.PeppeF1 skrev:Jag förstår inte varför man inte körde en tvåstoppare på Barrichello när man gjorde det med Button?Cheever skrev:Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.PeppeF1 skrev: Tycker du att han "fått chansen" idag?
-
-
Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.Cheever skrev:Så du menar att han inte har något att säga till om? Och som det lät var jag helt ute och cyklade, stor skillnad om Janne och Eje är "skeptiska" till att det är ristat i sten att Barri inte får vinna eller?PeppeF1 skrev:Lura honom själv? Han kan väl inte göra annat än köra efter den strategi han ges, han kan inte direkt köra en tvåstoppare om teamet tankar honom för en trestoppare. Janne och Eje har väl varit rätt skeptiska till valet av strategi även dem om jag hört rätt?
Jag trodde att jag missat vital info men det är med andra ord du och Sami som har högre tankar om Barri bara, bra
-
- Varnad
Bästa posten i år!!!Pastis skrev:Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Nejdå, han får inte vinna.AndersF1 skrev:Rubens kanske var för långsam på hårda däck, så enda chansen för honom att ta Button var att köra en trestoppare? Eller också ville man sprida riskerna genom att köra olika strategier? Det var ju i alla fall inte särskilt stor skillnad mellan de olika strategierna.PeppeF1 skrev:Jag förstår inte varför man inte körde en tvåstoppare på Barrichello när man gjorde det med Button?Cheever skrev: Barrichello? Varför skulle han inte ha fått det? Hade man velat ha honom efter Button hade man garanterat inte gjort en trestoppare.
-
- Varnad
-
-
-
-
Ärligt talat, det där är ganska vilda spekulationer och långt ifrån så självklart som ni vill göra gällande. Visst Rydell trodde på konspirationen medans Eje inte gjorde det, säger en del tycker jag.PeppeF1 skrev: Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.
-
-
-
Visst gör alla så, men jag tycker det är lite väl hårt när man tvingar den som kör om att köra ute på gräset. Det främjar ju inte omkörningar iallafall. Dessutom var det väl tack var gräskörningen som Webber kunde komma tillbaka på Alonso.Depeche skrev:Sådär gör ju alla.PeppeF1 skrev:Och fulaste prejningen också, även där var han snäppet vassare än Vettel idag.Depeche skrev:Härligt Webber...bra kört.
En pallplats till.
Snyggaste omkörningen dessutom.
Vad gjorde Vettel på Massa i starten...samma sak.
-
- Varnad
Ja, det märks att en stor ledare kan vara lika viktig som en snabb förare, stark motor eller vilka däck man valt.Gurney skrev:Vad ska man säga, Ross Brawn, den största miss som Ferrari gjort, att inte ta tillbaks honom.
Brawn går från klarhet till klarhet, framgång föder framgång och både Button och Barrichello går som på räls, rutinerade som de är.
Samtidigt verkar det som Kimi inte ens är intresserad av att ge allt om inte allt funkar i teamet i övrigt.
Heikkis F1-saga har det mesta emot sig, men säg inte att han inte är en god "sport" och håller god min när det behövs som mest.
Hoppas han får ett litet break så han får visa att han inte är helt onödig i F1 för hyvens gubbar behövs också och inte bara r*vhål som Alonso.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Det är absolut ingen självklarhet, men det skulle inte alls förvåna mig om det var så med tanke på det läge Brawn har fått nu. Men forumet kanske är till för att alla ska hålla med varandra alternativt basha Kimi och Massa.Cheever skrev:Ärligt talat, det där är ganska vilda spekulationer och långt ifrån så självklart som ni vill göra gällande. Visst Rydell trodde på konspirationen medans Eje inte gjorde det, säger en del tycker jag.PeppeF1 skrev: Nej, jag tror inte han har så jättemycket att säga till om när det kommer till strategi. Jag vill inte påstå att jag har jättehöga tankar om Barrichello men nu när han väl hade chansen till vinst så tror jag teamet valde att offra honom för att Jenson ska kunna utöka VM-ledningen som riskerar att krympa ju längre in på säsongen vi kommer.
Tilläggas ska väl göra att Eje sa att han inte trodde på det, "eller vill åtminstone inte tro på det".
-
-
Han är grym BrawnAndersF1 skrev:Det är väldans vad Brawn har iscensatt konspirationen mot Rubens bra. Lurar i honom att båda kör trestoppare och sedan ändrar strategi på Button till det som var planerat ifrån början, plus att lägga på dåliga däck på Rubens bil i de två sista stinten. Bra planerat.
-
-
-
Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.PeppeF1 skrev:Men forumet kanske är till för att alla ska hålla med varandra alternativt basha Kimi och Massa.
Vem höll med vem menar du? Och varför får inte jag ha min åsikt klar om Rubens och eventuella stallorder i Brawn?
Och ja det är för mycket skitsnack/bashing, undrar vad det beror på?
-
-
-
Får be om ursäkt om du tyckte jag idiotförklarade dig, vilket inlägg var det som tog så hårt?Cheever skrev:Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.
Att både Eje och Rydell gör kopplingar till att man kanske offrat Rubens säger väl en del, men som sagt ingen förutom dom inom teamet vet hur det ligger till. Och det är klart du får ha din åsikt, men om du ifrågasätter min teori borde jag väl få ifrågasätta din?Vem höll med vem menar du? Och varför får inte jag ha min åsikt klar om Rubens och eventuella stallorder i Brawn?
-
Oerhört hårt... Nädå men uppenbarligen så tyckte du att det var solklart att man offrade Rubens och jag tyckte inte alls det var uppenbart utan till och med ganska otänkbart.PeppeF1 skrev:Får be om ursäkt om du tyckte jag idiotförklarade dig, vilket inlägg var det som tog så hårt?Cheever skrev:Precis, och jag blev i stort sett idiotförklarad för att jag tyckte att Rubens inte körde tillräckligt fort medans ni förklarde det med att "han inte fick chansen att köra om det" och det var hugget i sten vilket jag opponerade mig emot.
Att både Eje och Rydell gör kopplingar till att man kanske offrat Rubens säger väl en del, men som sagt ingen förutom dom inom teamet vet hur det ligger till. Och det är klart du får ha din åsikt, men om du ifrågasätter min teori borde jag väl få ifrågasätta din?Vem höll med vem menar du? Och varför får inte jag ha min åsikt klar om Rubens och eventuella stallorder i Brawn?
Sen får du ifrågasätta precis vad du vill. Det var du som pratade om att hålla med på forum? Har aldrig opponerat mig det minsta. Jag höll inte med dig då och gör det inte nu angående Rubens, för du har samma åsikt nu att man offrade Rubens?
-
Skomakaren kanske ska helt lägga sina skor på hyllan som konsult.Pastis skrev:Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar!
Alla har höjt han till himlen som strateg nr1. Det visar sig nu att det var Brawn som var det.
Senast redigerad av olag den sön maj 10, 2009 17:16, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance
-
Inte solklart men troligt med tanke på vad förarna presterar inbördes i normala fall och att Brawns dominans kanske inte håller i sig så man vill försöka skapa sig en så stor ledning som möjligt.Cheever skrev:Oerhört hårt... Nädå men uppenbarligen så tyckte du att det var solklart att man offrade Rubens och jag tyckte inte alls det var uppenbart utan till och med ganska otänkbart.
Jag är inte övertygad, förstår inte vad man har att vinna på att gå för ett stopp mer än de övriga då man redan är i ledningen och kan styra tempot. Någon får gärna förklara då jag kanske tänker helt galet och knappast kommer få någon förklaring av Ross. Trestopparen i Bahrain blev väl inte särskild lyckad heller.Sen får du ifrågasätta precis vad du vill. Det var du som pratade om att hålla med på forum? Har aldrig opponerat mig det minsta. Jag höll inte med dig då och gör det inte nu angående Rubens, för du har samma åsikt nu att man offrade Rubens?
-
Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.
Bilen verkar vara på G, så det finns kanske chans att vara med i topp 3-5 innan säsongen är slut, bara de får lite ordning på stallet?
Nej, nu får man kolla på "Triffiderna anfaller" istället - verkar spännande.
Bilen verkar vara på G, så det finns kanske chans att vara med i topp 3-5 innan säsongen är slut, bara de får lite ordning på stallet?
-
- Utvisad
Vadå om dom ligger väl på samma poäng ..AndersF1 skrev:Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
Fy fan! sicket besked att få med Vettel en sekund bakom..Pastis skrev:Strateg sökes: Ett Formel 1 stall i Italien söker en strateg som kan räkna. Vi erbjuder moderna hjälpmedel som kulram och miniräknare. Kan du koka pasta är det bra. Inga språkkunskaper behövs, vi gestikulerar!
Saknar de gamla mästarna...
-
PeppeF1 skrev: Inte solklart men troligt med tanke på vad förarna presterar inbördes i normala fall och att Brawns dominans kanske inte håller i sig så man vill försöka skapa sig en så stor ledning som möjligt.
Ok, då lurade du mig i alla fall, trolig är visserligen en bit från solklar men med frågan...
PeppeF1 skrev: Tycker du att han "fått chansen" idag?
...fick mig att tro att det var närmare solklar än trolig.
Vad menar du med vad förarna presterar inbördes i normala fall?
Jag föreslår att Barrichello inte är tillräckligt snabb för att utmana Button, det var min åsikt.
Du förstår inte? Men är det då självklart att man offrar Rubens då? Är det det självklara när du inte förstår taktiken? Finns inte chansen att Rubens körde för sakta som jag hävdar?PeppeF1 skrev: Jag är inte övertygad, förstår inte vad man har att vinna på att gå för ett stopp mer än de övriga då man redan är i ledningen och kan styra tempot. Någon får gärna förklara då jag kanske tänker helt galet och knappast kommer få någon förklaring av Ross. Trestopparen i Bahrain blev väl inte särskild lyckad heller.
-
Med risk för att min ironi suger så ligger Massa alltid före oturs-Kimi.Rexa skrev:Vadå om dom ligger väl på samma poäng ..AndersF1 skrev:Massa tappade ju lite onödigt ett par poäng på slutet, men skönt att ordningen är återställd och han är om stallkompisen igen.
Kod: Markera allt
12 Felipe Massa Brazilian Ferrari 3
13 Kimi Räikkönen Finnish Ferrari 3
-
Visar sig nu? Det har väl varit allmänt känt sedan typ 1994 att Ross Brawn varit den som lagt upp strategin och Michael Schumacher den som levererat på banan.olag skrev:Skomakaren kanske ska helt lägga sina skor på hyllan som konsult.
Alla har höjt han till himlen som strateg nr1. Det visar sig nu att det var Brown som var det.
Nu är det Button som levererar.
-
Precis, i normala fall är Button vassare än Rubens vilket tidigare lopp har visat. Men som Jenson sagt har Rubens varit vassare i helgen och Jenson hade stor hjälp av Rubens att få ordning på bilen och kunde sedan ta pole. Jag tror därför att man tyckte att det var viktigare att Jenson fick två poäng till för att kunna försöka hålla undan i förarmästerskapet.Cheever skrev:Vad menar du med vad förarna presterar inbördes i normala fall?
Jag föreslår att Barrichello inte är tillräckligt snabb för att utmana Button, det var min åsikt.
Nej, det är inte självklart men jag tror det är troligt som jag skrivit tidigare. Men du som verkar ha större förståelse för strategivalet kanske kan försöka förklara för mig vad man hade att vinna på att göra ett stopp mer därmed tappa kontrollen över vad dom andra gjorde?Du förstår inte? Men är det då självklart att man offrar Rubens då? Är det det självklara när du inte förstår taktiken? Finns inte chansen att Rubens körde för sakta som jag hävdar?
Och visst är det möjligt att Rubens körde för sakta, det vore ju inte första gången. Det vore inte första gången någon offrades för att stallkamraten har en bättre chans på titeln heller å andra sidan.