Säkerhet?

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Satt och funderade lite över Zanardis tragiska olycka. Funderade om utgången av den varit lika trist om han suttit i en F1 bil.

Farten vid kollisionen var hög och hans bil träffades vid benen. Undrar ändå om inte en F1 bil är avsevärt säkrare än en cartbil?

Någon som vet skillnaderna i matterial, konstruktion och andra faktorer som har med just säkerheten att göra, samt kan kommentera det.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Såvitt jag vet har CART- och F1-chassin ungefär samma konstruktion och material. En bil som kör in från sidan i 300 km/h motsvarar en fruktansvärd kraft och jag tvivlar på att det gått bättre om han suttit i en F1-bil.
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Jag tror inte det har någon betydelse om man sitter i en F1:a
vid den här typen av krock.
Vad jag däremot hela tiden har undrat över är hur man kan bygga
en depåpåfart som svänger parallellt med banans sträckning, utan
att ha en barriär mellan påfart och bana! Rör sig bilarna åt
samma håll blir det inte så stor kraft vid en kollision.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Monococken är väl ungefär samma, men CART-bilarna går fortare, är tyngre och har en farligare typ av banor. Tror dock inte att en F1:a hade klarat sig bättre vid en liknande smäll.

De längre ovalerna (superspeedways som normalt är 2 miles) är egentligen ganska vansinniga. Lausitz är ett mellanting, 2 miles lång men "trekantig". Väldigt höga farter.

Men, det stora problemet är helt fullt...hur fan man kan ha en sådan depåutfart? Och det finns flera banor med sådan utfart. Vidare så envisas en del med gräs på innerplan av kurvorna och när en bil kommer ut i det i 400 km/h så är det livsfarligt direkt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

F1-banan på Indy och dess depåinfart hade samma problem, man ändrade den ifjol efter Zanardis olycka. De höll fullt in i böjen till depåinfarten ... ett litet misstag och bara en meter bred gräsmatta var ivägen för att man skulle komma ut mitt i banan där det går som fortast ... så F1-banor är inte alltid så mycket bättre de. Smällen mellan Zanardi och Tagliani hade nog fått lika hemska konsekvenser i en F1:a .. det gick ju en bra bit över 300 när det hände och jag tvivlar på att någon Formelbil kan hålla ihop och skydda förarnas ben vid sådana krafter.

Allmänt sett betraktas ju CART bilar som säkrare konstruktioner i krockar mot murar och liknande därför att de måste byggas starkare för att klara påfrestningarna i en krasch på en superoval... vet inte om det är mer myt än sanning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Marzocchi
Inlägg: 120
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Marzocchi »

Jag var där när Zanardi kraschade, men visste inte olyckans omfattning förrän jag på tysk radio senare på kvällen hörde "Alex Zanardi hat beide Beine verloren" :sad:

Hela evenemanget hade varit perfekt om inte Zanardi hade förolyckats. Kenny vann ju och stämningen hade varit grymt skön om inte...

Forza Zanardi!