Satt och funderade lite över Zanardis tragiska olycka. Funderade om utgången av den varit lika trist om han suttit i en F1 bil.
Farten vid kollisionen var hög och hans bil träffades vid benen. Undrar ändå om inte en F1 bil är avsevärt säkrare än en cartbil?
Någon som vet skillnaderna i matterial, konstruktion och andra faktorer som har med just säkerheten att göra, samt kan kommentera det.
Säkerhet?
-
-
Jag tror inte det har någon betydelse om man sitter i en F1:a
vid den här typen av krock.
Vad jag däremot hela tiden har undrat över är hur man kan bygga
en depåpåfart som svänger parallellt med banans sträckning, utan
att ha en barriär mellan påfart och bana! Rör sig bilarna åt
samma håll blir det inte så stor kraft vid en kollision.
vid den här typen av krock.
Vad jag däremot hela tiden har undrat över är hur man kan bygga
en depåpåfart som svänger parallellt med banans sträckning, utan
att ha en barriär mellan påfart och bana! Rör sig bilarna åt
samma håll blir det inte så stor kraft vid en kollision.
-
Monococken är väl ungefär samma, men CART-bilarna går fortare, är tyngre och har en farligare typ av banor. Tror dock inte att en F1:a hade klarat sig bättre vid en liknande smäll.
De längre ovalerna (superspeedways som normalt är 2 miles) är egentligen ganska vansinniga. Lausitz är ett mellanting, 2 miles lång men "trekantig". Väldigt höga farter.
Men, det stora problemet är helt fullt...hur fan man kan ha en sådan depåutfart? Och det finns flera banor med sådan utfart. Vidare så envisas en del med gräs på innerplan av kurvorna och när en bil kommer ut i det i 400 km/h så är det livsfarligt direkt.
De längre ovalerna (superspeedways som normalt är 2 miles) är egentligen ganska vansinniga. Lausitz är ett mellanting, 2 miles lång men "trekantig". Väldigt höga farter.
Men, det stora problemet är helt fullt...hur fan man kan ha en sådan depåutfart? Och det finns flera banor med sådan utfart. Vidare så envisas en del med gräs på innerplan av kurvorna och när en bil kommer ut i det i 400 km/h så är det livsfarligt direkt.
-
F1-banan på Indy och dess depåinfart hade samma problem, man ändrade den ifjol efter Zanardis olycka. De höll fullt in i böjen till depåinfarten ... ett litet misstag och bara en meter bred gräsmatta var ivägen för att man skulle komma ut mitt i banan där det går som fortast ... så F1-banor är inte alltid så mycket bättre de. Smällen mellan Zanardi och Tagliani hade nog fått lika hemska konsekvenser i en F1:a .. det gick ju en bra bit över 300 när det hände och jag tvivlar på att någon Formelbil kan hålla ihop och skydda förarnas ben vid sådana krafter.
Allmänt sett betraktas ju CART bilar som säkrare konstruktioner i krockar mot murar och liknande därför att de måste byggas starkare för att klara påfrestningarna i en krasch på en superoval... vet inte om det är mer myt än sanning.
Allmänt sett betraktas ju CART bilar som säkrare konstruktioner i krockar mot murar och liknande därför att de måste byggas starkare för att klara påfrestningarna i en krasch på en superoval... vet inte om det är mer myt än sanning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Jag var där när Zanardi kraschade, men visste inte olyckans omfattning förrän jag på tysk radio senare på kvällen hörde "Alex Zanardi hat beide Beine verloren"
Hela evenemanget hade varit perfekt om inte Zanardi hade förolyckats. Kenny vann ju och stämningen hade varit grymt skön om inte...
Forza Zanardi!
Hela evenemanget hade varit perfekt om inte Zanardi hade förolyckats. Kenny vann ju och stämningen hade varit grymt skön om inte...
Forza Zanardi!