Ronnie

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
El Scorcho

Ronnie

Inlägg av El Scorcho »

Ifall någondärute känner någon på rätt ställe..kan man inte få SVT eller TV4 att göra en dokumentär om Ronnie Peterson? Inte någon light, utan flera delar – flera säsonger m.m. Och rikta in sig på hans körningar och inte på Monza 78?

Ibland känns det som att man har betydligt större kunskap om Ronnie i England än i Sverige..fick just en gammal Lotusdokumentär där det berättas om hur Superswede kommer in i Lotus 1973 och har Ronnie tillbringar säsongen med att ständigt köra fortare än Emerson Fittipaldi..Tyvärr var ju Lotus tillförlitlighet skräp så han hade för många DNF:s för att vinna VM.

Ronnie satte 9 poles säsongen 1973..helt otroligt egentligen..(jag tror rekordet höll till Senna slog det) Han var alltså ny i Lotusteamet den säsongen och körde tillsammans med världsmästaren. Han borde vunnit VM det året. Sen gick det rätt OK 74 och sedan fick han karriären förstörd av att Lotus inte satsade något på nya bilar..och att han gjorde dåliga karriärval..78 är ju en annan historia,
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo det skulle ju va skit kul. SVT har säkert mängder av material att klipp ihop. Och Monza 78 är inte intressant bara irreterande, att allt slarv ledde till hans död. Men att Lotus 78-79 hade dålig säkerhet vet jag inte om det är sant. Innan säsong 1978 startade skrev han under ett avtal som sa att han inte fick ta mer poäng än Emerson. Han visste redan innan att han inte skulle kunna vinna. Men när han var på väg att göra det så satte dom käppar i hjulen på honom på annat sätt. Till exempel på träningen inför Monza 78 så sa Colin Chapman åt sina mekaniker att inte skruva ihop växellådan ordentligt vilket ledde till att Ronnie i sin tur kvadda bilen bara för att han inte inte skulle va snabbare än Emerson som tog pole inför loppet. Krashen ledde till att han inte fick köra årets bil "79" utan att model 78 som hade sämre säkerhet vilket i sin tur ledde till att han fick sånna skador. Dock marginellt. Han fick under säsongen även köra på dåliga däck plus att hans körstil slet mer än alla andras på materialt. Han hade ju för vana att köra en F1:a likt en go-cart =)
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Styggve skrev: Emerson
Mario
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Styggve,
Det där var väl en ganska överdriven bild över hur det gick till?
Ronnie var andreförare hos Lotus ja, men det var inte så mycket att säga om det. Mario hade kört för Lotus i flera år och varit med och utvecklat deras "ground effect"-bilar, 78an och 79an, medan Ronnie hade "harvat" i skitbilar i flera år. Som försteförare hade Mario förtur till 79an och Ronnie fick inte köra om honom. Sjukt system men precis som det funkar mellan Schumacher och Barrichello idag.

Och ser man tillbaka på säsongen 1989 så var det ju inte så att Ronnie var överlägsen Mario. I vissa lopp var han snabbare men absolut inte alla.

När det gäller säkerheten så var det väl så att 78an hade bensintankarna i sidepodsen medan 79an precis dagens bilar hade tanken bakom föraren. Det förklarar att Ronnies bil tog eld när den slog i räcket. Däremot var det ju benbrotten som var huvudproblemet och indirekt dödsorsak. Dessa hade nog lika gärna kunnat få i 79an. På den tiden var det ju rätt så klena aluminiumchassin som gällde och de pallade inte frontalkrockar.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jo, jag pratade ju om säsongen 1973..inte 78. Mytbilden kring 78 års säsong verkar bara växa. 1973 kom Ronnie till Lotus som i sitt stall hade regerande världsmästaren Emerson Fittipaldi. Och Ronnie var vrålsnabb och satte 9 poles och vann Frankrike - Österrike - Italien - USA. Dålig tillförlitlighet gjorde att bilen inte kom i mål så ofta i början säsongen tyvärr. 74 började Lotus tappa stinget..Ronnie kunde ändå ta Monaco - Frankrike - Italien. 75 hade Lotus fortfarande inte utvecklat nån ny vettig bil och var på dekis..i början av 76 körde Ronnie ett lopp, tröttnade och gick över till March. Det vore intressant att veta varför..jag vet inte hur det hängde ihop..om Colin Chapman på Lotus redan hade ny bil på gång så var det ett felbeslut..eller var det det som gjorde att Lotus verkligen började ta i och utveckla en banbrytande bil igen? Hur som helst kom Mario in i Lotus och framåt 77 så hade de utvecklat Lotus 78 som var bästa bilen. Den förfinades till Lotus 79 som var så överlägsen när den väl kom under säsongen 78. Mario är/var en värdig världsmästare även om historien om Ronnies pole på Brands Hatch med halvfull tank och slitna däck faktiskt är sann.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Historien om Monza var väl att Ronnie körde sönder sin 79:a (saboterad eller inte har jag inte hört något om) och fick ta 78:an. Han fick dock ett erbjudande om att ta reserv 79:an om han skrev på kontraktet att köra för Lotus även under 1979. Eftersom han redan hade skrivit på att köra för Mclaren under 1979 vilket Colin inte viste men misstänkte, kunde han inte acceptera det erbjudandet.

När det gäller biten som andreförare så är det väl inget att tjaffsa om. Det var Ronnie som mer eller mindre tjatade till sig sitsen hos Lotus. Och var helt införståd i att han inte fick slå Mario om läget dök upp.

Det gick dock ett obekräfftat ryckte att Mario inte gillade situationen och hade kommit överens med Ronnie om att de skulle strunta i avtalet och börja köra om titeln om läget var så att det handlade om enbart dem i de sista loppen.

Däremot så berättades det många historier om hur t.ex mekankerna till Ronnie fick order att slå i för lite soppa för kvalvarven, men slog i tillräckligt ändå och liknande saker. En del av historierna byggde nog på faktumet att Ronnie inte var så bra på att testa och utveckla bilen utan många gånger så ställdes bilen in med stallkamratens inställningar i slutet av kvalet för att den skulle gå snabbt.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Finns ju många anekdoter..gillar de där när de provar olika setups och Ronnie sätter samma tider hela tiden ändå..det ska man ju inte göra men han körde ju runt bilens problem..

Hur som helst..han hade en fantastisk carcontrol..var Gilles Villeneuves idol och var enligt legenden den ende som tog gamla Woodcote flat out..klart han ska ha en dokumentär som handlar om mer än säsongen 78...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

El Scorcho skrev:..klart han ska ha en dokumentär som handlar om mer än säsongen 78...
Kan jag ju hålla med dig om. Men frågan är om det finns nån på SVT som kan tillräckligt mycket om racing för att klara detta jobb?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

SVT hade en underbar serie som hette "hjulens hjältar" om jag minns rätt. En serie program där gamla chafförer och bildmaterial plockats fram ur arkivet. Ett av programmen behandlade våra F1 chafförer och var klart sevärt. Så matrialet finns i arkiven om bara viljan finns. Det kanske vore något för Forza`s media folk att bita i.

Ett litet tips är annars att önska sig en hjulklappsbok som skall dyka upp i höst. Skriven av Sveneric Eriksson med hjälp av Jüri Kann om jag minns rätt. Den skall tydligen behandla Ronnies öden och äventyr bra.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo dom visa den där serien året efter Rydell vann BTCC. Dom helgerna dom inte hade race så var det Hjulens Hjältar dom visa. Massa fina intervjuer med Reine och lite annat som om gammal sportvagnsracing i sverige på 60 talet med bland annat Bonnier.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Vill bara påminna att utställning om Ronnie Peterson på länsmuseet i Örebro. Sista dagen är den 21 september. Gå och se den! Länsmuseet har aldrig haft så mycket besökare.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Artikel dyker snart upp på Forza från Örebro.
http://johannesson.com/JPS.jpg
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nu är statyn avtäckt i Örebro. Se inslaget från Nerikes Allehanda i Webb-TV
http://www.streaming.telia.com/startmed ... =ronnie.rm
/Jan
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

vi skulle ju kunna börja mailbomba SVT........
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

25 år sedan idag han kraschade.
Expressen och Jan Erik Berggrens artikelserie
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 53&a=58912
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

"Ronnie Peterson: The Super Swede" 25 minuters dokumentär på TV4 Plus 11/9 20.00
(de är en dag sent ute va´?)
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

En av de bättre anekdoterna om Ronnie handlade om när ha "testade" en Lotus och sladdade hej villt med bilen genom kurvorna.

Tillbaka i depån frågade chefsteknikern jag tror han hette Peter Warr. Hur beter sig bilen. Ronnie förklarade att det var det mest understyrda han kört. Peter frågade om han fattat rätt eftersom han tyckte det var de värsta bredsladdar han sett nån göra. Ronnie förklarade då att han var tvungen att bryta upp bilen i en riktig bredsladd för att ta sig runt kurvorna eftersom den understyrde så mycket och inte gick att köra genom kurvorna med. :roll:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bopper skrev:"Ronnie Peterson: The Super Swede" 25 minuters dokumentär på TV4 Plus 11/9 20.00
Nej, det var ju 11/9 -78 som han avled
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Vila i frid Ronnie, Anna och de som dog vid world trade center.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

ny tid, lördag den 13 på tv4+

21:30 Ronnie Peterson - The Super Swede
Svenskt dokumentär. (5398954)
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Razor skrev:
Bopper skrev:"Ronnie Peterson: The Super Swede" 25 minuters dokumentär på TV4 Plus 11/9 20.00
Nej, det var ju 11/9 -78 som han avled
Ja, det är klart, det var ju loppet som var den 10:e. Hur kunde jag missa det... :oops:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Liten hyllnig till Ronnie ska visas i Prestanda på TV3 20.00 Torsdag 2/10
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Postar denna om någon hedning missat den.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY[/youtube]

http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY

Så här ser en tribute ut...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Kitos :up:
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag satt och såg på en dokumentär som heter "Legends of motorsport- 1972 Austria"
En film om 1972 års gp i Österrike.
Jag hade missat att Ronnie och Niki Lauda var stallkamrater det året. När jag sen gick in på GP encyclopedia och började kolla statistiken lopp för lopp hur det gick för dem så blev jag positivt överraskad.
Det såg ut som statistiken mellan Alonso och Piquet jr med Ronnie som ständig överman.
Vilken fantastisk förare han var. Min avatar känns ännu bättre att nu. 8)
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Zetor

Inlägg av Zetor »

Vill bara påminna om P3 dokumentar. Handlar inte enbart om -78.
Bl.a. hur Ronnie fick köra fulltankat på kval men ändå satte snabbaste
träningstid.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2292019
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Zetor skrev:Vill bara påminna om P3 dokumentar. Handlar inte enbart om -78.
Bl.a. hur Ronnie fick köra fulltankat på kval men ändå satte snabbaste
träningstid.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2292019
Det är som brukligt när SR gör något, riktigt bra.
Jag lyssnade på dokumentären när jag hade städdag på dagis senast. Moppen flög fram utan att det var så tråkigt som vanligt. :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister