Ronnie
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Ronnie
Ifall någondärute känner någon på rätt ställe..kan man inte få SVT eller TV4 att göra en dokumentär om Ronnie Peterson? Inte någon light, utan flera delar – flera säsonger m.m. Och rikta in sig på hans körningar och inte på Monza 78?
Ibland känns det som att man har betydligt större kunskap om Ronnie i England än i Sverige..fick just en gammal Lotusdokumentär där det berättas om hur Superswede kommer in i Lotus 1973 och har Ronnie tillbringar säsongen med att ständigt köra fortare än Emerson Fittipaldi..Tyvärr var ju Lotus tillförlitlighet skräp så han hade för många DNF:s för att vinna VM.
Ronnie satte 9 poles säsongen 1973..helt otroligt egentligen..(jag tror rekordet höll till Senna slog det) Han var alltså ny i Lotusteamet den säsongen och körde tillsammans med världsmästaren. Han borde vunnit VM det året. Sen gick det rätt OK 74 och sedan fick han karriären förstörd av att Lotus inte satsade något på nya bilar..och att han gjorde dåliga karriärval..78 är ju en annan historia,
Ibland känns det som att man har betydligt större kunskap om Ronnie i England än i Sverige..fick just en gammal Lotusdokumentär där det berättas om hur Superswede kommer in i Lotus 1973 och har Ronnie tillbringar säsongen med att ständigt köra fortare än Emerson Fittipaldi..Tyvärr var ju Lotus tillförlitlighet skräp så han hade för många DNF:s för att vinna VM.
Ronnie satte 9 poles säsongen 1973..helt otroligt egentligen..(jag tror rekordet höll till Senna slog det) Han var alltså ny i Lotusteamet den säsongen och körde tillsammans med världsmästaren. Han borde vunnit VM det året. Sen gick det rätt OK 74 och sedan fick han karriären förstörd av att Lotus inte satsade något på nya bilar..och att han gjorde dåliga karriärval..78 är ju en annan historia,
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jo det skulle ju va skit kul. SVT har säkert mängder av material att klipp ihop. Och Monza 78 är inte intressant bara irreterande, att allt slarv ledde till hans död. Men att Lotus 78-79 hade dålig säkerhet vet jag inte om det är sant. Innan säsong 1978 startade skrev han under ett avtal som sa att han inte fick ta mer poäng än Emerson. Han visste redan innan att han inte skulle kunna vinna. Men när han var på väg att göra det så satte dom käppar i hjulen på honom på annat sätt. Till exempel på träningen inför Monza 78 så sa Colin Chapman åt sina mekaniker att inte skruva ihop växellådan ordentligt vilket ledde till att Ronnie i sin tur kvadda bilen bara för att han inte inte skulle va snabbare än Emerson som tog pole inför loppet. Krashen ledde till att han inte fick köra årets bil "79" utan att model 78 som hade sämre säkerhet vilket i sin tur ledde till att han fick sånna skador. Dock marginellt. Han fick under säsongen även köra på dåliga däck plus att hans körstil slet mer än alla andras på materialt. Han hade ju för vana att köra en F1:a likt en go-cart =)
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Styggve,
Det där var väl en ganska överdriven bild över hur det gick till?
Ronnie var andreförare hos Lotus ja, men det var inte så mycket att säga om det. Mario hade kört för Lotus i flera år och varit med och utvecklat deras "ground effect"-bilar, 78an och 79an, medan Ronnie hade "harvat" i skitbilar i flera år. Som försteförare hade Mario förtur till 79an och Ronnie fick inte köra om honom. Sjukt system men precis som det funkar mellan Schumacher och Barrichello idag.
Och ser man tillbaka på säsongen 1989 så var det ju inte så att Ronnie var överlägsen Mario. I vissa lopp var han snabbare men absolut inte alla.
När det gäller säkerheten så var det väl så att 78an hade bensintankarna i sidepodsen medan 79an precis dagens bilar hade tanken bakom föraren. Det förklarar att Ronnies bil tog eld när den slog i räcket. Däremot var det ju benbrotten som var huvudproblemet och indirekt dödsorsak. Dessa hade nog lika gärna kunnat få i 79an. På den tiden var det ju rätt så klena aluminiumchassin som gällde och de pallade inte frontalkrockar.
Det där var väl en ganska överdriven bild över hur det gick till?
Ronnie var andreförare hos Lotus ja, men det var inte så mycket att säga om det. Mario hade kört för Lotus i flera år och varit med och utvecklat deras "ground effect"-bilar, 78an och 79an, medan Ronnie hade "harvat" i skitbilar i flera år. Som försteförare hade Mario förtur till 79an och Ronnie fick inte köra om honom. Sjukt system men precis som det funkar mellan Schumacher och Barrichello idag.
Och ser man tillbaka på säsongen 1989 så var det ju inte så att Ronnie var överlägsen Mario. I vissa lopp var han snabbare men absolut inte alla.
När det gäller säkerheten så var det väl så att 78an hade bensintankarna i sidepodsen medan 79an precis dagens bilar hade tanken bakom föraren. Det förklarar att Ronnies bil tog eld när den slog i räcket. Däremot var det ju benbrotten som var huvudproblemet och indirekt dödsorsak. Dessa hade nog lika gärna kunnat få i 79an. På den tiden var det ju rätt så klena aluminiumchassin som gällde och de pallade inte frontalkrockar.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jo, jag pratade ju om säsongen 1973..inte 78. Mytbilden kring 78 års säsong verkar bara växa. 1973 kom Ronnie till Lotus som i sitt stall hade regerande världsmästaren Emerson Fittipaldi. Och Ronnie var vrålsnabb och satte 9 poles och vann Frankrike - Österrike - Italien - USA. Dålig tillförlitlighet gjorde att bilen inte kom i mål så ofta i början säsongen tyvärr. 74 började Lotus tappa stinget..Ronnie kunde ändå ta Monaco - Frankrike - Italien. 75 hade Lotus fortfarande inte utvecklat nån ny vettig bil och var på dekis..i början av 76 körde Ronnie ett lopp, tröttnade och gick över till March. Det vore intressant att veta varför..jag vet inte hur det hängde ihop..om Colin Chapman på Lotus redan hade ny bil på gång så var det ett felbeslut..eller var det det som gjorde att Lotus verkligen började ta i och utveckla en banbrytande bil igen? Hur som helst kom Mario in i Lotus och framåt 77 så hade de utvecklat Lotus 78 som var bästa bilen. Den förfinades till Lotus 79 som var så överlägsen när den väl kom under säsongen 78. Mario är/var en värdig världsmästare även om historien om Ronnies pole på Brands Hatch med halvfull tank och slitna däck faktiskt är sann.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Historien om Monza var väl att Ronnie körde sönder sin 79:a (saboterad eller inte har jag inte hört något om) och fick ta 78:an. Han fick dock ett erbjudande om att ta reserv 79:an om han skrev på kontraktet att köra för Lotus även under 1979. Eftersom han redan hade skrivit på att köra för Mclaren under 1979 vilket Colin inte viste men misstänkte, kunde han inte acceptera det erbjudandet.
När det gäller biten som andreförare så är det väl inget att tjaffsa om. Det var Ronnie som mer eller mindre tjatade till sig sitsen hos Lotus. Och var helt införståd i att han inte fick slå Mario om läget dök upp.
Det gick dock ett obekräfftat ryckte att Mario inte gillade situationen och hade kommit överens med Ronnie om att de skulle strunta i avtalet och börja köra om titeln om läget var så att det handlade om enbart dem i de sista loppen.
Däremot så berättades det många historier om hur t.ex mekankerna till Ronnie fick order att slå i för lite soppa för kvalvarven, men slog i tillräckligt ändå och liknande saker. En del av historierna byggde nog på faktumet att Ronnie inte var så bra på att testa och utveckla bilen utan många gånger så ställdes bilen in med stallkamratens inställningar i slutet av kvalet för att den skulle gå snabbt.
När det gäller biten som andreförare så är det väl inget att tjaffsa om. Det var Ronnie som mer eller mindre tjatade till sig sitsen hos Lotus. Och var helt införståd i att han inte fick slå Mario om läget dök upp.
Det gick dock ett obekräfftat ryckte att Mario inte gillade situationen och hade kommit överens med Ronnie om att de skulle strunta i avtalet och börja köra om titeln om läget var så att det handlade om enbart dem i de sista loppen.
Däremot så berättades det många historier om hur t.ex mekankerna till Ronnie fick order att slå i för lite soppa för kvalvarven, men slog i tillräckligt ändå och liknande saker. En del av historierna byggde nog på faktumet att Ronnie inte var så bra på att testa och utveckla bilen utan många gånger så ställdes bilen in med stallkamratens inställningar i slutet av kvalet för att den skulle gå snabbt.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Finns ju många anekdoter..gillar de där när de provar olika setups och Ronnie sätter samma tider hela tiden ändå..det ska man ju inte göra men han körde ju runt bilens problem..
Hur som helst..han hade en fantastisk carcontrol..var Gilles Villeneuves idol och var enligt legenden den ende som tog gamla Woodcote flat out..klart han ska ha en dokumentär som handlar om mer än säsongen 78...
Hur som helst..han hade en fantastisk carcontrol..var Gilles Villeneuves idol och var enligt legenden den ende som tog gamla Woodcote flat out..klart han ska ha en dokumentär som handlar om mer än säsongen 78...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
SVT hade en underbar serie som hette "hjulens hjältar" om jag minns rätt. En serie program där gamla chafförer och bildmaterial plockats fram ur arkivet. Ett av programmen behandlade våra F1 chafförer och var klart sevärt. Så matrialet finns i arkiven om bara viljan finns. Det kanske vore något för Forza`s media folk att bita i.
Ett litet tips är annars att önska sig en hjulklappsbok som skall dyka upp i höst. Skriven av Sveneric Eriksson med hjälp av Jüri Kann om jag minns rätt. Den skall tydligen behandla Ronnies öden och äventyr bra.
Ett litet tips är annars att önska sig en hjulklappsbok som skall dyka upp i höst. Skriven av Sveneric Eriksson med hjälp av Jüri Kann om jag minns rätt. Den skall tydligen behandla Ronnies öden och äventyr bra.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
Läs om Ronnie-utställningen http://www.orebrolansmuseum.se/Ronnie/formel1.htm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Nu är statyn avtäckt i Örebro. Se inslaget från Nerikes Allehanda i Webb-TV
http://www.streaming.telia.com/startmed ... =ronnie.rm
/Jan
http://www.streaming.telia.com/startmed ... =ronnie.rm
/Jan
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
25 år sedan idag han kraschade.
Expressen och Jan Erik Berggrens artikelserie
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 53&a=58912
Expressen och Jan Erik Berggrens artikelserie
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 53&a=58912
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
En av de bättre anekdoterna om Ronnie handlade om när ha "testade" en Lotus och sladdade hej villt med bilen genom kurvorna.
Tillbaka i depån frågade chefsteknikern jag tror han hette Peter Warr. Hur beter sig bilen. Ronnie förklarade att det var det mest understyrda han kört. Peter frågade om han fattat rätt eftersom han tyckte det var de värsta bredsladdar han sett nån göra. Ronnie förklarade då att han var tvungen att bryta upp bilen i en riktig bredsladd för att ta sig runt kurvorna eftersom den understyrde så mycket och inte gick att köra genom kurvorna med.
Tillbaka i depån frågade chefsteknikern jag tror han hette Peter Warr. Hur beter sig bilen. Ronnie förklarade att det var det mest understyrda han kört. Peter frågade om han fattat rätt eftersom han tyckte det var de värsta bredsladdar han sett nån göra. Ronnie förklarade då att han var tvungen att bryta upp bilen i en riktig bredsladd för att ta sig runt kurvorna eftersom den understyrde så mycket och inte gick att köra genom kurvorna med.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Postar denna om någon hedning missat den.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY[/youtube]
http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY
Så här ser en tribute ut...
[youtube]http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY[/youtube]
http://youtube.com/watch?v=jMm4bhs6GYY
Så här ser en tribute ut...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag satt och såg på en dokumentär som heter "Legends of motorsport- 1972 Austria"
En film om 1972 års gp i Österrike.
Jag hade missat att Ronnie och Niki Lauda var stallkamrater det året. När jag sen gick in på GP encyclopedia och började kolla statistiken lopp för lopp hur det gick för dem så blev jag positivt överraskad.
Det såg ut som statistiken mellan Alonso och Piquet jr med Ronnie som ständig överman.
Vilken fantastisk förare han var. Min avatar känns ännu bättre att nu.
En film om 1972 års gp i Österrike.
Jag hade missat att Ronnie och Niki Lauda var stallkamrater det året. När jag sen gick in på GP encyclopedia och började kolla statistiken lopp för lopp hur det gick för dem så blev jag positivt överraskad.
Det såg ut som statistiken mellan Alonso och Piquet jr med Ronnie som ständig överman.
Vilken fantastisk förare han var. Min avatar känns ännu bättre att nu.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Vill bara påminna om P3 dokumentar. Handlar inte enbart om -78.
Bl.a. hur Ronnie fick köra fulltankat på kval men ändå satte snabbaste
träningstid.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2292019
Bl.a. hur Ronnie fick köra fulltankat på kval men ändå satte snabbaste
träningstid.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2292019
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det är som brukligt när SR gör något, riktigt bra.Zetor skrev:Vill bara påminna om P3 dokumentar. Handlar inte enbart om -78.
Bl.a. hur Ronnie fick köra fulltankat på kval men ändå satte snabbaste
träningstid.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2292019
Jag lyssnade på dokumentären när jag hade städdag på dagis senast. Moppen flög fram utan att det var så tråkigt som vanligt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister