MALAYSIAS GP 2009 - SEPANG. Lopp 2 av 17
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
Måste man sälja exakt en likadan motor som man själv använder eller kan man sälja en "liknande men lite sämre motor" ?
För om så är fallet kanske det är så att Mercedes kunde erbjuda en bättre produkt som "kundmotor" än vad Ferrari erbjud till sina kunder.
Whatever,..
Mina observationer från träning tre är att näst intill alla ser ut att ha fruktansvärda problem under inbromsning,.. Förutom till viss del Brawn som verkar vara stabila, vilket talar för att dom går bättre än många andra.
Som trogen Kimisupporter blev man i alla fall hyggligt glad åt att se han snabbast i träning två, men sen blev det inte mycket bra gjort i träning tre? Konstigt.
För om så är fallet kanske det är så att Mercedes kunde erbjuda en bättre produkt som "kundmotor" än vad Ferrari erbjud till sina kunder.
Whatever,..
Mina observationer från träning tre är att näst intill alla ser ut att ha fruktansvärda problem under inbromsning,.. Förutom till viss del Brawn som verkar vara stabila, vilket talar för att dom går bättre än många andra.
Som trogen Kimisupporter blev man i alla fall hyggligt glad åt att se han snabbast i träning två, men sen blev det inte mycket bra gjort i träning tre? Konstigt.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Golvets utformning har säkert mycket med stabiliteten att göra. (Läs diffuser)Fp730a skrev:Måste man sälja exakt en likadan motor som man själv använder eller kan man sälja en "liknande men lite sämre motor" ?
För om så är fallet kanske det är så att Mercedes kunde erbjuda en bättre produkt som "kundmotor" än vad Ferrari erbjud till sina kunder.
Whatever,..
Mina observationer från träning tre är att näst intill alla ser ut att ha fruktansvärda problem under inbromsning,.. Förutom till viss del Brawn som verkar vara stabila, vilket talar för att dom går bättre än många andra.
Som trogen Kimisupporter blev man i alla fall hyggligt glad åt att se han snabbast i träning två, men sen blev det inte mycket bra gjort i träning tre? Konstigt.
Det var en vecka sen de körde sist och nytt golv har de nog inte hunnit komma fram med och lär inte ha det om två veckor heller. Sen återstår ju den lilla detaljen att den ska godkännas också, den 14 april.
Till europapremiären lär vi få se den verkliga formen stallen emellan för lejondelen av säsongen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Det är inte helt lätt att komma ihåg och tänka på allt nytt som tillkommit denna säsongen.Blomman skrev:Korrekt, jag var kvar i det gamla tänket...du får ju byta hur många gånger du vill upp till 8 motorer...
JB
Det verkar som 8 stall har bytt motor till detta racet.
Bara McLaren och Toro Rosso som inte har bytt.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ferrari kan inte leverera öht, verkar det som...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Beslutet att gå ut eller inte ligger knappast i Massas händer så ansvaret för missen måste vila högre upp i organisationen. Ferrari har tappat sedan Schumacher-eran.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kubica och Glokc har ju kapacitet att ligga högre upp.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Toyota och Brawn verkar stå i särklass. Sedan Red Bull. Katastrof för Ferrari, Renault och McLaren att de inte har bättre bilar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Bara åtta man slåss om pole och jag tror inte Ferrarin visat allt ännu. Jag tänker på det faktum att Kimi i träningen körde runt 15 varv på de mjuka däcken utan att tappa särskilt mycket i tid, så två stintar med mjuka däck och ett på de hårda till rejset i morgon och nästan fritt valt hur man vill lägga upp sin första stint, långt eller kort.
Men när kommer regnet?
I Q3?
I rejset i morgon?
Men när kommer regnet?
I Q3?
I rejset i morgon?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fantastiskt roligt resultat! Som sagt, man får gå tillbaka till 70-talet för att hitta en säsong där föregående års toppstall så kapitalt har misslyckats. Äntligen lite dynamik i sporten!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så jäkla skönt att slippa Kimi, Alonso och Hamilton på presskonferenserna. Tre tristare typer får man leta efter. Button och Trulli lyser ju av glädje. Vettel är också en sympatisk typ.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Hmm, underhållning först med eller utan fusk och till och med på bekostnad av bättre förare?JTarnstrom skrev:Så jäkla skönt att slippa Kimi, Alonso och Hamilton på presskonferenserna. Tre tristare typer får man leta efter. Button och Trulli lyser ju av glädje. Vettel är också en sympatisk typ.
Jo, jag anser att diffusorerna på de där bilarna är emot syftet med reglerna och förhoppningsvis döms de ut i bedömningen den 14:nde.
Bilarna går redan fort och vad blir det då inte med nya diffusorer på övriga bilar?
Visst är det kul med Brawn däruppe och inte har väl jag något emot knappen, men det är och kommer ändå visa sig vara en parentes när den feta damen sjunger sen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Observera att det är överhettning av Kimis hjärna som avses, inte KERS-systemet. Det blir för mycket att hantera, helt enkelt.Sami skrev:Ted Kravitz påstod att Räikkönen körde med KERS-systemet avstängt under kvalet eftersom de fortfarande har problem med överhettning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lite Bernie Ecclestone magic och spänningen kommer tillbaka. Bli inte förvånad om nya diffusern blir förbjuden om dom andra stallen inte kommer ikapp.Dagon skrev:Jag vet inte men säsongen ser ut att bli riktigt tråkig. Button tog nog inte i för allt han kunde och Brawn kommer ha vunnit säsongen efter 7-8 lopp.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Det är skitskoj att det går bra för brawn men dominans gillar jag inte, hade inte brawns varit med så hade vi haft en riktigt spännande kamp med 4-5 team kapabla till att ta vinster. Nu är det endast ett stall som kommer vinna såvida det inte blir motorhaveri eller liknande och de resterande teamen kommer bara ta poäng från varandra och göra det ännu enklare för brawn att springa iväg, ungefär som Ferrari säsongen 2002 och 2004. Men jag blir inte heller förvånad om diffusern blir förbjuden och det vore kasst likaså.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att diffusern kommer att förbjudas. Förresten, är det någon mer än jag som har en misstanke om varför de tre stall som man kanske mest har fruktat ska lägga av, har denna diffuser? Skulle inte förvåna mig om någon har lyft på luren och informerat om kryphålet i reglementet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så dominerande är väl inte Brawn i nuläget att man skulle behöva befara ett scenario så som du beskriver det. Då har vi sett betydligt värre genom åren. Något stall måste ju bygga den bästa bilen...Dagon skrev:Det är skitskoj att det går bra för brawn men dominans gillar jag inte, hade inte brawns varit med så hade vi haft en riktigt spännande kamp med 4-5 team kapabla till att ta vinster. Nu är det endast ett stall som kommer vinna såvida det inte blir motorhaveri eller liknande och de resterande teamen kommer bara ta poäng från varandra och göra det ännu enklare för brawn att springa iväg, ungefär som Ferrari säsongen 2002 och 2004. Men jag blir inte heller förvånad om diffusern blir förbjuden och det vore kasst likaså.
Dessutom, vi såg i Australien att både BMW och Toyota har bilar som kanske hanterar däcken bättre än Brawn. Det var inte mycket som skilde. Betänk varifrån Toyota startade. Min favorit till segern i morgon är Trulli.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Då såg du inte första fria mao...JTarnstrom skrev:Observera att det är överhettning av Kimis hjärna som avses, inte KERS-systemet. Det blir för mycket att hantera, helt enkelt.Sami skrev:Ted Kravitz påstod att Räikkönen körde med KERS-systemet avstängt under kvalet eftersom de fortfarande har problem med överhettning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag sätter emot, vad vill du ha för odds och hur mycket vill dus spela för?Dagon skrev:Jag kanske är lite negativ men jag skulle bli klart förvånad ifall något annat stall än Brawn GP vinner nångång under de första 5 loppen. Jag skulle satsa lite pengar på det om oddsen inte vore så låga att man inte får någon utdelning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Vettel var lättast av alla och Heidfeld tyngst.
Pos. Driver Team Car weight (kg)
1. Button Brawn-Mercedes 660
2. Trulli Toyota 656.5
3. Vettel Red Bull-Renault 647
4. Barrichello Brawn-Mercedes 664.5
5. Glock Toyota 656.5
6. Rosberg Williams-Toyota 656
7. Webber Red Bull-Renault 656
8. Kubica BMW-Sauber 663
9. Raikkonen Ferrari 662.5
10. Alonso Renault 680.5
11. Heidfeld BMW-Sauber 692
12. Nakajima Williams-Toyota 683.4
13. Hamilton McLaren-Mercedes 688
14. Kovalainen McLaren-Mercedes 688.9
15. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 670.5
16. Massa Ferrari 689.5
17. Piquet Renault 681.9
18. Fisichella Force India-Mercedes 680.5
19. Sutil Force India-Mercedes 655.5
20. Buemi Toro Rosso-Ferrari 686.5
Pos. Driver Team Car weight (kg)
1. Button Brawn-Mercedes 660
2. Trulli Toyota 656.5
3. Vettel Red Bull-Renault 647
4. Barrichello Brawn-Mercedes 664.5
5. Glock Toyota 656.5
6. Rosberg Williams-Toyota 656
7. Webber Red Bull-Renault 656
8. Kubica BMW-Sauber 663
9. Raikkonen Ferrari 662.5
10. Alonso Renault 680.5
11. Heidfeld BMW-Sauber 692
12. Nakajima Williams-Toyota 683.4
13. Hamilton McLaren-Mercedes 688
14. Kovalainen McLaren-Mercedes 688.9
15. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 670.5
16. Massa Ferrari 689.5
17. Piquet Renault 681.9
18. Fisichella Force India-Mercedes 680.5
19. Sutil Force India-Mercedes 655.5
20. Buemi Toro Rosso-Ferrari 686.5
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Me 2.. count me in.Jari skrev:Jag sätter emot, vad vill du ha för odds och hur mycket vill dus spela för?Dagon skrev:Jag kanske är lite negativ men jag skulle bli klart förvånad ifall något annat stall än Brawn GP vinner nångång under de första 5 loppen. Jag skulle satsa lite pengar på det om oddsen inte vore så låga att man inte får någon utdelning.
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
IWSC Champion 2002
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad dom som kvalade in bakom topp-10 har för soppamängd känns mindre viktigt då dom aldrig kvalade med tankarna fulla. Här är topp-10 tyngst till lättast listan:Depeche skrev:Vettel var lättast av alla och Heidfeld tyngst.
Pos. Driver Team Car weight (kg)
1. Button Brawn-Mercedes 660
2. Trulli Toyota 656.5
3. Vettel Red Bull-Renault 647
4. Barrichello Brawn-Mercedes 664.5
5. Glock Toyota 656.5
6. Rosberg Williams-Toyota 656
7. Webber Red Bull-Renault 656
8. Kubica BMW-Sauber 663
9. Raikkonen Ferrari 662.5
10. Alonso Renault 680.5
11. Heidfeld BMW-Sauber 692
12. Nakajima Williams-Toyota 683.4
13. Hamilton McLaren-Mercedes 688
14. Kovalainen McLaren-Mercedes 688.9
15. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 670.5
16. Massa Ferrari 689.5
17. Piquet Renault 681.9
18. Fisichella Force India-Mercedes 680.5
19. Sutil Force India-Mercedes 655.5
20. Buemi Toro Rosso-Ferrari 686.5
Kod: Markera allt
10 Alonso Renault 680.5
4. Barrichello Brawn-Mercedes 664.5
8. Kubica BMW-Sauber 663
9. Raikkonen Ferrari 662.5
1. Button Brawn-Mercedes 660
2. Trulli Toyota 656.5
5. Glock Toyota 656.5
6. Rosberg Williams-Toyota 656
7. Webber Red Bull-Renault 656
3. Vettel Red Bull-Renault 647