Standard engine set for go-ahead

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
WilliamsF1

Standard engine set for go-ahead

Inlägg av WilliamsF1 »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72413

Jag skulle vilja se Ferrari ha en cosworth motor det tror jag inte kommer att hända
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det intressanta är att Renault har skrivit på.

Ett bekymmer är att reglementet inte börjar gälla förrän 2010 så inför nästa säsong blir det inte kostnadsbesparingar på motorerna. Renault ligger oerhört illa till och Ghosn är inte känd för att vara speciellt sentimental. Det luktar som om Renault är under hot.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
WilliamsF1

Inlägg av WilliamsF1 »

Renault har inte skrivet på det stod att dom var intresserade.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

WilliamsF1 skrev:Renault har inte skrivet på det stod att dom var intresserade.
Det har du rätt i. Dock pekar ju intresset på att de är satta under press.

Användarens profilbild
WilliamsF1

Inlägg av WilliamsF1 »

Ja det har du rätt i Renault är nogg lite pressade.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Undrar vad Alonso tänker... Han har ju lovat att sluta om det blir standardmotorer.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Undrar vad Alonso tänker... Han har ju lovat att sluta om det blir standardmotorer.
Jag tror han tänker på ett n-ord pckså...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Undrar vad Alonso tänker... Han har ju lovat att sluta om det blir standardmotorer.
Alonso tänker: "Fan vad skönt att jag skrivit på för Ferrari inför 2010 och hur bra jag kommer att samarbeta med Felipe till skillnad mot med Lewis."
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fast det är ju inte standard motorer. Det är ju ett erbjudande om en motor tillverkad av Cosworth. Det är ju fortarande tillåtet för Ferrari att göra sin egen motor.
Geer

Inlägg av Geer »

Silverkatten skrev:Fast det är ju inte standard motorer. Det är ju ett erbjudande om en motor tillverkad av Cosworth. Det är ju fortarande tillåtet för Ferrari att göra sin egen motor.
Tror man menar att enhetsmotor är om alla tvingas ha samma motor.

Dagens standardmotor är en motor som alla kan köpa. Skall man bygga en själv måste det göras enligt ritningarna på standardmotorn.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Jag vill nog fortfarnade hävda att detta handlar om ett erbjudande att köpa en motor som har samma prestanda som de andra motorerna ska ha/har. Du ska alltså inte hamna efter för att du väljer att köra med Cosworth.
Det är inte en enhetsmotor, exakt samma motor till alla (tex genom samma ritningar).
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kopierar mitt inlägg från F1bb:

Innehållet i Mosleys brev till teamen skiljer sig en aning från hur det har återgivits på en del håll. Jag tror inte att jag är den enda som gjorde tolkningen att stallen skulle få utveckla och tillverka motorer med egna lösningar, så länge de höll sig inom samma prestandaparametrar som Cosworth-motorn. Så är inte fallet. Stallen får möjlighet att fortsätta med sin nuvarande motor, men den får då inte överskrida Cosworth-parametrarna, eller så får de bygga en motor enligt samma specifikation som Cosworth (en identisk motor), eller köpa en Cosworth-motor.

Jag trodde att Mosley hade backat en aning men så är det alltså inte. Anledningen till mitt missförstånd var att ordet "development" har använts i samband med det första fallet, vilket har gett en underförstådd betydelse att stallen skulle få utveckla motorerna hur de ville (inom Cosworht-parametrarna). Det är svårt att kalla det för utveckling när det handlar om frysning, alternativt nedtrimning.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Vad kommer det bli för prestanda på de här motorerna då?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Vad kommer det bli för prestanda på de här motorerna då?
150 hk. Har alla samma så spelar det ju ingen roll.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Samma som idag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
150 hk. Har alla samma så spelar det ju ingen roll.
Men allvarligt, kommer det att vara som nu eller blir det en minskning av effekten?

Jag har för mig jag läste nånstans om en varvtalsbegränsning på 14k, i så fall lär det väl inte bli mycket mer en 500hk om de behåller samma slagvolym.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:
Samma som idag.
Ok.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

The Guardian publicerade nu ikväll en artikel där de påstår att det inte blir några standardmotorer och att förslaget bara var förhandlingstaktik.
Mötet i morgon bitti ska istället slå fast effektminskningar på de nuvarande motorerna, bl a ett varvtalsstopp på 18 000 rpm redan till nästa säsong samt att de ska hålla i fyra lopp.
Man säger också att teamen ska få ta del av alla detaljer i upphandlingen av standardmotorer för att få information om vilka krav som ställs på prestanda, hållbarhet och budget inför säsongen 2010.

I morgon vet vi om de har rätt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fan vad glada de ska bli på Cosworth!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De får väl köpa Hondas gamla skrot och köra igång något eget med Dave Richards och Flavio Briatore, som båda verkar sugna på nya bollar...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nu har den första informationen om mötet kommit ut och enligt brittiska Sky kommer man bl a att införa totalt testförbud, förutom de träningar som är under en GP-helg, fr o m nästa säsong.
De oberoende stallen erbjuds motorer för en maximal kostnad på 4,5 miljoner pund fr o m 2010.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev: De oberoende stallen erbjuds motorer för en maximal kostnad på 4,5 miljoner pund fr o m 2010.
???

Betyder det att deras totala årskostnad för motorer är (blir) 4.500.000 £?

Säger inte mig mycket! Vad pyntar de för sina motorer idag?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Här är det man kom överens om:
2009

Engine

Engine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).

Limit of 18,000 rpm.

No internal re-tuning. Adjustment to trumpets and injectors only.

The three-race rule voted on 5 November remains in force.

Cost of engines to independent teams will be approximately 50% of 2008 prices.

Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.

Testing

No in-season testing except during race weekend during scheduled practice.

Aerodynamic research

No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.

A formula to balance wind tunnel-based research against CFD research, if agreed between the teams, will be proposed to the FIA.

Factory activity

Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.

Race weekend

Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".

Sporting spectacle

Market research is being conducted to gauge the public reaction to a number of new ideas, including possible changes to qualifying and a proposal for the substitution of medals for points for the drivers. Proposals will be submitted to the FIA when the results of the market research are known.

Note: It is estimated that these changes for 2009 will save the manufacturer teams approximately 30% of their budgets compared to 2008, while the savings for independent teams will be even greater.

2010

Power train

Engines will be available to the independent teams for less than €5 million per team per season. These will either come from an independent supplier or be supplied by the manufacturer teams backed by guarantees of continuity. If an independent supplier, the deal will be signed no later than 20 December 2008.

This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).

Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.

Chassis

A list of all elements of the chassis will be prepared and a decision taken in respect of each element as to whether or not it will remain a performance differentiator (competitive element).

Some elements which remain performance differentiators will be homologated for the season.

Some elements will remain performance differentiators, but use inexpensive materials.

Elements which are not performance differentiators will be prescriptive and be obtained or manufactured in the most economical possible way.

Race weekend

Standardised radio and telemetry systems.

Ban on tyre warmers.

Ban on mechanical purging of tyres.

Ban on refueling.

Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).

Factory activity

Further restrictions on aerodynamic research.

Ban on tyre force rigs (other than vertical force rigs).

Full analysis of factory facilities with a view to proposing further restrictions on facilities.

Longer term

The FIA and FOTA will study the possibility of an entirely new power train for 2013 based on energy efficiency (obtaining more work from less energy consumed). Rules to be framed so as to ensure that research and development of such a power train would make a real contribution to energy-efficient road transport.

An enhanced Kinetic Energy Recovery System (KERS) system is likely to be a very significant element of an energy-efficient power train in the future. In the short term, KERS is part of the 2009 regulations, but is not compulsory. For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals.

A number of further amendments were adopted for the 2009 and 2010 Sporting and Technical Regulations.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Vad bra, nu kan jag ägna lite mer tid till segebåten på helgerna.
Gösta

Inlägg av Gösta »

SKITFÖRSLAG! :down:

No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.

Hur kollar man detta?

Jaha, vad skulle det vara bra för?

Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".

Detta för att Ron skall slippa stjäla information? :D

This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).

Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform? :o

Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.

Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform? :o

Ban on tyre warmers.

:D Låter som att sådana var dyra???

Ban on refueling.

Spara bränsle?? :D

Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).

Vi får mindre racing för pengarna! Höj biljettpriset 10% i stället! :D

Nu har vi F1 light på gång. Skönt att de förstör så man slipper längta och bli besviken. Jag behöver den tiden på söndagarna för att titta hur färg torkar! :down:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Gösta skrev: Ban on refueling.

De som inte förstår sig på racing tror att det blir mer omkörningar om man förbjuder tankning.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pepparkvarnen skrev:
Gösta skrev: Ban on refueling.

De som inte förstår sig på racing tror att det blir mer omkörningar om man förbjuder tankning.
Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari. :D

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Det är bra att de funderar på att korta racelängden också, har man spenderarat tusentals kronor på resor och biljetter så vill man ju inte sitta på läktaren och titta på racerbilar för länge.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ifrån en och en halv timme till till en kvart är lagom, så slipper man all jävla processionekörning också.
Har man inte tagit sig upp på den tiden spelar inte en timme till någon roll. Då ska man inte ha någon medalj...
Passa på att höja biljettpriset med det dubbla och finns det GA, så gör om dem till Paddock Club-biljetter med tillhörande priser i stället.
15 tusen i timmen ska det kosta minst att få se F1 live, de två gånger till som det körs race.
Stackars Bernie, han har mycket att ta igen nu när slavica snodde halva sparbössan.
IMS-1999

Inlägg av IMS-1999 »

Engine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).
Tycker jag är bra. Hög effekt = enkelt, lång hållbarhet = enkelt. Hög effekt OCH lång hållbarhet => kräver sjukt bra ingeniörer

Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.
Knas. Renault fokuserade uppenbarligen på chassi och aero och missade att göra hemläxan med motorn. Nu belönas de?? Både RedBull och Torro Rosso lär väl ha röstat ja till det, de kör väl båda med Renaultsnurra nästa år? Det här har säkert legat på lut länge, annars skulle väl inte Torro Rosso ha bestämmt sig för att byta?

Vild gissning: För att något land (Frankrike) har tuffare arbetsmarknadslagar och tvingar i praktiken ut folk på fabrikerna på ledighet. För att stall som är placerade på andra ställen inte ska dra fördelar av det kräver man att alla stall stänger sina fabriker i 6 veckor.
Borde vara lätt att kolla. FIA får säkert redan som det är hälsa på hur mycket de vill hemma hos respektive stall. De kan såklart inte upptäcka om ngn verkligen vill bryta mot regeln med det finns sannolikt en chans att man blir påkommen om man gör det.
Smart sätt att sänka kostnaderna. Det här gäller ju under loppen. Kan t.ex vara så att när mekarna väl går ut för att ta emot en bil som pittar måste de avslöja för alla andra team vilka däck de sätter på och hur mycket bränsle de tar ombord. På så sätt försvinner fördelen de rika stallen har av att anställa 9 extra gubbar som bara är där för att rapportera vad de andra stallen har för sig i depån. Rätt självklar grej eftersom sanningen ändå kommer fram några sekunder senare.

Ban on refueling.
Knäppt. Kommer fungera lika länge som förbudet att byta däck för 2-3 år sedan. Skulle iofs premiera de stall som lyckas bäst med KERS.

Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research)
Idioti. Längden på loppen gör ju halva sporten. Vi såg t.ex i Brasilien att 14-15 bilar låg inom en sekund på träningarna = alla kan köra fort ett fåtal varv. Svårt blir det inte förrän du ska köra fort i 60 varv.
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
(Mario Andretti)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Bra post. Själv har jag suttit för mycket vid datorn idag för att orka lägga in en lika bra, så det var bra att du gjorde det.

(:D )
Jodå, klart jag har självdistans...
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Gösta skrev: Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari. :D
En typisk Olag-kommentar. Jag var tvungen att kolla avsändaren en extra gång. :D
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kortare race kommer jag aldrig att acceptera. Bättre i så fall att de undersöker om det finns poäng med att anpassa kalendern så att man kör färre race per säsong och med fler tävlingar i Europa för att minska fraktkostnaderna.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:
Gösta skrev: Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari. :D
En typisk Olag-kommentar. Jag var tvungen att kolla avsändaren en extra gång. :D
Även Gösta ser sanningen :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
Ban on tyre warmers.

:D Låter som att sådana var dyra???
Miljöaspekten Gösta. Globala uppvärmningen är gratis. Varför betala dyrt(om det är det) när man kan få det gratis :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Grattis Renå. :up:

Här är hela listan - så ska F1 spara pengar
Kostnaderna ska sänkas med 30 procent till 2009. Det medför skärpta regler för stallen.

2009
- Livslängden på motorer måste dubblas. Varje förare får använda max åtta motorer till tävling per säsong. Inklusive träningsmotorer får varje stall använda max 20 motorer.
- 18000 varv per minut blir högsta tillåtna varvtal.
- Självständiga team får motorer till halva priset jämfört med dagens kostnader.
- Inga stall utom Renault får vidareutveckla sina motorer.
- Inga test tillåts under säsongen utom under träningar under racehelger.
- De största vindtunnlarna förbjuds från och med 1 januari 2009.
- Alla fabriker stängs sex veckor om året.
- Stallen tvingas att dela med sig av information, till exempel om däck och bensin.
- Personalmängden kommer att minskas.

2010
- Standardmotorer kommer att finnas tillgängliga för självständiga stall.
- Motorer till de självständiga teamen kommer att erbjudas för mindre än 50 miljoner kronor per år.
- Samma standardmotor kommer att gälla 2011 och 2012.
- Radiosystemen kommer att standardiseras.
- Däckvärmare förbjuds.
- Mekanisk rengöring.
- Omtankning förbjuds under race.
- Forskningsreglerna förstärks ännu mer.

Källa: http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Mekanisk rengöring...? Va e de? :-?

och raden borde väl avslutas med "förbjuds" om man tittar på den engelska texten som Razor publicerade?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Lade de till det där om kortare race för att försäkra sig om att reta upp alla F1-fans?
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Hur påverkar racets längd kostnaderna för teamen? Bränslekostnaden?
Korkat förslag.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är ju inte ens ett förslag att korta ner loppen?
Som det står så ska man titta på det efter man har gjort marknadsundersökningar så det är väl lite väl tidigt att börja tjoa om det redan nu?

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jag litar inte ett dugg på deras "marknadsundersökningar".
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Oavsett om du litar på dem eller inte så är det fortfarande inte något förslag om att korta loppen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:Oavsett om du litar på dem eller inte så är det fortfarande inte något förslag om att korta loppen.
Att det finns med på listan betyder ju att de tycker att det är en bra ide.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är möjligt, men det är fortfarande inte något förslag.
Den dag det blir ett konkret förslag så ska jag stämma in i klagokören.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Det är möjligt, men det är fortfarande inte något förslag.
Det är bra, du får klaga på mig så länge, för det finns redan ganska många som klagar på F1.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Det står "proposal" i meningen, men "proposal" kanske inte betyder förslag längre?

"Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research). "
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Razor skrev:Det är ju inte ens ett förslag att korta ner loppen?
Som det står så ska man titta på det efter man har gjort marknadsundersökningar så det är väl lite väl tidigt att börja tjoa om det redan nu?
Om det är förbjudet att tanka bilen säsongen 2010 så är det kanske lika bra att låta stallen få infon om hur mycket bränsle det behövs redan 2009? :-?
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:
Det står "proposal" i meningen, men "proposal" kanske inte betyder förslag längre?

"Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research). "
Nej, bara i Norrköping med omnejd.

Fritt översatt står det att loppen kan komma att kortas ner i tid eller körsträcka, förslag följer efter marknadsundersökning. Alt. att ett förslag kommer att följa utslaget av en marknadsundersökning.
Det står inte att det är ett förslag idag men att det kan eller kommer att komma ett.

Äntligen!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Bara att presentera ett sånt förslag tycker jag är galet. Undrar vem det var som förde fram det senil ett eller två?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Bara att presentera ett sånt förslag tycker jag är galet. Undrar vem det var som förde fram det senil ett eller två?
Allt är inte Max och Bernies fel. Det är dags att vakna upp och se världen som något mer nyanserad än så. Förslaget om kortare race kommer från FOTA.