Standard engine set for go-ahead
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör feb 26, 2005 13:22
Standard engine set for go-ahead
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72413
Jag skulle vilja se Ferrari ha en cosworth motor det tror jag inte kommer att hända
Jag skulle vilja se Ferrari ha en cosworth motor det tror jag inte kommer att hända
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det intressanta är att Renault har skrivit på.
Ett bekymmer är att reglementet inte börjar gälla förrän 2010 så inför nästa säsong blir det inte kostnadsbesparingar på motorerna. Renault ligger oerhört illa till och Ghosn är inte känd för att vara speciellt sentimental. Det luktar som om Renault är under hot.
Ett bekymmer är att reglementet inte börjar gälla förrän 2010 så inför nästa säsong blir det inte kostnadsbesparingar på motorerna. Renault ligger oerhört illa till och Ghosn är inte känd för att vara speciellt sentimental. Det luktar som om Renault är under hot.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör feb 26, 2005 13:22
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det har du rätt i. Dock pekar ju intresset på att de är satta under press.WilliamsF1 skrev:Renault har inte skrivet på det stod att dom var intresserade.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör feb 26, 2005 13:22
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar vad Alonso tänker... Han har ju lovat att sluta om det blir standardmotorer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Alonso tänker: "Fan vad skönt att jag skrivit på för Ferrari inför 2010 och hur bra jag kommer att samarbeta med Felipe till skillnad mot med Lewis."JTarnstrom skrev:Undrar vad Alonso tänker... Han har ju lovat att sluta om det blir standardmotorer.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Tror man menar att enhetsmotor är om alla tvingas ha samma motor.Silverkatten skrev:Fast det är ju inte standard motorer. Det är ju ett erbjudande om en motor tillverkad av Cosworth. Det är ju fortarande tillåtet för Ferrari att göra sin egen motor.
Dagens standardmotor är en motor som alla kan köpa. Skall man bygga en själv måste det göras enligt ritningarna på standardmotorn.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag vill nog fortfarnade hävda att detta handlar om ett erbjudande att köpa en motor som har samma prestanda som de andra motorerna ska ha/har. Du ska alltså inte hamna efter för att du väljer att köra med Cosworth.
Det är inte en enhetsmotor, exakt samma motor till alla (tex genom samma ritningar).
Det är inte en enhetsmotor, exakt samma motor till alla (tex genom samma ritningar).
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kopierar mitt inlägg från F1bb:
Innehållet i Mosleys brev till teamen skiljer sig en aning från hur det har återgivits på en del håll. Jag tror inte att jag är den enda som gjorde tolkningen att stallen skulle få utveckla och tillverka motorer med egna lösningar, så länge de höll sig inom samma prestandaparametrar som Cosworth-motorn. Så är inte fallet. Stallen får möjlighet att fortsätta med sin nuvarande motor, men den får då inte överskrida Cosworth-parametrarna, eller så får de bygga en motor enligt samma specifikation som Cosworth (en identisk motor), eller köpa en Cosworth-motor.
Jag trodde att Mosley hade backat en aning men så är det alltså inte. Anledningen till mitt missförstånd var att ordet "development" har använts i samband med det första fallet, vilket har gett en underförstådd betydelse att stallen skulle få utveckla motorerna hur de ville (inom Cosworht-parametrarna). Det är svårt att kalla det för utveckling när det handlar om frysning, alternativt nedtrimning.
Innehållet i Mosleys brev till teamen skiljer sig en aning från hur det har återgivits på en del håll. Jag tror inte att jag är den enda som gjorde tolkningen att stallen skulle få utveckla och tillverka motorer med egna lösningar, så länge de höll sig inom samma prestandaparametrar som Cosworth-motorn. Så är inte fallet. Stallen får möjlighet att fortsätta med sin nuvarande motor, men den får då inte överskrida Cosworth-parametrarna, eller så får de bygga en motor enligt samma specifikation som Cosworth (en identisk motor), eller köpa en Cosworth-motor.
Jag trodde att Mosley hade backat en aning men så är det alltså inte. Anledningen till mitt missförstånd var att ordet "development" har använts i samband med det första fallet, vilket har gett en underförstådd betydelse att stallen skulle få utveckla motorerna hur de ville (inom Cosworht-parametrarna). Det är svårt att kalla det för utveckling när det handlar om frysning, alternativt nedtrimning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
150 hk. Har alla samma så spelar det ju ingen roll.Pepparkvarnen skrev:Vad kommer det bli för prestanda på de här motorerna då?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Men allvarligt, kommer det att vara som nu eller blir det en minskning av effekten?JTarnstrom skrev:150 hk. Har alla samma så spelar det ju ingen roll.Pepparkvarnen skrev:Vad kommer det bli för prestanda på de här motorerna då?
Jag har för mig jag läste nånstans om en varvtalsbegränsning på 14k, i så fall lär det väl inte bli mycket mer en 500hk om de behåller samma slagvolym.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
The Guardian publicerade nu ikväll en artikel där de påstår att det inte blir några standardmotorer och att förslaget bara var förhandlingstaktik.
Mötet i morgon bitti ska istället slå fast effektminskningar på de nuvarande motorerna, bl a ett varvtalsstopp på 18 000 rpm redan till nästa säsong samt att de ska hålla i fyra lopp.
Man säger också att teamen ska få ta del av alla detaljer i upphandlingen av standardmotorer för att få information om vilka krav som ställs på prestanda, hållbarhet och budget inför säsongen 2010.
I morgon vet vi om de har rätt.
Mötet i morgon bitti ska istället slå fast effektminskningar på de nuvarande motorerna, bl a ett varvtalsstopp på 18 000 rpm redan till nästa säsong samt att de ska hålla i fyra lopp.
Man säger också att teamen ska få ta del av alla detaljer i upphandlingen av standardmotorer för att få information om vilka krav som ställs på prestanda, hållbarhet och budget inför säsongen 2010.
I morgon vet vi om de har rätt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fan vad glada de ska bli på Cosworth!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu har den första informationen om mötet kommit ut och enligt brittiska Sky kommer man bl a att införa totalt testförbud, förutom de träningar som är under en GP-helg, fr o m nästa säsong.
De oberoende stallen erbjuds motorer för en maximal kostnad på 4,5 miljoner pund fr o m 2010.
De oberoende stallen erbjuds motorer för en maximal kostnad på 4,5 miljoner pund fr o m 2010.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
???Razor skrev: De oberoende stallen erbjuds motorer för en maximal kostnad på 4,5 miljoner pund fr o m 2010.
Betyder det att deras totala årskostnad för motorer är (blir) 4.500.000 £?
Säger inte mig mycket! Vad pyntar de för sina motorer idag?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Här är det man kom överens om:
2009
Engine
Engine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).
Limit of 18,000 rpm.
No internal re-tuning. Adjustment to trumpets and injectors only.
The three-race rule voted on 5 November remains in force.
Cost of engines to independent teams will be approximately 50% of 2008 prices.
Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.
Testing
No in-season testing except during race weekend during scheduled practice.
Aerodynamic research
No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.
A formula to balance wind tunnel-based research against CFD research, if agreed between the teams, will be proposed to the FIA.
Factory activity
Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.
Race weekend
Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".
Sporting spectacle
Market research is being conducted to gauge the public reaction to a number of new ideas, including possible changes to qualifying and a proposal for the substitution of medals for points for the drivers. Proposals will be submitted to the FIA when the results of the market research are known.
Note: It is estimated that these changes for 2009 will save the manufacturer teams approximately 30% of their budgets compared to 2008, while the savings for independent teams will be even greater.
2010
Power train
Engines will be available to the independent teams for less than €5 million per team per season. These will either come from an independent supplier or be supplied by the manufacturer teams backed by guarantees of continuity. If an independent supplier, the deal will be signed no later than 20 December 2008.
This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).
Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.
Chassis
A list of all elements of the chassis will be prepared and a decision taken in respect of each element as to whether or not it will remain a performance differentiator (competitive element).
Some elements which remain performance differentiators will be homologated for the season.
Some elements will remain performance differentiators, but use inexpensive materials.
Elements which are not performance differentiators will be prescriptive and be obtained or manufactured in the most economical possible way.
Race weekend
Standardised radio and telemetry systems.
Ban on tyre warmers.
Ban on mechanical purging of tyres.
Ban on refueling.
Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).
Factory activity
Further restrictions on aerodynamic research.
Ban on tyre force rigs (other than vertical force rigs).
Full analysis of factory facilities with a view to proposing further restrictions on facilities.
Longer term
The FIA and FOTA will study the possibility of an entirely new power train for 2013 based on energy efficiency (obtaining more work from less energy consumed). Rules to be framed so as to ensure that research and development of such a power train would make a real contribution to energy-efficient road transport.
An enhanced Kinetic Energy Recovery System (KERS) system is likely to be a very significant element of an energy-efficient power train in the future. In the short term, KERS is part of the 2009 regulations, but is not compulsory. For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals.
A number of further amendments were adopted for the 2009 and 2010 Sporting and Technical Regulations.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
SKITFÖRSLAG!
No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.
Hur kollar man detta?
Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.
Jaha, vad skulle det vara bra för?
Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".
Detta för att Ron skall slippa stjäla information?
This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).
Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform?
Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.
Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform?
Ban on tyre warmers.
Låter som att sådana var dyra???
Ban on refueling.
Spara bränsle??
Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).
Vi får mindre racing för pengarna! Höj biljettpriset 10% i stället!
Nu har vi F1 light på gång. Skönt att de förstör så man slipper längta och bli besviken. Jag behöver den tiden på söndagarna för att titta hur färg torkar!
No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.
Hur kollar man detta?
Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.
Jaha, vad skulle det vara bra för?
Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".
Detta för att Ron skall slippa stjäla information?
This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).
Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform?
Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.
Skall inte F1 vara en utvecklingsplattform?
Ban on tyre warmers.
Låter som att sådana var dyra???
Ban on refueling.
Spara bränsle??
Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).
Vi får mindre racing för pengarna! Höj biljettpriset 10% i stället!
Nu har vi F1 light på gång. Skönt att de förstör så man slipper längta och bli besviken. Jag behöver den tiden på söndagarna för att titta hur färg torkar!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari.Pepparkvarnen skrev:De som inte förstår sig på racing tror att det blir mer omkörningar om man förbjuder tankning.Gösta skrev: Ban on refueling.
Spara bränsle??
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det är bra att de funderar på att korta racelängden också, har man spenderarat tusentals kronor på resor och biljetter så vill man ju inte sitta på läktaren och titta på racerbilar för länge.
Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ifrån en och en halv timme till till en kvart är lagom, så slipper man all jävla processionekörning också.
Har man inte tagit sig upp på den tiden spelar inte en timme till någon roll. Då ska man inte ha någon medalj...
Passa på att höja biljettpriset med det dubbla och finns det GA, så gör om dem till Paddock Club-biljetter med tillhörande priser i stället.
15 tusen i timmen ska det kosta minst att få se F1 live, de två gånger till som det körs race.
Stackars Bernie, han har mycket att ta igen nu när slavica snodde halva sparbössan.
Har man inte tagit sig upp på den tiden spelar inte en timme till någon roll. Då ska man inte ha någon medalj...
Passa på att höja biljettpriset med det dubbla och finns det GA, så gör om dem till Paddock Club-biljetter med tillhörande priser i stället.
15 tusen i timmen ska det kosta minst att få se F1 live, de två gånger till som det körs race.
Stackars Bernie, han har mycket att ta igen nu när slavica snodde halva sparbössan.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån sep 08, 2008 16:42
Tycker jag är bra. Hög effekt = enkelt, lång hållbarhet = enkelt. Hög effekt OCH lång hållbarhet => kräver sjukt bra ingeniörerEngine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).
Knas. Renault fokuserade uppenbarligen på chassi och aero och missade att göra hemläxan med motorn. Nu belönas de?? Både RedBull och Torro Rosso lär väl ha röstat ja till det, de kör väl båda med Renaultsnurra nästa år? Det här har säkert legat på lut länge, annars skulle väl inte Torro Rosso ha bestämmt sig för att byta?Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.
Vild gissning: För att något land (Frankrike) har tuffare arbetsmarknadslagar och tvingar i praktiken ut folk på fabrikerna på ledighet. För att stall som är placerade på andra ställen inte ska dra fördelar av det kräver man att alla stall stänger sina fabriker i 6 veckor.Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.
Borde vara lätt att kolla. FIA får säkert redan som det är hälsa på hur mycket de vill hemma hos respektive stall. De kan såklart inte upptäcka om ngn verkligen vill bryta mot regeln med det finns sannolikt en chans att man blir påkommen om man gör det.No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.
Smart sätt att sänka kostnaderna. Det här gäller ju under loppen. Kan t.ex vara så att när mekarna väl går ut för att ta emot en bil som pittar måste de avslöja för alla andra team vilka däck de sätter på och hur mycket bränsle de tar ombord. På så sätt försvinner fördelen de rika stallen har av att anställa 9 extra gubbar som bara är där för att rapportera vad de andra stallen har för sig i depån. Rätt självklar grej eftersom sanningen ändå kommer fram några sekunder senare.Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for "spotters".
Knäppt. Kommer fungera lika länge som förbudet att byta däck för 2-3 år sedan. Skulle iofs premiera de stall som lyckas bäst med KERS.Ban on refueling.
Idioti. Längden på loppen gör ju halva sporten. Vi såg t.ex i Brasilien att 14-15 bilar låg inom en sekund på träningarna = alla kan köra fort ett fåtal varv. Svårt blir det inte förrän du ska köra fort i 60 varv.Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research)
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
En typisk Olag-kommentar. Jag var tvungen att kolla avsändaren en extra gång.Gösta skrev: Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kortare race kommer jag aldrig att acceptera. Bättre i så fall att de undersöker om det finns poäng med att anpassa kalendern så att man kör färre race per säsong och med fler tävlingar i Europa för att minska fraktkostnaderna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Även Gösta ser sanningenChristoffer skrev:En typisk Olag-kommentar. Jag var tvungen att kolla avsändaren en extra gång.Gösta skrev: Ferrarigubbarna är kanske trötta på att springa ikapp bilarna och hämta trasiga tankriggar. Alltid detta favoriserande av Ferrari.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Grattis Renå.
Här är hela listan - så ska F1 spara pengar
Kostnaderna ska sänkas med 30 procent till 2009. Det medför skärpta regler för stallen.
2009
- Livslängden på motorer måste dubblas. Varje förare får använda max åtta motorer till tävling per säsong. Inklusive träningsmotorer får varje stall använda max 20 motorer.
- 18000 varv per minut blir högsta tillåtna varvtal.
- Självständiga team får motorer till halva priset jämfört med dagens kostnader.
- Inga stall utom Renault får vidareutveckla sina motorer.
- Inga test tillåts under säsongen utom under träningar under racehelger.
- De största vindtunnlarna förbjuds från och med 1 januari 2009.
- Alla fabriker stängs sex veckor om året.
- Stallen tvingas att dela med sig av information, till exempel om däck och bensin.
- Personalmängden kommer att minskas.
2010
- Standardmotorer kommer att finnas tillgängliga för självständiga stall.
- Motorer till de självständiga teamen kommer att erbjudas för mindre än 50 miljoner kronor per år.
- Samma standardmotor kommer att gälla 2011 och 2012.
- Radiosystemen kommer att standardiseras.
- Däckvärmare förbjuds.
- Mekanisk rengöring.
- Omtankning förbjuds under race.
- Forskningsreglerna förstärks ännu mer.
Källa: http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/
Här är hela listan - så ska F1 spara pengar
Kostnaderna ska sänkas med 30 procent till 2009. Det medför skärpta regler för stallen.
2009
- Livslängden på motorer måste dubblas. Varje förare får använda max åtta motorer till tävling per säsong. Inklusive träningsmotorer får varje stall använda max 20 motorer.
- 18000 varv per minut blir högsta tillåtna varvtal.
- Självständiga team får motorer till halva priset jämfört med dagens kostnader.
- Inga stall utom Renault får vidareutveckla sina motorer.
- Inga test tillåts under säsongen utom under träningar under racehelger.
- De största vindtunnlarna förbjuds från och med 1 januari 2009.
- Alla fabriker stängs sex veckor om året.
- Stallen tvingas att dela med sig av information, till exempel om däck och bensin.
- Personalmängden kommer att minskas.
2010
- Standardmotorer kommer att finnas tillgängliga för självständiga stall.
- Motorer till de självständiga teamen kommer att erbjudas för mindre än 50 miljoner kronor per år.
- Samma standardmotor kommer att gälla 2011 och 2012.
- Radiosystemen kommer att standardiseras.
- Däckvärmare förbjuds.
- Mekanisk rengöring.
- Omtankning förbjuds under race.
- Forskningsreglerna förstärks ännu mer.
Källa: http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
IWSC Champion 2002
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det står "proposal" i meningen, men "proposal" kanske inte betyder förslag längre?Razor skrev:Det är möjligt, men det är fortfarande inte något förslag.
Den dag det blir ett konkret förslag så ska jag stämma in i klagokören.
"Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research). "
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Om det är förbjudet att tanka bilen säsongen 2010 så är det kanske lika bra att låta stallen få infon om hur mycket bränsle det behövs redan 2009?Razor skrev:Det är ju inte ens ett förslag att korta ner loppen?
Som det står så ska man titta på det efter man har gjort marknadsundersökningar så det är väl lite väl tidigt att börja tjoa om det redan nu?
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
IWSC Champion 2002
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, bara i Norrköping med omnejd.Pepparkvarnen skrev:Det står "proposal" i meningen, men "proposal" kanske inte betyder förslag längre?Razor skrev:Det är möjligt, men det är fortfarande inte något förslag.
Den dag det blir ett konkret förslag så ska jag stämma in i klagokören.
"Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research). "
Fritt översatt står det att loppen kan komma att kortas ner i tid eller körsträcka, förslag följer efter marknadsundersökning. Alt. att ett förslag kommer att följa utslaget av en marknadsundersökning.
Det står inte att det är ett förslag idag men att det kan eller kommer att komma ett.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Allt är inte Max och Bernies fel. Det är dags att vakna upp och se världen som något mer nyanserad än så. Förslaget om kortare race kommer från FOTA.Silverkatten skrev:Bara att presentera ett sånt förslag tycker jag är galet. Undrar vem det var som förde fram det senil ett eller två?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666