Frimärken eller F1

Kungaklassen av motorsport...

Blir det F1 nästa år?

Ja, F1 tar sig igenom krisen
27
71%
Nej, Forza blir en frimärkssajt
11
29%
 
Antal röster: 38

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Varje pizzerieaägare, rapartist och mjölnarson med lite självaktning har väl en sån där och du vet ju hur många de är?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jari skrev:Varje pizzerieaägare, rapartist och mjölnarson med lite självaktning har väl en sån där och du vet ju hur många de är?
Du glömde ICA-handlare...
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Just det, ICA-handlare med rent kött i påsen också.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det fina med att sälja riktigt dyra bilar är ju att marginalerna per bil är stora, vinst för på färre antal bilar. Det går alltså lätt att anpassa tillverkningen till efterfrågan. Men, men det är klart det är ju inte många finnansvalpar som springer och köper en Ferrari i de här dagarna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om Ferrari bara sålde 92 bilar i november så ser det ruskigt illa ut. Eftersom det är väntelistor på de flesta av deras bilar innebär det att det måste vara ett antal affärer som inte har avslutats. Nästa månadsrapporter kommer att se ännu värre ut. 30-40 bilar?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Om Ferrari bara sålde 92 bilar i november så ser det ruskigt illa ut. Eftersom det är väntelistor på de flesta av deras bilar innebär det att det måste vara ett antal affärer som inte har avslutats. Nästa månadsrapporter kommer att se ännu värre ut. 30-40 bilar?
Om de sålde 92 bilar så måste det väl betyda att de tecknade kontrakt på 92 bilar, inte att levererade 92 sedan tidigare beställda bilar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Om Ferrari bara sålde 92 bilar i november så ser det ruskigt illa ut. Eftersom det är väntelistor på de flesta av deras bilar innebär det att det måste vara ett antal affärer som inte har avslutats. Nästa månadsrapporter kommer att se ännu värre ut. 30-40 bilar?
Om de sålde 92 bilar så måste det väl betyda att de tecknade kontrakt på 92 bilar, inte att levererade 92 sedan tidigare beställda bilar.
Så kan det ju förstås vara. Tänkte inte på det. Men är en bil såld förrän den lämnar säljaren? Speciellt som folk som köper Ferrari brukar ha så pass mycket deg att det säkert köps med kontanter.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Om Ferrari bara sålde 92 bilar i november så ser det ruskigt illa ut. Eftersom det är väntelistor på de flesta av deras bilar innebär det att det måste vara ett antal affärer som inte har avslutats. Nästa månadsrapporter kommer att se ännu värre ut. 30-40 bilar?
Om de sålde 92 bilar så måste det väl betyda att de tecknade kontrakt på 92 bilar, inte att levererade 92 sedan tidigare beställda bilar.
Så kan det ju förstås vara. Tänkte inte på det. Men är en bil såld förrän den lämnar säljaren? Speciellt som folk som köper Ferrari brukar ha så pass mycket deg att det säkert köps med kontanter.
En bil är såld när man skriver på köpekontraktet, och köper man en ferrari så får man nog räkna med att slänga upp en fet handpenning också eftersom de specialbygger bilarna. Så jag tror inte att det är så många som bokar av beställda bilar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Om de sålde 92 bilar så måste det väl betyda att de tecknade kontrakt på 92 bilar, inte att levererade 92 sedan tidigare beställda bilar.
Så kan det ju förstås vara. Tänkte inte på det. Men är en bil såld förrän den lämnar säljaren? Speciellt som folk som köper Ferrari brukar ha så pass mycket deg att det säkert köps med kontanter.
En bil är såld när man skriver på köpekontraktet, och köper man en ferrari så får man nog räkna med att slänga upp en fet handpenning också eftersom de specialbygger bilarna. Så jag tror inte att det är så många som bokar av beställda bilar.
Har man inga pengar när det ska betalas så ryker ju handpenningen. Och det är många som inte har råd idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det största hotet mot F1 är att de förlorar sin status som "pinnicale of motorsport" och hamnar på samma nivå som IRL eller ännu längre ner. Då kan vi börja snacka om kris, då är de påväg åt samma håll som CART åkte. Fast det är klart finns det ingen serie som utmanar F1 om titeln kan de ju bli hur kass som helst utan att vi konsumenter har något att välja mellan.
Själv börjar jag faktiskt allvarligt fundera på att skita i F1 i fortsättningen. Eller åtminstone inte köpa ett dyrt abonnemang för att titta på skiten.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag är så nördig att jag alltid kommer att titta på formel1 vad som än händer.
Om det så blir gokarts, så vill jag se Kubica spöa Massa osv...
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Varför skulle Kubica och Massa stanna i en sådan serie? Om F1 förlorar sin status som världens värsta motorsport så kommer de bästa förarna söka sig till andra serier.

Om F1 förlorar sina fans så är sporten slut. För då om någonsin kommer de inte ha råd.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Det största hotet mot F1 är att de förlorar sin status som "pinnicale of motorsport" och hamnar på samma nivå som IRL eller ännu längre ner. Då kan vi börja snacka om kris, då är de påväg åt samma håll som CART åkte. Fast det är klart finns det ingen serie som utmanar F1 om titeln kan de ju bli hur kass som helst utan att vi konsumenter har något att välja mellan.
Själv börjar jag faktiskt allvarligt fundera på att skita i F1 i fortsättningen. Eller åtminstone inte köpa ett dyrt abonnemang för att titta på skiten.
F1 kan ju skära sin budget rätt rejält utan att ens riskera att komma i närheten av IRL eller någon annan serie. De traktorer som de använder i IRL har jag svårt att tro att de ens kommer i närheten av en GP2-bil (annat än på en oval, möjligen). Ska inte säga att jag vet att det är så, men det finns marginaler att ta av.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Silverkatten skrev:Varför skulle Kubica och Massa stanna i en sådan serie? Om F1 förlorar sin status som världens värsta motorsport så kommer de bästa förarna söka sig till andra serier.

Om F1 förlorar sina fans så är sporten slut. För då om någonsin kommer de inte ha råd.
Vad jag menade var att om allt läggs ner och bara det blev kvar. Ekonomikrisen lär drabba samtliga serier.
Oavsett vad det blir kvar så kommer jag att titta på det.
Jag ser även på super League om tv:n står på. (Dock storknar jag över deras kvalsystem)
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Tärnan, varför inte lägga ner allt? Lägga sig ner och bara dö!

Skärp er nu för f-n, när finnanskrisvindarna bedarrat, det som inte varit livskraftigt har dött, då är det "buisness as usual" igen.

Sätt er i lä, invänta stiltje. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Aha, det finns alltså en nivå ovanför Fiat Group.
Fiat Group verkar bara äga 85% av Ferrari, undrar vem som äger de restarande 15%?
Piero Ferrari, son of Ferrari's founder, owns 10% of the company. Mubadala Development Co. of The United Arab Emirates owns 5%.
I was misled and that is the way it went