Frimärken eller F1

Kungaklassen av motorsport...

Blir det F1 nästa år?

Ja, F1 tar sig igenom krisen
27
71%
Nej, Forza blir en frimärkssajt
11
29%

Antal röster: 38

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Frimärken eller F1

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, kommer Forza att bli en frimärkssajt nästa säsong eller kommer F1 att överleva, vad tror ni?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det känns just nu som att det är fifty-fifty. Hade oerhört svårt för att bestämma mig. Drog till med frimärken till sist i alla fall.

Även dom biltillverkare som fortfarande går med vinst lär få svårt att motivera sina miljardsatsningar på F1 om dom samtidigt stänger fabriker och säger upp personal. NHL har ju ställt in säsonger förut så det skulle lika gärna kunna hända F1 med.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag är övertygad om att Mosley jobbar på en interimslösning ifall fler stall faller bort. Möjligen inbegriper den GP2 och Cosworth.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Just nu känns frimärken hetare för mig. Får väl se hur det känns på nyåret när de nya bilarna kommer. Till dess åker jag skidor och skiter i det mesta vad F1 heter. Rykten hit och rykten dit bryr jag mig inte om, jag väntar på klara besked...
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Just nu känns frimärken hetare för mig. Får väl se hur det känns på nyåret när de nya bilarna kommer. Till dess åker jag skidor och skiter i det mesta vad F1 heter. Rykten hit och rykten dit bryr jag mig inte om, jag väntar på klara besked...
Det kan du ju få av mig. Jag vet idag vad som händer om en månad.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Måste säga att jag är förvånad att det ändå är så pass många som tror att det går åt helsike.

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Frimärkssite känns mest realistiskt just nu.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det kommer inte gå åt helsike, stallen kommer att anpassa sina budgetar till den sämre ekonomin och sen kommer de att köra på som vanligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag håller med pepparn.
Det kommer inte att gå åt helvete, bestämmer vi oss gemensamt att satsa på välgång så går det.
Man får mätta munnen efter magsäcken och inte vara så girig.
Vi kommer att se F1 nästa säsong även om det är en konstellation likt Tärnans beskrivning likt en mix med GP2, men det blir race, det kan jag sätta en peng på.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Helt rätt det är alla pesimister som skapar krisen. Om stallen bara är realister och anpassar sig efter de ekonomiska realiteterna så kommer de kunna fortsätta.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är bara larv att ekonomin påverkas av kritik. När får man kritisera ekonomin, bara under högkonjunktur? Det blir lite som att optimisterna kastar över skulden på pessimisterna... Jösses, vi har varnat för detta länge utan att någon lyssnar. För att hitta en lösning måste man först konstatera vad problemet består i. Det gör man inte genom att dansa regndans och hoppas på att det ska vända.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Det kan jag väl hålla med om Tärnan men det gör ju inte saken bättre att tidningarna skrämmer upp oss vanliga människor, och resultatet blir att vi inte ens vågar köpa oss en ny kaffe bryggare. Det en leder till det andra så dör ekonomin. Folk i almenhet låter sin ekonomi rulla på så länge det går tills någon säger " Nu går det åt helvete" först då så drar folk igen kedjan i plånboken. =Folk påverkas av media vare sig det är dåliga tider eller inte och ekonomin påverkas av folkets plånböcker Har jag fel?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Ja, även en nergång som den här är som en bubbla liknande den vi hade för tex It. Fast den är vänd åt andra hållet. Folk förväntar sig något negativt och allt som inte är negativt utan visar på något annat viftas bort som galensakper eller osaningar.
Tex är ju större delen av svenska aktiemarknaden kraftigt undervärderad. Ja, tom de "konkursmässiga" bankerna är undervärderade.
...det här har kanske inte alls med F1 att göra iofs.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Aktier, råvaror och allt annat är värt så mycket som nån är villig att betala.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att det är bra att tidningarna skrämmer upp folk för det är dags att vakna. Den här krisen kan anta samhällsfarliga proportioner och de ska vi vara beredda på att möta. Det är bara bra att folk håller i plånböckerna. Vad är det för en ekonomi vi har som kräver att vi måste ut och köpa en tv-apparat för att inte hamna i kris? Rena vansinnet. Det kommer att bli ett stålbad men det får vi fan finna oss i - vi har grävt gropen, köpt skit på kredit. Det är som när man var liten och brände veckopengen på en påse godis och sedan gick hem och grinade för att man hade varit så jävla dum.

Snabbaste vägen ur krisen är att vi sparar oss ur den, inte konsumerar oss ur den. Därefter ska vi konsumera när vi har jobbat ihop pengar, inte innan vi har pengar. Köp nu, betala sedan måste ersättas med jobba först, konsumera sedan. Då är vi okej igen.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det kommer att bli F1 nästa år.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Givetvis blir det ett F1 nästa år.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jävla optimister!

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är bara att döpa om 5papp till F1 så har vi dessutom ett stort startfält också, även om inte alla anmälda team lyckas ställa upp ekipagen på startgridden när det är dags för race.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Jävla optimister!
:D
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Klart det blir något som kallas F1! Men frågan är ifall jag ställer upp ifall det blir sandsäcksracing eller något liknande. Har noll förtroende för de styrande och blir inte längre förvånad över någonting de hittar på. De senaste årens hattande fram och tillbaka med ogenomtänkta reglerändringar gör mig spyfärdig redan nu... Vad ska de nu hitta på...
Bild
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

När fredagsträningarna kommer igång i Australien kommer nästan allt att vara som förut.
Bilarna kommer att vara lite fulare och tyvärr kanske något färre. Men sedan glöms denna oro bort till nästa säsong.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har funderat lite på vad som skulle kunna komma istället, om fler biltillverkare hoppar av, och först tänkte jag mig ett mästerskap bestående av GP2-kärror och Cosworth, men så slog det mig... Allt snack om olympiader och medaljer får mig istället att undra om det inte är A1GP som ligger närmast till hands. Bilarna görs av Ferrari, ett säkert sätt att se till att stallet blir kvar i F1, och man kör redan med medaljer. Nationskampen är heller inte så avlägsen F1 om man betänker att grand prix-bilarna förr i tiden körde i nationsfärger.

Mycket långtgående spekulationer från min sida som ska tas med en nypa salt. Detta är inte att betrakta som spådomar :)

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:Jag har funderat lite på vad som skulle kunna komma istället, om fler biltillverkare hoppar av, och först tänkte jag mig ett mästerskap bestående av GP2-kärror och Cosworth, men så slog det mig... Allt snack om olympiader och medaljer får mig istället att undra om det inte är A1GP som ligger närmast till hands. Bilarna görs av Ferrari, ett säkert sätt att se till att stallet blir kvar i F1, och man kör redan med medaljer. Nationskampen är heller inte så avlägsen F1 om man betänker att grand prix-bilarna förr i tiden körde i nationsfärger.

Mycket långtgående spekulationer från min sida som ska tas med en nypa salt. Detta är inte att betrakta som spådomar :)
Vilka var dom olika nationsfärgerna på racingbilar?
Jag har koll på några stycken.
England-Grön
Tyskland-Vit/silver
Frankrike-Blått
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Christoffer skrev:Vilka var dom olika nationsfärgerna på racingbilar?
England-Grön
Tyskland-Vit/silver
Frankrike-Blått
Italien-Rött
Spanien-Brunt

Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Razor skrev:
Christoffer skrev:Vilka var dom olika nationsfärgerna på racingbilar?
England-Grön
Tyskland-Vit/silver
Frankrike-Blått
Italien-Rött
Spanien-Brunt
Brunt! :o
Finns det något bildexempel?
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Spanien har även använt rött och gult men även brunt förekom.

Japan hade vitt med en röd sol, USA blått med vita längsgående ränder eller vitt med längsgående blå ränder.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Jag har funderat lite på vad som skulle kunna komma istället, om fler biltillverkare hoppar av, och först tänkte jag mig ett mästerskap bestående av GP2-kärror och Cosworth, men så slog det mig... Allt snack om olympiader och medaljer får mig istället att undra om det inte är A1GP som ligger närmast till hands. Bilarna görs av Ferrari, ett säkert sätt att se till att stallet blir kvar i F1, och man kör redan med medaljer. Nationskampen är heller inte så avlägsen F1 om man betänker att grand prix-bilarna förr i tiden körde i nationsfärger.

Du glömmer bort att många fans tittar på F1 för att stilla sitt teknikintresse. Det är tekniken som gjort att jag blivit fänglad, inte det "sportsliga". Blir det för mycket "standardbil" så är det inte kul längre för min del.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:

Du glömmer bort att många fans tittar på F1 för att stilla sitt teknikintresse. Det är tekniken som gjort att jag blivit fänglad, inte det "sportsliga". Blir det för mycket "standardbil" så är det inte kul längre för min del.
Ja, jag sade inte att det var några bra lösningar. Jag håller helt med dig. Skulle F1 övergå till något av ovanstående lär nog mitt intresse svalna väldigt snabbt.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:

Ja, jag sade inte att det var några bra lösningar. Jag håller helt med dig. Skulle F1 övergå till något av ovanstående lär nog mitt intresse svalna väldigt snabbt.
Ja, inte är det en enkel ekvation!

Jag inser att man måste göra något åt den stegrande budjetspiralen, för nu är det idioti att ha över 1000 anställda för att bygga "två" bilar per år. Alla asien/ökenbanorna har också höjd kraven på hur faciliteterna runt banorna ska se ut. Idioti och storhetsvansinne säger jag! Vi behöver tillbaka till racing och att ingenjörerna får utrymme till att hitta på smarta lösningar igen.

Jag har inga helhetslösningar på det, men se till att det blir begränsad budjet och personalantal, och att det kan övervakas på ett bra och rättvist sätt. Tänk till och gör rätt från början så vi slipper se regeländringar inför/under varje säsong!
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

F1 kommer att bestå. En anpassning sker och det körs på som vanligt.

Tärnan är en jävla pesimist! :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:F1 kommer att bestå. En anpassning sker och det körs på som vanligt.

Försvinner ett stall till så får F1 inte tappa mer bilar, då blir det inställt. För de stora F1-stallen spelear det nog ingen större roll vad de gör inför 2009. Det kommer för sent och är inte tillräckligt för att påverka beslut från ägarna. Den gode Camber på F1bb hänvisade nyss till en artikel som visar att Ferrari står inför rejäla problem. Försäljningen i november ned från 600 till 92 sålda bilar globalt. Ferrari lär ju knappast sluta med F1 för det, men de verkar löjligt oförberedda på krisen och det kan försätta dem i stora likviditetsproblem om de inte snabbt anpassar tillverkning och marknadsföring.

BMW säger att de kommer att göra stora nedskärningar i marknadsföring och sponsoraktiviteter.

Renault ligger risigt till.

Mosley snackar om att ett stall till är på väg att dra sig ur. Vi vet sedan tidigare att Williams ligger illa till och inte underlättar det för dem att få nya krediter om så skulle behövas när värdet på ett F1-stall i nuläget inte är mer än en dollar.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Bild
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

JTarnstrom skrev:Den gode Camber på F1bb hänvisade nyss till en artikel som visar att Ferrari står inför rejäla problem. Försäljningen i november ned från 600 till 92 sålda bilar globalt. Ferrari lär ju knappast sluta med F1 för det, men de verkar löjligt oförberedda på krisen och det kan försätta dem i stora likviditetsproblem om de inte snabbt anpassar tillverkning och marknadsföring.
Hur står det till med Ferraris största ägare, Fiat? Var ett tag sen man läste om dom, men vet att dom tidigare har haft jätteproblem med lönsamhet. Lär ju inte ha blivit bättre den senaste tiden.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det här är det enda jag har sett om Fiat den senaste tiden:
Car sales are also lower across Europe, with Italy's Fiat warning that its 2009 profits could fall by 65%.
Från BBC.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Jävla optimister!
:D
:down: :lol:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:
JTarnstrom skrev:Den gode Camber på F1bb hänvisade nyss till en artikel som visar att Ferrari står inför rejäla problem. Försäljningen i november ned från 600 till 92 sålda bilar globalt. Ferrari lär ju knappast sluta med F1 för det, men de verkar löjligt oförberedda på krisen och det kan försätta dem i stora likviditetsproblem om de inte snabbt anpassar tillverkning och marknadsföring.
Hur står det till med Ferraris största ägare, Fiat? Var ett tag sen man läste om dom, men vet att dom tidigare har haft jätteproblem med lönsamhet. Lär ju inte ha blivit bättre den senaste tiden.
Nu var det ett tag sen jag kollade detta, och det kanske spelar mindre roll men Ferrari ägs inte av Fiat. Biltillverkningen ägs av maktblaget (Agnellis, som jag glömt vad det heter) och är ett systerföretag till FIAT och således helt fristående. F1-stallet ägs av en stiftelse med säte i Schweiz för att hindra insyn, men en inte alltför vågad gissning är att det är samma bolag som är en av huvudägarna där. Enligt uppgift äger ett företag som tidigare gick under namnet Philip Morris en del för att slippa vara sponsor och istället kunde skriva ut snuskigt höga löner till en missanpassad tysk istället för att detta skulle komma ut i offentlighetens ljus. Som sagt med reservtion att detta kan ha ändrats den senast tiden.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jo, nu när du säger det så minns jag att det var så ägarstrukturen till Ferrari och Fiat såg ut - samma ägare men fristående bolag.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Både Ferrari och Fiats biltillverkning ägs väl av Fiat Group?

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:F1 kommer att bestå. En anpassning sker och det körs på som vanligt.

Försvinner ett stall till så får F1 inte tappa mer bilar, då blir det inställt. .
Regler är till för att ändras / anpassas!

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:

Försvinner ett stall till så får F1 inte tappa mer bilar, då blir det inställt. .
Regler är till för att ändras / anpassas!
Eller brytas i ditt fall...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Både Ferrari och Fiats biltillverkning ägs väl av Fiat Group?
IFIL var det jag for efter, men dom har nog stramat upp den här soppan med företag på senare år för såhär såg det inte riktigt ut förr om jag kommer ihåg rätt.

http://www.ifil.it/showImage?ixImageId= ... mageRes=20
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Aha, det finns alltså en nivå ovanför Fiat Group.
Fiat Group verkar bara äga 85% av Ferrari, undrar vem som äger de restarande 15%?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Aha, det finns alltså en nivå ovanför Fiat Group.
Fiat Group verkar bara äga 85% av Ferrari, undrar vem som äger de restarande 15%?
Gösta?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Där har vi lösningen på alla ekonomiska bekymmer för F1... åter inför tobaksreklam! :P
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Silverkatten skrev:Där har vi lösningen på alla ekonomiska bekymmer för F1... åter inför tobaksreklam! :P
Det är ju dirty money som är lönande.
Sprit, tobak, sex och vapenhandel.
Force India kan förknippas med något annat än en lönnfet ölbryggare.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Aha, det finns alltså en nivå ovanför Fiat Group.
Kanske familjen har lite andelar kvar?
Jag hittade i alla fall en intressant sak när jag nu naturligtvis blev tvungen att plöja halvårsredovisningar ;)
Ferrari closed the second quarter of 2008 with a trading profit of €105 million (20.5% of revenues), up 50% from €70
million (16.5% of revenues) for Q2 2007. It is the highest reported margin in Ferrari’s history. This positive
performance is primarily attributable to the increase in sales volumes and cost efficiency gains, including a significant
decrease in the net cost of Formula 1 racing.
Det förklarar en del, förmodligen är det den överbetalde tysken och Todts löner som gör att Ferrari resultat är så pass positivt, vem skrev i en annan topic att dom var på väg mot avgrundens rand?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Det förklarar en del, förmodligen är det den överbetalde tysken och Todts löner som gör att Ferrari resultat är så pass positivt, vem skrev i en annan topic att dom var på väg mot avgrundens rand?
Inte bara i en annan tråd, på ett annat forum t o m...

Hur som helst, det var bl a det här som man kunde läsa i artikeln det länkades till
Global sales at the Italian supercar maker have dived from almost 600 a month to just 92 cars in November and Ferrari is now negotiating with Italy’s trade unions to trim unwanted road-car production staff.

The company has admitted it could shed up to 300 employees as early as this Friday.

Ferrari will also shut its Maranello production plant for an unprecedented 20 days over Christmas, which sources insist will be to prevent vehicle stockpiles reaching unmanageable levels.
samt
Insiders have confirmed that sales of the V12-powered Ferrari 612 Scaglietti and Ferrari 599 Fiorano have effectively stalled and Ferrari has moved both models into a special customisation program to mask the seriousness of the problem.

Even worse, sales of its smaller, V8-powered Ferrari F430 – the core of the company's volume and profit, and due to be replaced late in 2009 – plummeted after the official unveiling of Ferrari’s new California in October
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/236380/

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Där ser man. Jag misstänker att en liten fabrik som Ferrari har lättare att anpassa pruduktionsnivåerna än många andra stora biltillverkare. Nu kan det nog tänkas att FIAT faktist klarar sig hyfsat med sitt ganska "billiga" och förhållandevis snåla modellprogram. FIAT var ju annars på väg mot avgrundens rand självca för några år sedan men nu går det som tåget - eller åtminstone fram till september.

Som sagt, man lär sig en del på att läsa årsredovisningar, som till exempel att FIAT och BWM har inlett ett samarbete och att BMW skall lansera Alfa Romeo i USA...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Global sales at the Italian supercar maker have dived from almost 600 a month to just 92 cars in November ............
Va fan, tillverkade dem så många bilar??? 600 i månaden! År ut och år in. Jävla tur man inte köpte en Ferrari, tänk bara skammen att bli sedd i en som det kanske finns flera av i samma stad. :D