JTarnstrom skrev:Pepparkvarnen skrev:JTarnstrom skrev:Något off topic, men jag tror att någon, möjligen alla av dessa serier kommer att få så stora problem att de kan tvingas ställa in nästa års säsong:
Nascar
DTM
ALMS
IRL
Förutom F1, förstås...
Arbetslöhetssiffrorna som rapporteras från USA är långt mycket värre än de värsta farhågorna och ekonomin tycks nu befinna sig i fritt fall. Finansmarknaden kommer att gå i stå igen och USA kommer att gå in i en depression. Jag har svårt att se att de amerikanska serierna överlever, i synnerhet om biltillverkarna går omkull. De var ju förresten i kongressen igen och äskade mer pengar, mer än förra gången, vilket indikerar att läget nu börjar bli mer än desperat.
Jag tror inte IRL eller NASCAR kommer att behöva ställa in, relativt till F1 är det rena ekonomiracingen.
IRL har redan anpassat sig att köra köra med minimala ekonomiska resurser och Nascar har för stort publikunderlag för att försvinna.
Om man ska köra på din linje så innebär det ju i så fall att inte bara racingen som kommer att ställa in. NHL, NFL, MLB o.s.v kommer också att få ställa in, och det är inte speciellt troligt.
Det är skillnad på racing och basket. En bil kostar vad den kostar att driva. Det går liksom inte att omförhandla den kostnaden med bilen på samma sätt som man kan omförhandla lönen med en basketspelare. Dessutom, om basketlagets leverantör av byxor går i konkurs behöver spelarna knappast gå ut på planen nakna. Går biltillverkarna i USA i konkurs kommer det att få lite värre återverkningar på NASCAR.
Nej, du har fel.
För det första så har inte IRL nån ekonomisk support från nån bilfabrikant som kan försvinna, IRL har ett leasingprogram för Honda för motorer, och vad jag har förstått så går det jämt ut, Honda förlorar inga pengar på att vara med i IRL så det finns ingen anledning att dra sig ur, men om det nu mot förmodan skulle hända så har Kevin Kalkhoven köpt tillbaka alla Cosworth-motorerna från champcar konkursboet.
Vad det gäller NASCAR så är det så att bilarna är ingen större kostnad, Hendricks Motorsports bygger bilen, komplett med motor för hundrafemtiotusen dollar, det är princip ingenting i sammanhanget.
Dessutom så bygger de mellan tjugo och trettio bilar per förare och år, så skulle de behöva spara så finns det mycket att hämta bara genom att dra ner på antalet bilar.
Som jämförelse så har du här Tony Romos (QB Dallas Cowboys) lön.
Han är en av ca fyrtio spelare i den klubben.
10/29/2007: Signed a six-year, $67.4 million contract extension through 2013. The deal included an $11.5 million signing bonus and contains $30 million in total guarantees. His 2008 base salary is guaranteed and $6 million of his 2009 salary is guaranteed. 2007: $6 million, 2008: $6.5 million, 2009: $7 million, 2010: $8.5 million, 2011-2012: $9 million, 2013: $11.5 million, 2014: Free Agent
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.