Finanskrisen och framtiden för F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Christoffer skrev: Nej egentligen hade det kanske inte med någonting att göra.
Men det är väl inget krav? :-?
Nej då, jag tyckte bara det var kul att Jari slår i tomma luften.
Jag är förbluffad över att du är mer intresserad av vad jag skriver och mig än att skriva något själv.
Nu misstar du dig som vanligt. Jag är inte intresserad av vad du skriver, möjligen lite road.

Ta dig nu samma Jari och försök få resning i frågan. Du har ju varit ståndaktig en gång i tiden. Jag kände dig som en potent skribent och inte så vek som du varit på sistone.[/quote]
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Nu börjar försäljningssiffrorna på den tyska bilmarknaden att ramla in. Det ser illa ut. Jag tror att det kommer att bli politiskt omöjligt att sätta sprätt på stålarna i F1.

Tysklands GP är på fallrepet, Frankrike har lagt näsan i vädret och Donington kommer aldrig att bli av (tro mig). Kina går dåligt, Australien likaså. De inbitna fansen verkar ha tröttnat. Det räcker med att kolla aktiviteten på stora forum som Atlas. Det är fan i mig inte fler inlägg där än vad det här här, om man ska överdriva lite.

Själv har jag mer och mer börjat umgås med idén att säga upp alla kanaler och nöja mig med basutbudet. Stålarna lägger jag på några bra tv-serier på DVD. Något enstaka F1-lopp ser jag på nätet. Befrielsen är nära.
Det helt otroligt hur de där två idioterna har lyckats köra ner F1 i skiten.

Nu har även Alonso hotat med att sluta.
http://uk.eurosport.yahoo.com/03122008/ ... -2010.html
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

JTarnstrom skrev:Nu börjar försäljningssiffrorna på den tyska bilmarknaden att ramla in. Det ser illa ut. Jag tror att det kommer att bli politiskt omöjligt att sätta sprätt på stålarna i F1.

Tysklands GP är på fallrepet, Frankrike har lagt näsan i vädret och Donington kommer aldrig att bli av (tro mig). Kina går dåligt, Australien likaså. De inbitna fansen verkar ha tröttnat. Det räcker med att kolla aktiviteten på stora forum som Atlas. Det är fan i mig inte fler inlägg där än vad det här här, om man ska överdriva lite.

Själv har jag mer och mer börjat umgås med idén att säga upp alla kanaler och nöja mig med basutbudet. Stålarna lägger jag på några bra tv-serier på DVD. Något enstaka F1-lopp ser jag på nätet. Befrielsen är nära.

Finns det ingen nedgång finns det ingen uppgång enkel matematik :lol: eller :quest:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Oldtimer skrev:

Finns det ingen nedgång finns det ingen uppgång enkel matematik :lol: eller :quest:
I nedgångarna spricker alltid de värsta bubblorna. Vid nästa uppgång finns de inte kvar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

JTarnstrom skrev:
Oldtimer skrev:

I nedgångarna spricker alltid de värsta bubblorna. Vid nästa uppgång finns de inte kvar.

Så sant men det bildas nya :up:
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Inga banor kvar snart för Bernie, snart inga stall eller förare heller verkar det som.

Trist läge och vad som blir kvar till nästa uppgång återstår att se.

Det som är mest tragiskt är att det har egentligen inget med den just nu rådande finanskrisen att göra, inte mer än att det blir droppen som får bägaren att rinna över. :(
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

Petrol skrev:Inga banor kvar snart för Bernie, snart inga stall eller förare heller verkar det som.

Trist läge och vad som blir kvar till nästa uppgång återstår att se.

Det som är mest tragiskt är att det har egentligen inget med den just nu rådande finanskrisen att göra, inte mer än att det blir droppen som får bägaren att rinna över. :(

Man kan ju hoppas att det är självmord han håller på med :quest:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pepparkvarnen skrev:Det helt otroligt hur de där två idioterna har lyckats köra ner F1 i skiten.

"We have gone from the futuristic to cars without grip or electronic aids which look like something from the past."

Om han inte vill köra utan antispinn kan han lika gärna sluta. Eller är han felciterad?
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

ANFRAN skrev:
Pepparkvarnen skrev:Det helt otroligt hur de där två idioterna har lyckats köra ner F1 i skiten.

"We have gone from the futuristic to cars without grip or electronic aids which look like something from the past."

Om han inte vill köra utan antispinn kan han lika gärna sluta. Eller är han felciterad?

mmm . Utan att vara tråkig :wink:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Va?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

ANFRAN skrev:

Jag tror inte F1-förarna upplever bilarna som lättare att köra bara för att de har antispinn och andra eletroniska hjälpmedel.

Skillnaden är att allt går snabbare, marginalerna blir mindre o.s.v.
Att det skulle bli lättere att köra är nog nåt som bara "experterna" på läktarna tror.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

Pepparkvarnen skrev:
ANFRAN skrev:

Jag tror inte F1-förarna upplever bilarna som lättare att köra bara för att de har antispinn och andra eletroniska hjälpmedel.

Att det skulle bli lättere att köra är nog nåt som bara "experterna" på läktarna tror.

Jag tror att bilarna blir lättare att köra för alla om man har alla hjälpmedel , men det säger ju inget om alla kör på samma villkor , men det blir blir ju svårare å köra om om ingen gör något misstag . Jag tror att dom vill utvecklas dom med .
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

Oldtimer skrev:
Pepparkvarnen skrev:
ANFRAN skrev: "We have gone from the futuristic to cars without grip or electronic aids which look like something from the past."

Jag tror att bilarna blir lättare att köra för alla om man har alla hjälpmedel , men det säger ju inget om alla kör på samma villkor , men det blir blir ju svårare å köra om om ingen gör något misstag . Jag tror att dom vill utvecklas dom med .

Förarna vill utväcklas med menar jag sorry :lol:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

En miniprofetia: BMW, i likhet med många andra biltillverkare, drar nu ned på produktionen och ganska snart kommer man att sparka folk på grund av övertalighet. Jag har under den senaste veckan konstaterat att bilannonseringen har minskat kraftigt i morgontidningen. Överlag tror jag att biltillverkarna kommer att få mycket svårt att internt motivera finansieringen av sina F1-stall. Det kommer helt enkelt inte att gå att få tillräcklig utväxling, eller ROI, på satsade pengar i F1 och dessutom kommer det att bli en politisk omöjlighet att fortsätta pengarullningen när folk får sparken. F1 är till sin natur en sport där man satsar allt eller inget och det är ju vad vi har sett under de senaste åren. Kostnaderna är monumentala för att ingen vill bli tvåa. Finanskrisen förändrar förutsättningarna för deltagande radikalt. Plötsligt blir sporten mer att likna vid gång - att tävla i att ta sig fram långsamt. Någon bilfabrikant kommer inom kort att dra sig ur F1 och rasar förmodligen hela serien. Det var här ni läste det först. Glöm inte det.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Volkswagen, Porsche och Daimler har sagt att man kommer dra ner på produktionen och att det kommer "påverka de anställda"; d v s man kommer sparka folk.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Volkswagen, Porsche och Daimler har sagt att man kommer dra ner på produktionen och att det kommer "påverka de anställda"; d v s man kommer sparka folk.
Det kan handla om naturlig avgång också, dvs att man inte ersätter de som slutar. Men man minskar ju antalet arbetstillfällen hur som helst...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ska Honda bli den första av biltillverkarna som skrotar sin F1-satsning i finanskrisens spår?

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=36682
http://www.grandprix.com/ns/ns21016.html
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Är det nåt mer ni vill veta om framtiden?

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:Är det nåt mer ni vill veta om framtiden?
Du kan väl PM:a rätt Lottorad på Lördag. :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:
Jag låter inte mina gåvor missbrukas för egen vinning. Kommer inte på fråga!

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:
Christoffer skrev:
Jag låter inte mina gåvor missbrukas för egen vinning. Kommer inte på fråga!
Jag lovar att skänka 10% till välgörande ändamål. :pray:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jag skulle vilja veta på vilket varv som Lucy kraschar på lördag.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:
Nisses standardtaxa är 2000 balubas för att starta en serie händelser som medför parkering i valfritt banparti.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
Sorry, nu är kristallkulan inlämnad på kalibrering och uppdatering. Jag ska få en bättre mottagare i den med lite större räckvidd.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nya rykten om att Honda tänker sälja F1-teamet. Hittas ingen köpare före jul läggs skiten ned.

Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Honda först! - Jo hela skiten är på fallrepet och den 29;de Mars så vet vi vem som står med byxorna nere - vill någon gissa? :D

Inga bilar, inga banor och ingen som vill satsa - känns som en underbar bubbla som tigger om att spricka och sedan får nya "tärnström" anhängare väcka liv i F1 igen...

Som tur är kommer alltid BMW att ställa upp med Motorer. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Ja frågan är om det finns något F1 2009. Så många stall som är på fallrepet eller ska säljas. Jag kommer inte köpa Viasat paketet förrän mars 2009 :)
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Petrol skrev:Som tur är kommer alltid BMW att ställa upp med Motorer. :D
Tror du på det där själv?
BMW:s vinst har fallit med 63%, försäljningen för hela BMW-gruppen sjönk med 25,4% i november jämfört med november förra året.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Räddningen för F1 är att locka över Danica Patrick, hon har ju redan räddat en serie.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Räddningen för F1 är att locka över Danica Patrick, hon har ju redan räddat en serie.
Det är väl snarare så att en serie har räddat Danica...

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Räddningen för F1 är att locka över Danica Patrick, hon har ju redan räddat en serie.
Det är väl snarare så att en serie har räddat Danica...
Glöm det, det intresse hon skapade och de fansen som hon lockade till serien var största anledningen till att IRL överhuvudtaget överlevde de svåra åren.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Något off topic, men jag tror att någon, möjligen alla av dessa serier kommer att få så stora problem att de kan tvingas ställa in nästa års säsong:

Nascar
DTM
ALMS
IRL

Förutom F1, förstås...

Arbetslöhetssiffrorna som rapporteras från USA är långt mycket värre än de värsta farhågorna och ekonomin tycks nu befinna sig i fritt fall. Finansmarknaden kommer att gå i stå igen och USA kommer att gå in i en depression. Jag har svårt att se att de amerikanska serierna överlever, i synnerhet om biltillverkarna går omkull. De var ju förresten i kongressen igen och äskade mer pengar, mer än förra gången, vilket indikerar att läget nu börjar bli mer än desperat.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Audi drog sig nyligen ur både den amerikanska och den europeiska Le Mans-serien och ska bara köra den nya R15 TDi:n i Sebring 12-timmars och Le Mans 24-timmars så det ser ju inte så bra ut när segraren i båda konstruktörsmästerskapen för prototyper drar sig ur resp serie.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Även om Audi säger att de kommer att stå bakom DTM tror jag ändå att serien lever farligt. Den senaste säsongen kunde ju inte riktigt mäta sig med tidigare säsonger och startfältet har ju krympt stadigt. Förra säsongen kändes det som om Mercedes och Audi fick hjälpa till att stötta team för att få fullt startfält. Mercedes har åtagande i Formel 1 och tvingas de välja tror jag att de drar sig ur DTM. Förra gången DTM, eller ITC som det väl hette då, kollapsade så skedde det ganska snabbt.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:Något off topic, men jag tror att någon, möjligen alla av dessa serier kommer att få så stora problem att de kan tvingas ställa in nästa års säsong:

Nascar
DTM
ALMS
IRL

Förutom F1, förstås...

Arbetslöhetssiffrorna som rapporteras från USA är långt mycket värre än de värsta farhågorna och ekonomin tycks nu befinna sig i fritt fall. Finansmarknaden kommer att gå i stå igen och USA kommer att gå in i en depression. Jag har svårt att se att de amerikanska serierna överlever, i synnerhet om biltillverkarna går omkull. De var ju förresten i kongressen igen och äskade mer pengar, mer än förra gången, vilket indikerar att läget nu börjar bli mer än desperat.
Jag tror inte IRL eller NASCAR kommer att behöva ställa in, relativt till F1 är det rena ekonomiracingen.

IRL har redan anpassat sig att köra köra med minimala ekonomiska resurser och Nascar har för stort publikunderlag för att försvinna.
Om man ska köra på din linje så innebär det ju i så fall att inte bara racingen som kommer att ställa in. NHL, NFL, MLB o.s.v kommer också att få ställa in, och det är inte speciellt troligt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Något off topic, men jag tror att någon, möjligen alla av dessa serier kommer att få så stora problem att de kan tvingas ställa in nästa års säsong:

Nascar
DTM
ALMS
IRL

Förutom F1, förstås...

Jag tror inte IRL eller NASCAR kommer att behöva ställa in, relativt till F1 är det rena ekonomiracingen.

IRL har redan anpassat sig att köra köra med minimala ekonomiska resurser och Nascar har för stort publikunderlag för att försvinna.
Om man ska köra på din linje så innebär det ju i så fall att inte bara racingen som kommer att ställa in. NHL, NFL, MLB o.s.v kommer också att få ställa in, och det är inte speciellt troligt.
Det är skillnad på racing och basket. En bil kostar vad den kostar att driva. Det går liksom inte att omförhandla den kostnaden med bilen på samma sätt som man kan omförhandla lönen med en basketspelare. Dessutom, om basketlagets leverantör av byxor går i konkurs behöver spelarna knappast gå ut på planen nakna. Går biltillverkarna i USA i konkurs kommer det att få lite värre återverkningar på NASCAR.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:

Nascar
DTM
ALMS
IRL

Förutom F1, förstås...

Det är skillnad på racing och basket. En bil kostar vad den kostar att driva. Det går liksom inte att omförhandla den kostnaden med bilen på samma sätt som man kan omförhandla lönen med en basketspelare. Dessutom, om basketlagets leverantör av byxor går i konkurs behöver spelarna knappast gå ut på planen nakna. Går biltillverkarna i USA i konkurs kommer det att få lite värre återverkningar på NASCAR.
Nej, du har fel.
För det första så har inte IRL nån ekonomisk support från nån bilfabrikant som kan försvinna, IRL har ett leasingprogram för Honda för motorer, och vad jag har förstått så går det jämt ut, Honda förlorar inga pengar på att vara med i IRL så det finns ingen anledning att dra sig ur, men om det nu mot förmodan skulle hända så har Kevin Kalkhoven köpt tillbaka alla Cosworth-motorerna från champcar konkursboet.

Vad det gäller NASCAR så är det så att bilarna är ingen större kostnad, Hendricks Motorsports bygger bilen, komplett med motor för hundrafemtiotusen dollar, det är princip ingenting i sammanhanget.
Dessutom så bygger de mellan tjugo och trettio bilar per förare och år, så skulle de behöva spara så finns det mycket att hämta bara genom att dra ner på antalet bilar.

Som jämförelse så har du här Tony Romos (QB Dallas Cowboys) lön.
Han är en av ca fyrtio spelare i den klubben.
10/29/2007: Signed a six-year, $67.4 million contract extension through 2013. The deal included an $11.5 million signing bonus and contains $30 million in total guarantees. His 2008 base salary is guaranteed and $6 million of his 2009 salary is guaranteed. 2007: $6 million, 2008: $6.5 million, 2009: $7 million, 2010: $8.5 million, 2011-2012: $9 million, 2013: $11.5 million, 2014: Free Agent
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev: Nej, du har fel.
För det första så har inte IRL nån ekonomisk support från nån bilfabrikant som kan försvinna, IRL har ett leasingprogram för Honda för motorer, och vad jag har förstått så går det jämt ut, Honda förlorar inga pengar på att vara med i IRL så det finns ingen anledning att dra sig ur, men om det nu mot förmodan skulle hända så har Kevin Kalkhoven köpt tillbaka alla Cosworth-motorerna från champcar konkursboet.

Vad det gäller NASCAR så är det så att bilarna är ingen större kostnad, Hendricks Motorsports bygger bilen, komplett med motor för hundrafemtiotusen dollar, det är princip ingenting i sammanhanget.
Dessutom så bygger de mellan tjugo och trettio bilar per förare och år, så skulle de behöva spara så finns det mycket att hämta bara genom att dra ner på antalet bilar.

Som jämförelse så har du här Tony Romos (QB Dallas Cowboys) lön.
Han är en av ca fyrtio spelare i den klubben.
10/29/2007: Signed a six-year, $67.4 million contract extension through 2013. The deal included an $11.5 million signing bonus and contains $30 million in total guarantees. His 2008 base salary is guaranteed and $6 million of his 2009 salary is guaranteed. 2007: $6 million, 2008: $6.5 million, 2009: $7 million, 2010: $8.5 million, 2011-2012: $9 million, 2013: $11.5 million, 2014: Free Agent
Du har vissa poänger men så fan att jag tänker medge det.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Som plåster på såren för att du nästan medger att jag hade några poänger så kan jag säga att jag håller med dig om ALMS och DTM.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

NASCAR tror jag inte heller är direkt hotade av krisen. Det är ju som sagt ganska billigt som det är nu och går förmodligen att köra ännu billigare om behovet finns.
ALMS och DTM är ju både något dyrare serier och de har dessutom inte någon tung fan-bas att stödja sig mot. Eller rättare vem gråter om DTM försvinner?

Sen är det ju också så här. Biltillverkarna måste ju fortsätta med marknadförningen. Och marknadsförning kostar pengar. Jag vet inte hur marknadsförningen via motorsport står sig i förhållande till andra former tex tidningar eller TV. Man kan ju gissa att det är en försvinnande liten del som hamnar på motorsport trots allt eller hur?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Tvingas NASCAR ställa in då vet vi att den totala kollapsen är nära. Formel 1 är ett så starkt varumärke och har sån stor publik att serien lätt skulle gå att återskapa även om alla nuvarande team tvingas ställa in nästa år. Det finns ett par racingserier och lopp i världen som jag tror inte kommer gå under i första taget. Dessa är:

Formel 1
NASCAR
Indy 500
Le Mans 24h

Sportvagnar och touringserier däremot dyker upp och försvinner även när det är goda tider. Samma gäller för alla lägre formelbilsserier.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

För att återgå till jämförelsen mellan Nascar och basket så är det inget som säger att inte de stora bollsporterna i USA kommer att drabbas. USA är på väg in i en depression, det är jag helt övertygad om. Risken är till och med att den kommer att bli samhällsfarlig i vissa stycken. När transportsystemet brakar ihop kommer det till och med att uppstå brist på varor.

NAscar kommer att få stora problem med sina sponsorer. Det har redan drabbat Kansas som förmodligen ställer in en av sina tävlingar. Det kommer att bli värre.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:
Sen är det ju också så här. Biltillverkarna måste ju fortsätta med marknadförningen. Och marknadsförning kostar pengar. Jag vet inte hur marknadsförningen via motorsport står sig i förhållande till andra former tex tidningar eller TV. Man kan ju gissa att det är en försvinnande liten del som hamnar på motorsport trots allt eller hur?
Biltillverkare och försäljare börjar redan nu inse att försäljningen inte kan påverkas av markndasföringen. Den blir helt enkelt för dyr i förhållande till den ROI som man tror sig kunna tillgodoräkna sig på investeringar som görs i framtida teknologi istället. Det är så jag tror att de har börjat resonera.

Dessutom, motorsporten står inte för några värden som fungerar i kristider.

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Marknadföring påverkar försäljningen. Det finns ett antal produkter som inte säljer alls om de inte ständigt skulle markandföras.

Tror faktiskt att NASCAR är starkare än F1. Le Mans är naturligtvis också otroligt starkt, dessutom går den tävlingen att köra på en betydligt lägre nivå om så önskas.
F1 som pinicale of motorsport är dock väldigt hotat. Det är också värdet av F1s varumärke så försvinner det så är det inte mycket värt. Ja, det blir lika lite värt som namnet CART eller Champcar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Marknadföring påverkar försäljningen.

Okej, vi formulerar om det då. I en så pass djup kris som vi befinner oss i nu så rättfärdigas marknadsföringskostnaderna, som fortfarande är i princip lika höga som tidigare i F1, av en tillräckliga ökningar (eller minskade tapp) i försäljningen. Dessutom har många av de stora stallen tillgodoräknat sig immateriella värden av sina F1-satsningar, det har handlat om goodwill, personalstärkande åtgärder (eller vad man nu ska kalla det för), kompetensökande åtgärder etc. Allt sådant som det är lätt att sätta en prislapp på när tiderna är goda. När tiderna vänder då är det den typen av lufttillgångar som först får stryka på foten. Så funkar det på vartenda företag. När tiderna är goda läggs det hur mycket avdragsgilla pengar på kick-offer och annan skit. Då anses det viktigt. När tiderna är dåliga då ligger dylika åtgärder långt ned på prioritetslistan.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:För att återgå till jämförelsen mellan Nascar och basket så är det inget som säger att inte de stora bollsporterna i USA kommer att drabbas. USA är på väg in i en depression, det är jag helt övertygad om. Risken är till och med att den kommer att bli samhällsfarlig i vissa stycken. När transportsystemet brakar ihop kommer det till och med att uppstå brist på varor.

NAscar kommer att få stora problem med sina sponsorer. Det har redan drabbat Kansas som förmodligen ställer in en av sina tävlingar. Det kommer att bli värre.
Jag tror nog att många av stjärnorna i de amerikanska ligorna kommer at bli tvugna att förhandla om sina kontrakt, löner på trettio miljoner dollar om året kan de nog glömma de närmsta åren, men att de bara skulle lägga sig ner och dö tror jag inte ett dugg på.

För övrigt så körde de racing och spelade amerikansk fotboll även under 'The great depression'.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
För övrigt så körde de racing och spelade amerikansk fotboll även under 'The great depression'.
Jodå, jag har gjort en liten undersökning om hur det stod till med motorsporten på den tiden och den överlevde med hyggliga startfält. Dock är kostnadsläget idag ett annat.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Om ni vill fortsätta att se motor sport, så får ni väl vara med och stödja bil tillverkarna Ut och beställ nya bilar av dom så dom får in lite extra cash i kassan. Stötta dom, det gör jag.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

platt skrev:Om ni vill fortsätta att se motor sport, så får ni väl vara med och stödja bil tillverkarna Ut och beställ nya bilar av dom så dom får in lite extra cash i kassan. Stötta dom, det gör jag.
Men du stöttar ju inte Svenska bilar som jag :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

olag skrev:
platt skrev:Om ni vill fortsätta att se motor sport, så får ni väl vara med och stödja bil tillverkarna Ut och beställ nya bilar av dom så dom får in lite extra cash i kassan. Stötta dom, det gör jag.
Men du stöttar ju inte Svenska bilar som jag :D
Det har jag aldrig påstått heller.
Men den svenska bil försäljningen som ingår i den Svenska ekonomin.
En Svensk bil har jag inte köpt sen -96 och det dröjer till nästa.
Ut och handla Svenska folket så att ekonomin rullar snåla och att vara räd lönar sig inte för samhället
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "