Panik bland stallen!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Autosport publicerar en intervju med Eddie Jordan, Tom Walkninshaw och Briatroe i morgon som går ut på att de kräver snabba förändringar vad gäller kostnadsläget inom sporten. Jordan sparkade ju 40 pers igår och det börjar se kärvt ut.

Mosley är av uppfattningen att inget kan göras så länge inte alla stall ställer sig bakom en förändring.

Ecclestone lutar sig på Darwin och menar att de starka stallen blir kvar och de svaga rensas ut. Det är bra för sporten.

Hur fan ska detta sluta. Vill det sig riktigt illa ställer vare sig Arrows eller Jordan upp nästa år. Jordan har ju problem med sponsorer och Arrows har en herrans massa sstålar att gaffla upp för sina Cosworthmotorer. En sponsor till som sviker och det kan bli knäcken. Det är ju lätt hänt att sponsorerna får kalla fötter när det går dåligt och drar igång en kedjeeffekt.

F1 nästa år med bara nio stall på gridden? 18 förare?

Tärnström
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Arrows såtr inför liknande problem som Prost gjorden inför i år:

Stora skulder
Inga resultat
Dyra kundmotorer som måste betalas
Lågkonjunktur

och för att toppa det hela: de har Frentzen som på sista tiden inte direkt har fört med sig någon tur till stallen. Arrows kan bli nästa stall i konkurs - och med 10 stall eller färre måste F1 inse att man har kostnadsproblem. Darwins teori är ju inte så jättehipp om man bara har en 6-8 bilar på banan i starten ... och bar tre i mål :roll:

Jordan verkar vara lite i panik - alla toppnamnen sparkas just nu, idag fick Hamidy gå.

Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Hamidy har väl fått sitta i skamvrån ända sedan den nya bilen testades. Så det är inte så konstigt att han blev kickad.

Men det är tråkigt om det blir för dyrt för vissa stall att vara med.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det är ju inte första serien som FIA varit inblandad i som skulle gå den vägen i så fall(BPR som fia tog över och kallade FIA-GT, dog väl på bara ett par år), men den överlägset största.
Nu får man väl verkligen hoppas att det inte blir så illa som det skulle kunna bli. Man sitter ju i den sitsen att det är otroligt svårt att begränsa kostnaderna eftersom utveckling är en del av tävlingsmomentet och förhoppningsvis kommer vara det i framtiden också. Nånstans måste det däremot finnas ett tak och går man för långt över det kan F1 mycket väl drabbas av utbrändhet, en egen it-bubbla eller nåt annat kul.
Visst har kvaliteten bland stallen förbättrats avsevärt de senaste 10-15 åren, men frågan är hur man kan förhindra att det inte 3-4 stall lägger beslag på nästan alla befintliga sponsorpengar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Festligt med motorsport. På ett sätt utgör en racingserie av F1:s kaliber, eller FIA:s GT-serie, ett ekonomiskt mikrokosm. När det inte går att expandera längre kollapsar ekonomin. Karl Marx håller än...

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bernie har i flera intervjuer påstått att det inte är några större pengaproblem i F1, bara man anpassar kostnaderna efter inkomsterna. Han påstår att det ringer företag till honom hela tiden, som vill vara med i F1. Det finns ingen annan sport som har ett så enormt reklamvärde, så det är nog ingen fara att det kommer att fattas pengar i F1, bara intresset finns kvar. Och det verkar det ju göra.
Har för mig att Bernie även hintade lite om att vissa gnällande stallägares personliga tillgångar inte tyder på några större ekonomiska problem. Eddie och Tom är ju inte direkt några fattiga pojkar utan tillhör några av de rikare i Storbrittanien. Kanske skulle köpa lite mindre affärsjetplan och annat skoj och satsa lite mer i företagen istället...

Problemet med många andra serier är att de inte varit tillräckligt populära och att de bara attrakterat några få företag, som satsat mycket. Kommer t.ex. någon tillverkare in och storsatsar i en sån serie så blir han fort överlägsen, vilket gör att både publik och andra stall/märken lessnar. Då dör serien för att även den storsatsande inte får ut något p.g.a. det minskade intresset. Har svårt att se att det skulle inträffa i F1, där tillräckligt många stall har massor av pengar att satsa. Håller man bara reglementet hyfsat stabilt så blir det även ganska jämnt i långa loppet, då det inte ger så jättemycket att slänga in ännu mer pengar i en motor man utvecklat i ett halvdussin år.

Karl Marx har aldrig hållit och gör det inte nu heller...

Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Kapa av dom där j.vla vingarna så att bilarna kan komma tillbaka till sleapstreaming igen!!
Defileringsrace vill ingen se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tärnström din övervintrade KPML(r) are. Varför rubba en så fin ballans som så väl självregleras av marknadskrafterna. Vad är det för fel med nya deltagare i F1. Håller inte dom gamla måtten får dom självdö och bilda gronäring åt nya.

Extern kostnadskontroll?? Det var det dummaste jag hört på länge. Om folk som handskas med pengar inte klarar av det så går dom under. De bästa överlever och det kommer nya.

Vad är det som säger att Jordan, Arrows mfl måste finnas i evigheter?? Låt marknaden styra det där, det blir bäst så.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lite trist om det visar sig att resultatet av marknadsstyrningen bara är 7 stall på gridden.... då kan man ju lika gärna titta på NASCAR
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om det visar sig att bara 7 stall klarar av att sköta sin ekonomi så är det väl OK.

Bättre med 7 seriösa stall än med 20 oseriösa.
Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

Proffesorn har talat.
/Boy
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-25 08:25, Boy wrote:
Proffesorn har talat.
Vad i mitt resonemang upplever du som "fel".

Prost. tex. Inga visioner, inga ambitioner, milionrullning, inga resultat. Anställer förare med svågerpolitikliknande grunder mm. Vilket berättigande tycker du att ett sådant stall har i F1??

Utan Ferarrimotorer så kan Sauber stänga butiken i morgon. Anställer sopor till förare och har en låt gå anda. Här talar vi om företag med flera hundra anställda som sköts sämmre än Ericsson.

BAR är ett annat exempel. Illa skött.

Titta på stall som Minardi. Det är så man sköter ett F1 stall. Med små resurser så kan dom hålla sig kvar och har en sund ekonomi. Samma med Williams, Ferarri, Renault och McLaren.

I jämförelse med dig så ger jag närmast intrycket att vara just proffesor. :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

En racingserie med 14 förare i starten är ju jättekul att se på :roll:

Om man drar det till sin spets så tycker du alltså det vore okay om bara 3 stall överlevde och fortsatte köra? Det är så ITC-serien fallerade...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skillnaden är den att F1 funnits i snart 52 år. Efterfrågan på platser är större än tillgången.

Jag är inte det minsta orolig för F1 racingens fortlevnad. Förändringar är av godo. Sådant reglerar sig själv.

ITC??? Aldrig hört talas om det, altså är det oviktigt för mig. ITC är säkert jättekul för alla 18 personer som följer/följde det på någon TV kanal mellan 04.00 och 06.00. Men för den stora massan var det bevisligen ointressant därmed försvann det.


Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

ITC serien var serien där Fisichella lärde? sig racing innan han gick til F1 ... faktiskt. En liten nätt standardvagnsserie i Tyskland där kostnaderna eskalerade så till den grad att det nådde F1 nivå och lite till, och så hoppade stall efter stall av och inga blev kvar.
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Två stall kvar, fyra förare som gör upp om tileln. zz sitter ensam på läktaren på Imola.

Släpp chassin och motorer fria så att varje stall kan köpa den kombo man tror på. Så kan man minska kostnaderna. Då kanske F1 äntligen blir lika spännande som CART. :grin:
Jag kom inte sist!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-25 09:19, LuckyStrike1 wrote:
ITC serien var serien där Fisichella lärde? sig racing innan han gick til F1 ... faktiskt. En liten nätt standardvagnsserie i Tyskland där kostnaderna eskalerade så till den grad att det nådde F1 nivå och lite till, och så hoppade stall efter stall av och inga blev kvar.

Och problemet är???
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-25 09:40, JBS wrote:
Två stall kvar, fyra förare som gör upp om tileln. zz sitter ensam på läktaren på Imola.

Släpp chassin och motorer fria så att varje stall kan köpa den kombo man tror på. Så kan man minska kostnaderna. Då kanske F1 äntligen blir lika spännande som CART. :grin:

Jag verkar vara en nagel i ögat på dig, och tro mig jag njuter av det. :grin:
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Problemet med att få stall och förare till F1 verkar som :saucy: Det tycker jag säger allt.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-04-25 10:08 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-25 10:07, llowgren wrote:
Problemet med att få stall och förare till F1 verkar som :saucy: Det tycker jag säger allt.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-04-25 10:08 ]</font>
Utveckla lite?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tyvärr har jag en dystrare syn på utvecklingen än några av er. Visst, ett par av stallen skulle sannolikt kunna skötas bättre ur ett ekonomiskt perspektiv men jag tror att vi befinner oss i inledningen av en trend som har mer djupgående verkningar. I takt med att de stora stallen alltmer integrerar motortillverkningen med den övriga utvecklingen av bilarna halkar de mindre stallen efter. Köpemotorerna står sig allt sämre mot BMW, Ferrari, Renault och Toyota (Williams utgör ett undantag från de övriga tre i och med att BMW kan betraktas som en extern leverantör). Honda har signalerat att man inte är intresserade av att fortsätta med Jordan. När avståndet ökar till täten minskar sponsorintäkterna. Minskar sponsorintäkterna är det inte längre lika lukrativt att utveckla motorer. Kostnaden i förhållande till det potentiella resultatet, vilket är noll, är för hög. Risken är att F1 antingen står utan motorleverantörer, något man har försökt kontra med det nya reglementet, eller så står man med ett krafitgt reducerat startfält.

Personligen tror jag att ett reducerat startfält är början till slutet för F1.

F1 skiljer sig inte från andra racingserier som har kollapsat. De som tror det riskerar att göra ett gigantiskt misstag. FIA:s GT-serie kollapsade efter att först Porsche, sedan Mercedes, gått in och mördat konkurrensen. Vad vi har sett i F1 de senaste åren är precis samma utveckling som i GT-serien. De stora biltillverkarna går in med sina enorma resurser, pengar, teknologi och forskning, något som inga pengar i världen från en it-sponsor kan köpa. När de sedan har dödat allt motstånd, vi börjar med Jordan och Arrows, finns ingen kvar att tävla mot - då är sporten helt ointressant för samtliga intressenter, sponsorer, publik, deltagare.

Att tro att alla ekonomiska system reglerar sig själva kan man ju göra. Att de reglerar sig till det bättre är dock något man bör ta kontrollen över.

Det var väl Marx som myntade uttrycket att kapitalismen bär fröet till sin egen undergång inom sig. Släng inte ut barnet med badvattnet, Marx teorier som analytiska verktyg har influerat många ekonomer inom olika inriktningar, inte bara kpml-r:are.

Tärnström
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

On 2002-04-25 11:15, JTarnstrom wrote:
F1 skiljer sig inte från andra racingserier som har kollapsat. De som tror det riskerar att göra ett gigantiskt misstag. FIA:s GT-serie kollapsade efter att först Porsche, sedan Mercedes, gått in och mördat konkurrensen. Vad vi har sett i F1 de senaste åren är precis samma utveckling som i GT-serien. De stora biltillverkarna går in med sina enorma resurser, pengar, teknologi och forskning, något som inga pengar i världen från en it-sponsor kan köpa. När de sedan har dödat allt motstånd, vi börjar med Jordan och Arrows, finns ingen kvar att tävla mot - då är sporten helt ointressant för samtliga intressenter, sponsorer, publik, deltagare.
Va? Handlar Formel 1 om sport? Trodde det handlade om teknikutveckling och teamtaktik. Jag har hela tiden gått och väntat på att bilarna snart skall bli förarlösa. Därefter slutar man köra själva loppen, man beräknar istället med hjälp av framtidens datorkraft vilken bil, förare och team som är bäst. Därefter kör man loppen på en tyco-bilbana för estetikens skull. När publiken sedan inser att det är omöjligt att köra om, då alla bilar kör i samma spår väljer man att simulera hela F1-serien i en dator. :grin:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det ligger mycket i ditt resonemang JT. Jag är livrädd för utveckling med att biltillverkarna går in och tar över.

Några nya stall ala Jordan lär vi aldrig få se mera. :cry:
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Bra skrivning Järnström
Pastis, utvecklingen är skrämmande!
Gäst

Inlägg av Gäst »

ALL utveckling för något gott med sig.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Stallen som just nu har problem verkar befinna sig i något av en moment 22-situation. De behöver mer pengar för att kunna konkurrera men för att få in dessa kulor måste de vara konkurrenskraftiga! Sponsorerna vill ju ha avkastning på sina investeringar och det får man ju inte direkt med en dekal på en bil som bara syns när den blir varvad.

Sen förstår jag faktiskt inte hur man skall kunna lösa detta genom att begränsa kostnaderna. Problemet är väl snarast att toppstallen har för mycket pengar att röra sig med. Förbud eller restriktioner av tester exempelvis leder bara till att Ferrari & co utvecklar avancerade riggar som simulerar förhållandena ute på banan. De som inte har råd med detta riskerar att få ännu svårare att hänga med.

Jag tror att hela den här situationen kommer visa sig vara självreglerande. Om utvecklingen fortsätter som nu, med ett stall som dominerar så totalt, kommer den stora massan att tappa intresset för F1. Eftersom den är sponsorernas målgrupp kommer dessa att flytta över sina pengar till annat. Och i och med det är vi tillbaka till ett läge där även småskuttar kan konkurrera på banan. Frågan är förstås för oss racingfreaks om det blir några TV-sändningar då eller om det blir golf på TV i stället...
Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

On 2002-04-25 08:36, zz wrote:
On 2002-04-25 08:25, Boy wrote:
Proffesorn har talat.


I jämförelse med dig så ger jag närmast intrycket att vara just proffesor. :grin:
Har jag sagt något annat?
/Boy
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

All utveckling är bra... Beror på vilket perspektiv man har. Om man ska se GT-serien som en produkt i sig, vilket jag tycker att man ska göra, så blev den ju helt värdelös sedan man fullständigt tappade kontrollen över kostnadsutvecklingen. F1 som produkt, eller sport betraktat, är inte stallens ensak. FIA bör värna om sportens överlevnad och inte bara låta utvecklingen ha sin gång. Det är fel att tro att F1 har varit fri lekstuga. Det har alltid funnits ramar , nu gäller det att sätta nya ramar inom områden man kanske inte har behövt gå in och reglera tidigare, nämligen kostnaderna. Inget kosntigt med det. Utmaningen för stallen uteblir ju inte för det. Det är bara nya förutsättingar som gäller.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske bör man se över hur pengarna fördelas till stallen men jag tvivlar på att det gör så mycket skillnad. Det finns som sagt saker som inte kan köpas för pengar oavsett hur mycket man har.


Tärnström
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-25 13:31, JTarnstrom wrote:
nu gäller det att sätta nya ramar inom områden man kanske inte har behövt gå in och reglera tidigare, nämligen kostnaderna.
Ja, men hur kan man göra det?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag motsätter mig varje begränsning gällande kostnader.

KOMMUNISTFASONER.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-25 09:50, zz wrote:
On 2002-04-25 09:19, LuckyStrike1 wrote:
ITC serien var serien där Fisichella lärde? sig racing innan han gick til F1 ... faktiskt. En liten nätt standardvagnsserie i Tyskland där kostnaderna eskalerade så till den grad att det nådde F1 nivå och lite till, och så hoppade stall efter stall av och inga blev kvar.

Och problemet är???
Problemet är att flera av problemen i F1 påminner om de ITC hade strax innan kollapsen:

Stall med problem på grund av skyhöga ökande kostnader
Biltillverkare i högsta grad inblandade i sporten - dålig lojalitet
Extremt tekniskt avancerade maskiner=skyhöga kostnader
FIA i kontroll av sporten

Nu tror jag i och för sig att F1 inte är på väg in i samma spiral men... jag ser hellre Williams vs Mercedes vs Ferrari vs Benetton vs BAR vs Jordan o.s.v än Mercedes vs BMW vs FIAT vs Honda vs Toyota vs Renault...

Biltillverkare ska helst nöja sig med att leverera motorere, stallen bygger bilarna. biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det. Frank Williams eller Ron Dennis t.ex är mer trogna sporten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mike Lawrence, Pitpass.com, http://www.pitpass.com/features/feature ... 283&page=1 :

"Formula One is heading for crunch time. Williams spends £14,000 on lightweight exhaust systems to be used in qualifying, then they are scrapped. That's £476,000 for this season alone. These exhaust systems save 200 grammes which, in civilised terms, is less than half a pound, it's less than a small slab of butter. The cars need to be ballasted in any case, but Williams want to be able to move that tiny optimum to achieve optimum weight distribution.

This is sheer madness. What if Ralf or JPM eats a big breakfast and doesn't visit the chap's comfort room? How much do Juan and Ralf sweat off during qualifying? Our Nige complained that Alain Prost's Ferrari was quicker than his, but of course it was, Nigel's car was carrying 60 lbs in extra lard, er, I mean, perfectly honed muscle. We speak of the days before car and driver were weighed together, but everyone's weight changes by a small amount between morning and evening.

When a team like Williams spends (wastes?) nearly half a million pounds a year in order to be able to move a slab of butter around, we are in Cloud Cuckoo Land. Formula One cannot go on like this. It is just not possible. Sir Frank does not pick up the tab, a sponsor, I mean partner, picks it up. Imagine that you are such a partner, justify to your shareholders picking up the tab so that Williams can shift a bar of butter around. Justify Jaguar's budget and Irvine's salary to the board of directors at Ford. Is anyone really going to use DHL or Orange because they sponsor Formula One?

Formula One is heading towards what some people would call a crisis and what I say is the real world. Every penny of sponsorship has to be earned by someone. The fact is that it is the people without power who earn the money so that the fat cats can swan around F1 paddocks because the fat cats have spent money that comes from the profits of shareholders and the sweat of workers' brows.

Goodness, I sound like a Commie. I'm not, Comrade, but the profligate spending in Formula One is a disgrace and, hey, my former mother-in-law was dandled on Trotsky's knee.

We cannot go the barricades, Comrade, Formula One will be brought to its senses by cash, but the process will be bloody. There will be casualties."

Tärnström
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-25 15:07, LuckyStrike1 wrote:
biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det. Frank Williams eller Ron Dennis t.ex är mer trogna sporten.
"Biltillverkaren Prost" vände sporten ryggen???

Den dag Ron, Frank, Tom, Peter eller vad dom nu kan tänkas heta vänder sporten ryggen samma dag pengarna är slut eller dom ser att det barkar åt pipan. Så länge dom ser att det rinner in minst lika mycket pengar som det rinner ut så är dom trogna sporten. Allt annat är idealiserande av en krass verklighet.

Varför sköt inte den gode Alain in ett par hundra millar av eget kapital för att komma till start???? Han har lite pengar kvar den stora eldsjälen och idealisten!

Trodde du hade ekonomisk skolning. Lurar du bara människor på pengar dagarna i ända utan att veta något om ekonomi?????

Skärp dig. :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ähh tyst med dig kanylkrängaren! :grin:

Biltillverkare i F1 är ialla fall mer opålitliga än herrar Williams och Dennis när det gäller sportens framtid - det har med attityd och vilja att göra.


Sen tycker jag att Prostfallet och nu Jordans och Arrows situation ska tjäna som en liten varningssignal för de ökade kostnaderna i F1. Om man kan införa regler stup i kvarten för att försöka minska kurvhastigheter och öka säkerhet kan man väl försöka införa lite vettiga regler för att sätta ett tak eller ett stopp för kostnadsökningen. Tillåter man kostnader att skena iväg okontrollerat där den ena spenderar mer än den andra om och om igen så kommer vi till slut att nå en nivå i F1 som är ohållbar.

Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bästa sättet att hålla kostnaderna nere är att inte bränna dom på icke konstruktiv verksamhet. Några sparförslag som inte behöver drabba sportens prestationer.

Sänk lönekostnaderna för alla med ca 50%. För förarna med 85%.
Bo på medelklasshotel i stället för på lyxhotel.
Åk apex i stället för 1á klass flyg.
Festa inte loss på lyxkrogar efter loppen.
mm mm.

Vipps så funkar det rent ekonomiskt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sänka löner!!?? Är du tokig eller bara ärkekommunist!!??? :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inte sänka, innföra prestationslön.

1 poäng ger tex 100.000 USD.

Då skulle det bli ordning på torpet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nämen du gillar CART ialla fall :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

JBS, det ska inte bli nån sunkig enhetsseria ala CART av F1. Då kan den lika gärna dö helt för min del.

zz, ja utvecklingen kanske för det goda med sig att miljöförstörande F1 upphör att existera. Skulle väl vara en god utveckling...
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Man får innföra gräns på hur mycket pengar ett stall får spendera på en säsong. Kanske blir svårt att kontrollera dock.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-25 15:07, LuckyStrike1 wrote:
biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det.
Bra punkt! Precis som i näringslivet, där bilindustrin är den farligaste vän (läs kund) man kan ha. Toppen så länge affären varar men man kan tappa den över en natt.

Det är ju mycket tack vare bilindustrins intressen som F1 frodas idag och när det vänder kan det ta "slut" snabbt.

Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Utan att bli alltför liknelsefull skulle när det gäller att frodas, så är det heller inte bra att göda för mycket om man vill att marken skall ge skörd i många år framåt. Övergödning innebär död. Är inte övertygad om att bilbranschens inflytande är till det bästa för serien, då man pumpar in pengar på en nivå som troligtvis inte är långsiktigt möjlig. Hur länge till stannar tobaksbolagen kvar? Hur länge vill biltillverkarna ha dem kvar?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

2006 måste väl tobaksbolagen vara borta? I alla fall så får man inte visa sin namn i några sport sammanhang. F1 är det längsta undantaget annars är det väl 2003 som gäller?

Williams har t.ex. redan nu Allianz, BMW och Compaq som storsponsorer. Den gode Frank vet vad han gör! Ferrari har nog inga som helst problem att byta ut Marlboro mot något annat, men de andra stallen som har tobakssponsorer bör snabba på. Undrar vad Ron Dennis och McLaren kan tänkas få för titelsponsor efter West? Eftersom han verkar vara lite manodepresiv så är kanske läkemedelsbranschen är det rätta :wink:

zz, du får kanske en ny kund, Ron Maniac! :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det vore inte så dumt att förknippa Ron Dennis med något litiumprepparat eller annan lämplig psykopharmaka. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Synd att vi inte har Viagra i portföljen.

Kan se framför mig hur Porrflavio knaprar Viagra och jagar paddock babes.

"Gör som Flav, en näve Viagra om dan gör dig kåtast i stan" :grin:

_________________
2´nd is first among loosers.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-04-25 22:09 ]</font>
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

:up:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Kan fan inte vänta på att mclaren skall byta ut sina dystergråa färger mot något trevligare. Har aldrig gillat den och det faktum att den vackra rossa corsa byttes ut tack vare marlboros byte till ferrari gör inte saken bättre.
Annars tror jag nog Ron kan ringa pampers, up&go with mclaren...
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

McLaren kör ju för bövelen med manliga färger till skillnad mot vissa stall.

Hur kul är det med ljusrött och ljusblått som vissa stall använder? :???:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Faktum är att deras silvergråsvarta färg är usel. Deras bilar syns sämst i förarnas backspeglar och inte minst i regn. Men när en nybörjare ser en röd sak i bakspegeln, så jädrar flyttar sig de flesta på en gång.

Prova med rosa eller något annat...