Panik bland stallen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Autosport publicerar en intervju med Eddie Jordan, Tom Walkninshaw och Briatroe i morgon som går ut på att de kräver snabba förändringar vad gäller kostnadsläget inom sporten. Jordan sparkade ju 40 pers igår och det börjar se kärvt ut.
Mosley är av uppfattningen att inget kan göras så länge inte alla stall ställer sig bakom en förändring.
Ecclestone lutar sig på Darwin och menar att de starka stallen blir kvar och de svaga rensas ut. Det är bra för sporten.
Hur fan ska detta sluta. Vill det sig riktigt illa ställer vare sig Arrows eller Jordan upp nästa år. Jordan har ju problem med sponsorer och Arrows har en herrans massa sstålar att gaffla upp för sina Cosworthmotorer. En sponsor till som sviker och det kan bli knäcken. Det är ju lätt hänt att sponsorerna får kalla fötter när det går dåligt och drar igång en kedjeeffekt.
F1 nästa år med bara nio stall på gridden? 18 förare?
Tärnström
Mosley är av uppfattningen att inget kan göras så länge inte alla stall ställer sig bakom en förändring.
Ecclestone lutar sig på Darwin och menar att de starka stallen blir kvar och de svaga rensas ut. Det är bra för sporten.
Hur fan ska detta sluta. Vill det sig riktigt illa ställer vare sig Arrows eller Jordan upp nästa år. Jordan har ju problem med sponsorer och Arrows har en herrans massa sstålar att gaffla upp för sina Cosworthmotorer. En sponsor till som sviker och det kan bli knäcken. Det är ju lätt hänt att sponsorerna får kalla fötter när det går dåligt och drar igång en kedjeeffekt.
F1 nästa år med bara nio stall på gridden? 18 förare?
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Arrows såtr inför liknande problem som Prost gjorden inför i år:
Stora skulder
Inga resultat
Dyra kundmotorer som måste betalas
Lågkonjunktur
och för att toppa det hela: de har Frentzen som på sista tiden inte direkt har fört med sig någon tur till stallen. Arrows kan bli nästa stall i konkurs - och med 10 stall eller färre måste F1 inse att man har kostnadsproblem. Darwins teori är ju inte så jättehipp om man bara har en 6-8 bilar på banan i starten ... och bar tre i mål
Jordan verkar vara lite i panik - alla toppnamnen sparkas just nu, idag fick Hamidy gå.
Stora skulder
Inga resultat
Dyra kundmotorer som måste betalas
Lågkonjunktur
och för att toppa det hela: de har Frentzen som på sista tiden inte direkt har fört med sig någon tur till stallen. Arrows kan bli nästa stall i konkurs - och med 10 stall eller färre måste F1 inse att man har kostnadsproblem. Darwins teori är ju inte så jättehipp om man bara har en 6-8 bilar på banan i starten ... och bar tre i mål
Jordan verkar vara lite i panik - alla toppnamnen sparkas just nu, idag fick Hamidy gå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är ju inte första serien som FIA varit inblandad i som skulle gå den vägen i så fall(BPR som fia tog över och kallade FIA-GT, dog väl på bara ett par år), men den överlägset största.
Nu får man väl verkligen hoppas att det inte blir så illa som det skulle kunna bli. Man sitter ju i den sitsen att det är otroligt svårt att begränsa kostnaderna eftersom utveckling är en del av tävlingsmomentet och förhoppningsvis kommer vara det i framtiden också. Nånstans måste det däremot finnas ett tak och går man för långt över det kan F1 mycket väl drabbas av utbrändhet, en egen it-bubbla eller nåt annat kul.
Visst har kvaliteten bland stallen förbättrats avsevärt de senaste 10-15 åren, men frågan är hur man kan förhindra att det inte 3-4 stall lägger beslag på nästan alla befintliga sponsorpengar.
Nu får man väl verkligen hoppas att det inte blir så illa som det skulle kunna bli. Man sitter ju i den sitsen att det är otroligt svårt att begränsa kostnaderna eftersom utveckling är en del av tävlingsmomentet och förhoppningsvis kommer vara det i framtiden också. Nånstans måste det däremot finnas ett tak och går man för långt över det kan F1 mycket väl drabbas av utbrändhet, en egen it-bubbla eller nåt annat kul.
Visst har kvaliteten bland stallen förbättrats avsevärt de senaste 10-15 åren, men frågan är hur man kan förhindra att det inte 3-4 stall lägger beslag på nästan alla befintliga sponsorpengar.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bernie har i flera intervjuer påstått att det inte är några större pengaproblem i F1, bara man anpassar kostnaderna efter inkomsterna. Han påstår att det ringer företag till honom hela tiden, som vill vara med i F1. Det finns ingen annan sport som har ett så enormt reklamvärde, så det är nog ingen fara att det kommer att fattas pengar i F1, bara intresset finns kvar. Och det verkar det ju göra.
Har för mig att Bernie även hintade lite om att vissa gnällande stallägares personliga tillgångar inte tyder på några större ekonomiska problem. Eddie och Tom är ju inte direkt några fattiga pojkar utan tillhör några av de rikare i Storbrittanien. Kanske skulle köpa lite mindre affärsjetplan och annat skoj och satsa lite mer i företagen istället...
Problemet med många andra serier är att de inte varit tillräckligt populära och att de bara attrakterat några få företag, som satsat mycket. Kommer t.ex. någon tillverkare in och storsatsar i en sån serie så blir han fort överlägsen, vilket gör att både publik och andra stall/märken lessnar. Då dör serien för att även den storsatsande inte får ut något p.g.a. det minskade intresset. Har svårt att se att det skulle inträffa i F1, där tillräckligt många stall har massor av pengar att satsa. Håller man bara reglementet hyfsat stabilt så blir det även ganska jämnt i långa loppet, då det inte ger så jättemycket att slänga in ännu mer pengar i en motor man utvecklat i ett halvdussin år.
Karl Marx har aldrig hållit och gör det inte nu heller...
Har för mig att Bernie även hintade lite om att vissa gnällande stallägares personliga tillgångar inte tyder på några större ekonomiska problem. Eddie och Tom är ju inte direkt några fattiga pojkar utan tillhör några av de rikare i Storbrittanien. Kanske skulle köpa lite mindre affärsjetplan och annat skoj och satsa lite mer i företagen istället...
Problemet med många andra serier är att de inte varit tillräckligt populära och att de bara attrakterat några få företag, som satsat mycket. Kommer t.ex. någon tillverkare in och storsatsar i en sån serie så blir han fort överlägsen, vilket gör att både publik och andra stall/märken lessnar. Då dör serien för att även den storsatsande inte får ut något p.g.a. det minskade intresset. Har svårt att se att det skulle inträffa i F1, där tillräckligt många stall har massor av pengar att satsa. Håller man bara reglementet hyfsat stabilt så blir det även ganska jämnt i långa loppet, då det inte ger så jättemycket att slänga in ännu mer pengar i en motor man utvecklat i ett halvdussin år.
Karl Marx har aldrig hållit och gör det inte nu heller...
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Tärnström din övervintrade KPML(r) are. Varför rubba en så fin ballans som så väl självregleras av marknadskrafterna. Vad är det för fel med nya deltagare i F1. Håller inte dom gamla måtten får dom självdö och bilda gronäring åt nya.
Extern kostnadskontroll?? Det var det dummaste jag hört på länge. Om folk som handskas med pengar inte klarar av det så går dom under. De bästa överlever och det kommer nya.
Vad är det som säger att Jordan, Arrows mfl måste finnas i evigheter?? Låt marknaden styra det där, det blir bäst så.
Extern kostnadskontroll?? Det var det dummaste jag hört på länge. Om folk som handskas med pengar inte klarar av det så går dom under. De bästa överlever och det kommer nya.
Vad är det som säger att Jordan, Arrows mfl måste finnas i evigheter?? Låt marknaden styra det där, det blir bäst så.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad i mitt resonemang upplever du som "fel".On 2002-04-25 08:25, Boy wrote:
Proffesorn har talat.
Prost. tex. Inga visioner, inga ambitioner, milionrullning, inga resultat. Anställer förare med svågerpolitikliknande grunder mm. Vilket berättigande tycker du att ett sådant stall har i F1??
Utan Ferarrimotorer så kan Sauber stänga butiken i morgon. Anställer sopor till förare och har en låt gå anda. Här talar vi om företag med flera hundra anställda som sköts sämmre än Ericsson.
BAR är ett annat exempel. Illa skött.
Titta på stall som Minardi. Det är så man sköter ett F1 stall. Med små resurser så kan dom hålla sig kvar och har en sund ekonomi. Samma med Williams, Ferarri, Renault och McLaren.
I jämförelse med dig så ger jag närmast intrycket att vara just proffesor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En racingserie med 14 förare i starten är ju jättekul att se på
Om man drar det till sin spets så tycker du alltså det vore okay om bara 3 stall överlevde och fortsatte köra? Det är så ITC-serien fallerade...
Om man drar det till sin spets så tycker du alltså det vore okay om bara 3 stall överlevde och fortsatte köra? Det är så ITC-serien fallerade...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Skillnaden är den att F1 funnits i snart 52 år. Efterfrågan på platser är större än tillgången.
Jag är inte det minsta orolig för F1 racingens fortlevnad. Förändringar är av godo. Sådant reglerar sig själv.
ITC??? Aldrig hört talas om det, altså är det oviktigt för mig. ITC är säkert jättekul för alla 18 personer som följer/följde det på någon TV kanal mellan 04.00 och 06.00. Men för den stora massan var det bevisligen ointressant därmed försvann det.
Jag är inte det minsta orolig för F1 racingens fortlevnad. Förändringar är av godo. Sådant reglerar sig själv.
ITC??? Aldrig hört talas om det, altså är det oviktigt för mig. ITC är säkert jättekul för alla 18 personer som följer/följde det på någon TV kanal mellan 04.00 och 06.00. Men för den stora massan var det bevisligen ointressant därmed försvann det.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
On 2002-04-25 09:19, LuckyStrike1 wrote:
ITC serien var serien där Fisichella lärde? sig racing innan han gick til F1 ... faktiskt. En liten nätt standardvagnsserie i Tyskland där kostnaderna eskalerade så till den grad att det nådde F1 nivå och lite till, och så hoppade stall efter stall av och inga blev kvar.
Och problemet är???
On 2002-04-25 09:40, JBS wrote:
Två stall kvar, fyra förare som gör upp om tileln. zz sitter ensam på läktaren på Imola.
Släpp chassin och motorer fria så att varje stall kan köpa den kombo man tror på. Så kan man minska kostnaderna. Då kanske F1 äntligen blir lika spännande som CART.
Jag verkar vara en nagel i ögat på dig, och tro mig jag njuter av det.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tyvärr har jag en dystrare syn på utvecklingen än några av er. Visst, ett par av stallen skulle sannolikt kunna skötas bättre ur ett ekonomiskt perspektiv men jag tror att vi befinner oss i inledningen av en trend som har mer djupgående verkningar. I takt med att de stora stallen alltmer integrerar motortillverkningen med den övriga utvecklingen av bilarna halkar de mindre stallen efter. Köpemotorerna står sig allt sämre mot BMW, Ferrari, Renault och Toyota (Williams utgör ett undantag från de övriga tre i och med att BMW kan betraktas som en extern leverantör). Honda har signalerat att man inte är intresserade av att fortsätta med Jordan. När avståndet ökar till täten minskar sponsorintäkterna. Minskar sponsorintäkterna är det inte längre lika lukrativt att utveckla motorer. Kostnaden i förhållande till det potentiella resultatet, vilket är noll, är för hög. Risken är att F1 antingen står utan motorleverantörer, något man har försökt kontra med det nya reglementet, eller så står man med ett krafitgt reducerat startfält.
Personligen tror jag att ett reducerat startfält är början till slutet för F1.
F1 skiljer sig inte från andra racingserier som har kollapsat. De som tror det riskerar att göra ett gigantiskt misstag. FIA:s GT-serie kollapsade efter att först Porsche, sedan Mercedes, gått in och mördat konkurrensen. Vad vi har sett i F1 de senaste åren är precis samma utveckling som i GT-serien. De stora biltillverkarna går in med sina enorma resurser, pengar, teknologi och forskning, något som inga pengar i världen från en it-sponsor kan köpa. När de sedan har dödat allt motstånd, vi börjar med Jordan och Arrows, finns ingen kvar att tävla mot - då är sporten helt ointressant för samtliga intressenter, sponsorer, publik, deltagare.
Att tro att alla ekonomiska system reglerar sig själva kan man ju göra. Att de reglerar sig till det bättre är dock något man bör ta kontrollen över.
Det var väl Marx som myntade uttrycket att kapitalismen bär fröet till sin egen undergång inom sig. Släng inte ut barnet med badvattnet, Marx teorier som analytiska verktyg har influerat många ekonomer inom olika inriktningar, inte bara kpml-r:are.
Tärnström
Personligen tror jag att ett reducerat startfält är början till slutet för F1.
F1 skiljer sig inte från andra racingserier som har kollapsat. De som tror det riskerar att göra ett gigantiskt misstag. FIA:s GT-serie kollapsade efter att först Porsche, sedan Mercedes, gått in och mördat konkurrensen. Vad vi har sett i F1 de senaste åren är precis samma utveckling som i GT-serien. De stora biltillverkarna går in med sina enorma resurser, pengar, teknologi och forskning, något som inga pengar i världen från en it-sponsor kan köpa. När de sedan har dödat allt motstånd, vi börjar med Jordan och Arrows, finns ingen kvar att tävla mot - då är sporten helt ointressant för samtliga intressenter, sponsorer, publik, deltagare.
Att tro att alla ekonomiska system reglerar sig själva kan man ju göra. Att de reglerar sig till det bättre är dock något man bör ta kontrollen över.
Det var väl Marx som myntade uttrycket att kapitalismen bär fröet till sin egen undergång inom sig. Släng inte ut barnet med badvattnet, Marx teorier som analytiska verktyg har influerat många ekonomer inom olika inriktningar, inte bara kpml-r:are.
Tärnström
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Va? Handlar Formel 1 om sport? Trodde det handlade om teknikutveckling och teamtaktik. Jag har hela tiden gått och väntat på att bilarna snart skall bli förarlösa. Därefter slutar man köra själva loppen, man beräknar istället med hjälp av framtidens datorkraft vilken bil, förare och team som är bäst. Därefter kör man loppen på en tyco-bilbana för estetikens skull. När publiken sedan inser att det är omöjligt att köra om, då alla bilar kör i samma spår väljer man att simulera hela F1-serien i en dator.On 2002-04-25 11:15, JTarnstrom wrote:
F1 skiljer sig inte från andra racingserier som har kollapsat. De som tror det riskerar att göra ett gigantiskt misstag. FIA:s GT-serie kollapsade efter att först Porsche, sedan Mercedes, gått in och mördat konkurrensen. Vad vi har sett i F1 de senaste åren är precis samma utveckling som i GT-serien. De stora biltillverkarna går in med sina enorma resurser, pengar, teknologi och forskning, något som inga pengar i världen från en it-sponsor kan köpa. När de sedan har dödat allt motstånd, vi börjar med Jordan och Arrows, finns ingen kvar att tävla mot - då är sporten helt ointressant för samtliga intressenter, sponsorer, publik, deltagare.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Stallen som just nu har problem verkar befinna sig i något av en moment 22-situation. De behöver mer pengar för att kunna konkurrera men för att få in dessa kulor måste de vara konkurrenskraftiga! Sponsorerna vill ju ha avkastning på sina investeringar och det får man ju inte direkt med en dekal på en bil som bara syns när den blir varvad.
Sen förstår jag faktiskt inte hur man skall kunna lösa detta genom att begränsa kostnaderna. Problemet är väl snarast att toppstallen har för mycket pengar att röra sig med. Förbud eller restriktioner av tester exempelvis leder bara till att Ferrari & co utvecklar avancerade riggar som simulerar förhållandena ute på banan. De som inte har råd med detta riskerar att få ännu svårare att hänga med.
Jag tror att hela den här situationen kommer visa sig vara självreglerande. Om utvecklingen fortsätter som nu, med ett stall som dominerar så totalt, kommer den stora massan att tappa intresset för F1. Eftersom den är sponsorernas målgrupp kommer dessa att flytta över sina pengar till annat. Och i och med det är vi tillbaka till ett läge där även småskuttar kan konkurrera på banan. Frågan är förstås för oss racingfreaks om det blir några TV-sändningar då eller om det blir golf på TV i stället...
Sen förstår jag faktiskt inte hur man skall kunna lösa detta genom att begränsa kostnaderna. Problemet är väl snarast att toppstallen har för mycket pengar att röra sig med. Förbud eller restriktioner av tester exempelvis leder bara till att Ferrari & co utvecklar avancerade riggar som simulerar förhållandena ute på banan. De som inte har råd med detta riskerar att få ännu svårare att hänga med.
Jag tror att hela den här situationen kommer visa sig vara självreglerande. Om utvecklingen fortsätter som nu, med ett stall som dominerar så totalt, kommer den stora massan att tappa intresset för F1. Eftersom den är sponsorernas målgrupp kommer dessa att flytta över sina pengar till annat. Och i och med det är vi tillbaka till ett läge där även småskuttar kan konkurrera på banan. Frågan är förstås för oss racingfreaks om det blir några TV-sändningar då eller om det blir golf på TV i stället...
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
All utveckling är bra... Beror på vilket perspektiv man har. Om man ska se GT-serien som en produkt i sig, vilket jag tycker att man ska göra, så blev den ju helt värdelös sedan man fullständigt tappade kontrollen över kostnadsutvecklingen. F1 som produkt, eller sport betraktat, är inte stallens ensak. FIA bör värna om sportens överlevnad och inte bara låta utvecklingen ha sin gång. Det är fel att tro att F1 har varit fri lekstuga. Det har alltid funnits ramar , nu gäller det att sätta nya ramar inom områden man kanske inte har behövt gå in och reglera tidigare, nämligen kostnaderna. Inget kosntigt med det. Utmaningen för stallen uteblir ju inte för det. Det är bara nya förutsättingar som gäller.
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Problemet är att flera av problemen i F1 påminner om de ITC hade strax innan kollapsen:On 2002-04-25 09:50, zz wrote:On 2002-04-25 09:19, LuckyStrike1 wrote:
ITC serien var serien där Fisichella lärde? sig racing innan han gick til F1 ... faktiskt. En liten nätt standardvagnsserie i Tyskland där kostnaderna eskalerade så till den grad att det nådde F1 nivå och lite till, och så hoppade stall efter stall av och inga blev kvar.
Och problemet är???
Stall med problem på grund av skyhöga ökande kostnader
Biltillverkare i högsta grad inblandade i sporten - dålig lojalitet
Extremt tekniskt avancerade maskiner=skyhöga kostnader
FIA i kontroll av sporten
Nu tror jag i och för sig att F1 inte är på väg in i samma spiral men... jag ser hellre Williams vs Mercedes vs Ferrari vs Benetton vs BAR vs Jordan o.s.v än Mercedes vs BMW vs FIAT vs Honda vs Toyota vs Renault...
Biltillverkare ska helst nöja sig med att leverera motorere, stallen bygger bilarna. biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det. Frank Williams eller Ron Dennis t.ex är mer trogna sporten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Mike Lawrence, Pitpass.com, http://www.pitpass.com/features/feature ... 283&page=1 :
"Formula One is heading for crunch time. Williams spends £14,000 on lightweight exhaust systems to be used in qualifying, then they are scrapped. That's £476,000 for this season alone. These exhaust systems save 200 grammes which, in civilised terms, is less than half a pound, it's less than a small slab of butter. The cars need to be ballasted in any case, but Williams want to be able to move that tiny optimum to achieve optimum weight distribution.
This is sheer madness. What if Ralf or JPM eats a big breakfast and doesn't visit the chap's comfort room? How much do Juan and Ralf sweat off during qualifying? Our Nige complained that Alain Prost's Ferrari was quicker than his, but of course it was, Nigel's car was carrying 60 lbs in extra lard, er, I mean, perfectly honed muscle. We speak of the days before car and driver were weighed together, but everyone's weight changes by a small amount between morning and evening.
When a team like Williams spends (wastes?) nearly half a million pounds a year in order to be able to move a slab of butter around, we are in Cloud Cuckoo Land. Formula One cannot go on like this. It is just not possible. Sir Frank does not pick up the tab, a sponsor, I mean partner, picks it up. Imagine that you are such a partner, justify to your shareholders picking up the tab so that Williams can shift a bar of butter around. Justify Jaguar's budget and Irvine's salary to the board of directors at Ford. Is anyone really going to use DHL or Orange because they sponsor Formula One?
Formula One is heading towards what some people would call a crisis and what I say is the real world. Every penny of sponsorship has to be earned by someone. The fact is that it is the people without power who earn the money so that the fat cats can swan around F1 paddocks because the fat cats have spent money that comes from the profits of shareholders and the sweat of workers' brows.
Goodness, I sound like a Commie. I'm not, Comrade, but the profligate spending in Formula One is a disgrace and, hey, my former mother-in-law was dandled on Trotsky's knee.
We cannot go the barricades, Comrade, Formula One will be brought to its senses by cash, but the process will be bloody. There will be casualties."
Tärnström
"Formula One is heading for crunch time. Williams spends £14,000 on lightweight exhaust systems to be used in qualifying, then they are scrapped. That's £476,000 for this season alone. These exhaust systems save 200 grammes which, in civilised terms, is less than half a pound, it's less than a small slab of butter. The cars need to be ballasted in any case, but Williams want to be able to move that tiny optimum to achieve optimum weight distribution.
This is sheer madness. What if Ralf or JPM eats a big breakfast and doesn't visit the chap's comfort room? How much do Juan and Ralf sweat off during qualifying? Our Nige complained that Alain Prost's Ferrari was quicker than his, but of course it was, Nigel's car was carrying 60 lbs in extra lard, er, I mean, perfectly honed muscle. We speak of the days before car and driver were weighed together, but everyone's weight changes by a small amount between morning and evening.
When a team like Williams spends (wastes?) nearly half a million pounds a year in order to be able to move a slab of butter around, we are in Cloud Cuckoo Land. Formula One cannot go on like this. It is just not possible. Sir Frank does not pick up the tab, a sponsor, I mean partner, picks it up. Imagine that you are such a partner, justify to your shareholders picking up the tab so that Williams can shift a bar of butter around. Justify Jaguar's budget and Irvine's salary to the board of directors at Ford. Is anyone really going to use DHL or Orange because they sponsor Formula One?
Formula One is heading towards what some people would call a crisis and what I say is the real world. Every penny of sponsorship has to be earned by someone. The fact is that it is the people without power who earn the money so that the fat cats can swan around F1 paddocks because the fat cats have spent money that comes from the profits of shareholders and the sweat of workers' brows.
Goodness, I sound like a Commie. I'm not, Comrade, but the profligate spending in Formula One is a disgrace and, hey, my former mother-in-law was dandled on Trotsky's knee.
We cannot go the barricades, Comrade, Formula One will be brought to its senses by cash, but the process will be bloody. There will be casualties."
Tärnström
"Biltillverkaren Prost" vände sporten ryggen???On 2002-04-25 15:07, LuckyStrike1 wrote:
biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det. Frank Williams eller Ron Dennis t.ex är mer trogna sporten.
Den dag Ron, Frank, Tom, Peter eller vad dom nu kan tänkas heta vänder sporten ryggen samma dag pengarna är slut eller dom ser att det barkar åt pipan. Så länge dom ser att det rinner in minst lika mycket pengar som det rinner ut så är dom trogna sporten. Allt annat är idealiserande av en krass verklighet.
Varför sköt inte den gode Alain in ett par hundra millar av eget kapital för att komma till start???? Han har lite pengar kvar den stora eldsjälen och idealisten!
Trodde du hade ekonomisk skolning. Lurar du bara människor på pengar dagarna i ända utan att veta något om ekonomi?????
Skärp dig.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ähh tyst med dig kanylkrängaren!
Biltillverkare i F1 är ialla fall mer opålitliga än herrar Williams och Dennis när det gäller sportens framtid - det har med attityd och vilja att göra.
Sen tycker jag att Prostfallet och nu Jordans och Arrows situation ska tjäna som en liten varningssignal för de ökade kostnaderna i F1. Om man kan införa regler stup i kvarten för att försöka minska kurvhastigheter och öka säkerhet kan man väl försöka införa lite vettiga regler för att sätta ett tak eller ett stopp för kostnadsökningen. Tillåter man kostnader att skena iväg okontrollerat där den ena spenderar mer än den andra om och om igen så kommer vi till slut att nå en nivå i F1 som är ohållbar.
Biltillverkare i F1 är ialla fall mer opålitliga än herrar Williams och Dennis när det gäller sportens framtid - det har med attityd och vilja att göra.
Sen tycker jag att Prostfallet och nu Jordans och Arrows situation ska tjäna som en liten varningssignal för de ökade kostnaderna i F1. Om man kan införa regler stup i kvarten för att försöka minska kurvhastigheter och öka säkerhet kan man väl försöka införa lite vettiga regler för att sätta ett tak eller ett stopp för kostnadsökningen. Tillåter man kostnader att skena iväg okontrollerat där den ena spenderar mer än den andra om och om igen så kommer vi till slut att nå en nivå i F1 som är ohållbar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Bästa sättet att hålla kostnaderna nere är att inte bränna dom på icke konstruktiv verksamhet. Några sparförslag som inte behöver drabba sportens prestationer.
Sänk lönekostnaderna för alla med ca 50%. För förarna med 85%.
Bo på medelklasshotel i stället för på lyxhotel.
Åk apex i stället för 1á klass flyg.
Festa inte loss på lyxkrogar efter loppen.
mm mm.
Vipps så funkar det rent ekonomiskt.
Sänk lönekostnaderna för alla med ca 50%. För förarna med 85%.
Bo på medelklasshotel i stället för på lyxhotel.
Åk apex i stället för 1á klass flyg.
Festa inte loss på lyxkrogar efter loppen.
mm mm.
Vipps så funkar det rent ekonomiskt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Bra punkt! Precis som i näringslivet, där bilindustrin är den farligaste vän (läs kund) man kan ha. Toppen så länge affären varar men man kan tappa den över en natt.On 2002-04-25 15:07, LuckyStrike1 wrote:
biltillverkarna kan pytsa in för mycket pengar och vänder också sporten fullkomligt ryggen den dag de känner för det.
Det är ju mycket tack vare bilindustrins intressen som F1 frodas idag och när det vänder kan det ta "slut" snabbt.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Utan att bli alltför liknelsefull skulle när det gäller att frodas, så är det heller inte bra att göda för mycket om man vill att marken skall ge skörd i många år framåt. Övergödning innebär död. Är inte övertygad om att bilbranschens inflytande är till det bästa för serien, då man pumpar in pengar på en nivå som troligtvis inte är långsiktigt möjlig. Hur länge till stannar tobaksbolagen kvar? Hur länge vill biltillverkarna ha dem kvar?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
2006 måste väl tobaksbolagen vara borta? I alla fall så får man inte visa sin namn i några sport sammanhang. F1 är det längsta undantaget annars är det väl 2003 som gäller?
Williams har t.ex. redan nu Allianz, BMW och Compaq som storsponsorer. Den gode Frank vet vad han gör! Ferrari har nog inga som helst problem att byta ut Marlboro mot något annat, men de andra stallen som har tobakssponsorer bör snabba på. Undrar vad Ron Dennis och McLaren kan tänkas få för titelsponsor efter West? Eftersom han verkar vara lite manodepresiv så är kanske läkemedelsbranschen är det rätta
zz, du får kanske en ny kund, Ron Maniac!
Williams har t.ex. redan nu Allianz, BMW och Compaq som storsponsorer. Den gode Frank vet vad han gör! Ferrari har nog inga som helst problem att byta ut Marlboro mot något annat, men de andra stallen som har tobakssponsorer bör snabba på. Undrar vad Ron Dennis och McLaren kan tänkas få för titelsponsor efter West? Eftersom han verkar vara lite manodepresiv så är kanske läkemedelsbranschen är det rätta
zz, du får kanske en ny kund, Ron Maniac!
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen